יום שני, 25 בפברואר 2013

על סמרטפונים והרגלי נסיעה


הסמרטפון (שח-נבון?) עשה שינוי גדול בחיינו, פתאום המחשב הגדול מהחדר או מהמשרד יושב אצלנו בכיס, עם מסך קטן ונחמד ותצוגה מותאמת אישית.
עבור משתמשי התחבורה הציבורית מדובר בלא פחות ממהפכה, תמיד יכולנו לקחנו איתנו ספר או עיתון לקרוא, או לקנות איזה נגן מוזיקה ואוזניות ולשמוע, אבל מעטים מאיתנו עשו זאת, מי מעצלנות ומי משיכחה ומי סתם בגלל שהנסיעה שלו קצרה מדי לכזו טרחה. לעומת זאת את הטלפון הנייד שלנו אנחנו כבר שנים לא שוכחים לקחת איתנו, אבל לדבר בו לא כל כך נעים בחברת אחרים, אז הרגשנו מופלים לרעה לעומת כל אותם נהגי רכב פרטי עם דיבורית.

הסמרטפון שינה את הגלגל לטובתנו.

פתאום היתרון שוב שלנו. הנהג ברכב הפרטי נוהג ומדבר בדיבורית, מקסימום מפעיל איזו תוכנת ניווט מעצבנת, ואנחנו גולשים בפייסבוק, בודקים מיילים, קוראים כתבות בעיתונים, כותבים בלוגים :-) מסננים תמונות מהגלריה, משחקים באנגרי בירדס ורק אם נחנו ממש וורקהוליקס, גם בודקים מיילים של העבודה. הזמן המבוזבז הופך לזמן שמורווח ועוד לא דיברתי על כל האפליקציות הנהדרות שעוזרות לנו בניווט ומספרות מתי האוטובוס הבא מגיע.

אז איך זה משפיע על הרגלי הנסיעה שלנו?

מסתבר שמאד, בארה"ב, ערש הרכב הפרטי, והמקום שהוכיח שמספר הרכבים ל-1000 נפש יכול להיות גבוה יותר ממה שכל המומחים אמרו שאפשרי, חווה לראשונה בשנים האחרונות גידול בתחבורה הציבורית ועצירה בגידול הקילומטרז' שנעשה ברכב הפרטי, עדיין יש לכולם רכב, אבל נוסעים בו פחות. אחת הסיבות העיקריות שנקבו צעירים לכך היא היכולת לגלוש תוך כדי נסיעה באוטובוס ברשתות החברתיות. סקר שבחן סטודנטים הראה ש-93% מהם משתמשים בסמרטפון בזמן נסיעה באוטובוס או ברכבת.
ארה"ב היא גם מדינה חדורת טכנולוגיה והשילוב הזה בין קיצוניות ההסתמכות על רכב פרטי לקיצוניות ההסתמכות על טכנלוגיה הביא לכך ששינוי המגמה נראה בה בבירור כל כך, אך אין ספק שהדבר נכון גם למדינות אחרות, אני מסתכל סביבי וכל שאני רואה זה אנשים שמחוברים לסמרטפון. הנסיעה עוברת מהר ובנוחות ופתאום הרכב הפרטי נראה מיותר ואפילו מפריע.

ויש גם בלוג ציוני באנגלית שמתייחס לתופעה.

אז לא, לא כולם ייסעו מחר בתחבורה ציבורית רק בגלל היכולת לשנות סטטוסים בפייסבוק, ועדיין ערכים כמו זמן נסיעה מדלת לדלת חשובים יותר מצפייה מענגת  ביו-טיוב, אבל הקו שמפריד בין אלה שמוכנים לנסוע בתחבורה הציבורית לאלה שלא זז קצת ימינה, ובכך תמונה ברכה גדולה.

כל זאת כמובן עד שגוגל תשכלל את המכונית האוטומטית שלה ותאפשר לה לנסוע כחוק עם נהגים אחרים על אותו כביש, אז גם האדם שברכב יוכל לצ'וטט ברשת תוך כדי "נהיגה" אבל בינתיים בואו נהנה מהמצב, נצלם נהגי רכב פרטי מתוסכלים באינסטגרם ונעלה לרשת...


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה