יום שלישי, 19 בפברואר 2013

תכנון קווי אוטובוס


פוסט זה מועתק מתוך אתר ויקי עצמאי (לא ויקיפדיה) אשר מטרתו לשים על השולחן את הא"ב של תכנון תחבורה ציבורית. אתר הויקי הינו אתר פתוח לכולם (לאחר הרשמה קצרה) להטמיע את חזונם, להוסיף, לשנות ולתקן. לחיצה על כפתור ה"עריכה" בסוף כל פיסקה בתוך הפוסט תביא אתכם למקום הרלוונטי באתר הויקי שם תוכלו לעשות זאת.
אני מבטיח לעדכן פה את הפוסט בהתאם לכל ערך בויקי שיעבור שינויים מהותיים.

לכניסה לדף הבית של אתר ויקי תחבורה ציבורית
.

קו אוטובוס הינו שירות שהמדינה מספקת לאזרחיה בכדי לאפשר ניידות ממקום למקום במחיר ובזמן סבירים, ובכך לספק אלטרנטיבה לבעלות על רכב פרטי.
הפעלת קו אוטובוס מחוייבת ברשיון קו הניתן על ידי המדינה והכולל פרטים על מבנה הקו(פרטים כלליים, מסלול, תחנות, לוח זמנים ומחירון).
קו אוטובוס פועל כחלק מרשת תחבורה ציבורית ובעת תכנון קו חדש או שינוי לקו קיים יש לקחת בחשבון את כלל המערכת אליה הוא קשור.

[עריכה]מבנה קו אוטובוס

קו אוטובוס מורכב לרוב משני כיווני נסיעה ומחלופות שונות בכל כיוון. מכלול החלופות בשני הכיוונים מהוות מזהה קו המקבל מק"ט ייחודי במערכת הרישוי של משרד התחבורה.
באופן כללי מומלץ כי תמיד יורכב קו משני כיווני נסיעה סימטריים וכי מספר החלופות יהיה מועט ככל האפשר ויצומצם לחלופת בסיס לכל כיוון נסיעה בלבד. מטבע הדברים לא תמיד ניתן לעמוד ביעדים אלה.

[עריכה]מספר קו אוטובוס

מזהה הקו מקבל מספר קו ייחודי לאזור בו הוא פועל. תמיד יש לבדוק כי אין חפיפה בין מספרי קו זהים. גם אם אין חפיפה מומלץ שלא לתת מספרי קו זהים באותו אזור למניעת בלבול מהנוסעים.

[עריכה]סוג הקו

משמעות סוג הקו הינה ההשתייכות לאחד מרובדי השירות
תכנון טוב ישאף תמיד להתאמה מלאה של הקו לסוג הקו הנכון. מידע נוסף ראה בהתאמת קווים לסוג קו

[עריכה]סוג השירות

בשירות בינעירוני קיימים שלושה סוגי שירות
קווים עירוניים ואזוריים יהיו לרוב מאספים, קיימים מקרים נדירים בהם יוגדרו קווים עירוניים כקווי אקספרס המדלגים על תחנות משניות.
תכנון טוב ישאף תמיד להתאמה מלאה של סוג השירות לצורך הדרוש עבור המסה העיקרית של הנוסעים בו. כך לדוגמה במקרה של מספר רב של נוסעים ממוצא מסויים ליעד מרוחק מסויים. ישאף תכנון טוב לספק למסת הנוסעים שירות במתכונת מהיר (אקספרס) או אף ישיר (דיירקט) בעוד בקו בינעירוני המקר בין מוקדים משניים אך עובר על פני כניסות ליישובים רבים בדרך, ישאף המתכנן לשירות מאסף.

[עריכה]סוג האוטובוס המשמש בקו

סוג אוטובוס עירוני או בינעירוני נקבע בעת שנקבע סוג הקו. קיימים מספר סוגי אוטובוסים, הנחלקים לגדלים. מספר הנוסעים המובאים כאן מבא כאינדיקציה בלבד מאחר והוא משתנה מדגם לדגם.
  • מיניבוס (משמונה נוסעים ועד כעשרים וחמישה נוסעים)
  • מידיבוס (עד כארבעים נוסעים)
  • אוטובוס רגיל (עד כ-60 נוסעים)
  • אוטובוס מפרקי (עד כ-100 נוסעים).
קיימים רכבים גדולים יותר המשמשים לתח"צ אך אלה כבר נמצאים בקטגוריית האוטובוסים רבי הקיבולת והרכבות העירוניות המשמשים במתע"ן.
אוטובוס רגיל הינו הנוח ביותר להפעלה עבור מרבית הקווים (עירוני אזורי או בינעירוני) מאחר והוא מאפשר את קיבולת הנוסעים הגדולה ביותר בשעת השיא, אשר גם ביישובים קטנים מושפעות מתלמידים ומיוממים רבים, וגם מאפשר ניוד בין קווים שונים בקלות וללא מגבלות.
למרות האמור לעיל, בקווים המיועדים להיות דלילי נוסעים נתפס שימוש באוטובוס גדול כבזבוז ואף כמפגע. וישנה דרישה לשימוש באוטובוס קטן מסוג מיניבוס או מידיבוס. החסכון המושג במידיבוס הינו שולי הן בעלות הרכב והן בצריכת הדלק. החסכון בשימוש במיניבוס גדול יותר אך אינו משמעותי כפי שנהוג לחשוב, הן בשל העובדה שעלות שכר הנהג נשארת קבועה, והן בשל אמינותם הבעייתית הדורשת רזרבה גדולה יותר ובשל העובדה שאורך חיי המיניבוסים קצרים בחצי מאורך חיי אוטובוסים רגילים ויש להחליפם לעיתים קרובות יותר.
לפיכך מומלץ שלא להגדיר כלל מידיבוסים לקווי שירות ולהסתפק באבחנה בין מיניבוסים לאוטובוסים רגילים, בנוסף מומלץ להשתמש במיניבוסים אך ורק במקומות בהם אין עבירות לאוטובוסים רגילים כגון רחובות צרים במיוחד.

