יום רביעי, 29 בינואר 2025

מתחמי מעבר

צילום: איל טואג: כאן


מעברים - כולם שונאים אותם אבל פשוט אי אפשר לקיים רשת מוצלחת בלעדיהם.

למה כולם שונאים אותם? אני חושב שזה ברור, גם אם הם הכי נוחים בעולם (ובדרך כלל הם לא), הם עדיין דורשים מאיתנו הרבה. אנחנו נדרשים להבין שבכלל צריך לעבור מרכבת לאוטובוס או מאוטובוס לאוטובוס כי אין דרך ישירה, להבין היכן הכי נכון לעבור, להבין מה המסלול הרגלי הנדרש מאיתנו, להבין כיצד זה ישפיע לנו על המחיר ועל זמן ההמתנה (שזה הזמן הכי קשה פסיכולוגית לנוסע) ובנסיעה עצמה להיות דרוך כדי לא לפספס את המקום שבו צריך לבצע את המעבר וכל זה מכפיל את אי הוודאות הבסיסית שלנו (יגיע או לא יגיע, יהיה לי מקום לשבת או לא וכו').

למה אי אפשר בלעדיהם? כי פשוט אי אפשר לשרת את כולם בצורה מיטבית מדלת לדלת. 

אז אם אין ברירה, ואחוז גבוה של הנוסעים צריך לבצע מעבר, כדאי מאד להקל עליו.

כדי שזה יקרה צריך מראש לזהות את מקומות המעבר ההגיוניים ביותר ולתכנן אותם באופן שמקל על המעבר. צריך לבנות במקומות האלה מתודלוגיה אחודה לשיפורי תשתית, צריך לייצר שילוט והכוונה בשפה אחודה  כדי שהציבור, גם המזדמן יידע להתמצא וצריך שהשפה הזו תהיה משותפת גם לכל סוגי השירות באותו מתחם, הדרך מהרכבת לאוטובוס צריכה להיות ברורה בדיוק כמו הדרך מהאוטובוס לרכבת.

בפוסט הזה אציג את המקומות הכי מועדים למעברים, מעין "ליגת מתחמי מעבר" אם תרצו. ננסה לדבר קצת גם על הדרך לטפל במרחבים האלה (אבל את זה אני משאיר למומחים ממני בתחום שדרוג התשתית העירונית והפרסום לציבור).

אם בא לכם להתמקצע, המדריך הזה והמדריך הזה הם מקום טוב להתחיל.

אז קבלו את...

ליגת מתחמי המעבר

יש למשרד התחבורה מידע חלקי על אנשים שנרשם להם מעבר במר-קו (בשביל לקבל את ה-90 דקות) אבל לא הסתמכתי עליו, העדפתי להפעיל היגיון אחר. שקשור גם לכך שמבחינתי מעבר בין אמצעים הוא גם מעבר של הולכי רגל, רוכבי אופניים ונהגי רכב פרטי לתוך התחבורה הציבורית, וגם כמובן מעבר בין אמצעי תחבורה ציבורית. מקומות המעבר הטובים ביותר לא תוכננו באמצע שדה פתוח אלה כחלק ממארג עירוני.

התחנות עם הכי הרבה תיקופים הן גם התחנות עם הכי הרבה שירות, ומטבע הדברים גם אלה שמרכזות שירות של מגוון אמצעים (רכבת, רק"ל, מפרקיות ואוטובוסים רגילים), לכן מטבע הדברים אלה גם התחנות שבהן מבוצעים הכי הרבה מעברים. אחוז מסוים ואולי אפילו גבוה מהמשתמשים בתחנות אמנם מגיעים ברגל אליהם  מבנייני המגורים והמשרדים הסמוכים (לדוגמה בעזריאלי/הקריה), אך גם הם צריכים את התשתית הפיזית והמידע התומך במקומות אלה.

אז לקחתי את רשימת התחנות של אטובוסים ורכבות ומיינתי מהגבוה לנמוך, הסתכלתי על כל התחנות שבהם עולים 10,000 איש ומעלה (יש 200 תחנות כאלה). ואז התחלתי לבנות את המתחמים שלי. הם מורכבים ממרכז המתחם, שהוא לרוב התחנה החזקה ביותר במתחם -  תחנת הרכבת, תחנת הרק"ל או תחנת האוטובוס החזקה - וחיברתי אל המרכז הזה את כל התחנות שנמצאות במרחק של כ-500 מ' ממנו.

למה 500 מ'? אנשים מוכנים ללכת הרבה למוקד תח"צ איכותי ובין מוקדים. הם מוכנים ללכת ק"מ לרכבת תחתית או כבדה וחצי ק"מ לתחנת רק"ל. וזה גם המרחק שהם מוכנים ללכת למוקד עם המון שירות אוטובוסים. המעבר צריך להיות כמה שיותר "צ'יק2צ'יק" (ואני מקווה שזה יהיה אחד מתוצרי העבודה המפורטת שאולי יום אחד תיעשה על המתחמים שאציג פה), אבל אנשים מגיעים גם ברגל מרחוק יותר ולכן חשוב להתייחס לכל האזור.

