יום שלישי, 19 בפברואר 2013

קווים בינעירוניים מהירים (אקספרס)


פוסט זה מועתק מתוך אתר ויקי עצמאי (לא ויקיפדיה) אשר מטרתו לשים על השולחן את הא"ב של תכנון תחבורה ציבורית. אתר הויקי הינו אתר פתוח לכולם (לאחר הרשמה קצרה) להטמיע את חזונם, להוסיף, לשנות ולתקן. לחיצה על כפתור ה"עריכה" בסוף כל פיסקה בתוך הפוסט תביא אתכם למקום הרלוונטי באתר הויקי שם תוכלו לעשות זאת.
אני מבטיח לעדכן פה את הפוסט בהתאם לכל ערך בויקי שיעבור שינויים מהותיים.

לכניסה לדף הבית של אתר ויקי תחבורה ציבורית
http://publictransport.wiki.co.il
.


קווים בינעירוניים ישירים (אקספרס) הינם קווים המקשרים בין ערים או מועצות מקומיות בדרך המהירה ביותר ותוך עצירה אך ורק בתחנות ראשיות. 

תוכן עניינים

 [הסתר]

[עריכה]מטרה

מטרת רובד שירות זה לתת שירות למסה עיקרית של נוסעים בין מספר מוקדים ראשיים לאורך ציר בינעירוני באיכות גבוהה יותר מהשירות הבינעירוני המאסף, וזאת על ידי קיצור זמן הנסיעה בזכות שמירה על ליניאריות מסלול ועצירה במספר תחנות מופחת. 

[עריכה]מקום בהיררכיית הקווים הבינעירוניים

קו בינעירוני ישיר הינו האמצעי מבין שלושת סוגי הקווים הבינעירוניים. קודמים לו קווים בינעירוניים מאספים (מולטיסטופ), אשר הינם לרוב הראשונים להיפתח ומספקים את בסיס השירות הבינעירוני לאורך כל שעות היום.
קו בינעירוני ישיר ייפתח כאשר מזוהה מספר נוסעים רב בין מוצא ליעד, אשר יש לשפר עבורו את זמן ההגעה ליעד, לפיכך הוא ייפתח בעיקר בין מוקדים גדולים (ערים) ובדגש על שעות השיא, ויפעל בנוסף לשירות המאסף וזאת בכדי לא לפגוע בשירות הניתן ליישובים קטנים לאורך הדרך.
במקרים קיצוניים של שירות בינעירוני בין ערים גדולות מאד ומטרופולינים, ניתן לאפיין מספר נוסעים גבוה בין מוצא ויעד מוגדרים ולפתוח קווים בינעירוניים מהירים (דיירקט) אשר ינועו בדרך הקצרה ביותר האפשרית, תוך שימוש בכבישים מהירים במידת האפשר ועם מיעוט תחנות ככל האפשר. שירות זה יתווסף לשירות הבינעירוני המאסף והישיר הקיים.
שילוב של קווים מאספים, ישירים ומהירים מעניק רמת שירות אופטימלית הן לנוסעים ממוצא ליעד והן לנוסעים בתחנות לאורך הדרך. 

[עריכה]מסלול ותחנות

תכנון טוב של קו בינעירוני ישיר יהיה במסלול ליניארי עד כמה שניתן, תוך שימוש בקטעי דרך מהירים ותוך דילוג על תחנות משניות, או תחנות שהגישה קשה אליהם (דוגמת תחנות בסמוך למחלפים הדורשות תנועות מיותרות מוגזמות והמתנה ארוכה ברמזורים). לצורך תכנון מסלול קו בינעירוני ישיר יש להגדיר את התחנות הראשיות ביותר בין הערים שרוצים לחבר, בין אם מדובר במוקדים כגון כניסה לאזורי תעסוקה גדולים, או בתחנות מעבר נוחות כגון צמתי כניסה ליישובים גדולים. בתוך הערים על הקו להגיע למוקד חשוב כלשהו, בין אם מדובר בתחנה מרכזית או מסוף גדול ובין אם מדובר במרכז עירוני חשוב. גם בקטע הדרך העירוני יכול הקו לדלג כל תחנות משניות ולעצור רק בראשיות.
בערים גדולות ובמטרופולינים, יש להתחשב גם ביכולת הקליטה של התחנות, לעיתים בתחנות ראשיות מאד (כדוגמת מרכז עזריאלי) רציפי הקליטה אינם מספיקים לעצירת כל הקווים העוברים בשעות שיא וקיים צורך לדלל את השירות לתחנה. במקרים אלה יקבלו קווים עירוניים עדיפות על קווים בינעירוניים.

[עריכה]הגדרת תחנות משניות וראשיות עבור קו בינעירוני ישיר

נכון להיום לא קיימת הגדרה מסודרת לתחנות ראשיות ומשניות. כתוצאה מכך עצירת הקווים בתחנות כלשהם נגזרת ממענה חיובי או שלילי אקראי לבקשות תושבים או מלחצים פוליטיים.
יש לזכור כי השירות הישיר מתווסף על השירות המאסף, וכי מרבית השירות בארץ הינו מאסף. כל תחנה משנית בה לא יעצור הקו הישיר אמורה להיות משורתת על ידי קו מאסף. במידה ואין זה כך (ולא מדובר בחריג נקודתי) יש להגדיר את הקו כמאסף

[עריכה]תחנה ראשית

להלן הצעה להגדרת קריטריונים לתחנות ראשיות בהן קווים בינעירוניים ישירים נדרשים לעצור. 
  • צומת/מחלף המובילה לכניסה ראשית ליישוב גדול המונה מעל 10,000 תושבים.
  • צומת/מחלף בין שני כבישים ברמה ארצית
  • צומת בין כביש ברמה ארצית לכביש ברמה אזורית המשרת מספר יישובים שסך אוכלוסייתם מעל 10,000 תושבים או המשרת שמונה יישובים כפריים ומעלה.
  • צומת/מחלף המובילים ליעד חשוב לנסיעות כגון מכללה, מחנה צבאי, מרכז תעסוקה גדול, תחנת רכבת וכדומה.
  • צומת/מחלף בהם נבנה מתקן המשמש למעבר נוסעים מהרובד הבינעירוני לרובד האזורי או העירוני, ובתנאי שהמתקן אינו דורש כניסה ויציאה בפרקי זמן לא סבירים ותנועות מיותרות ארוכות מדי.
  • בעיר, תחנה המשמשת למעבר נוח מהשירות העירוני לשירות הבינעירוני וממוקמת סמוך למוקד מרכזי, ובתנאי שקיבולת התחנה מאפשרת איסוף נוסעים ללא פגיעה בשירות העירוני. 

[עריכה]תחנה משנית

כפועל יוצא מהגדרה זו ניתן להגדיר מהי תחנה משנית, אשר בה יעצרו רק הקווים המאספים.
  • תחנה המשרתת כניסה ליישוב או מקבץ של יישובים המונים פחות מ-10,000 תושבים או פחות מ-8 יישובים.
  • תחנה המשרתת צומת של דרכים אזוריות או מקומיות
  • במידה והקו הישיר מתבסס על קו מאסף קיים ומוצלח בין שני יעדים ניתן להגדיר תחנות ראשיות ומשניות בהתאם לספירות שייעשו בקו המאסף, כל תחנה בה ממוצע הנוסעים העולים/יורדים לנסיעה נמוך מ-1 בקו המאסף ניתן להגדיר כתחנה משנית בה לא יעצור הקו הישיר אף אם היא עונה על הקרטריונים הנזכרים לעייל. 

[עריכה]לוח זמנים

תדירות של קו עירוני ישיר נקבעת בהתאם לצרכים ואין לו רף מינימום כלשהו, עם זאת בקו עירוני ישיר נצפה לראות יותר התאמה לשעות שיא בעוד הקו המאסף מספק את השירות המשלים בשעות השיא ומספק את השירות הבלעדי בשעות השפל.

[עריכה]מגבלות איסוף והורדה

בקו בינעירוני ישיר קיים שימוש נרחב במגבלות איסוף והורדה, הן בערי המוצא והיעד והן במקטעים לאורך המסלול, וזאת מאחר ומטרתו לקצר את זמן הנסיעה עבור הנוסעים בין היעדים העיקריים לאורך המסלול, עם זאת יש לוודא כי מגבלות האיסוף וההורדה סימטריות, עקביות ולא גורמות לריבים מיותרים בין הנוסעים לנהגים.
ככלל, מוצע להשתמש במגבלות האיסוף וההורדה רק בתוך הערים ובתחנות בתווך הבינעירוני הסמוכות ביותר לעיר (תחנות אשר נתפסות בעיני הציבור כחלק אינטגרלי מהעיר עצמה). 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה