יום שלישי, 19 בפברואר 2013

קווים עירוניים ארוכים



פוסט זה מועתק מתוך אתר ויקי עצמאי (לא ויקיפדיה) אשר מטרתו לשים על השולחן את הא"ב של תכנון תחבורה ציבורית. אתר הויקי הינו אתר פתוח לכולם (לאחר הרשמה קצרה) להטמיע את חזונם, להוסיף, לשנות ולתקן. לחיצה על כפתור ה"עריכה" בסוף כל פיסקה בתוך הפוסט תביא אתכם למקום הרלוונטי באתר הויקי שם תוכלו לעשות זאת.
אני מבטיח לעדכן פה את הפוסט בהתאם לכל ערך בויקי שיעבור שינויים מהותיים.

לכניסה לדף הבית של אתר ויקי תחבורה ציבורית
http://publictransport.wiki.co.il
.



קווים עירוניים ארוכים, הידועים גם בשם קווים מטרופוליניים, קווים חוצי מטרופולין או קווי ציר, הינם קווים המקשרים את קצות המטרופולין אל מרכזו או אל מוקד אחר בקצהו המרוחק של המטרופולין.
קווים אלה נופלים לתחום האפור שבין שירות עירוני לשירות בינעירוני מאחר והם ממלאים תפקיד כפול, מחד הם מאפשרים שירות עירוני לטווחים קצרים , ומאידך תמיד יימצאו נוסעים, שעל אף ריבוי התחנות וזמן הנסיעה הארוך על צירים עירוניים מרובי רמזורים ייסעו בקו מתחילתו ועד סופו, וזאת בשל התדירות הגבוהה המאפיינת לרוב קווים אלה.
יש להבדיל בין קווים עירוניים ארוכים, המאופיינים בהיעדר מגבלות איסוף והורדה ובשימוש בסוג אוטובוס עירוני (לעיתים קרובות אף מפרקי) ולמעשה למעט אורך מסלולם דבר לא מבדיל אותם מקווים עירוניים רגילים, לקווים בינעירוניים קצרים, המקשרים בין ערים בקצות המטרופולין למרכזו או לעיר אחרת במטרופולין, ועושים זאת תוך שימוש בדרך המהירה ביותר האפשרית על בסיס כבישים מהירים, עם מיעוט תחנות ועם מגבלות איסוף והורדה בערי המוצא והיעד.
קווים עירוניים ארוכים יתאפיינו בתחלופת נוסעים גבוהה מהממוצע בשל ריבוי היעדים שהם עוברים דרכם.

תוכן עניינים

 [הסתר]

[עריכה]היררכיה עירונית

בערים קטנות ובינוניות לרוב אין היררכיה עירונית מובהקת, בערים גדולות ובמטרופולינים לעומת זאת, מתפתחת היררכיה עירונית המזכירה במידת מה את החלוקה הקלאסית של קווים עירונייםקווים אזוריים וקווים בינעירוניים.
ההיררכיה בתוך המטרופולין מתבטאת במתכונת של קווים עירוניים ארוכים (מטרופוליניים) המחקים את אופי השירות הבינעירוני ומהווים רובד נוסף מעל השירות העירוני הסדיר הרגיל ובמתכונת של קווים עירוניים מזינים המחקים את אופי השירות האזורי ומהווים רובד נוסף מתחת לשירות העירוני הסדיר.

[עריכה]תכנון קווים עירוניים ארוכים


[עריכה]מסלול - ליניאריות

האלמנט החשוב ביותר בקווים אלה הינו השמירה על הליניאריות של המסלול. תכנון טוב ישמור על הקווים העירוניים הארוכים רק בצירים הראשיים חוצי המטרופולין למעט קטעי איסוף ופיזור קצרים שניתן להגדיר בקצוות הקווים. 

[עריכה]תדירות

תדירות קווים עירוניים ארוכים תנוע בין התדירות המינימלית לשירות עירוני (3 נסיעות בשעה) לבין תדירות מקסימלית של נסיעה כל 5 דקות. לעיתים קרובות הקווים העירוניים הארוכים יהיו הקווים התדירים ביותר במערכת.
קווים אלה הינם חוט השדרה של המערכת, הם מושכים אליהם נוסעים מקווים עירוניים חוצים ומקווים מזינים ואף רדיוס ההשפעה של תחנותיהם גדול יותר (נוסעים פוטנציאליים מוכנים ללכת יותר כדי להגיע לקווים אלה). תופעה זו נגרמת מהתדירות הגבוהה, אך גם מעצימה אותה. לפיכך לרוב נצפה לראות כי כל גידול במספר הנוסעים במטרופולין בא לידי ביטוי גם בגידול במספר הנוסעים בקווים העירוניים הארוכים.
תכנון טוב לשיפור שירות מטרופוליני יכלול בתוכו גם שיפור תדירות בקווים העירוניים הארוכים. 
כאשר קו עירוני מתקרב למקסימום התדירות האפשרי לקווי אוטובוס (כל חמש דקות), ללא תשתית תומכת על רשת הכבישים הרגילה, הוא מתחיל לסבול מתופעות של היצמדות מספר אוטובוסים זה לזה ולאחר מכן זמן המתנה ארוך עד לאוטובוס הבא ואמינותו נפגעת. הדרך היחידה לטפל במצב זה תוך כדי העצמת כל המערכת היא על ידי שדרוג התשתית והכנסת אמצעי תחבורה ציבורית רבת קיבולת לכן קווים עירוניים ארוכים בעלי תדירות גבוהה מהווים לרוב את הבסיס לתכנון מערכות הסעת המונים במטרופולינים


[עריכה]חלופות

קווים עירוניים ארוכים הינם המועמדים הטבעיים ליצירת חלופות בוקר ממוקדי יציאה בשכונות שונות בכדי לחסוך לנוסעים לעבודה את הצורך במעבר ולהגדיל את יעילות כלל המערכת, או חלופות קצרות המתחילות מאמצע המסלול (לרוב גם בשעות שיא) ומאפשרות לווסת בצורה טובה יותר את מספר הנוסעים ואת המרווחים בין האוטובוסים. עם זאת, בשל היותם חוט השדרה של הרשת העירונית מומלץ להימנע מחלופות בעלות אופי אחר כגון כניסות לשכונות באמצע המסלול בחלק מהנסיעות וכו'. 

[עריכה]סוג אוטובוס

קווים עירוניים ארוכים יופעלו באוטובוסים עירוניים נמוכי רצפה ומונגשים. וזאת מאחר והם מאופיינים בתחלופת נוסעים גבוהה המתבצעת מהר יותר באוטובוסים עירוניים רחבי דלתות.
בדרך זו גם מודגש ההבדל בינם לבין קווים בינעירוניים היוצאים מהערים בקצות המטרופולין ונוסעים על מערכת הכבישים המהירים ליעדם באוטובוסים בינעירוניים ועם מיעוט תחנות.
קווים עירוניים ארוכים הם גם המועמדים הטבעיים לשימוש באוטובוסים מפרקיים בכדי להגדיל את מספר הנוסעים גם לאחר שהקו הגיע לתדירות המקסימלית האפשרית לפני המעבר למערכות תשתית רבות קיבולת על הציר.
תכנון טוב יפנה אוטובוסים מפרקיים רק לקווים עמוסים הפועלים בשעות השיא כל 5-10 דקות, בקווים עמוסים הפועלים בתדירות נמוכה יותר בשיא ייעשה קודם שימוש בפתרון של הגדלת התדירות. 

[עריכה]כרטיסי מעבר

ישנה חשיבות לכרטיסי מעבר בכל רשת עירונית, אך ברשת עירונית היררכית החשיבות עולה עשרות מונים מאחר והיא מקלה על מעבר מקווים עירוניים סדירים ומקווים עירוניים מזינים אל הקווים עירוניים ארוכים (מטרופוליניים) ומהם ומקטינה את הלחץ של התושבים להכנסת הקווים הארוכים לתוך השכונות .
תכנון טוב ייבנה מערכת עירונית היררכית תמיד בשילוב עם פתרונות מעבר נוחים וללא עלות לנוסע

תגובה 1:

  1. פוסט מעולה על פריסת התחבורה הציבורית בארץ. אנחנו גם ממליצים בחום להיכנס לאתר שלנו ולקבל בו מידע, בין היתר, על חברת "קווים".

    השבמחק