לכל מתחם מעבר צריך לתת שם. השם הכי הגיוני בד"כ יהיה תחנת הרכבת או הרק"ל שנמצאת במרכזו אלא אם כן יש מוסד ממש חשוב ומוכר לידו. במתחם ללא רכבת או רק"ל השם העירוני המוכר לאזור צריך לקבל את הקדימות. 

המחיש לי את זה יפה דניאל באייב המוכשר ששלח לי מפה מפריז. כל תחנות האוטובוס הסמוכים ליציאה מתחנת מטרו מסוימת מקובצים למתחם אחד המקבל את שם התחנה (שהוא בד"כ גם שם האזור)

מקור: בעזרת דניאל באייב - כאן.


אז קיבלתי בערך 100 מתחמי מעבר, בחלוקה יפה בין ירושלים, גוש דן, חיפה ומקומות אחרים בארץ (בעיקר סמוך לתחנות רכבת, רק"ל ותחנות מרכזיות כמובן). מי הזוכה?


1. מתח"מ שער העיר ירושלים - 470,000 תיקופים

מתח"מ הוא ראשי תיבות של "מרכז תחבורתי משולב" ואין כמו אזור תחנת הרכבת "נבון" בירושלים להמחיש את זה.

המתח"מ כולל את תחנת הרכבת השלישית בעוצמתה בארץ, וממש ביציאה ממנה תחנת רק"ל שהיא לגמרי לא במקרה תחנת הרק"ל הכי חזקה בארץ (אם כי על תחנות רק"ל ירושלים אין נתוני תיקופים, הכנסתי הערכה שלי) וממש מעבר לרחוב הצר תחנה מרכזית של קווי אוטובוס בינעירוניים שגם היא החזקה מסוגה בארץ, ובאותו רחוב (רחוב יפו) תחנות אוטובוס שגם הן מהחזקות בארץ, ובצידה השני של תחנת הרכבת תחנות אוטובוס נוספות על רחוב שז"ר, גם הן כמובן מאד חזקות. 

כל זה מסתכם לפחות 470,000 תיקופים בשבוע שהם לפחות 80,000 ביום. (ואני כותב "לפחות" כי בשלב זה לא טרחתי לשייך תחנות שאולי נמצאות במתחם ויש להן פחות מ-10,000 תיקופים בשבוע. 

זה אמנם לא אומר שיש שם בדיוק 80,000 נוסעים ביום, הרי חלקם מבצעים מעבר וחלקם לא ואנחנו לא יודעים בדיוק את היחס, אך לטענתי גם המספר המדויק לא משנה. יש שם המווון נוסעים.

בעתיד הקרוב תתווסף תחנת הקו הירוק בצד רחוב שז"ר, וגם אמרו לנו שב-2026 תדירות הרכבות תעלה ל-4 בשעה, ואולי גם יהיו רכבות ממסילת 431 החדשה ובעתיד גם מבאר שבע ואולי גם מחיפה, והמגדלים שנבנים מסביב מבטיחים שהאזור יחוזק גם כיעד ולא רק כמקום מעבר, כך שדי בוודאות מתח"מ שער העיר ירושלים יהיה המתח"מ הראשון בארץ שיחצה את 100,000 התיקופים ביום, כנראה כבר ב-2026. קרוב ל-3% מכלל המשתמשים בתח"צ בארץ. מרשים בכל קנה מידה.

אם רכבת ישראל היתה משאירה את השם "תחנת האומה" היה לנו שם מושלם למתח"מ שלנו, אבל הם שינו את השם ל"נבון" ולכן הלכתי על השם שהעיריה מנסה לתת לכל הרובע החדש הזה. רובע שער העיר ובמרכזו המתח"מ שלנו. גם אם ייבחר שם אחר זה לא חשוב, העיקר העקביות מרגע שנבחר.

צוות תוכנית אב ירושלים זיהו כמובן את המתח"ם (אפשר להגיד אפילו שהם יצרו אותו וזה המתח"מ בו מרחקי הולכי הרגל אולי הקטנים ביותר בארץ בין אמצעי התחבורה השונים) ויצרו לו מפת התמצאות.

קרדיט צילום: דניאל באייב

אפשר לראות את השימוש באותיות אנגליות לתתי מתחמים בתוך המתח"מ הענק הזה, ואני לגמרי בעד. לא אתווכח פה עם ההחלטות העיצוביות שלהם כי אני לא מבין בזה מספיק אבל הכיוון בהחלט נכון. זו התמחות בפני עצמה ולכן אם נהיה מספיק מוכווני משימה (בכל 100 המקומות ברשימה שלי) גם נתמקצע בנושא יותר. רק אגיד שהניתוח שלי כלל גם את התחנות בהרצל ליד גשר המיתרים כרלוונטיות למתח"ם הזה, אבל בגלל קרבתן גם לתחנת הרק"ל קרית משה אפשר להבין למה היא לא נכללה בגבול הגזרה של המתח"ם הענק הזה.

