יום שני, 23 בינואר 2017

reway אשדוד


אני אוהב את אשדוד.
משהו בחוף הרחב, בים הנשקף ממרחק, באור ובאווירה, בתחושה המסודרת שמקרינה החלוקה לרובעים, בשילוב הלא מתאמץ בין ישן לחדש ובאוכלוסיה המגוונת פשוט מרגיש נכון.
אשדוד כמובן לא חפה מטעויות תכנוניות שכל עיר בישראל מתהדרת בהן, הרובעים מופרדים ביניהם בדרכים עירוניות עורקיות שמקשות על הולך הרגל לעבור משכונה לשכונה, אזור התעסוקה מנותק לחלוטין מהעיר וכיכר הסיטי לא ממש מזמינה אנשים לשהות בה בצל המגדלים ובכל זאת. בסה"כ מדובר בעיר נעימה ואיכותית.
לא יוצא לי להגיע הרבה לאשדוד, אין לי שם משפחה או חברים והעובדה שאני גר בצידו השני של המטרופולין מקשה עליי לקפוץ לשם סתם כך, אבל אשתי אוהבת חופי ים, היא אמנם מעדיפה את החופים הלא עירוניים (געש, מכמורת וכו'), אבל בהכירה אותי היא מציעה מדי פעם גיוון בבחירת החוף. לפני זמן קצר ניצלנו שבת חופשית לקפיצה לחוף הים של אשדוד.
לאחר שטיילנו לאורך הטיילת, ראינו הרקדה גדולה ומלאת חיים, דוכני ממכר ענתיקות, תכשיטים וספרים, מסעדות חוף מלאות וגם מרינה אחת, יפה אך סגורה. התחלנו לחזור, ובדרך ראיתי שהרחוב הראשי של העיר, סגור לתנועה וחפור כולו. הבנתי שפרויקט reway  אשדוד מתחיל לרקום עור וגידים.

מה זה פרויקט reway אשדוד?
בשנת 2011 פרסמו משרד התחבורה והאוצר קול קורא לרשויות מקומיות בגודל בינוני (70,000-250,000 תושבים) להגיש תוכניות ל"עיר שתשמש כמודל למערכת תחבורה בת קיימא מתקדמת ואטרקטיבית"
על התוכנית היה להתייחס למגוון פרמטרים הקשורים לתחבורה בת קיימא, בינהם העדפה לאוטובוסים, מסלולי אוטובוסים, שיפורי התשתית הפיזית והטכנולוגית לנוסעי התחבורה הציבורית, שבילי אופניים, שיפורי תשתית להולכי רגל, מדיניות חניה וגם אמצעים נוספים ככל העולה על רוחם. 

הפרס היה יישום התוכנית על ידי משרדי התחבורה והאוצר, בעלות של 220 מליון שקל (המציעים נתבקשו להתכנס לעלויות אלה).

18 ערים יכלו להגיש הצעות, ומרביתן נענו לקריאה. אל המקום הראשון הגיעה אשדוד בזכות התוכנית המצויינת שהוכנה עבורה על ידי חברת אמאב

מתוך אתר העירייה
המערכת החדשה תשלב אמצעים ברי קיימא אשר יהוו חלופה כדאית לשימוש ברכב הפרטי, תניח טכנולוגיות מתקדמות לשימוש וניהול תחבורה ציבורית, תציב מערכות כרטוס מחוץ לאוטובוס, תקים מערכת בקרת רמזורים והעדפה לתחבורה ציבורית ברמזורים, שילוט אלקטרוני המעדכן את הנוסע על זמני הגעת האוטובוס לתחנה והקמת מערכת אכיפה אוטומטית בנת"צים. במסגרת זו יוקמו יותר מ-100 תחנות אוטובוס חדשות לאורך צירי קווי ה-BRT וישודרגו יותר מ-200 תחנות בכל רחבי העיר. התחנה המרכזית תשודרג ותכלול הקמת סככות חדשות לקווי האוטובוסים. יוקם מסוף אוטובוסים חדש בעיר ורשת שבילים מיוחדים לרוכבי אופניים, בתוספת של עוד כ-23 קילומטרים, שתחבר בין רובעי העיר למרכזים העירוניים ויצירת אינטגרציה מלאה עם התחבורה הציבורית. כן יוכשרו 13 קילומטרים נוספים של צירים להולכי רגל ברחבי העיר, ובין השאר בניית מדרחוב חדש במרכז העיר, באורך של כקילומטר אחד.

ויש גם מצגת


כדרכם של פרויקטים מתוכננים, כאשר הם יורדים לקרקע המציאות העלויות תופחות ועומדות על כ-500 מליון. אבל אף אחד לא נרתע מכך ועל אף שלקח יותר משלוש השנים שהוגדרו מרגע הזכייה לסגור את כל הפינות, הפרויקט אכן יצא לדרך.

אני מודה שלא התחברתי לשם, יש אנשים שהשם הלא עברי לבדו ירתיע אותם. לי אין בעיה עם זה, אבל הריוויי לא מתגלגל טוב על הלשון שלי. במצגת לפחות מצאתי הסבר למה להלך המחשבה של הפרסומאים.


ועדיין, טוב יעשו אם לקראת ההפעלה יחשבו על מיתוג מחדש.

re-bus
חברת אפיקים שהחליפה לאחרונה את אגד תעבורה הביאה כבר את בשורת האוטובוסים החדשים והנקיים, והביאה כבר להגדלת תדירות ושיפור השירות למוקדים עיקריים כגון תחנת הרכבת, אבל היא עדיין לא ביצעה את כל מה שהיא מחויבת לו במכרז עקב הפקקים וסגירות הכבישים שהעבודות מביאות איתן. שנאמר "קשה עכשיו reway אחר כך". אבל גם שיפורים אלה בוא יבואו כך שבשנים הקרובות תחווה אשדוד שירות עירוני יותר ויותר טוב.
המכרז שבו זכתה אפיקים כלל מראש שלב נוסף, חדשני, שלא הופיע באף מכרז אחר. שלב ה-BRT בו יופעלו אוטובוסים על צירי ההעדפה שייבנו. פה המקום לציין שעל אך שמדובר ב-13-15 ק"מ של מסלולי העדפה, ועל אף המיתוג (המוטעה, שלא לאמר, השקרי) כ-BRT.  זה לא BRT. וזאת מאחר ומדובר בקווי אוטובוס רגילים שעושים רק חלק קטן ממסלולם  בתוך מסלול ההעדפה ומרביתו בשכונות השונות ללא העדפה. במקומות מסוימים בעולם קוראים לזה "enhanced bus service" קצת פחות מ-BRT אבל עדיין שווה.
בתחומים מסוימים אשדוד כבר לא תהיה החלוצה, אך בהחלט תטמיע דברים שעדיין לא שכיחים בארץ כגון מערכות כירטוס ללא מעורבות נהג, מעבר 90 דקות ועוד. בתחומים אחרים ייתכן תהיה חלוצה (מעניין איך יפעל "קיוסק המידע" לדוגמה, או מצלמות האבטחה).
13-15 ק"מ של מסלולי ההעדפה לאוטובוסים הם בהחלט חלוציים מחוץ לשלושת הערים הגדולות. פה המקום לציין שלקול הקורא היתה אמנם מטרה ישירה של הקמת עיר מודל אחת לתחבורה בת קיימא, אך היתה גם מטרת משנה לא פחות חשובה והיא יצירת "תוכניות מדף" אצל כל שאר הרשויות שלא זכו. חלק גדול מהעבודה של צוות "מהיר לעיר" בגוש דן מתבסס על תוכניות העדפה לתחבורה הציבורית שהעיריות בעצמן הגישו במסגרת הקול הקורא. זה (קצת) מקל על עבודתם.

re-bike
אשדוד היא עיר אידיאלית לרכיבת אופניים עקב הטופוגרפיה השטוחה והרחובות הישרים והארוכים. רוחב הרחובות הראשיים גם מקל על מציאת זכות הדרך לשבילי אופניים, אבל בינתיים לא נעשה בה הרבה בתחום זה.
23 ק"מ של שבילי אופניים הם מהפכה של ממש בזמן קצר, ואני מקווה שזה יביא לרוכבים רבים. נחכה ונראה.
פנינה נוספת היא פארק נחל לכיש התוחם את העיר מאזור הכניסה הדרומית ועד לאזור הנמל שעשוי לשלב בין רכיבת אופניים לצורכי ספורט לרכיבת יוממים מאזורי המגורים לאזורי התעסוקה אם יפותח בחוכמה, בדומה לשבילי האופניים הדו שימושיים לאורך הירקון. בינתיים לא ראיתי אותו בתכנית וחבל.

re-walk
שדרוג מרחב הולכי הרגל כמובן מאד נדרש, והפיכת רחוב רוגוזין למדרחוב באורך ק"מ מאד מעניינת. אשדוד כבר סוגרת את רחוב רוגוזין לתנועת כלי רכב בימים נבחרים בקיץ  ואז זה נראה כך.
"מדרחוב" רוגוזין - מקור: כאן



אבל זה לא הדבר היחידי שקשור להולכי רגל בפרויקט.

מבננים רבים מדי באשדוד מפנים את גבם לרחוב הראשי ורחובות רבים מדי בעיר לא מאפשרים חציה בין שני צמתים ראשיים. חלק מהתכנון הינו לפתוח את המבננים האלה לרחוב, ולייצר נתיבי מעבר להולכי הרגל על חשבון זרימת התנועה הרציפה שלה רכב הפרטי, לעיתים קרובות בהקשר לתחנת אוטובוס עם מסלול העדפה שתקום שם. כלומר, יהיה קל יותר לעבור משכונה לשכונה ברגל (וכמובן גם באופניים). ויהיה קל יותר לתפוס את האוטובוסים המשודרגים על הכבישים הראשיים כי יהיו להם יותר תחנות. הולכי הרגל אכן ירוויחו בענק.

מפת הפרויקט: מקור: כאן
העבודות החלו בדצמבר -2016 ויסתיימו לקראת סוף 2018. 2019 תהיה שנת למידה. האם אשדוד באמת תהפוך לעיר מודל לתחבורה בת קיימא? אני מקווה שכן. אנחנו צריכים עוד ערים חזקות ועצמאיות חוץ מתל אביב.




12 תגובות:

  1. תודה על הפוסט המעניין! נשמע כמו אחד הדברים היותר משמחים שקרו בארץ בשנים האחרונות. אמנם השפה עדיין מאוד טכנית (נקודת המוצא היא תחבורה, אין חזון עירוני אנושי רחב והשפה הגרפית היא סימון וי), אבל נראה כאילו עקרונות של עירוניות נכונה מתחילים להתבטא בשטח.
    אם אני לא טועה גם עמותת מרחב הייתה מעורבת איכשהו בתכנון.

    השבמחק
  2. אנונימיינואר 24, 2017

    כמי שצריך להגיע לאשדוד בתחבורה ציבורית (לאחר ריסוק קטנוע וקסדה והבנה שדו"ג זה לא בשבילי) אני לא מבין למה לא מפתחים תחנת רכבת צפונית באיזור הנמל, זה לא שחסר שם מקום, קיימת כבר מסילה לנמל מצומת פלשת ואפשר להוסיף מסילה על השטח החקלאי שתמשיך לכיוון דרום ממערב לניר גלים ותתחבר למסילה לאשקלון במחלף עד הלום, אפשר אולי להמשיך עוד פנימה לנמל ולשים תחנה באיזור של פארק אתגרים קילומטר בודד מהטיילת ופשוט לתת לה להמשיך בכיוון דרום במקביל לבן גוריון, יש המון מקום למסילות, מקסימום יקחו קצת חניות מהשוקניון.


