שנת 2017 רק החלה, וזה נראה כמו זמן טוב לסקור את כל המטלות הקשורות לשיפור התחבורה הציבורית העומדות בפני משרד התחבורה בשנה הקרובה ולקראת השנים הבאות. העשייה בתחום גדלה משנה לשנה, והמהפכה תגיע רק אם יעבדו על המון פרויקטים במקביל.
מיינתי את המטלות השונות לפי סוגי אמצעי התחבורה, מהכבד אל הקל (לפי משקל) ואני לא מתעתד לקבוע כאן סדרי חשיבות.
אם שכחתי משהו, אתם מוזמנים להעיר לי על כך בתגובות.
רכבת ישראל
הבאת פרויקטים בביצוע לקו הגמר
מיינתי את המטלות השונות לפי סוגי אמצעי התחבורה, מהכבד אל הקל (לפי משקל) ואני לא מתעתד לקבוע כאן סדרי חשיבות.
אם שכחתי משהו, אתם מוזמנים להעיר לי על כך בתגובות.
רכבת ישראל
הבאת פרויקטים בביצוע לקו הגמר
מקור: כאן |
- כנראה באוגוסט 2017 תיחנך מסילת כרמיאל עם שתי תחנות חדשות, כרמיאל ואחיהוד.
- עוד כנראה השנה, תיפתח תחנה חדשה בכפר מנחם, על מסילת באר שבע-תל אביב. ב-2017 כנראה גם יתחילו לעבוד על תחנת מזכרת-בתיה על אותה מסילה. ישנם גם דיבורים על תחנת סביוני-ים בצפון קרית מוצקין, בסמוך נקודת ההתחלה של שניים מקווי המטרונית. (תודה לגולש shimi810 שהזכיר לי את זה).
- מסילת A1 המהירה לירושלים תיחנך ב-2018, אם כי כנראה לקראת סופה (אוקטובר?) ולא במרץ כפי שתוכנן מלכתחילה.
- בקשר בל יינתק ממסילת A1, פרויקט החישמול מתחיל לרקום עור וגידים. עד אוקטובר 2018 יש צורך בחישמול של כל קטע י-ם-הרצליה, והפרויקט ימשיך בעשור הקרוב לכל מסילות הנוסעים המשמעותיות.
- שידרוג כל תחנות הרכבת נמצא בתהליך מתמשך, אבל ב-2016 החלו לעבוד על כניסה ויציאה נוספת גם מתחנת השלום לצד הדרומי של גשר השלום וגם מתחנת ת"א מרכז לגשר מודעי. זהו שידרוג שיורגש על ידי מספר הנוסעים הגדול ביותר.
- שדרוג תחנה משמעותי נוסף הוא לוד, אחת מתחנת הרכבת החזקות בארץ ש"תזוז" קצת ולידה יקום גם מסוף אוטובוסים.
- ועוד בענייני שידרוג תחנות. לאחר שבסבבים קודמים כל התחנות הונגשו לנכים ובכל התחנות הוארכו רציפים לגודל סטנדרטי, בסבב הנוכחי הדגש הוא על הצללה מלאה (במקום סככות קטנות מפוזרות לאורך הרציף).
- מסילת העמק אמנם פועלת אך החיבור שלה לתחנת לב המפרץ ול"מרכזית המפרץ", באמצעות תחנה חדשה שתיקרא כנראה "לב המפרץ מזרח" יקרה רק במהלך 2017.
- מסילת השרון, הכוללת שתי תחנות חדשות (צומת רעננה ורעננה דרום), שדרוג לתחנת הרצליה (ל-6 רציפים, גם כדי לקלוט את הרכבות מירושלים כתחנת קצה), ריבוע המסילות בין האוניברסיטה להרצליה, ואולי הכי חשוב, יציאה חדשה מתחנת הרצליה מערבה בואכה אזור התעסוקה, תיפתח במהלך 2019.
- המשך ההצטיידות - רכבת ישראל מבצעת באופן שוטף רכש של קרונות וקטרים, גם כדי שתוכל להפעיל את כל המסילות החדשות, גם כדי להצעיר את הצי (לגרוט קרונות וקטרים ישנים מדי) וגם כדי להוסיף קרונות לרכבות הקיימות כדי להגדיל את הקיבולת.
- שדרוג מערכות האיתות והתקשורת
לב המפרץ מזרח (משמאל) - מקור: כאן |
השלמת תכנון מפורט לקראת תחילת ביצוע
- המסילה המזרחית - מלוד ועד חדרה מזרח אושרה ותוקצבה ונמצאת בתכנון מפורט, ב-2017 כנראה ייצאו המכרזים הראשונים לבנייה. בספירה האחרונה שלי כבר מתוכננות 11 תחנות לאורכה, אבל כנראה רק חלקן יבוצעו בשלב ראשון. אם לא יהיו עיכובים המסילה תפעול במלואה ב-2025.
קידום תכנון (פרויקטים שעוד לא אושרו) - תוכלו לקרוא עליהם בהרחבה כאן.
רכבת קלה בינעירונית (טראם-טריין)
- כבר יותר מעשור שרעיון מסילת חיפה-נצרת עילית, שעליה תיסע רכבת קלה (עם קטע עירוני בתוך נצרת עילית) קורם עור וגידים. ייתכן והשנה נתבשר על אישורים אחרונים לקראת הוצאת מכרזים לביצוע. אם יצליח אולי יצוצו פרויקטים דומים כמו בין בית שמש לירושלים
רכבות קלות עירוניות
המשך ביצוע
המסילות שהונחו בפיר גלי גיל להסעת מכונת המינהור (החולדאית?) מקור: כאן |
- הקו האדום התל אביבי, מתקדם פחות או יותר לפי התכנון, לא מן הנמנע שיהיו עיכובים בפרויקט כזה גדול אבל הוא בהחלט מתקדם לקראת פתיחה (רשמית עדיין בסוף 2021).
- הארכת הקו האדום הירושלמי לנווה יעקב בצפון והדסה עין כרם בדרום. העבודות מתקדמות בקצב אבל אין תאריך בגלל התמשכות הדיונים מול סיטיפס.
- הקו הכתום בירושלים - קו הקמפוסים, שיתגבר גם את הקטע המרכזי של הקו הקיים העמוס. העבודות מתקדמות יפה, וכוללות גם דיפו חדש ברחוב לורך שייקח עוד כמה שנים לסיים (הכרחי בשביל שיהיה איפה לשים את הרכבות החדשות), צפי לסיום 2021, אבל מתווה ההפעלה (עם סיטיפס או עם חברה אחרת) עוד לא סגור.
- קידום (לקראת מכרז לתכנון ראשוני) של רק"ל גם בערים מחוץ למטרופולינים, כאשר המועמדים המדוברים ביותר הן באר שבע ובית שמש. אני מניח שיקח כמה שנים עד שהרעיון הראשוני יתחיל לרדת לקרקע המציאות בדמות מכרז לתכנון ראשוני.
השלמת תכנון לקראת תחילת ביצוע
הדמיית הקו הירוק על הירקון מקור: כאן |
- הקווים הירוק והסגול בגוש דן - כל חודש אני שומע על עוד אישור מעוד ועדה, אני מקווה שב-2017 ייצאו המכרזים הראשונים לקראת תחילת בנייה ב-2018 והפעלה ב-2025 (?)
- הקווים הירוק והכחול בירושלים - כנ"ל.
- הקו החום בגוש דן, מרשל"צ לרמלה, נמצא רחוק יותר מקו הסיום של התכנון, אך עדיין על שולחן הדיונים.
- סיום פרויקט ההעדפה ברמזורים למטרונית בחיפה (חלק מהצמתים כבר טופלו)
- סיום העבודות בקו 2 של המטרונית שעדיין לא פועל במסלולו הסופי.
- אישור קווי מטרונית חדשים לקראת תחילת ביצוע,
- קו מהקריות (אולי מעכו) דרך מנהרות הכרמל למת"ם ואולי לטירת הכרמל
- קו מנשר (אולי מרכסים) להדר
- המשך קידום של "קו הרכס" מתחנת גן האם של הכרמלית לאוניברסיטה וקווים נוספים (תכנון רחוק מגמר)
הדמיית BRT אשדוד מקור: כאן |
- תחילת עבודות על BRT אשדוד (reway)
- קידום תכנון של BRT נתניה (הקו הכתום, בתגובות נטען שהוא מוקפא)
- לצערי קווי ה-BRT של נת"ע (הורוד בשרון והכחול בין רחובות ורשל"צ לתל אביב) הוקפאו ואולי אפילו נקברו. אולי אחרי אישור קווי הרק"ל הסגול והירוק אני מקווה שייעשה נסיון להחייאתם.
