יום שלישי, 19 בפברואר 2013

קווים עירוניים רגילים


פוסט זה מועתק מתוך אתר ויקי עצמאי (לא ויקיפדיה) אשר מטרתו לשים על השולחן את הא"ב של תכנון תחבורה ציבורית. אתר הויקי הינו אתר פתוח לכולם (לאחר הרשמה קצרה) להטמיע את חזונם, להוסיף, לשנות ולתקן. לחיצה על כפתור ה"עריכה" בסוף כל פיסקה בתוך הפוסט תביא אתכם למקום הרלוונטי באתר הויקי שם תוכלו לעשות זאת.
אני מבטיח לעדכן פה את הפוסט בהתאם לכל ערך בויקי שיעבור שינויים מהותיים.

לכניסה לדף הבית של אתר ויקי תחבורה ציבורית
.

קווים עירוניים רגילים הם הסוג הנפוץ ביותר של קוים עירוניים סדירים. סוגים נוספים הם קווים עירוניים ארוכים (מטרופוליניים) וקווים עירוניים מזינים

תוכן עניינים

 [הסתר]

[עריכה]מטרה

מטרתם של הקווים העירוניים הרגילים היא קישור סדיר לאורך כל היום של שכונות אל מוקדים שונים במרכז העיר, אל נקודות מעבר נוחות לתחבורה בינעירונית, ובין מוקדים. הם אבן הנדבך הראשונה בהתפתחות של תחבורה ציבורית עירונית בעיר כלשהי ומשום כך בערים רבות הם גם סוג השירות העירוני הסדיר היחיד. 
=תכנון קווים עירוניים

[עריכה]מסלול

קווים עירוניים רגילים הם לרוב קצרים יחסית, ואורכם בין 10 ל-20 ק"מ. בקווים אלה לא ייושמו מגבלות איסוף והורדה והם יעצרו בכל התחנות, סוג האוטובוס המשרת בהם יהיה עירוני ומונגש. מסלולם יהיה מאסף ויכלולפיתוליות רבה בשכונות במטרה להגיע למרחק הליכה סביר מכל בית אך יהיה ישיר יותר במרכז העיר. תכנון טוב יבנה קווים עירוניים באיזון נכון בין הפיתוליות הגבוהה הנדרשת בשכונות לבין אטרקטיביות השירות, במקרים של פיתוליות מוגזמת לא יהסס המתכנן להציע את פיצול הקו העירוני לשניים, תוך שמירה על התדירות המינימלית העירונית ומבלי להתחשב במספר הנוסעים. למרות האמור לעיל יש לזכור כי בקווים קצרים יש חסרון מובנה מאחר והם משרתים מספר תושבים קטן לפיכך לעולם לא יצדיקו תדירות גבוהה יותר מהתדירות המינימלית.
במקרה זה הפתרון יהיה איתור דרכים להארכת הקו למוקדים ולשכונות נוספים בצדיה השני של העיר ולעיתים אף למזג קווים.
תכנון טוב יימנע מקווים סיבוביים גם בקווים קצרים וישאף לאתר נקודות קצה נוחות עבור הנהגים להגדלת אמינות השירות. 

[עריכה]מספר נוסעים חזוי

בשל היותם הנדבך המרכזי והשכיח ביותר של השירות העירוני, קיימים קווים עירוניים רגילים מגוונים, החל מקווים עירוניים בערים קטנות ובמועצות מקומיות בהם מספר הנוסעים יהיה נמוך וכלה בקווים עירוניים סדירים במרכזים המטרופולינים אשר למרות שלא יהיו ארוכים במיוחד, ייהנו בזכות מרכזיותם ממספר נוסעים גבוה במיוחד. 

[עריכה]תדירות

התדירות של קו עירוני סדיר תשתנה בהתאם למספר הנוסעים בו, התדירות לא תהיה פחותה מהמינימום המוגדר עבור שירות עירוני (3 נסיעות בשעה) גם בקווים דלילים בכדי לשמר [[רמת שירות סבירה למשתמשים בהם. ויכולה להגיע עד לתדירות המקסימלית לקו עירוני בקווים החזקים ביותר.

[עריכה]סוג אוטובוס

קו עירוני סדיר יופעל תמיד באוטובוס עירוני מונגש נמוך רצפה. בהתאם למספר הנוסעים בו ניתן למצוא קווים עריוניים שנכון להפעילם במיניבוס וקווים עריוניים שנכון להפעילם באוטובוס מפרקי. לרוב, גם בקווים דלילים עדיף להימנע ממשימוש במיניבוס הן בשל איכות הנסיעה הירודה (לעומת אוטובוס רגיל) והן בשל הפוטנציאל לפיקים פתאומיים במספרי הנוסעים (לדוגמה קבוצות נוער גדולות).

[עריכה]מבנה עירוני

תכנון רשת עירונית תלוי במידה רבה במבנה העירוני. מבנה זה יגזור את היכולת לשרת עיר ביעילות באמצעות מספר מועט של קווים (מבנה שתי וערב של רחובות, או מבנה צר וארוך קלאסי לצורך זה) או יכתיב צורך בפיתוליות גבוהה במיוחד עקב צורך להיכנס לשכונות בעלות כניסה ויציאה אחת, צורך בקווים רבים עקב הימצאות מספר מוקדים עירוניים מרוחקים ובלתי תלויים זה בזה וכו'.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה