יום רביעי, 9 במרץ 2016

אתגר גדול ושמו בית שמש

מקור: NRG
למשרד התחבורה רשימת אתגרים ארוכה להתמודד עימה ב-to do list שלו.
האתגר הגדול ביותר הוא כנראה החדרת מערכות הסעת המונים למטרופולינים, אך לא חסרים אתגרים גם בתחום האוטובוסים, על רובם כתבתי בזמן זה או אחר פוסט. בין היתר אפשר למנות את פתרון בעיית הצפיפות, שיפור השירות למכללות, סגירת הפערים למגזר הערבי, התמודדות עם אירועים חרדיים גדולים, קיצור זמן הנסיעה, שיפור מערך הרב-קו, המשך קידום הרפורמה בתעריפים, פתרון משבר הנהגים  ועוד.

אחד מיני רבים מסוגי האתגרים הוא מתן מענה לשכונות וערים חדשות המתאכלסות חדשות לבקרים. האתגר הזה מועצם על ידי קדחת הבנייה הנוכחית שנגרמת עקב מאבק המדינה בעליית מחירי הדיור. הסכמי גג נחתמים אחד אחרי השני, שכונות ענק מאושרות ונבנות. קריית גת וראש העין יכפילו עצמן תוך עשור, חריש תקום כעיר בגודל של חדרה הסמוכה כמעט יש מאין, עשרות אלפי יחידות דיור יאושרו במקום שדות תעופה ובסיסים צבאיים שיתפנו מהמרכז, בקריות תקום עיר חדשה בין קרית אתא לקרית ביאליק, ברעננה נבנות 3,000 דירות בשכונת נווה זמר, בהרצליה תיבנה שכונה של 4,000 יח"ד ליד אפולוניה ועוד ועוד. לכולם צריך להאריך קווים קיימים, לייצר קווים חדשים, להגדיל תדירות, לדאוג לתשתיות תומכות תח"צ ולהביא את בשורת התחבורה הציבורית רגע לפני שהתושבים ישתעבדו בהם לרכב הפרטי. זה לא קל כשכל השכונות החדשות עדיין מתוכננות בראייה של הרכב הפרטי כמלך המרחב.

בתוך האתגר הגדול הזה, אפשר לאתר נישה קטנה יותר של איכלוס שכונות חדשות למגזר החרדי, בטבריה נחנכה לאחרונה שכונה חרדית חדשה, בהר יונה ג' שבנצרת עילית מתאכלסים הבניינים החדשים הראשונים במה שיהיה שכונה חרדית ענקית, ובירושלים, ביתר עילית, בית שמש, מודיעין עילית ובמידה פחותה גם אלעד ממשיכה הבנייה במרץ. הדירות במקומות האלה אכן זולות מהממוצע בשוק הדיור אך יקרות להחריד במונחים חרדיים. משבר הדיור אכן קיים גם אצלהם והבנייה לא מדביקה את הביקושים.

מדוע מדובר בנישה נפרדת? כי בעוד בשכונות חילוניות חדשות אנו יודעים שהרכב הפרטי יהיה דומיננטי ותחבורה ציבורית טובה ביום הפתיחה עשויה למתן במקצת את התופעה הזו אבל לא להעלימה, בשכונות חדשות לחרדים אנו יודעים שהתחבורה הציבורית תהיה דומיננטית. 70% מהחרדים משתמשים בתחבורה ציבורית לעומת 23% בלבד במגזר הכללי. בשכונות חדשות המורכבות בעיקר מזוגות צעירים זה עשוי להאמיר אף ל-90%. ללא תחבורה ציבורית האנשים האלה אכן יהיו חסרי נגישות לצרכי היום יום הבסיסייים.

בית שמש מצליחה לרקוד על שני הכובעים. היא גם העיר שגדלה בקצב המהיר ביותר בישראל, יותר ממודיעין ומחריש גם יחד. העיר שמנתה רק 24,000 תושבים ב-1995 מונה כיום כבר כ-100,000 תושבים ומתוכננת להגיע ב-2030 ל-250,000 תושבים.  וגם, על אף ההסטוריה שלה כעיר מעורבת, רובה ככולה של הבנייה החדשה מיועדת לחרדים. אני מעריך ש-60,000 מתושביה של בית שמש הם חרדים (60%). 
זה אומר שבית שמש כבר כיום מאכלסת את הריכוז החרדי הרביעי בגודלו במדינה לאחר ירושלים (כ-300,000 חרדים) בני ברק (כ-160,000 חרדים) ומודיעין עילית (כ-65,000 חרדים) מעניין לציין שגם בני ברק החלה דרכה כעיר מעורבת והיום יש בה מיעוט לא חרדי בטל בשישים. בית שמש בפירוש הולכת בעקבותיה ויבוא יום שבכלל לא נזכור שבית שמש היתה עיר מעורבת.
בית שמש מאיימת על המקום השני, בעוד חמש שנים תעבור את בני ברק במספר התושבים, ועל אף שסביר שבני ברק תישאר מרכז חשוב ממנה, כי עיקר המתיישבים בעיר הם זוגות צעירים ולא אדמו"רים, קרנה של בית שמש תלך ותעלה. היא משאירה מרחוק את מודיעין עילית במקום הרביעי עם 65,000 תושביה (פוטנציאל ל-120,000 תושבים "בלבד").

האתגר של פיתוח תחבורה ציבורית לעיר שגדלה בהיקף של כ-5,000 תושבים בשנה, שכמעט כל תושביה נטולי רכב הוא עצום. ומאחר וכסף לתוספות שירות לא זורם כמים, משרד התחבורה מוצא עצמו רודף אחר הזנב של עצמו. ומוסיף תמיד מעט מדי ומאוחר מדי. כפי שכתבתי בעבר, לחרדים יש יותר שירות כי הם נוסעים יותר, אך הם לא נהנים מרמת שירות טובה יותר. עכשיו ננסה לפרוט לפרוטות ממה מורכב האתגר.

מקור: י.ד. ברזני
1. תשתיות דרכים ותחנות:  במציאות שבה כל חודש נפתח רחוב חדש, בו גרים כמה מאות תושבים, צריך למהר ולאשר ברחוב הזה תחנות, להאריך אליו קו אוטובוס אחד לפחות ולוודא שיש לו גם היכן להסתובב. בביתר עילית פועלת מערכת מסודרת של יצירת "סובה" בקצה כל רחוב מאוכלס, אך בבית שמש העירייה פחות מודעת לכך. התושבים מטבע הדברים פחות מודעים לאילוצים אלה ובאים בטענות למשרד התחבורה.

2. תשתיות מסופים: בית שמש אמנם כבר עיר גדולה, אבל בשל הגידול המהיר תשתיות המסופים בה מתאימות לעיר קטנה של 20,000 איש ולא התפתחו עם העיר. בעיר מסוף קטן שהושג בעמל רב סמוך לתחנת הרכבת, המשמש כתחנת קצה למרבית הקווים העירוניים, מסוף קטנטן (מקום ל-13 אוטובוסים) ליד בית הקברות המשמש כתחנת קצה לקווים האזוריים (כי הוא לא יכול להכיל היקפים של קווים תדירים יותר) וזהו.
משרד התחבורה מקדם עם העירייה מסוף נוסעים גדול באזור שמתוכנן להיות המע"ר של העיר החדשה, בין שכונה א' לשכונה ג', אך הקידום והביצוע לוקחים שנים. הוא גם תכנן עם העירייה מסוף נוסף בדרום העיר (שעוד לא נבנה) ותחנות קצה נוחות בשכונות רמה ד' ורמה ה, שעוד לא נבנו, אבל נכון להיום עוד אין כלום. לאחרונה העריך משרד התחבורה כי בשנת 2030 ישרתו את העיר כ-600 אוטובוסים, חלקם מפרקיים, וביקש מהעירייה להיערך עם איתור שטחים לחניוני לילה ענקיים. תוך כדי אזהרה שללא זה פשוט לא ניתן יהיה להרחיב את השירות במידה הנחוצה. כל אלה יגיעו באיחור ניכר. כיום ל-200 האוטובוסים שמשרתים את העיר אין מענה טוב.
העדר מסוף מרכזי מביא לתופעה אחרת, והיא מסלול ארוך מדי של הקווים הבינעירוניים בתוך העיר, לעיתים עד שעה נסיעה לפני שיוצאים החוצה. מוסכם על כולם שהשירות לירושלים ובני ברק לא אמור לדרוש מעבר עקב מסות הנוסעים הגבוהות, אך השירות לאשדוד, צפת, נתיבות, קרית גת ושאר יעדים "קטנים" יהיה יעיל יותר עם ייצא ממסוף מרכזי שאליו יגיעו הנוסעים בקווים עירוניים.

3. תלמידים: הרובד הגדול ביותר בעיר, והצומח בקצב המהיר ביותר הוא תלמידים. חזקה על שכונות חדשות בישראל שבתי הספר תמיד נבנים בסוף ובינתיים צריך לנייד את הילדים לבתי ספר בשכונות סמוכות, גם כאשר ייבנו בתי ספר, הציבור החרדי נוטה לשלוח את ילדיו לבתי ספר המתאימים לקהילה כזו או אחרת ולא בהכרח לבית הספר שמתחת לבית. התוצאה היא אלפי תלמידים שיש לתת להם מענה בשעת שיא בוקר. אמנם בצוק העיתים העירייה או מוסדות הלימודים מממנים הסעות, אך הם ממהרים לבטלם ברגע שנוספת נסיעת בוקר בקו סדיר בגלל צפיפות. התוצאה. צפיפות מטורפת בבוקר שלא צפויה להיעלם גם אם יוסיפו עשרות אוטובוסים בשיא בוקר. תוצאת משנה היא שאנשים מבוגרים לא מסוגלים להשתמש בקווים בבוקר כדי להגיע לעבודה, כי הם מלאים עד אפס מקום בתלמידים.

4. ירושלים: מרבית תושבי בית שמש החדשים והותיקים נסמכים על ירושלים כמוקד תעסוקה, לימודים ופנאי. קיימים כבר שמונה קווים (קו לקריית הממשלה, קו לילה, שלושה קווים לתחנה המרכזית ושלושה קווים ל"ציר החרדי". את הקווים האלה צריך לתגבר שוב ושוב ככל שהעיר גדלה ומתאכלסת, וקיימות דרישות גם להגיע למקומות אחרים בירושלים כגון תלפיות, ביה"ח הדסה-עין-כרם ווביה"ח שערי צדק, אך יש בעיה אחת קטנה. אין בירושלים מקום לכל האוטובוסים האלה. את ירושלים משרתים 600 אוטובוסים כבר כיום וגם ירושלים לא השכילה לפתח מסופים בהיקף הנדרש לגודלה וכעת עומדת מול שוקת שבורה. מה גם שחלק מחניוני האוטובוסים מצויים תחת סכנת סגירה. אך את התושבים הרוצים לנסוע בנוחות ולא בדוחק זה בצדק לא מעניין והם דורשים תוספת נסיעות. אגב, בעיה חריפה יותר קיימת גם בבני ברק.

5. חגים ואירועים מיוחדים: כל העוסק בתחבורה ציבורית למגזר החרדי, יודע שהתלות המוחלטת בתח"צ מחד, וחיי קהילה עשירים מאידך, לא עושים לו חיים קלים. בפורים הקרוב אחוז גבוה מ-60,000 חרדי בית שמש יסעו לחגוג בבני ברק, וחברת סופרבוס תיאלץ לשלש את מספר האוטובוסים שהיא מפעילה בקווים 497/597 כל יום (אם לא יותר מכך). יום אחר כך אחוז גבוה עוד יותר מתושבי בית שמש ייסעו לירושלים (פורים לערים מוקפות חומה חל יום אחרי פורים הרגיל), וחברת אגד תיאלץ לשלש את מספר האוטובוסים שהיא מפעילה בקווים 417/418/419 כל יום בין בית שמש לירושלים. כדי להקל על עצמה היא תשתמש במפרקיות עירוניות למגינת ליבם של הנוסעים שיעמדו כל הדרך לירושלים, אבל אפשר להגיד ש"אין ברירה".  כמובן שהתגבור המטורף דורש היערכות שלמה, כולל תכנון מוקדים מיוחדים ליציאה, תיאום עם המשטרה ועוד. האתגר הזה יחזור על עצמו בכל חג ומועד ויגדל ביחס ישר לגידול באוכלוסיית העיר החרדית.

6. רגישויות של ציבורים שונים: בית שמש מיוחדת בגיוון האוכלוסיה שבה, שהוא שני אולי רק לירושלים. בעיר יש חילונים שמרגישים נגזלים (די בצדק) ודורשים שיתחשבו גם בהם, דתיים, חרדים נורמטיוויים מכל מגוון הזרמים (ליטאים, מזרחים וחסידים ממגוון חסידויות) וגם לצערנו מספר קהילות פנאטיות, מאלה שמוציאות שם רע לכל החרדים בעיני החילוני המכליל. כתוצאה מכך כל החלטה חייבת להישקל בזהירות הראויה במגוון היבטים חוץ מההיבטים התכנוניים. לדוגמה אסור לפגוע בשירות שניתן לחילוניים, גם אם הוא נוסע ריק, כדי לא להעצים את תחושת הנגזלות, לדעת מאיזה שכונות מותר לתת שירות למרכז העיר, לביג ולתחנת הרכבת, ומאיזה שכונות זה אסור. (ואם נפתח שירות שכזה הוא יירגם באבנים כמו שכבר קרה בעבר).  לדעת להתמודד עם חסימות של הרחוב הראשי של העיר על ידי הקיצוניים שגרים לידו שאפילו לא נוסעים באוטובוסים ציבוריים מרוב שהם קיצוניים, אבל אוהבים להפגין כוח על אלה שכן. לדעת מאיזה רב לבקש רשות להיכנס לרחוב כזה או אחר דווקא בקריה החרדית הותיקה של העיר. בקיצור. כל העסק מרגיש כמו חבית חומר נפץ.

7. צוואר הבקבוק של רחוב נהר הירדן: רצה הגורל, ולעיר בית שמש יש מתניים צרות, שכונת רמת בית שמש ב' המחברת בין העיר הוותיקה לבין רמת בית שמש א' מורכבת מרחוב ראשי אחד בשם נהר הירדן, המנקז כמעט את כל תנועת האוטובוסים בעיר אליו. הרחוב קרוב לקצה גבול הקיבולת שלו ופקקים של אוטובוסים הופכים למחזה יותר יותר נפוץ. אמנם אמור להיפתח לו מתישהו רחוב מקביל (נהר דן), אך עוד אין לכך תאריך יעד. 

8. שמיכה תקציבית קצרה: בית שמש דורשת המון תוספות שירות כל שנה, אך כך גם רשויות רבות אחרות במדינת ישראל, לפיכך בית שמש נמצאת בתחרות על תקציב המדינה המוגבל להרחבות שירות. ותמיד נדרשות פשרות. תרגיל בגימטריה מראה שהפער בין הרצוי (306) למצוי (146) הוא כסף (160). כך שהפער הולך ומתרחב.  כסף זה כמובן לא מספיק, על החברות להצטייד באוטובוסים חדשים בהיקפים נרחבים מדי שנה, דבר שלוקח לפחות חצי שנה מרגע שהומצא הכסף, ועליהן להביא נהגים חדשים שנמצאים במחסור בכל הענף. בקיצור, לא פשוט להוסיף שירות, אבל אין ברירה.

עד כאן הבעיות, ומה עם פתרונות?
תוספות שירות, גם אם באיחור ולא בכמות המספיקה, מגיעות לבית שמש באופן קבוע. עד 2008 פעלו בעיר שני קווים עירוניים בלבד, בינואר 2009 החליפה סופרבוס את אגד והיקף התחברוה הציבורית גדל פי 2.5 ונפתחו 6 קווים חדשים, מאז נפתחו עוד שלושה קווים והיקף התחבורה הציברוית העירונית הכפיל את עצמו שוב. התחבורה הבינעירונית לירושלים גדלה בקצב קבוע כל שנה ולפני שנה נחנך קו חדש מרמה ג' לירושלים שהגדיל את היקף השירות לירושלים בכ-30%. ביוני 2015 עבר השירות מבית שמש לבני ברק מאגד לסופרבוס, פוצל לשני קווים עם מסלולים קצרים יותר בעיר והקיבולת הוכפלה. נחנכו גם קווים חדשים לקרית יערים, מודיעין עילית, צפת, ועוד וגם התדירות של הקו לאשדוד ושל השירות לביתר עילית הוכפלה. השירות ימשיך להתרחב גם ב-2016 ובכל שנה נוספת, בומכרז שצפוי ב-2019 סביר שהישרות העירוני יוכפל שוב ויוכנסו גם מפרקיות לשימוש. אבל הפערים בין הרצוי למצוי כנראה ימשיכו להיות מנת חלקה לפחות עד גמר תהליך האיכלוס המהיר ב-2030.

במקביל מקדם משרד התחבורה ביחד עם העירייה תוכנית לנתיבי העדפה בעיר, מצפון ועד דרום וגם בשכונות החדשות, אשר ישמשו בסיס לקווים עורקיים חזקים. וכאמור מקדם עם העירייה מסופים וחניוני לילה הכרחיים להיקף השירות הצפוי. לדעתי לא יהיה מנוס מלהכריז בעתיד הקרוב על תחילת תכנון רכבת קלה בתוך בית שמש, שזקוקה לזה יותר מבאר שבע, ובחזוני אני רואה איך הרכבת הקלה הזו כוללת פיצ'ר מיוחד שמאפשר לה לעלות על המסילה לכיוון ירושלים ולהמשיך על מסילת הקו הכחול בירושלים (שאמור להסתיים במלחה). אבל זה באמת לא מונח על שום שולחן שרטוט ונמצא רק במוחי הקודח.

20 comments:

  1. אנונימימרץ 10, 2016

    המשפט האחרון שלך הוא הפתרון. רכבת קלה שתוכל להמשיך לירושלים.
    עיריית ירושלים צריכה לעזור לקדם את זה- אוכלוסייה חלשה שלא משלמת כמעט ארנונה תוכל לעזוב לבית שמש ולהמשיך לצרוך שירותים בירושלים.
    בלי קשר כדאי היה לייצר פיתרון של רכבת קלה לירושלים גם לצור הדסה, מבשרת ציון ומעלה אדומים

    השבמחק
    תשובות
    1. לא מדובר בכלל באותם היקפים. לצור הדסה יספיק אוטובוס עוד המון שנים לגבי מבשרת ומעלה אדומים בהחלט כדאי לחשוב על משהו, אם כי בשל הטופגרפיה פתרון "סטנדרטי" של רכבת קלה לא ישים (וגם מעלה אדומים, וביתר עילית שלא ציינת, נמצאות מעבר לקו הירוק ולכן לא מקדמים בהן פרויקטים שמושכים את אור הזרקורים הבינלאומי).

      מחק
  2. אברהם רוזנבלוםמרץ 11, 2016

    איך הגעת למספרים הנ"ל של האוכלוסיה?
    לדעתי החרדים עדיין רחוקים מ80% בבית שמש. קרוב יותר ל60% לדעתי אם לשפוט לפי תוצאות הבחירות המקומיות. גם בירושלים החרדים רחוקים מ300,000, לדעתי קרוב יותר למאתיים אלף מלמעלה.

    השבמחק
  3. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  4. לגבי העניין של השירות לעיר באוטובוסים עירוניים מפרקיים. השערוריה הזאת מתקיימצת לא רק בחגים אלא בכל ערב ומוצאי שבת. חברת אגד פשוט לא מתמודדת עם העיר ולא מסוגלת לתת שירות ראוי. חייבים להוציא ממנה את השירות ולהעביר לחברת סופרבוס. שערוריה נוספת היא פער המחירים לרעת החרדים בין קווי אגד לי-ם וקווי סופרבוס לי-ם.

    השבמחק
    תשובות
    1. לגבי המספרים, אם אני טועה עכשיו, אז אהיה צודק בעוד 3 שנים, לא נורא. אני מודה שלא ניתחתי את נתוני הבחירות. (אגב נתוני הבחירות לכנסת הם הכי טובים להבדיל בין חרדים לחילונים).
      לגבי העברה לסופרבוס, היא אמנם לא תפעיל מפרקיות, אך לא בטוח שתוכל להתמודד עם ההיקפים העצומים בצורה טובה. המכרז הבא כנראה יכלול את הקווים של אגד ויכלול מנגנוני תגבורים מתקדמים, ועדיין לא בטוח שהזוכה יעמוד במשימה בכבוד.

      מחק
    2. אני לא חושב,הדרך בה חברות גדלות היא על ידי התרחבות בדיוק בצורה הזאת. סופרבטס משרתת כבר מספר שנים את פרוזדור ירושלים ובית שמש בהצלחה גדולה לטעמי כתושב קרית יערים. אני משוכנע שהיא תצליח להתמודד יפה עם האחריות של קבלת קו פעיל מאוד.
      בכל אופן, אין הצדקה לכך שתושבי רמת בית שמש משלמים יותר מתושבי העיר הותיקה.

      מחק
    3. סופרבוס יכולה מחר בבוקר לקבל בהצלחה את שלושת הקווים הפעילים מאד האלה (מהקווים הבינעירוניים החזקים במדינה) בימים א-ה. לגבי סופי שבוע וחגים היא תיתקל באותן בעיות שאגד נתקלת בהם. הפתרונות שלה יהיו שונים, אך לא בהכרח טובים יותר. כבר היום יש הרבה תלונות על השירות בין בית שמש לבני ברק.

      לגבי ההבדל במחירים, אתה צודק. צריך לתקן את כל העיוותים האלה. וזה כבר קורה עם החופשי יומי/שבועי/חודשי שהוא אחיד בשניהם, ואמור לקרות גם עם המחיר הקטלוגי מתישהו.
      באותה מידה צריך גם לתקן את העיוותים בהם לחרדים יש מחירים מוזלים לעומת החילונים, התופעה הזאת קיימת באופן בולט בעיקר בשירות של החרדים מירושלים ומגוש דן להדר-חיפה לעומת השירות של החילונים מירושלים ומגוש דן לחיפה. כאשר הפער גדול באופן שערורייתי ומתקרב לחצי מחיר בקווים "החרדיים".
      אסור שזה יקרה. צריך סט תעריפים אחיד לכולם.

      מחק
    4. אני מסכים לגמרי עם מה שכתבת לגבי הקוים לחיפה. כמובן שהתיקון צריך להיות בצד החילוני כלפי מטה.

      מחק
    5. לדעתי אגד היא החברה היחידה שיודעת להתמודד ולהפעיל שירות מוצלח ומהיר מבית שמש לירושלים . אני סובל כמעט כל מוצ"ש מניהול לא יעיל של סופרבוס בקווים לבני ברק. ואפילו שמעתי נהגים בסופרבוס שאומרים תודה שאין להם את הקווים לירושלים לחרדים כי אחרת הם לא היו מצליחים להתמודד איתם

      מחק
    6. אני מעדיף את השירות של אגד, למרות שלי הוא מוגבל ל-417 על כל הקווים שסופרבוס לקחו ב-2009. אפילו ש(עדיין?) 417 עולה יותר מסופברבוס - אגב אגד משרת גם את גבעת שרת, ואני מכיר הרבה אנשים שהולכים מבתיהם שליד תחנות של 415/416/420 רק כדי לתפוס 417 בגלל שהוא יותר מהיר, תכוף, והנהגים לא נוסעים כמו מטורפים (למרות שגם באגד זה נהגים כאלה).

      דבר אפילו יותר מחפיר מפער המחירים הוא המצב שייתכן ועדיין קיים בחופשי שנתי לסטודנטים - ישנן שני סוגי חוזים שנתיים שעלותם זהה: "שנתי אגד בית שמש-ירושלים" ו"שנתי סופרבוס בית שמש-ירושלים". מה ההבדל? בחוזה של סופרבוס אפשר לנסוע חופשי על כל קווי סופרבוס בבית שמש, בקווי סופרבוס לירושלים, ובכל התח"צ בירושלים. בחוזה של אגד אין כלל נסיעות בתוך בית שמש, והחוזה כולל רק נסיעות לירושלים בקווי אגד, וכלל התח"צ בירושלים.

      למה ששני חוזים זהים בעלותם תכלול הבדל כה משמעותי? אני יכול "להבין" את ההבדל במפעיל הבינעירוני (בערך), אבל למה אין מקביל שירותי לנסיעות בתוך בית שמש?

      מחק
  5. אנונימימרץ 13, 2016

    נשמח לדעת מי כתב את המאמר המכובד הזה, ומה היו מקורותיו

    השבמחק
    תשובות
    1. זה בלוג של אדם אחד, קוראים לי אמיר שלו ואני מלווה את בית שמש כבר כמה זמן, כך שרוב הכתוב הוא מידע אישי ולא ממקור רשמי כזה או אחר.

      מחק
  6. לדעתי הדבר הדחוף ביותר זה לחבר את תחנת רכבת בית שמש
    לקו המהיר תל אביב ירושלים
    זה ייתן פתרון לנוסעים לירושלים
    ואפשרי שגם לבני ברק (תל אביב).
    כך שיהיה צורך עיקרי רק בתנועת אוטובוסים עד לתחנת הרכבת.

    השבמחק
  7. הפתרון הכי מעשי לדעתי
    זה חיבור תחנת רכבת בית שמש
    לקו המהיר תל אביב ירושלים
    למשל בשער הגיא
    וכך לפתור למעשה את בעיית האוטובוסים
    הבין עירוניים לירושלים ואפשרי גם לבני ברק(תל אביב).

    השבמחק
    תשובות
    1. אני לא יודע אם זה אפשרי הנדסית (יש הגורסים שלא ויש הגורסים שבהינתן מספיק כסף, הכל אפשרי).

      מהיכרות עם הציבור החרדי, סביר להניח שזה יקל, אך לא יפתור לחלוטין בגלל שהציבור מתנגד לביצוע מעברים ולכן רוצה קו מכל שכונה בבית שמש לכל שכונה בירושלים. (ויש להם כוח פוליטי כדי להבטיח שזה מה שיקרה). הפתרון שלי למעשה מאפשר את השארת ה"מדלת לדלת" עבור מרבית הנוסעים, במחיר זמן נסיעה איטי יותר.

