יום ראשון, 14 בינואר 2018

באוטובוס מס' 1



"באוטובוס מס' 1 יושב העם אני רואה" כותב שלמה ארצי בשירו ולא מציין באיזו עיר מדובר.

כמעט כל עיר מתהדרת בקו מס' 1 שעובר בה. הרי מאד הגיוני להתחיל מספור עירוני מ-1.
בפוסט זה אתן רשימה של כל קווי מס' 1 במדינה, חלקם חלשים מאד וחלקם חזקים מאד, לא ארחיב עליהם מדי, אך אני מבטיח להוסיף כל הרחבה שתופיע בתגובות, גם לקווים קיימים שאתם מכירים וגם לקווי עבר שהתבטלו.

את הקווים אסדר לפי מק"ט הקו, כפי שמופיע במערכת הרישוי של משרד התחבורה. זו מערכת חדשה יחסית (הושקה בשלבים בין 2009 ל-2012), לכן לסדר הקווים הראשונים ברשימה אין משמעות מבחינת תאריך חנוכתם. הקווים האחרונים ברשימה לעומת זאת מסודרים לפי תאריך חנוכתם.

אז נתחיל

1. 12001 - אגד - קרית שמונה עירוני
2. 14001 - אגד - כרמיאל עירוני
3. 15001 - נתיב אקספרס - חצור הגלילית
4. 16001 - אגד - זכרון יעקב
5. 17001 - אגד - פרדס חנה-כרכור
6. 18001 - אגד - חדרה
7. 26001 - נתיב אקספרס - שפרעם
8. 28001 - אגד - דימונה
9. 29001 - אגד - אילת

במקרה או שלא במקרה, כל תשעת הקווים הראשונים הם של אגד (או היו של אגד לפני 2012) ומסודרים מצפון לדרום.

10. 30001 - אגד - רכסים
11. 32001 - אגד - נס ציונה
12. 33001 - אגד - גדרה
קו 1 בשדרות מהתקופה של אגד תעבורה
13. 34001 - אגד - ירושלים (הקו המפורסם לכותל, תראו שתי תמונות נוסטלגיות שלו בתחתית הפוסט)
14. 36001 - דן בדרום - אשקלון
15. 39001 - דן בדרום - שדרות-מכללת ספיר (טכנית מחוץ לשדרות בתחומי מועצה אזורית שער הנגב)
16. 42001 - אגד תעבורה - נתניה

כנראה הריכוז של קווי אגד תעבורה (שקדמו לדן בדרום) במקומות 14-16 נובע מתאריך ההעברה לתוך הרישוי

17. 46001 - שא"מ - יפיע-נצרת עילית
18. 49001 - חברת הנסיעות והתיירות - סח'נין-א.ת. תרדיון (בתחומי מועצה אזורית משגב)
19. 50001 - נתיב אקספרס דאלית אל כרמל
20. 53001 - נתיב אקספרס - מעלות תרשיחא

כנראה הריכוז של הקווים בחברות בשליטת משפחת עפיפי במקומות 17-20 נובע מתאריך ההעברה לתוך הרישוי

21. 56001 - מטרופולין - רמת השרון
22. 57001 - מטרופולין - רעננה-כפר סבא
קו 1 מטרופולין כפ"ס-רעננה
23. 58001 - מטרופולין - כפר סבא (כפל מספרים בכפר סבא שצריך לתקנו ויפה שעה אחת קודם).
24. 60001 - מטרופולין - הוד השרון
25. 61001 - מטרופולין - ערד

כנראה הריכוז של קווי מטרופולין במקומות 21-25  נובע מתאריך ההעברה לתוך הרישוי.

26. 65001 - סופרבוס- טבריה
27. 67001 - אפיקים - יבנה
28. 69001 - קווים - לוד

גם כאן יש מכנה משותף - שלושת הקווים האחרונים היו כולם תחת ויאוליה (קונקס) בתאריך ההעברה לרישוי.

29. 70001 - קווים - אור יהודה-רמת גן (לקו כפילות עם קו 1 החזק ברמת גן וכדאי לשנות את מספרו למרות שאין חפיפה במסלולו, עוד פריט טריוויה מעניין - הוא נכנס ממש לתוך מחנה תל השומר)
30. 71001 - אפיקים - ראש העין - רכבת קסם (טכנית תחת מועצה אזורית דרום השרון).
31. 72001 - קווים - ביתר עילית

שלושת הקווים האחרונים היו כולם תחת "קווים"  בתאריך ההעברה לרישוי.

32. 74001 - גלים - רהט
33. 80001 - אגד - חיפה - יש שיאמרו שיש כאן חפיפה לא בריאה עם קו 1 של המטרונית.

מכאן אנחנו עוברים לקווים חדשים, שנפתחו לאחר 2013 ולכן מסודרים בסדר כרונולגי.
34. 81001 - דן - בת ים-פתח תקווה - הקו המכין לקו האדום, הקו החזק במדינה.  עם פתיחתו בוטלו כמה קווי 1 בגוש דן.
35. 82001 - קווים - מודיעין עילית
קו 1 בגוש דן
36. 83001 - דן צפון -מטרונית חיפה - חיפה קרית מוצקין.
37. 84001 - סופרבוס - בית שאן
38. 86001 - קווים - בנימינה
39. 87001 - אפיקים - אריאל
40. 88001 - נתיב אקספרס - צפת
41. 89001 - נתיב אקספרס - שלומי
42. 90001 - קווים - באר יעקב
43. 91001 - קווים - אבן יהודה
44. 95001 - דן בדרום - נתיבות
45. 96001 - דן בדרום - קרית גת
46. 97001 - דן בדרום - אופקים

יש לנו רק 46 קווי 1 במדינה, אבל לאורך השנים כנראה היו הרבה יותר.
זה המקום שלכם להוסיף, חוויות, תובנות, זכרונות מקווים שבוטלו ועוד.
קו 1 של אגד במגדל העמק - שנות ה-70
מקור: כאן
גם היום יש במגדל העמק שירות פנימי, אבל אין קו 1.
נהגי קו 1 בכיכר דניה (ירושלים) מתקופת המקשר
מקור - כאן
היום קו 1 לא מתחיל משם...

קו 1 בירושלים מגיע לראשונה לכותל - 1967
מקור: פינטרסט (כתוב שם שהתצלום באדיבות עמי שפירא).
קו 1 עדיין מגיע לכותל גם היום, אך לא באותה דרך.


ונעבור להערות הגולשים:
אירית לבהר מתל אביב מזכירה לנו את קו 1 שקישר בין מרכז תל אביב לחולון ובוטל במסגרת הרפורמה של 2011.
דודי קמחי מפתח תקווה מזכיר לנו בתגובה בפייסבוק  את קו 1 הפתח תקוואי, ששונה ל-23 במסגרת הרפורמה שנעשתה בעיר ב-2005.
דודי מוסיף לנו שגם באלפי מנשה היה קו 1 עירוני, שפעל במסלול שונה מהמסלול הפנימי של קו 83 שהוביל לפתח תקווה, הקו נסגר וכיום 183 עושה את מסלולו וממשיך לפתח תקווה. תודה דודי.
דוד, שגדל בבני ברק, זוכר משם את קו 1, אם כי הוא נסע בקו 2. קו 1 הבני ברקי בוטל ב-2010.
ומשיחות מסדרון, קו 1 ההרצלייני בוטל ממש לאחרונה, עם סגירת התחנה המרכזית בעיר והארכת הקווים שסיימו בה לרכבת הרצליה או לפארק רעננה, כנראה התבטל הצורך בו.

שיפי מנס ציונה מתלונן על קו 1 המפותל בעירו, שבשל פיתוליו כבר עדיף לו ללכת ברגל לכביש הראשי. פיתוליות רבה נובעת כמובן גם מצפיפות הבינוי הנמוכה וגם מרשת הרחובות, בעיקר בשכונות החדשות שנס ציונה מתעטפת בהם, אבל היא עשויה לאפיין במיוחד קווי 1 בערים קטנות, מאחר ואלה הקווים הראשונים שנפתחו במושבות שגדלו ומטרתם להגיע לכל חור מרוחק ולסייע לקשישים ולבעלי מוגבלויות, בעוד הצעירים עוד צועדים ברגל למרכז. קו 1 של בנימינה או שלומי לדוגמה נפתחו כמה עשרות שנים אחרי קו 1 של נס ציונה, אבל מתנהגים בצורה מאד דומה.





20 comments:

  1. יש! אני הראשונה! (מס' 1 חחח).
    קו 1 המקורי של "דן" נסע לחולון.
    בתיכון היה לי חבר חולני, אז ביליתי על הקו הזה הרבה בנעוריי.
    מעניין להזכיר את קוים 2 ו-3.קו 2 נסע לבת ים. קו 3 גם למשהו באזור אבל אני לא זוכרת למה.
    מעניין שלמיטב ידיעתי עד היום אין קווים 2 ו-3 בת"א (המקוריים כמו גם קו 1 המקורי הוכחדו ברפורמה).
    הספירה ממשיכה עם קוים 4, 5, 6, 7 וכו'.

    השבמחק
    תשובות
    1. חבר חולוני, לא חולני...

      מחק
  2. אנונימיינואר 14, 2018

    קו 3 עדיין יש. מחולון לכרמלית בת"א.

    השבמחק
  3. אנונימיינואר 14, 2018

    קו 3 עדיין יש. מחולון לכרמלית בת"א.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה אירית, בהתאם להבטחה, מכניס לפוסט...

      מחק
  4. רוכב יקר,
    שאלה שלא קשורה לפוסט הנוכחי: רכבת ישראל פרסמה לאחרונה על רכבת חדשה בימי א' בבוקר, שנוסעת מנהריה, דרך תחנות חיפה, ומשם ישירות לפ"ת-קריה אריה, לוד, קריית גת וב"ש. האם זה אומר שלראשונה מזה כמה עשורים מסיעים נוסעים במסילה המזרחית לוד-נען במסלול עוקף איילון?
    הידיעה מופיעה באתר הרכבת תחת "כדאי לדעת", אבל חיפוש פרטים בגוגל לא הניב דבר. האם אתה מכיר את זה?

    השבמחק
    תשובות
    1. אפשר להגיד שלראשונה מזה עשרות שנים מסיעים נוסעים באופן סדיר במסילה המזרחית.
      הקטע הזה של המסילה שודרג קלות לפני כמה שנים כדי להמשיך לאפשר תנועת רכבות משא דרכו, ומשמש באופן קבוע גם לנסיעות ריקות של רכבות נוסעים מהמתחם בלוד לתחילת מסלולם בשרון או בצפון הארץ. זוהי מסילה בודדת, שמותאמת למהירויות מאד נמוכות ולמרות השדרוג הקל היא עדיין די רעועה.
      לכן זמן הנסיעה של הרכבת החדשה לא שונה במאום מזמן הנסיעה של הרכבת שעוצרת בכל ארבעת תחנות תל אביב. היא רק מוסיפה קיבולת נדרשת לביקוש הרב מהצפון לבאר שבע ועל הדרך מפנה קצת קיבולת ברכבות שנוסעות מהצפון לתל אביב.

      אני לא מכיר מקרים שבהם הסיטו רכבות עם נוסעים לשם בעבר הקרוב בגלל בעיות בציר המרכזי, אבל אולי היו כאלה.

      לדעתי הפעם האחרונה שנסעו רכבות נוסעים באופן קבוע על הציר הזה היתה לפני 1988 (פתיחת החיבור באיילון בין הצפון והדרום). כלומר - 30 שנה בדיוק. ב-1981 כשהייתי בן שלוש, נסענו לירושלים ברכבת שיצאה מחיפה, עצרה בתחנת בני ברק (שם עלינו) והשתמשה בקטע הזה. זה לפחות מה שאמא שלי סיפרה לי.

      מחק
    2. אנונימיינואר 27, 2018

      הרכבת מחיפה לירושלים דרך ראש העין שרדה עד קיץ 1993 ובוטלה ביחד עם סגירת תל אביב דרום ז"ל.

      מחק
    3. אכן, טעיתי. לפי ציר הזמן שלי ב-1988 נפתח רציפי רכבת מרכז במרכז האיילון במקום הרציפים הותיקים, אבל רק ב-1993 נחנכה המסילה משם דרומה ונחנך החיבור צפון-דרום דרך ציר האיילון. בשנה זו בוטלה תחנת תל אביב דרום והרכבות מחיפה לירושלים הועתקו מהציר המזרחי לציר האיילון.

      מחק
  5. קו 1 של אגד בנס ציונה. אחד משלושת הקווים הפנימיים היחידים הפועלים בעיר, והיחיד שיש לו תדירות שמתקרבת להיות סבירה - בערך כל 20 דקות במהלך כל היום. הקו עושה מסלול מסורבל בטירוף ברחובות הצדדיים בעיר תוך כדי עצירה בתחנות רבות, כך שעבור אדם עם מהירות הליכה ממוצעת הקו לא שימושי במיוחד. לדעתי הקו משרת בעיקר אוכלוסיה קשישה. אני מגיע כל יום לת"א באוטובוס 201/301/274 מהציר הראשי של נס ציונה, ומעדיף להגיע לתחנה בהליכה של 15 דקות מאשר להסתבך עם קו 1.

    השבמחק
    תשובות
    1. אפשר לראות את זה בעוד כמה קווי 1. מאחר והם הקווים העירוניים הראשונים שלרוב נפתחים בעיר, המטרה היחידה שלהם היא הגברת הכיסוי, כלומר להגיע לכל חור כדי לחסוך מרחקי הליכה מקשישים וממוגבלים בתנועה, בזמן שהשירות על הצירים האשיים ניתן באמצעות תנועה בינעיורנית עוברת.

      נדרשת עיר קצת יותר עירונית מנס ציונה (בלי להעליב חס וחלילה) כדי שתתפתח בה רשת עירונית ולא רק קווי כיסוי.

      מחק
    2. אגב, גם אני תמיד העדפתי את ההליכה ברגל/הרכיבה באופניים למרחק של עד רבע שעה לציר ראשי מאשר את ההסתמכות על קו שכונתי ומתפתל שיביא אותי לשם. אבל כשאזדקן אני אודה עליו.

      מחק
    3. אתה צודק שהעיר קטנה מידי לרשת עירונית אמיתית, אבל מצד שני המרחק של השכונות החדשות (כיום הם כבר מכילים את רוב התושבים בעיר) מהתח"צ הוא גדול מידי להליכה עבור רוב האנשים. סיפור דומה עבור תחנות הרכבת. אמנם אין תחנה בשטח העיר, אבל 3 תחנות (רחובות, ראשונים ובאר יעקב) נמצאות כ-1.5 ק"מ מהעיר בכיוונים שונים, אבל מאוד קשה להגיע אליהם ללא רכב. נראה לי חבל, כי נס ציונה תורמת הרבה לפקקים הבלתי נסבלים בכביש 4. אני מקווה שבעתיד יעדיפו לצופף את מרכז העיר (איפה שיש גישה טובה לתח"צ) במקום לבנות שכונות פריפריאליות נוספות על חשבון הפרדסים או הדיונות.

      מחק
  6. היה גם קו 1 פנימי בבני ברק, אפילו מצאתי אזכור שלו (ללא פרטים לצערי) בדף על הרפורמה של 2010 (https://tahbura.wordpress.com/re-irgun/)
    אני לא זוכר פרטים שלו, כי אני הייתי לקוח קבוע של קו 2 הפנימי, שעבר מתחת לבית הורי ולקח אותי לבית הספר בצד השני של העיר.

    השבמחק
  7. וגם - חדשות לגבי קו מספר אחד הפנימי בבנימינה, שם מתבצעים ניסיונות לסנכרן אותו עם הרכבת:
    http://www.kavim-t.co.il/news/news.aspx?news=18395

    השבמחק
    תשובות
    1. מוזר, הם הורידו את הידיעה...
      גוגל בינתיים שומר אותה:
      http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:ENbBbBKH-B0J:www.kavim-t.co.il/news/news.aspx%3Fnews%3D18395+&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=il

      מחק
  8. בעצם, למה שלא יהיה קו 1? טבעי להתחיל את המספור בו ואם בהמשך הוא מבוטל נראה לי הגיוני לתת את המספר לקווים חדשים שנפתחים.

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן טבעי שיהיה קו 1 ולכן באמת יש אותו בהרבה ערים.
      אבל טבעי אינו אותו דבר כמו "חובה שיהיה קו 1" ועבור התושבים ממש לא משנה מה מספר הקו הראשון שנפתח, הם כבר ילמדו אותו.

      מבחינה טכנית במערכת הרישוי יש מגבלה של 90 קווי 1, (ממק"ט 10001 עד 99001)) זה כולל גם קווים שנסגרו (כל עוד היו פעילים אחרי שמערכת הרישוי התחילה לפעול, בערך ב-2011) כי אחת ממטרות מערכת הרישוי היא לשמר הסטוריה ארגונית.
      אנחנו נגיע לשם די מהר ואז לא יוכלו לפתוח קווי 1 במדינה עד שלא ישנו משהו במערכת הרישוי (ומאחר וזה לא נורא אם הקו הראשון בעיר יהיה 2 או 7 כנראה שלא יטרחו לשנות).

      יש כמובן סיבות רבות למה לא לפתוח קווי 1. הקו הראשון בגני תקווה שנפתח לפני כמה שנים קיבל את המספר 15, כי בקרית אונו הסמוכה כבר עבר קו 1 וזה היה עשוי לבלבל, אם יש למפעיל מסוים כבר כמה קווי 1 תחת אחרויותו, אולי יהיה לו נוח יותר שקו חדש שנפתח בעיר חדשה דווקא לא יהיה 1 כדי שיהיה לסדרנים ולנהגים יותר קל לתקשר בינהם, גם אם העיר רחוקה מאד מכל עיר אחרת.

      כשלעצמי, ככל שהמערכת מתבגרת, אני חושב ש-1 צריך להישמר לקווי דגל, קו 1 בגוש דן הוא דוגמה מצויינת, וכך גם קו 1 של המטרונית. בכל מקרה שבו בוחנים רה ארגון לעיר או למטרופולין אשמח אם לקו החזק ביותר יקראו 1, גם אם זה אומר לבטל כמה קווי 1 חלשים הסטוריים.

      מחק

אולי תתעניין גם באלה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...