רכבל
- לאחר שני עשורים של דיונים, ייתכן וב-2017 ייצא רכבל מרכזית המפרץ-טכניון-אוניברסיטה לביצוע
- המשך הדיונים על רכבל ארמון הנציב-כותל-הר הזיתים בירושלים (להערכתי לא יתקדם הרבה השנה)
אוטובוסים
- פתרון מצוקת המחסור בנהגים שמהווה חסם לשיפור שירות ופוגע באמינות השירות הקיים.
- המשך קידום מסופים לפתירת החסם של מחסור במסופים ברמה הכלל ארצית. בין היתר:
- חנוכת תחנה מרכזית מודיעין בכיכר התחבורה
- קידום תחנה מרכזית חדשה עפולה (בבנייה)
- המשך עבודות על שדרוג מסוף ארלוזורוב בת"א שהתחילו השנה
- קידום מסוף 4/9 בירושלים לקראת עבודות הקו הירוק וכן פינוי בנייני האומה
- קידום ושדרוג מסופים סמוך לתחנות רכבת (הרצליה, חדרה, בנימינה, רחובות ועוד).
- קידום מסופים גם ביו"ש (שער בנימין ומיתרים) לייעול עבודת הממוגנים שיתמקדו בקטע בו נדרש רכב ממוגן (במקום לנסוע עד ירושלים או עד באר שבע).
- קידום תחנה מרכזית חדשה בפתח תקווה במקום התחנה הרעועה הקיימת, ואולי גם במקומות נוספים כצפת, קרית שמונה, טבריה ועוד.
- קידום תחנות קצה מוסדרות בערים רבות לשם שיפור רשת התח"צ, טבריה, צפת, נצרת עילית ועוד.
- המשך קידום תוכנית אב למסופי תח"צ בגוש דן על ידי נתיבי איילון (שהחלה ב-2016)
מבנה התחנה המרכזית החדשה בחדרה
משולב עם תחנת הרכבת
מקור: כאן - המשך תוכנית התחרות
- פעימות אחרונות במכרזים שכבר הועברו לזכיין חדש (באר שבע, אשדוד)
- יישום מכרז ביתר עילית ועמק האלה בסוף 2017, עם חברת קווים
- בחירת זוכה למכרז קווי שרון חולון מרחבי (העברה מאגד לזוכה ב-2018)
- פרסום מכרזי בית שמש ופרוזדור ירושלים, שומרון.
- סגירת הסכם עם אגד להמשך תוכנית התחרות
- תוספות שירות
- המשך קיום התהליך במגזר הערבי (החלטת ממשלה להשוואת היקף השירות בתוכנית חומש)
- פרויקט קווי הזנק לאזורי תעסוקה משניים במטרופולינים
- המשך פרויקט קו-רציף - שיפור השירות לתחנות רכבת ומהן.
- טיפול בנסיעות צפופות בשיא בוקר (פרויקט סרדין)
- הארכת שעות פעילות, פתיחת קווים חדשים, הגדלת תדירות ועוד, בין היתר בעזרת ניתוח פניות ציבור.
- התאמת השירות להנחיות לתכנון תחבורה ציבורית (שאושרו אך עוד לא פורסמו).
- המשך פיתוח שירות קווי לילה המוצלח
- הטמעת תכנון ממוקד באזור לשדרוג התח"צ - ב-2017 צפוי שדרוג אזור גליל מזרחי ושדרוג התח"צ בנתניה
- שיפור השירות למכללות ואוניברסיטאות
- הארכת קווים ויצירת קווים חדשים לשירות שכונות חדשות שמתאכלסות
- טכנולוגיות
- הרחבת פרויקט עליה מכל הדלתות, גם ללא מעורבות נהג כלל.
- שיפור השירות למחזיקי רב קו (פרויקט על הקו, מרכז טיפול ארצי וכו').