לייצוג הגרפי במפה יש גם ייצוג תואם בשטח
קרדיט צילום: דניאל באייב


אני לא אומר שזה מושלם, אבל זה ניסיון אמיתי נדיר לתת לכל האזור הזה לוק של מתחם אחד מתפקד. העובדה שרב המעברים נעשים צ'יק2צ'יק היא מדהימה בעייניי כך שהתכנון עצמו מצויין ולכן גם העברת המידע לציבור קלה יותר.
אני לא מכיר עוד דוגמאות רבות כאלה בארץ.
הבעיה העיקרית היא שאני לא פוגש את המפה הזו בתוך תחנת הרכבת אלא רק ביציאה ממנה, וגם לא בתוך התחנה המרכזית אלא רק בתחנות ברחוב. חבל.

2. מתח"ם השלום/עזריאלי - מעל 300,000 תיקופים

המתח"מ הזה פחות מהודק מאחיו הירושלמי, תחילתו בתחנות רגילות ברחוב (דרך בגין) שכנראה תמיד היו מהתחנות החזקות בארץ בשל החיבור של עשרות קווים לכל קצווי המטרופולין והארץ עם הקריה שבה עובדים אלפי אנשים, בדגש על חיילים צעירים ללא רכב. המשכו בבניית מגדלי עזריאלי וקניון עזריאלי שהעצימו את אותה תחנה אמורה וגם עשו חיבור נאה בגשר הולכי רגל איכותי הישר מהקניון אל הכניסה הראשית לקריה (וכפועל יוצא גם בין שני צידי הכביש), ובהקמת תחנת רכבת השלום בחיבור ישיר אל הקניון שהפכה די מהר לתחנה החזקה ביותר במדינה. תחנה אשר גם צמודה לציר אוטובוסים חזק נוסף (ציר דרך השלום/קפלן שנקרא בגשר "גבעת התחמושת") וגם לציר שמתחזק באופן הדרגתי בצידו השני של האיילון (ציר יגאל אלון).
לאחרונה המתח"מ המבוזר הזה קיבל חיזוק נוסף בדמות תחנת הרק"ל "שאול המלך". במקביל עיריית תל אביב בשיתוף עזריאלי שידרגו את כל המרחב הציבורי שאולי היה המושמץ ביותר במדינה. מטלה לא קלה בכלל.

אבל, האם היה נכון לחבר את כולם למתח"מ אחד גדול? הרי עקרון הצ'יק 2צ'יק מתקיים כאן באופן חלקי במקרה הטוב (בין הרכבת לתחנות במקטע גבעת התחמושת ובין האוטובוסים לבין אוטובוסים אחרים ברחוב בגין), הקשר בין שלושת הרכיבים החשובים במתח"מ שלנו הוא מאולץ במקרה הטוב. הוא אמנם נראה טוב יותר עכשיו בזכות פרויקט שדרת הקריה, אך עדיין לא מרגיש מתח"מ אחוד.
כנוסע שעשה את לא אחת את המעבר מרכבת השלום לאוטובוסים בבגין אני יכול להעיד שהקשר מתקיים, מרחק ההליכה בסדר, אבל לא אידיאלי. אבל ההחלטה שלי לאחד אותם נובעת דווקא מתוכניות העתיד הכוללות את מגדל הספירלה של עזריאלי שנבנה בימים אלה, עם יציאה מהרכבת לכיוון רחוב מוזס (כולל קירוי חלקי של איילון), ומעבר איכותי בינה לבין כניסה חדשה לתחנת שאול המלך מתחת למגדל הספירלה. (כניסה שתשפר גם את הקישור בין תחנות האוטובוסים הרבות לתחנת שאול המלך). בקיצור, בעוד 5 שנים הוא ייראה יותר כמו מתח"מ אחד. ובעוד עשרים שנה יצטרף לו נדבך נוסף בדמות תחנת מטרו עם שני קווים בצידו השני של האיילון. מה שאולי יגרום לו לערער על הבכורה של אחיו הירושלמי.
בתל אביב אין גוף כמו צתא"ל שיזהה וינסה לאחד את כל חלקי המתח"מ המבוזר הזה למשהו אחד קוהרנטי. וחבל. אם יהיה כזה הוא יצטרך להתמודד עם התמונה המורכבת הזו.

כך אולי תיראה היציאה הצפונית החדשה מתחנת השלום אל גשר מוזס וממנו מתחת למגדל הספירלה הישר אל תחנת שאול המלך.
מקור: סטודיו צורא




3. מתח"מ סבידור/ארלוזרוב  - מעל 200,000 תיקופים בשבוע


גם המתח"מ השלישי שלנו ברשימה כולל את שלושת המרכיבים, תחנת רכבת כבדה (השניה בעוצמתה בארץ), תחנת רכבת קלה (מחוברת גרוע, אני יודע, ובגללה זה לא חזקה במיוחד) ואוטובוסים, הפעם גם בתצורת מסוף גדול ומרכזי וגם בתצורת הרבה תחנות ברחוב. בעתיד הוא יקבל קו רק"ל נוסף/סגול, הפעם במיקום מוצלח ממש באמצע המתח"מ.