      מחק
  8. סקירה מעולה של האתגר התחבורתי בבית שמש, שמעידה על היכרות עמוקה של הכותב את מצב העיר.
    מספר הערות והארות קטנות.
    א. כפי שהעירו קודמיי, נתון אחוז החרדים בעיר שגוי, אם כי העיר בהחלט צועדת במהירות לקראת הנתון שעליו הצביע המחבר. אם לנתח את תוצאות הבחירות המקומיות, ובהתייחס לשיעור ההצבעה הנמוך בקרב האוכלוסייה הכללית והזמן שחלף מאז, הרי שבית שמש נמצאת כעת במצב של שוויון בין האוכלוסייה החרדית לזוהכללית.
    ב. מסכים בהחלט עם המסקנה ולפיה כל פתרון עתידי חייב לכלול רק"ל בבית שמש ושיפור השירות הרכבתי הלקוי שניתן כיום בקישור לירושלים ולתל אביב. כן-כן, הקו לתל אביב דורש בדחיפות את הכפלת המסילה בין נען לבית שמש ויעידו על כך נתוני הנוסעים בקו והגידול בביקוש שפורסם באחרונה ע"י "רכבת ישראל".
    ג. שדרוג כביש 38 + כביש 1 נתפש בעיני משרד התחבורה כפתרון לבעיות התחבורה של העיר. בהקשר זה יש להזכיר את כביש 5 עירוני, אשר הולך ומוקם בימים אלה ע"י משרד השיכוןובצתכונתו המלאה אמור לספק פתרון מסוים ל"מותניים הצרות" שצוינו בסקירה. עם זאת, אין די בשיפורים אלה. אי שמירת תוואי לרכבת בין נתיבי כביש 38 המשודרג היא בכייה לדורות לטעמי.
    ד. לאחר פתיחתו של A1, יהפוך קו הרכבת המשודרג לבית שמש לקו רפאים - מצב שגם היום הקו אינו רחוק ממנו. ייטיב משרד התחבורה להסב קו זה לקו רק"ל אשר ישתלב בתחנת מלחה עם המערך העירוני ויפה שעה אחת קודם.

    השבמחק
    תשובות
    1. א. בבית שמש יש עומסים של רכבים באזורים של הכיכרות בשעות בהם כולם נוסעים מ/ל בית ספר. דבר שלא היה בעאבר וכיום אני מרגיש את זה טוב ברגל ימין(וזה יוצא לי בערך פעם בשבוע)
      ב.פיתרון רכבתי לדעתי עדיף שיהיה בין הנתיבים של כביש 39 וגם צריך לקדם את העבודות על הקטע המזרחי של הכביש שיסתיימו כמה שיותר מוקדם .וכמובן הוספת תחנת רכבת קרובה יותר לרמת בית שמש שתאפשר להם נסיעה מהירה יותר לירושלים/תל אביב. (זירוז העבודות ולהקדים את שנת היעד מ2030)
      ג.רכבת קלה שמעתי שכבר חושבים עליו בשביל העיר בית שמש.
      ד. תחנה מרכזית שבו עוברים כמעט כל הקווים הבינעירוניים של בית שמש ועדיף שהוא יהיה באזור הרסידו והגישה אליו תהיה לכל אוכלוסיות העיר. ואז גם יהיה ניתן למשוך את המסלול של הקו הבינעירוני לאזורים שונים בהתאם לאוכלוסיה אותו הוא אמור לשרת (ציר יציאה דרך גבעת שרת והעיר הוותיקה,ציר יציאה דרך חפציבה,ציר יציאה דרך נהר הירדן )
      ה.תכנון מחדש של הקווים העירוניים.
      ו.גיוס נהגים מהציבור החרדי לעבודה בתח"צ.

      מחק
  9. אנונימיאוגוסט 17, 2017

    ומה עם נסיעות בערבי שבת וחג וכן במוצאי שבת וחג שאין קו לשכונות בירושלים כגון רמות ורמת שלמה ןנוה יעקב
    מודל שקיים כבר שנים רבות בערים מודיעין עילית וביתר עילית, וזה מיקל בצורה משמעותית על משפחות החרדים ברוכות הילדים בלעה"ר, ומת נפלינו לרעה

    השבמחק
    תשובות
    1. גם בבית שמש נפתח כל הזמן שירות סופ"ש חדש וגם זמנן של השכונות בירושלים כנראה יגיע. היעדר מסוף מרכזי בבית שמש מקשה מאד על כך (במודיעין עילית פועל בהצלחה מסוף כזה מדי סופ"ש).

      מחק

אולי תתעניין גם באלה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...