- הכנסת אוטובוסים מונעים בחשמל בהיקף גבוה (חברת דן) ומונעים בגז (חברת קווים בביתר). בהתאם להוראת המשרד להגנת הסביבה שעד 2020 3% מהצי של החברות הגדולות יהיה באנרגיה חלופית.
- שדרוג יכולות התכנון באמצעות מערכות ספירת נוסעים
- המשך הטמעת שלטי מידע אלקטרוניים בזמן אמת.
- המשך הטמעת שילוט סטטי, גם לתחנות עמוד.
- מיחשוב שלטי 505 (השלטים הצהובים) להנפקה אחידה לכל המפעילים.
- תעריפים
- תיקון עיוותים במחירים הקטלוגיים, (יצירת אזורי מחיר אחידים לכל המפעילים גם עבור נסיעה בודדת)
- העדפה לתחבורה הציבורית
- סיום שלב החתימות ולחיצות הידיים ומעבר למעשים בפרויקט "מהיר לעיר"
- סיום תכנון ואולי גם הוצאת מכרזים לבניית הנתיבים המהירים הנוספים (מעוין שורק, רשפון ומורשה, והכפלת שפירים) שתכלול גם חנה וסע ושאטלים וגם תנועה חופשית לאוטובוסים.
- המשך קידום האכיפה הטכנולוגית בנת"צים שהחלה השנה.
- קידום נת"צים ומת"צים גם בערים מחוץ לגבולות גוש דן (לדוגמה בבית שמש).
- קידום נת"צים ומת"צים גם בדרכים בינעירוניות דוגמת כביש 44, כביש 4 ועוד.
- ייעול המערכת
- טיפול בבעיית מספרי הקווים הכפולים
- בניית מנגנון מסודר להסטת תשומות ממקומות ללא נוסעים למקומות עם נוסעים (נדרש עקב המחסור בנהגים).
מוניות שירות
- סיום הדיון וביצוע הרפורמה במוניות שירות, לרבות מענה לסוגיות הבוערות (הרחבה או צמצום, כן/לא רב קו ואיך וכו').
מוניות ותחבורה שיתופית
- התקדמות עם קבלת ההחלטות לגבי שינויי הרגולציה הנדרשים לאישור תחבורה שיתופית, וקבלת החלטה לגבי תחבורה שיתופית עם תמורה לנהג (אובר ודומיו)
אופניים
- קידום תכנון (בתקווה לתחילת הוצאת מכרזים) לתוכנית אופנידן - אוטוסטראדות אופניים בגוש דן.
- קידום נתיבי אופניים איכותיים בכל הרשויות, גם מחוץ לתל אביב.
- עדכון ההנחיות לתכנון נתיבי אופניים.
- המשך ההסדרה של האופניים החשמליים, אכיפת רכיבה על מדרכות וכיו"ב
- יצירת הנחיות לחניות אופניים.
הולכי רגל
- פה זה משאלת לב שלי, שמשרד התחבורה ימנה מחלקה ייעודית לשיפור התנאים להולכי הרגל.
שונות
שדרוג אתר האינטרנט...
המשך כתיבת נהלים, הנחיות, תקנות וקידום חוקים בכנסת.
המשך איוש תקנים חסרים ברשות הארצית לתחבורה
קידום רשויות מטרופוליניות.
המשך כתיבת נהלים, הנחיות, תקנות וקידום חוקים בכנסת.
המשך איוש תקנים חסרים ברשות הארצית לתחבורה
קידום רשויות מטרופוליניות.
אהלן, נראה שיש המון עבודה! כל הכבוד על ההשקעה!
השבמחקהאם כאשר רשמת "תעריפים
תיקון עיוותים במחירים הקטלוגיים, (יצירת אזורי מחיר אחידים לכל המפעילים)" התכוונת להנחלת רפורמת התעריפים גם לנסיעות בודדות ולא רק למנויים תקופתיים? כי הניסוח קצת מעורפל בעיניי...
אכן, לזה התכוונתי. אנסה לנסח טוב יותר. תודה.
מחק1. שלטי 505 - אפשר לקבל פרטים?
השבמחק2. רפורמת התעריפים - שלב ב' (או ג' - תלוי איך סופרים) - התקציב כבר עבר ואין זכר לרפורמה.
שלטי 505 - זה יותר רעיון ראשוני שאני יודע שמתגלגל, להשית עליהם את המנגנונים שנבנו עבור השילוט הסטטי, כדי לייצר אחידות מלאה בתוצר. כלומר, המשרד, באמצעות תוכנה שמבתססת על הרישוי מפיק אתה קובץ של השלט, והמפעיל באזור אחראי על הדפסתו והתקנתו.
מחקרפורמת התעריפים. המילה "שלב" (ב או ג) נקברה קבורת חמור עקב חוסר המוכנות הפוליטית של השר לספוג עליה בתעריפים במקומות מסוימים בשביל לתקן עיוותים וחוסר המוכנות של האוצר לממן את תיקון העיוותים באופן גורף כלפי מטה (שהיה מייצר עיוותים נוספים....שהיו מובילים לצורך בהוזלה נוספת וכן הלאה...)
לכן המטלה שכתבתי היא תיקון עיוותים בתעריפים, לא כ"שלב" או כ"רפורמה" אלא בצורה נקודתית היכן שאפשר בלי השפעות רוחביות גדולות מדי.
מה עם חניון החנה וסע בשפיים? לא נכנס ברשימה שלך?
השבמחקנכנס בתור חניון רשפון
מחקוגם כמובן הוספת קומה בחניון בשפירים
השבמחקאני דווקא שמעתי אתמול ממקור מוסמך שרכבת ישראל מתעקשת שהרכבת לירושלים תחנך במרץ 2018
השבמחקנחיה ונראה...
מחקבכתבה בהארץ היום הרכבת כבר מדברת על אפריל 2018. אני אומר שזה לא יהיה לפני 2019 במקרה הטוב.
מחקמצויין! עבודה לשנים רבות.
השבמחקשתי הערות:
1. הקו הכתום הידוע בכינויו BRT נתניה כרגע בהקפאה גם כן.
2. אופניים: הייתי מוסיף תוכנית אב למתקני חנייה (מאובטחים ולא מאובטחים) מטרופולין ת"א מתוך ראייה מערכתית לגידול משמעותי בביקוש העתידי(אופנודן, תחנות רק"ל, תחנות רכבת, מגמת האופניים חשמליים, וגידול בהיצע נתיבי אופניים). כתיבת מסמך הנחיות לתכנון ותפעול מתקני חנייה לאופניים בנפרד! מהנחיות לתכנון נתיבי אופניים.
תודה, האם זה פרויקט בעבודה?
מחקלצערי בינתיים לא.
מחקרוב המתקנים המתוכננים והקיימים נבנים אד-הוק ללא ראייה ותכנון מערכתי.
נדמה לי שאפשר להוסיף את תחנת הרכבת החדשה בלוד שנראה שתיפתח השנה ולצידה תחנת אוטובוסים מרכזית שתחליף את הישנה שבמרכז העיר.
השבמחקתודה הוספתי
מחקלא יודע מה בדיוק הסטטוס של זה, אבל כנראה מתבצע איזשהו קידום של פרוייקט הרק"ל בבאר-שבע והסביבה. מדי פעם רוביק מזכיר את העניין, וגם השר עצמו כתב על-כך היום בתגובה לשאלה של מישהו בפייסבוק. בתקווה שהשנה נראה מכרז תכנון ראשוני כלשהו?
השבמחקאת הדיבורים אני מכרי מהתקופה שהייתי סטודנט לפני עשרים שנה, קשה לי להאמין שדווקא השנה תהיה פריצת דרך.
מחקניחוש שלי, העיר הבאה שבה יוכרז על פרויקט רכבת קלה דווקא תהיה בית שמש, וגם זה ייקח עוד כמה שנים.
אבל הי, אני מוסיף לפוסט עם ההסתייגות הזו
בבית שמש יש בעיה כמו בירושלים. קטע אחד עובר בשכונה בעלת סיכון... אך בניגוד לי-ם שם הסיכון הוא רק בסוף המסלול ואלו שנפגעים הם הנוסעים ל/מפסגת זאב, בבית שמש זורקי האבנים יושבים באמצע המסלול.