כאן נעשה נסיון כנה, במסגרת בניית מסוף סבידור, לעשות תוכנית להתמצאות במרחב. פוזרו מפות התמצאות במרחב, ניתנו אותיות באנגלית (כמו בירושלים) לכל רציף ורציף גם בתוך המסוף וגם ברחובות הגובלים וסומנה הדרך לרכבת. 

מפת ההתמצאות.

צלע A בתוך המתחם - ומספרי הרציפים

סימול ברור לצלע B של הרציפים

תחנות ברחוב שהן חלק מהמתח"ם
 (לצערי ללא חיווי ברישוי ובאפליקציות שמתכתב עם השילוט היפה הזה)

טוטם גדול וברור בנקודות מפתח בצירי ההליכה.

גם זה כמובן לא מושלם, יש שלטים ש"הורדו" עם השנים ולא תוקנו מאז, ובעיקר חסרה השפה הזאת, שעוצבה על ידי נתיבי איילון ועיריית תל אביב עבור המרחב הציבורי הפתוח, בתוך תחנת רכבת ישראל ובתוך תחנת הקו האדום. הנוסע לא באמת מלווה באותם סוגי שלטים מהמוצא אל היעד וחבל.


וכל היתר?

להלן עשרת הראשונים. אני מתריע מראש שלא עשיתי את העבודה המדויקת של חיבור כל התחנות הקטנות למתח"ם ולכן לא המספר המדויק חשוב ולא הסדר חשוב.


אפשר לראות ש"קומפלקס מסופי שער שכם" (יש שם שלושה מסופים שונים, אבל צמודים, עם תחנת רק"ל ועוד תחנות ברחוב לידם). הוא לא מבוטל בעוצמתו, ואחריו אזור תחנת הרכבת+מרכזית באר שבע (המשולש האזרחי).

מרכזית המפרץ כנראה חזקה קצת יותר מבאר שבע (כי לא הכנסתי את הרכבל לחישובים), אבל היא מעניינת מאחר שגם בה נעשה נסיון כנה לייצר מתח"ם מוגדר המשלב בצורה הטובה ביותר האפשרית בין מגוון מטורף של אמצעי תחבורה - שתי תחנות רכבת מופרדות, רכבל, BRT, תחנה מרכזית בינעירונית ושירות עירוני רב נוסף. בעתיד תצטרף אליהם גם הרק"ל הבינעירונית "נופית" לנוף הגליל.  ייחודה בכך שהיא נולדה למעשה בכדי להעצים מעברים והיא לא מציעה כמעט שום יעד נורמלי במרחק הליכה ממנה. הכל מרוכז באי בודד ואפילו התחנות על הכביש הראשי הסמוך (רחוב ההסתדרות) לא ממש נגישות למשתמשים במסוף, כך שכנראה יש מה לשפר. גם המעבר לרכבל קצת מסורבל מדי לטעמי.

כפי שתראו בדוגמה - השילוט מאד נקי ועל כך שאפו למתכננים ולמתחזקים.

מקור: ויקיפדיה

וכך נראה התרשים המורכב מתוך ויקיפידיה (קצת מפושט מדי בהקשר של האוטובוסים, כי הוא לא מציגים את ההבדל בין רציפי העירוניים לרציפי הבינעירוניים באולם ממוזג וסגור ולרציפי המטרוניות החולפות ועדיין המורכבות מורגשת))


המשך הרשימה של עשרת הגדולים כולל לראשונה צמתים בהם אין שום אמצעי הסעת המונים, כיכר השבת וצומת בר אילן בירושלים, בשתיהן אגב תהיה בעתיד הקרוב תחנת רק"ל (בכיכר השבת הקו הכחול ובבר אילן הכחול+הירוק). מה שמעיד בעיקר על ההחלטה הנכונה להעביר שם קווי רק"ל.

וכל היתר?

תמהיל של מתח"מים מסוגים שונים, סביב תחנות רק"ל, תחנות רכבת או תחנות מרכזיות, (אגב מתח"מ מסוף הארזים כולל כרגע בעיקר את הנוסעים בשירות העירוני מחוץ למסוף ופחות את הנוסעים במסוף עצמו שעוד לא הגיע למיצוי), וגם סתם תחנות ברחוב במוקד חשוב כמו רחוב כנפי נשרים בירושלים.

המתח"מים מפוזרים בירושלים, בערי גוש דן השונות (בדגש על בני ברק), בחיפה וסביב כמה תחנות מרכזיות ותחנות רכבת בערים אחרות. אם נטפל בכל ה-100 האלה. ונבנה תיק תפור לכל מקום עם שיפורי תשתית נדרשים ואח"כ גם שילוט עם ויזואליות אחידה וברורה. יהיה סבבה.


שיהיה בהצלחה.














27 תגובות:

  1. אנונימיינואר 30, 2025

    אתה יכול להסביר מה זה צ'יק2צ'יק?

    השבמחק
  2. לחי אל לחי בתרגום פשוט.
    בתכנון הכי מוצלח, אתה יורד מהאוטובוס אל המדרכה שהיא כבר בעצם מצידה השני רציף תחנת הרק"ל. המרחק שהלכת כדי לעבור מאוטובוס לרכבת נמדד במטרים בודדים. אפשר לראות את זה בגבעת התחמושת ובהר הרצל בירושלים. זה נקרא צ'יק טו צ'יק.
    אבל מעבר לפתרון הגיאומטרי הייחודי הזה שבאמת נקרא ככה. , זו גם גישה לחיים בכל הקשור למתחמי מעבר שאומרת "כמה שפחות הליכה". לדוגמה תחנת יהודית בתל אביב ותחנות האוטובוס שממש צמודות לכניסות לתחנה הן בגישה הזו. הפתרון הגיאומטרי שם לא נקרא צ'יק טו צ'יק אבל העקרון המוביל של הקטנת מרחקי הליכה עבד שם חזק בתכנון.

    השבמחק
  3. אנונימיינואר 30, 2025

    מה שאני לוקח מכאן, זאת את הקריסה של התחנה המרכזית החדשה מבחינת האנשים שעושים בה מעבר. במיוחד אם אתה משווה לעזריאלי או סבידור. והיא עוד יותר חלשה אם לוקחים בחשבון שרוב העושים במתחם תמח"ת-ההגנה לא נכנסים לתמח"ת, אלא מרכבת ההגנה לאוטובוסים בדרך ההגנה או ברחוב החרש. מתחם המעבר של כל רכבת מרכז גרוע למדי ולא ידידותי לנוסע המזדמן שלא יודע איפה כל קו נמצא (למשל, למה לא למקם את הקווים העירוניים מול היציאה מהתחנה איפה שהיום ה"נשק וסע").

    דבר נוסף, מאז חנוכת הדנקל תחנת אהרונוביץ' זה המקום שבו 68,69,567,70,504. מתמלאים. חבל שלא חשבו להקים בו מסוף שהיה חוסך קילומטרים.

    השבמחק
  4. אכן. התמחת כל כך גרועה שאוטובוסים מהדרום שהיו מסיימים בה בעבר הוארכו לארלוזרוב שאני מסכים שדורש שיפור נוסף.
    באהרונוביץ איח מקום למסוף.

    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימיינואר 30, 2025

      עוד יותר מכך "מר קו" מוכיח לנו שהקווים שכן ממשיכים לצאת מהמרכזית גם לדרום יוצאים ריקים ומתחילים להתמלא רק בדרך השבעה. את אהרונוביץ' אני מציין, כדוגמה שלא הוקמו מספיק TODים מסביב לתחנות הדנקל. בפרט מחוץ לפתח תקווה.

      מחק
    2. הגישה של TOD מדברת על העצמת זכויות בנויות והגדלת צפיפות מסביב לתחנות במטרה להעצימן, בעוד אין ספק שהיא נכונה גם לאהרונוביץ', נקודת הפתיחה של האזור הזה לא גרועה כל כך (בטח לעומת מגרשי החניה הענקיים שמעטרים את תחנות הרכבת הכבדה ברוב המקומות).

      מחק
  5. עיקר הבעיה בכך שקשה ליצור במערכת אוטובוסים מעבר נוח מציר לציר. המיקום הגבוה של רק"ל יפו מרכז (מרכז העיר ירושלים) די מפתיע בהתחשב בכך שצימצמו את תחנות האוטובוס במלך ג'ורג' לתחנה אחת בהמשביר הישן וניהול במרכז הפעמונים הכושל. בשנות השמונים והתשעים היו מספר סככות ברחוב ומספר קווים דומה או מופחת מזה שעולה בגידול. ברור לי שזה אפקט של הרק"ל וקווי ה 7X אבל לנוכח מיעוט התחנות ברחוב הצולב לרק"ל מפתיע שהאזור באותה הליגה של נקודות החלפה מרכבת ישראל לרק"ל.

    אני חושב שנפילת התדירות בעשורים האחרונים יצרה אי אהדה לעקרון ההחלפה. כשגרתי בירושלים לא היה לי קו ישיר מגילה או ניות לעמק רפאים, אך זה היה אזור שתמיד היה מה לעשות בו. עקרונית תמיד החלפתי בצומת פת כדי להגיע לשם, אם כי בחזור התחנה של קו 4 לא היתה על הצומת אלא אחריו. גם לתוך ניות - כשהיה אפשר הייתי מחליף לקו 17 (חצי שעתי, היה צריך להכיר את הזמנים כדי לנסוע בו והיה עדיף להתחיל בתחנת המוצא של צומת פת).

    בלונדון שבה עיקר התחבורה מסילתית החלפה פירושה בדרך כלל טיפוס של קומה או שתיים במדרגות נעות והליכה דרך מעבר תת קרקעי מואר בתחנה. זה מאד אפקטיבי ולא מהווה מטרד. יש שני יוצאים מהכלל רכבתיים: על הצד הטוב - פטנט שנמצא בעיקר בקו הויקטוריה (שנות השישים היו עידן של גאות כלכלית) - מעבר שטוח מקו לקו באמצעות הליכה לרציף הנגדי. אני מאד מאוכזב שלא יישמו את זה בקרליבך כי זה חוסך המון הליכה ומגדיל את קיבולת ההחלפה. בארץ היה את זה בחודשים הראשונים של הקו לירושלים נבון כשההחלפה היתה מצד אחד של הרציף בנתב"ג לצד הנגדי. על הצד הרע יש את תחנות הרכבת התחתית שמרוחקומ תדי מתחנות האוברגראונד. אלו מצבים שמחייבים הליכה של 500 מטר ברחובות ומחבלים ביעילות של האוברגראונד כמערכת היקפית.

    בלונדון האוטובוסים הם מערכת משלימה אז פחות נפוץ שצריך להחליף ביניהם. בדרך כלל מגיעים אליהם ממוקד רכבתי כלשהו והם משלימים נסיעה. אני חייב לציין שרחובות לונדוניים מסוף המאה ה19 ותחילת המאה ה20 בדרך כלל צרים יותר ממקביליהם בארץ - 1-2 נתיבים לכיוון במקום 2-3 ומעלה, ולכן נוח יותר לחצות אותם.

    הדוגמה שהבאת מפריס די טובה - אחידות בשמות התחנות חשובה להבנת הרשת. בארץ קוראים לכל תחנה בשם נפרד וזה מקשה על החלפות.

    אני חייב לומר שאת מי שהפרידו בין תחנות הקו האדום בגוש דן ותחנות רכבת ישראל יש להעניש באופן חמור. בנוסף - אני לא מחבב את מרחקים ההליכה הגדולים במקום כמו לב המפרץ (נסעתי ברכבל, לקח נצח להגיע אליו) או בשילוב הנוראי של קניונים שלמים שחייבים לעבור בהם ( מדוע אין קומת מעבר מתחת לקניון עזריאלי בשלום? )

    כמו כן - מפות רשת די נדירות או מסובכות בארץ עקב ריבוי קווים. ברעננה לא זכור לי שראיתי כאלו, בתל אביב השתמשו בצבע אחד למספר קווים שונים במקביל והי קשה להבין את מבנה הרשת. אגב - זו אחת הסיבות לשכבת ההעדפה המסילתית - כשאפשר לצמצם עיר שלמה למספר דו ספרתי של קווים שכולם מכירים - אפשר לצמד להם מבלי להסתבך עם מאות קווי אוטובוס. אם שמת לב - בזמנו לא ציפיתי שאלן יכיר את הקווים שלי והוא לא ציפה שאכיר את שלו, אף שאת קווי הרכבת התחתית והפרברית בעיר וודאי שהכרנו כשפה משותפת.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני לא חושב שיש אהדה לעקרון ההחלפה בשום מקום, אבל מעבר בין מטרו למטרו אכן סובל מהקנס הנמוך ביותר עבור הנוסע. בעיקר אם אתה מצליח לשדר שזה מעבר בתוך מערכת סגורה (בלי לעבור שערים ולהיכנס מחדש). וזה בדיוק מה שיהיה בתחנת קרליבך, אמנם לא אופקי, אבל הסקונד בסט שלו שזה עליה של קומה אחת בדרגנוע ייעודי במרחק הליכה שהוא כמעט שווה לאפס ובאותה מערכת. ההחלפה בין האדום לירוק בקרליבך תהיה ההחלפה הכי קלה בארץ.

      באותה נשימה, כרגע הקישור בין הקו האדום לרכבת ישראל ממש דפוק, אבל כאמור בפוסט יהיה מעבר מתחת למגדל הספירלה של קניון עזריאלי בין תחנת השלום לתחנת שאול המלך וזה כנראה יהיה הכי טוב שאפשר להגיע כעת. גם קישור בין תחנת סבידור לסבידור יהיה ממש ביציאה מהתחנה ואני מקווה שהקישור בין הסגול להגנה יהיה טוב (כלומר שיבנו כניסה לרכבת מצפון לגשר, כי הקו הסגול נמצא בצידו הצפוני). וגם התבשרנו שיהיה מעבר ישיר מהירוק בתחנת האוניברסיטה אל התחנה (שכנראה יהיה קצת מסורבל כמו המעבר בקרית אריה אבל לא ידרוש מאנשים לצאת מהתחנה לרחוב ולהיכנס שוב). כלומר העתיד לא יהיה מושלם, אבל טוב יותר.

      לגבי רעננה, בפברואר מתוכנן ארגון מחדש לקווים, ובמסגרת זו גם תהיה מפה שדניאל באייה עובד עליה ולכן היא כנראה תהיה טובה יחסית.

      מחק
    2. קודם כל - הסמארטפון מתקן איות בצורה נוראית. סליחה. במיוחד במילים עם הטיות או מילים שהוא בוחר לשנות או להאריך.

      בספירלה אני לא רואה איך המעבר יהיה פחות מ 400 - 300 מטר, שזה ממש בלתי סביר בעיניי. בתחנה מחוברת אין דברים כאלו לקו התחתית הראשון בתחנה. בלונדון אפילו בתחנות ענק כמו וווטרלו או קינגס קרוס סט פנקס לא תגיע למרחקי הליכה של מעל 250 מטר וזה בתחנות עם 8 ואפילו 10 רציפים תת קרקעיים. משהו בבחירה למקם את מסלול הקו האדום רחוק כל כך ממסילת הרכבת ותחנותיה פגום מיסודו. אגב - האם החיבור מהספיראלה נשען על הגשר הקיים בעזריאלי או על מעבר חדש לצד הצפוני של רציפי השלום ?

      ברוב המוחלט של ההחלפות בתחתית הלונדונית ההחלפה היא במערכת מנהרות בצד שכבר שילמת עליו. בעבר היה יוצא דופן בולט של מעבר שערים בין קווי התת שטח לקווים העמוקים בקינגס קרוס, אבל זה בוטל עם שיפוץ התחנה לפני כ 15 שנה ופתיחת מערכת מעברים חדשה. אני תמיד מנסה להדגיש עד כמה המרחב התת קרקעי הוא גמיש וניתן לשינוי.

      במרכז לונדון יש דוגמה בולטת להעדפת המעבר - התחנה הנטושה British Museum. זה לא שאין ביקוש למוזיאון המפורסם שכיכב בסרט ההמשך של "לילה במוזיאון" - בתהליך הקונסולידציה של התחתית מחברות נפרדות לישות אחת הוחלט לבטל את התחנה ולהזיז את רציפי הקו המרכזי כמה מאות מטרים מזרחה לתחנת הולבורן Holborn של קו הפיקדילי. כתוצאה יש תחנת מעבר בת 4 רציפים פעילים שבה אפשר להחליף ביניהם במבנה אחד מבלי ללכת ברחובות. (יש שם גם 2 רציפים נטושים של שלוחת אולדריץ' וברחוב 2 רציפים תת קרקעיים נטושים של מנהרת החשמלית).

      טוב לשמוע שיש חשיבה מחדש ברעננה, האם זה מוגבל לרעננה עצמה או שזה משותף לכל מרחב ערי השרון? מבחינתי ההתייחסות אליהן כערים נפרדות היא אבסורד המסיים קווים במקומות שהיה עדיף להמשיך מהם אל הערים השכנות במרחב. אחת הסיבות שאני מעדיף להחזיק רכב בשרון היא שמערכת הקווים הנוכחית דנה אותו לחוסר רציפות. שני הביקורים הראשונים שלי בשרון היו לפני שאי פעם נהגתי בארץ ואני יודע מה החסרונות כשמנסים להתנייע שם במערכת שרבים מקווים מסתיימים על גבול העיר השכנה במקום להמשיך. כמובן ש 29/39 הם יוצא הדופן שמוכיח את הכלל.

      מחק
    3. הכוונה היא ליציאה חדשה מתחנת השלום צפונה, קירוי חלקי של האיילון (רק בצד אחד) מסוף רציפי השלום עד מוזס ומעבר ישיר מתחת למגדלי הספירלה עד תחנת שאול המלך. הוספתי לפוסט הדמיה - תסתכל. מרחק מינימלי 350 מ' (אם מודדים מאמצע הרציפים אז כמובן יותר קצת) שזה לא אידיאלי אבל לא נורא.

      לגבי רעננה, מאחר והיא מחוברת לשכנותיה רק בשלושה כבישים (וייצמן ואחוזה לכיוון כפ"ס וירושלים לכיוון הרצליה), ואין בינהן רצף אורבני, יש בה באופן טבעי רובד מקומי מובחן, אבל התכנון אבל התכנון כן מסתכל על "גם וגם".
      בתוכנית החדשה קו 6 המקומי של רעננה מבוטל ו"נבלע" בתוך הארכה של קו 10 שמתחיל מכפר סבא. כבר לפני יותר מעשור קו 1 של רעננה שהסתיים במסוף בצומת רעננה הוארך לבית החולים מאיר ולשכונת עליה בכפר סבא. קווים עירוניים עורקיים רבים שהבולט בהם הוא 29 מחברים את כפ"ס-רעננה והרצליה והם תוגברו לאחרונה, וגם קו 48 שבכלל מגיע מת"א ומהרצליה, הוסט לאחוזה וממנה לא.ת. אתגרים כדי לחזק את הקשר העירוני בין מרכז רעננה לאזור תעשיה שאכן היה חסר.
      כך שלא נכון שמתעלמים מההקשר הרחב יותר גם אם המפה מטבע הדברים תתמקשד בשירות הכי רלוונטי למי שעושה נסיעות פנימיות ברעננה.