    כביש 41 פקוק לאורך כל היום, פשוט סיוט, שקלתי לעבור לרכבת אך לא נראה לי כל כך רעיון מוצלח להעלות לקרון אופניים פעמיים ביום כדי שאוכל להגיע לחלק הצפוני של אשדוד, אולי אם יהיה קו אוטובוס מהיר מתחנת עד הלום לאיזור הצפוני.

    חובה גם נת"צ בכביש 41 ובבני ברית, לא ראיתי שום אזכור במצגת לטיפול בשיפור גישה של תחבורה ציבורית בין עירונית או יחס לבני ברית.

    חוץ מהמפעלים באיזור התעשיה והנמל יש ברובע ב' את מכללת סמי שמעון והמכללה למנהל וכמות מטורפת של חרדים שממלאים את האוטובוסים שיוצאים לירושלים, בני ברק, ת"א ורחובות עד אפס מקום כך שלא חסר קליינטים לרכבת.

    השבמחק
    תשובות
    1. באמת חסרה לי התייחסות לבני ברית בתוכנית, אם כי חלק גדול מהשירות הבינעירוני משתמש גם בהרצל (וגם לא מן הנמנע שיבוצעו שינויים במסלולי הקווים כשיהיה מת"צ כדי שיוכלו ליהנות ממנו). וחלק אחר מהשירות הבינעירוני, בעיקר החרדי יוצא דרך בגין ומחלף אשדוד דרום לכביש 4.

      מעניין לציין שהיה בעבר רעיון למסילה למרכז אשדוד, דרך שלוחת הנמל והמשך בבני ברית (כנראה מתחת לכביש) עד אזור הסיטי. לא חושב שזה אי פעם קודם לתוכנית ממשית. אבל זה בהחלט יכול להיות פרויקט חשוב מאד.

      מחק
    2. אנונימיינואר 27, 2017

      מעניין אך לא נשמע לי ריאלי, איפה יעבירו את הפסים? בשמורת ניצנים?

      מחק
    3. כאמור, תוכנית ברמת הדיבורים בלבד, אבל בגדול דיברו על קצה באשדוד. כלומר, מסילת החוף שממשיכה לאשקלון לחוד והמסילה במרכז אשדוד, שמסתיימת במרכז אשדוד ולא ממשיכה לאשקלון דרך שמורת ניצנים לחוד.
      אם בוחנים את התוכנית התפעולית של הרכבת עם השלמת לולאת השרון, הרי שתהיה רכבת שתצא מאשקלון, דרך אשדוד ומסילות חולון בת ים - תעשה את כל הלולאה הצפונית (שתיפתח ב-2019) ותסתיים במשה דיין. לכאורה הרכבת הזו יכולה להיות מוארכת לשתי תחנות חדשות באשדוד (א.ת. אשדוד ומרכז העיר) ולהסתיים שם. כלומר, יש לזה גם היתכנות תפעולית.

      מחק
    4. אנונימיינואר 29, 2017

      הרוכב לאוטובוסים, תודה על התשובה, אם התפעול כלכלי (אני מניח שכלכליות הקמה לא נכנסת לשיקול) הרי שזה יהיה פתרון מעולה.

      מחק
  3. אנונימיינואר 26, 2017

    טעות קטנה: שם התכנית הוא "מהיר לעיר", ולא "מהיר בעיר".
    "מהיר בעיר" היתה תכנית של סיעת 'עיר לכולנו' במועצת העיר תל אביב יפו: https://www.facebook.com/metro4all

    השבמחק
  4. בנתיים לצערי אני שומע המון דברים רעים על התכנית ועל איך שהיא משבשת לאשדודים את הנסיעה ברכב הפרטי. אני מקווה שהעירייה תהיה חזקה מספיק להמשיך באותו קו...

    השבמחק
  5. הערה לשונית:
    צומת זה זכר.
    צומת גדול
    צומת פקוק
    צומת ראשי.

    חוצמזה, פוסט מצוין!

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה, תיקנתי.

      אני כמובן יודע שצומת זה זכר, זה פשוט לא מונע ממני לטעות... :-)

      מחק