[עריכה]אטרקטיביות, ליניאריות ופיתוליות

קיים איזון דק בין הרצון להביא נוסעים בקרבה גדולה ככל האפשר ליעדם, ובין הרצון למקסם את מספר הנוסעים בקו, לבין הרצון של הנוסעים הממשיכים בקו לא לבזבז זמן על כניסות מיותרות.
ככל שהקו יהיה קצר יותר וללא פיתולים מיותרים, כך תשופר רמת השירות לנוסעים בו. מנגד, ככל שהקו יפותל יותר, כך הוא שירת יותר מוקדים ויותר נוסעים פוטנציאליים, דבר אשר יגרום להגדלת התדירות. הקושי הוא למצוא את נקודת האיזון בה הקו משרת מספר רב של נוסעים מחד, אך לא מבריח נוסעים פוטנציאליים עקב חוסר אטרקטיביות שנגרמת מפיתוליות מוגזמת. ככלל, על קווי תחבורה ציבורית להיות ליניאריים ככל האפשר. הדבר אמור במיוחד לגבי קווים בינעירוניים וקווים עירוניים ארוכים.
ניתן לייצר חריגה מהתבנית הליניארית בקצוות קווים מאחר ובמקרה זה לא קיים חשש לפגיעה בנוסעים ממשיכים. כך גם קו עירוני או בינעירוני ארוך עשוי לכלול מסלול איסוף ארוך בעיר המוצא ומסלול פיזור ארוך בעיר היעד. במידה ונדרשת סטייה ממסלול ליניארי בכדי להגיע למוקד חשוב, מוצע לעשות זאת במידת האפשר במסלול שאינו חוזר על עצמו אלא במסלול בצורת האות "ח". כך הנזק הפסיכולוגי שנגרם כתוצאה מהפיתול נמוך יותר. בקווים אזוריים אשר מטרתם לשרת מרכזי יישובים לא ניתן להמנע מפיתוליות, בהקשר זה מומלץ להגביל את מספר היישובים שכל קו משרת לכשלושה או ארבעה בלבד. ולשמר אטרקטיביות נסיעה גם עבור היישובים המרוחקים.

[עריכה]התאמה לקהל היעד

כל קו משרת צרכים אחרים, זיהוי קהל היעד העיקרי שיסע בקו יאפשר התאמת המסלול ולוח הזמנים בצורה מיטבית. כך לדוגמה קו המקשר שכונות מגורים למרכז תעסוקה יאופיין בעיקר כקו יוממים וידרוש שירות מסיבי יותר בשעת שיא בוקר ואחר הצהריים, קו המקשר שכונות מגורים למתנ"ס או למרכז ספורט עירוני ישרת בעיקר נוער וידרוש תגבור שירות אחר הצהריים וכן הלאה.
מעבר לחלוקה גסה ניתן לבחון בצורה מדויקת יותר את פרופיל הנוסעים החזוי בקו באמצעות סקרים מקדימים ושיחות במסגרת תהליך שיתוף ציבור
הבדלים נוספים העשויים להשפיע הינם הרמה הסוציו-אקונומית של היישוב, מגמת הזדקנות או ג'נטריפיקציה בשכונה מסוימת ועוד.

[עריכה]תדירות מנצחת

לעיתים קרובות, התחלת שירות בזהירות, עם מספר נסיעות נמוך בכדי לבדוק אם הוא "יתפוס" חורצת את גורלו לשבט מן ההתחלה. בפתיחת קו חדש יש לתת שירות בתדירות גבוהה בכדי להבטיח שהתוצאות שייבחנו לאחר זמן ישקפו ניסוי אמיתי ש"תפס" את כל הנוסעים הפוטנציאליים. יש לזכור כי במידה ואין נוסעים תמיד ניתן לבטל את השירות מבלי שאף אחד יפגע. בהקשר זה ניתן להרחיב בנוהל פתיחת קווים לניסיון
במקרה של תכנון ברשת קווים קיימים יש לזכור כי תמיד עדיף מספר קווים נמוך בתדירות גבוהה, כל עוד הדבר לא בא על חשבון פיתוליות גבוהה ואיבוד אטרקטיביות. לפיכך תמיד נעדיף להאריך קו קיים לעוד יעד (בהמשך ליניארי), ולהוסיף לו תדירות, מאשר לפתוח קו חדש.למרות האמור לעיל, יש לזכור כי לקווים ארוכים מדי חסרונות משלהם, המתבטאים בחוסר אמינות ובחוסר יכולת לתכנון זמן מצד הנוסע ולפיכך גם בכך אסור להגזים.
.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה