יום רביעי, 23 במרץ 2016

ובינתיים בעולם

בניסיון לענות על שאלה שאין עליה תשובה: כמה אנשים משתמשים בתחבורה ציבורית ברחבי העולם? הגעתי להמון מידע חלקי יותר. מקווה שיעניין אתכם.


  • 35% מכלל הנסיעות לעבודה בעולם הם בתחבורה ציבורית, על סוגיה השונים, לא כולל מוניות ספיישל וריקשות. השיאנית היא דווקא בוסניה הרצגובינה שבה 47% מהציבור משתמש בתחבורה הציבורית - תודו שזה לא היה צפוי.
  • על קווי מטרו יש מידע בינלאומי, שאסף האיחוד האירופי. נכון ל-2014 היתה מערכת מטרו ב-148 ערים ברחבי העולם, (540 קווים). והם מסיעים כ-150 מליון נוסעים מדי יום. שליש ממערכות המטרו נמצאות באסיה, שליש באירופה וכל היתר מסתפקות בכל היתר... מעניין לציין שהשליש האסייתי מסיע פי שניים יותר אנשים מהשליש האירופי.
  • הגידול במספר מערכות המטרו בעולם הוא אמנם לא אקספוננציאלי, אך בהחלט הקצב הקבוע של העשורים האחרים מהיר בהרבה מהקצב הקבוע של תחילת המאה. תראו. כמו-כן חשוב לציין שמרבית מערכות המטרו בעולם נמצאות בתהליכי הרחבה.
  • בקופנהגן יש תחבורה ציבורית מצויינת אבל היא יקרה בטירוף ועולה משהו שמקביל ל-4.60$. כמובן שלמשתמשים המתמידים יש חופשי חודשי מקומי עם הנחה עצומה ואפשר לעבור בין כל האמצעים בלי לשלם שוב. גם בסטוקהולם השכנה מאד יקר ומנגד בקהיר ובקייב מאד זול (מקביל ל-20 סנט). תל אביב נמצאת במקום ה-27 ביחד עם ליסבון במדד יוקר התח"צ (דולר ושמונים סנט), ובינתיים אולי ירדנו קצת בזכות הרפורמות האחרונות והשתווינו לניקוסיה או לרומא. (1.60).
  • אתר Global BRT מספק מידע על תופעת ה-BRT המתרחבת. לפי האתר מערכות BRT פעילות ב-202 ערים בעולם (לעומת 148 ערים עם רכבת תחתית), ומסיעות מעל 33 מליון נוסעים ביום (לעומת 150 מליון ברכבת תחתית) זה הגיוני, אבל זה גם מראה של-BRT עוד פוטנציאל אדיר לפניו ובזכות העובדה שהוא יותר קל להקמה הוא עשוי עוד לעקוף את מערכות המטרו גם במספר הנוסעים בעוד עשור או שניים. לראיה 48 ערים עם BRT עוסקות בהרחבתו ו-141 ערים בלי BRT עוסקות בבנייתו. והנה המטרונית באתר הבינלאומי הזה, אולי תופתעו לשמוע שהיא קיבלה ציון excellent במדד חוויית המשתמש.
  • ב-2013 נרשמו בארה"ב 10.7 מליארד נסיעות נוסע, שזה 35 מליון ביום (בארץ כ-2.5 ביום). בארה"ב שיעור השימוש בתחבורה ציבורית עדיין מאד נמוך ביחס לעולם ועומד על פחות מעשרה אחוזים מכלל הנסיעות (לעומת 23% בארץ), אבל הם בהחלט משתפרים. מספר הנוסעים בתח"צ ב-2013 היה הגבוה ביותר ב-57 שנים וסביר שהוא נשבר שוב ב-2014 וב-2015. הם גדלו ב-37.4 אחוז ב-18 שנה שזה מהיר יותר מקצב גידול האוכלוסיה (22.7%) וזה כמובן סימן טוב. למידע אמריקאי נוסף, ששם כמובן דגש רב על הנושא הכלכלי, קיראו כאן. אגב, כ-3 מליארד נסיעות מתוך העשר בוצעו בניו-יורק, כל השאר, לרבות לוס אנג'לס, נמצאים הרחק מאחור. 
  • ב-2013 הרכבת בהודו הסיעה 8.4 מליארד בני אדם. ומטוסים בטיסות פנימות הסיעו עוד 122 מליון. ההודים יודעים לספר ש-90% מהנסיעות הציבוריות בתוך הערים נעשות באוטובוסים (הם כן כוללים ריקשות ומוניות שאחראיות לעוד 10%) אבל לא יודעים לספר כמה. אני מעריך שזה לא פחות מ-100 מליארד נסיעות נוסע בשנה.