מחקדבר נוסף, אם מדברים על חיבור מסילתי בין בית שמש לי-ם, לדעתי עדיף לחשוב על הכיוון של כביש 375 העתידי דרך מלחה, בגין ועד להר חוצבים עם תחנה שתחובר פיזית למתחם התחנות בבנייני האומה. מסילה שכזו תוכל לשמש גם כקשר ישיר בין באר שבע וי-ם עם חיבורים למרכזי תעסוקה במלחה והר חוצבים. רכבת במסלול הזה גם תקשר יפה מאוד בין בית שמש החרדית לביתר עילית ובין בית שמש לבאר שבע וקרית גת (אינטל).
השבמחקבוא נראה מה התכנון יניב, לדעתי הם רק התחילו ואני מעריך שמה שיפשיע הכי הרבה על התוואי שייבחר בין בית שמש לירושלים יהיה שיקולי ישימות. לדעתי אין שום ישימות לתוואי רכבתי בין בית שמש לביתר עילית, גם בגלל הפרשי הגובה (ביתר גבוהה מירושלים ומנגד קרובה יותר לבית שמש כך שיש פחות מרחק לגישור על פערי הגובה), וגם בגלל הסיבה הפשוטה שביתר נמצאת מעבר לקו הירוק כך שזו פצצה פוליטית.
מחקהבנתי גם שהשנה יתחילו העבודות על התחנה המרכזית החדשה בפתח תקווה.
השבמחקהוספתי, אם כי נחיה ונראה.
מחקושום דיבור על תחנת הרכבת נווה גנים\סביוני ים?
השבמחקמתקדם עם הדבר הזה משהו?...
http://www.krnews.co.il/view.php?id=2&article=150&issue=281
http://www.tapuz.co.il/forums/viewmsg/394/160151634
http://www.mynet.co.il/articles/0,7340,L-3579255,00.html
שדרוג של "מרכזית" הקריות הרעועה הזו שתקועה באמצע חור לכדי מרכז תחבורתי (עד כמה שאפשר מוגן וממוזג)? משהו?
משרד התחבורה עושה צחוק מעצמו ומזלזל בנוסעים, כשהוא מתכנן שהתחנה הזו תהיה תחנת סיום לקווי הגליל (ביחד עם סיוט המטרונית כדי להמשיך למ.המפרץ. מתי יהיה רק"ל\טארם בקו הזה?), כשהיא במצב כזה, שהרבה יותר גרועה ממרכזית המפרץ. אין הצללה בשיט, אפילו לא חתיכת אסבסט מסכנה, אבל מזל שיש כבר מרכז מסחרי ליד שנוכל לחפש בו מרחב מוגן בעת הצורך...
את סביוני ים הוספתי, אם כי אני לא יודע איפה זה עומד.
מחקלגבי מרכזית הקריות, העבודות בעיצומן ואפילו נתתי תמונה של ההדמיה של המצב הסופי. שתי תחנות רכבת (לב המפרץ שהכניסה אליה כבר לא תהיה רק מתוך הקניון) ולב המפרץ מזרח לרכבת העמק, שבינהן ומתחתן התחנה המרכזית, בדגש על מעבר קל בין קווים. אני חושב שאזור האוטובוסים יהיה סגור וממוזג אבל אני לא בטוח.
לא, שים לב - מרכזית הקריות, לא המפרץ. את הפרטים האלו ידעתי.
מחקבמפרץ המצב בהרבה יותר טוב מהקריות - שם בוא נגיד זה מתחם דומה לרדינג, רק שגם גרוע אפילו ממנה, בקושי יש איזה תא לנהגים גם.
אכן, סליחה, אני לא מכיר שום תכוניות בהקשר המיידי.
מחקסביר שכל שינוי שם יהיה רק בכפוף לקידום תחנת סביוני ים, עוד שנים מעכשיו.
מרכזית הקריות זאת לא סתם תחנה מרכזית. הרעיון היה לעצור בצפון הקריות את כל האוטובוסים שמגיעים מצפון וממזרח (עכו, מה נהריה, כרמיאל, צפת, קרית שמונה וכו) ולהעביר את הנוסעים למטרוניות. אחרי שהורידו את הנתצ בכל ציר עכו-חיפה, במקום שיסעו על הנתיבים אוטובוסים חצי ריקים, היו צריכים לנסוע מטרוניות מלאות.
השבמחקעד שיפתחו את מרכזית המפרץ, הנתיבים סתם פקוקים....
ומה לגבי הקדימות למטרונית ברמזורים? יש תאריך יעד לזה?