  • בסיאול בירת קוריאה הדרומית יש לא פחות מ-31 מליון נסיעות נוסע ביום. הם עשו רה ארגון מאד מוצלח ב-2004 שכלל נתיבי העדפה לאוטובוסים (בנוסף למטרו), בזכותם אנשים חזרו לאוטובוסים וכיום 65% מהנסיעות בעיר מתבצעות בתחבורה ציבורית. (37% במטרו -28% באוטובוסים). כך הם הצליחו לבלום את הגידול המטורף בנסיעות רכב פרטי שעמד על 3,000% ב-30 שנה ואיים לחנוק את העיר. אגב באופן עקרוני בערים עם מטרו מפותח מספר הנוסעים באוטובוסים כמעט תמיד שווה לו. כלומר, כ-50% מהנסיעות נעשות באוטובוסים וכ-50% במטרו. כך זה בפריז, לונדון ובקירוב כמו שראינו גם בסיאול.
  • באיחוד האירופי יש 56.8 מליארד נסיעות נוסע בשנה, ו-56% מתוכם בוצעו באוטובוסים וטרוליבוסים (אוטובוס מחובר לחשמל עילי). קיים גידול לא מהיר אבל די יציב בשימוש בתחבורה הציבורית. המפה הבאה מראה איפה משתמשים יותר ואיפה פחות. מזרח אירופה שולטתתת!!! שילוב של תשתית עניפה עם שורשים קומוניסטים רחבים ומצב כלכלי לא משהו.
  • ב-2014 טוקיו היתה מערכת המטרו הצפופה בעולם עם 3.3 מליארד נוסעים בשנה, סיאול שניה עם 2.467 מליארד ומוסקווה אחריה עם 2.464 מליארד נוסעים בשנה. (מאבק צמוד). מיד אחריהם בייג'ינג עם 2.460 מליארד נוסעים בשנה. אני מניח שכבר ב-2015 ביג'ינג זינקה למקום השני, מעניין כמה זמן ייקח לסינים להגיע גם למקום הראשון. אגב סין מחזיקה גם במקום החמישי (שנחגאי 2.2) ובשישי (גוואנז'ו 1.8) ובכך כבר שלוש ערים שלה עקפו תוך עשור וחצי של פיתוח את הרשת בת ה-100 שנה של ניו-יורק שמסתפקת בינתיים במקום השביעי בעולם (1.66). אפשר להמר שניו-יורק תידחק עוד למטה ברשימה כשמקסיקו סיטי  (1.61) תעבור אותה במספר הנוסעים (ואולי כבר עברה ב-2015). את עשרת הגדולים סוגרות פריז (1.54 מליארד) והונג קונג (1.48). מעניין באיזה מקום מתברגת לונדון על 968 מליון נוסעיה השנתיים?
  • המפה הבאה מחלקת את העולם לארצות שבהם יש קווי מטרו וארצות שבהם אין קווי מטרו. למזלנו ישראל קטנה ומוסתרת עלי ידי הנקודה השחורה שמסמלת את המזרח התיכון וכך לא רואים לנו את הבושה.
  • בכל המזרח התיכון יש רק 6 ערים עם מטרו עם 300 ק"מ מסילה ו-7 מליון נוסעים ביום  (2.1 מליארד בשנה). ישראל לא תצטרף לרשימה שבה חברות קהיר, טהרן וריאד עוד לפחות 20 שנה (ולא, הקו האדום בתל אביב הוא לא מטרו אלא רכבת קלה). במפה גם רואים כמה אפריקה ואוסטרליה, המייצגות אורח חיים מנוגד כל כך, נמצאות מאחור, כל אחת מסיבות אחרות לחלוטין. אפריקה בשל עוני, שחיתות ומלחמות (על אף שצפוף), ואוסטרליה בשל עירוניות מבוזרת ודלילה.
  • לבקשת הקהל חיפשתי מידע על טראמים ורכבות קלות, ולא מצאתי שום אתר שמרכז מידע עולמי, אבל תשמחו לשמוע שרשת הטראמים הגדולה בעולם נמצאת דווקא במלבורן, אוסטרליה. בעיר יש 24 קווים ו-1763 תחנות בנוסף לקו מרכז עיר חינמי עבור תיירים. מה ההבדל בין טראם לרכבת קלה? טראם או סטריטקאר היא החשמלית של פעם, ורכבת קלה זה המיתוג מחדש שלה. אומרים שההבדל העיקרי ביניהם הוא שברכבת קלה מתעקשים על מסלול העדפה מיוחד לה ללא רכב פרטי (למעט החיכוכים בצמתים) בעוד שטראם חולקת את מסלולה או חלק ממנו עם הרכב הפרטי. במלבורן מצויין לדוגמה ש-80% ממסלולי הטראמים משותפים עם הרכב הפרטי ושמהירות הנסיעה המסחרית היא 16 קמ"ש (בערך כמו אוטובוסים עירוניים רגילים אצלנו) הרק"ל הירושלמית מהירה קצת יותר (21-23 קמ"ש) בזכות ההעדפה. 24 קווי החשמלית במלבורן מסיעים בערך 180 מליון נוסעים בשנה (בממוצע 7.5 מליון נוסעים לקו לעומת קו רק"ל ירושלמי אחד שמסיע בערך 40 מליון נוסעים בשנה, כבר אמרנו שאוסטרליה לא ממש חזקה בתחבורה ציבורית?).


8 תגובות:

  1. ביליון זה פשוט מיליארד.

    השבמחק
  2. אנונימימרץ 23, 2016

    billion זה מיליארד באמריקאית. בעברית לא משתמשים ב"ביליון" ומשתמשים במילה "טריליון" כדי להגיד את מה שאומר ביליון בשיטה האירופית. מבלבל.

    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%9E%D7%95%D7%AA_%D7%9E%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%9D

    ראה תת סעיף "השוואה בין שיטות" ו"בישראל". בישראל נהוגה שיטה שהיא שילוב בין השיטה האמריקאית לשיטה האירופאית כי אצלנו הכל עקום.

    בכל אופן, חוץ מהניטפוק הזה, הפוסט היה מעניין במיוחד, תודה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה צודק בהכל, אבל למה אתה מסיק שדווקא אצלנו הכל עקום? השפה האנגלית היא לא הסמכות העליונה, ולא כל מה ששונה מאנגלית הוא עקום. שמות המספרים בעברית דומים לרוסית, וכנראה גם לגרמנית ולצרפתית. אם מישהו עקום פה, זאת דווקא השפה האנגלית שהיא לא עקבית בינה לבין עצמה.

      מחק
    2. מאחר ואני לא מצליח להבין את הדקויות ואת ההבדלים בין השיטות, בכל מקום שהופיע בליון השארתי בליון. אם יש הסכמה גורפת שצריך לתרגם בליון למליארד אעשה זאת. אך קחו בחשבון שחלק מהמהקורות אמריקאיים וחלק אירופאיים.

      מחק
  3. מה לגבי קווי טראם (רכבת קלה / רכבת חשמלית)? טוענים תמיד שיש בעולם הרבה יותר קווי טראם מאשר מטרו, אבל אני דווקא לא רואה פה ייצוג לנושא

    השבמחק
    תשובות
    1. אין לזה ייצוג כי לא מצאתי על זה מידע.

      מחק
  4. בדיוק מצאתי אזכור מעניין ומפתיע מאוד של ת"א בהשוואה בינלאומית של תחב"צ. הקישור שלהלן מוביל למאמר בניו-יורק טיימס שטוען שהתחנה המרכזית של ת"א היא המובילה בעולם במספר הנוסעים לשנה. אמיר, זה נראה לך הגיוני?

    http://www.nytimes.com/2016/03/25/nyregion/port-authority-pledges-billions-for-airport-upgrades-and-new-bus-terminal.html?module=WatchingPortal&region=c-column-middle-span-region&pgType=Homepage&action=click&mediaId=wide&state=standard&contentPlacement=9&version=internal&contentCollection=www.nytimes.com&contentId=http%3A%2F%2Fwww.nytimes.com%2F2016%2F03%2F25%2Fnyregion%2Fport-authority-pledges-billions-for-airport-upgrades-and-new-bus-terminal.html&eventName=Watching-article-click&_r=0

    השבמחק
  5. ידוע שזו התחנה המרכזית הכי גדולה בעולם, וייתכן והיא "מנצחת" מבחינת מספר האוטובוסים הנכנסים והיוצאים ממנה. אך אני בספק, לגבי מספר הנוסעים. וזאת מאחר ורובם הכמעט מוחלט של האוטובוסים שיוצאים ממנה הם מאספים ואוספים אנשים בתחנות גם מחוץ לתחנה המרכזית, כלומר הם נכנסים ויוצאים אליהם לא מלאים. כתחנה תפעולית אין לה תחליף, אבל בגלל חוויית המשתמש הגרועה שלה דווקא לנוסעים מצאו תחליפים אחרים.

    השבמחק