      מחק
    4. החיבור בין 10 כפ"ס ו 6 רעננה מאד מבורך והוא בדיוק מה שאני מקווה שיעשו כמרחב משותף במקום "ערים נפרדות". אמנם הקו עוזר לך יותר ממה שהוא יעזור למארחיי, אך אם יש קו דומה מכפ"ס שמסתיים ברמנים שאפשר למזג אותו עם קו 4 או קו על קרן היסוד - מה טוב. קטעים הרשת במקומות כמו רננים או תחנת הרכבת של הוד השרון סוקולוב מחלישה אותה. באזורי בלונדון קווי האוטובוס חצו במחלפים מעל לכביש הצפון מעגלי (מבחינת מרחק ממרכז המטרופולין - מקביל לגהה / כביש 4) ולא נתנו לו להפריע למסלוליהם. באזור מועצת בארנט הכביש הצפון מעגלי מפצל את המקטע הדרומי של המועצה משאר הרצף העירוני, אך הוא אינו תירוץ להתייחס לרצף כאילו מדובר בערים נפרדות.

      לגבי היציאה הצפונית החדשה בשלום שתיארת - זה עדיף מהמצב הקיים, אבל זה עדיין בסדר הגודל של המרחק בין תחנות יריבות כמו Camden Town ו Camden Road. במקרה הלונדוני מדובר בתחנת תחתית שמוקמה מתחת לצומת דרכים די חשובה במרכז עירוני משני (שהתפתח מאז להיות מקום מאד ייחודי ע"ע שווקי קמדן, פאנק, איימי ווינהאוס) ותחנת רכבת קיטור במקורה על ויאדוקט. בגלגול המקורי שתי התחנות התחרו על אותם הנוסעים לסיטי ולכן היה הגיוני שיהיה מרחק הליכה לא נוח ביניהן שיתן לכל חברה קהל שבוי נפרד. מה שהיה הגיוני בימי הקפיטליזם הפרוע של סוף המאה ה19 תחילת המאה ה20 פוגע עד היום ביכולת להשתמש בתחנות כמעבר אפקטיבי בין הקו הצפוני לאוברגראונד כי הנוסעים חייבים ללכת 350 מטר ברחובות מאד עמוסים תוך חציית כבישים.

      אני מבין שהקייס של שאול המלך והשלום מאד מסובך כי יש את הקרייה ואת יסודות מגדלי עזריאלי (חבל שלא הפקיעו אזור מעבר בחניון שלהם תמורת זכויות בנייה בספיראלה) אבל בסבידור אני לא מבין למה לא מיקמו את התחנה טיפה צפונית לתוואי הכביש של על פרשת דרכים, עם תחנה ממש מתחת למבנה תחנת הרכבת כמקובל או לפחות יציאה דרומית מרציפי סבידור לתלנת ארלוזרוב - עניין של כ 200 מטר.

      בכל מקרה בלוג מעניין והרבה נקודות מחשבה.

      כמו כן - ירושלים נבון כנראה שתאבד מעמד עם הארכת המסילה ללב העיר. אפשר לומר שאם ירושלים יפו מרכז היא ב 10 הגדולות כיום - כשתהיה בה תחתץנת רכבת ארצית וגם הקו הכחול היא תיקח את הבכורה הירושלמית מירושלים נבון / מרכזית / שז"ר שאתה צודק שחבל שלא נקראת האומה על שם בנייני האומה - מה שהיה מייתר שני נשיאים.

      מחק
  6. צרכן תח''צ נלהבפברואר 02, 2025

    מעניין שהתחנה הראשונה מחוץ לארבעת ערי המטרופולין היא בנהר הירדן בבית שמש,
    כתושב המקום לא הבנתי איפה זה בדיוק ואיך זה יכול להיות, זה רחוב מאוד ארוך, התחנה המדוברת היא או בתחילתו בפינת שדרות הרב הרצוג (לב הרמה) או בסופו בפינת נהר הירקון
    ובשניהם לא נראה לי שיש מעל עשרת אלפים תיקופים ביום

    השבמחק
    תשובות
    1. כנראה שהייתי צריך לפצל את זה ל-2, ואפילו ל-3. האחד באזור קניון לב הרמה והשני באזור כיכר אישי ישראל (האדמו"ר מבעלזא, והשלישי באזור פינת רבי יהודה הנשיא. אבל זה גם מעיד על הצורך להסתכל על כל נהר הירדן כמיקשה אחת בכל הנוגע לחוויית משתמש. (פרסום אחיד וכו'). על אף שהמרחקים גדולים. ביננו זה לא מפתיע הוא בהחלט מתפקד כמיני תחנת מרכזית של בית שמש. לא סתם רוצים לבנות בו מת"צ (ואולי כבר בונים)

      מחק
    2. מטריף אותי שאין לבית שמש תחנה מרכזית, וככל שהעיר הולכת ומתארכת הסיכוי שייצרו אחת במיקום טוב לכולם מתמעטת.
      לדעתי המיקום האידאלי לבנתיים הוא באזור של רסידו (לב הרמה) יש בו גם יציאה מהירה ל3855 וגם הוא בחיבור בין בית שמש לרמה ב וגישה סבירה מרמה א הבעיה היא כבר רמות גדהוכו׳

      מחק
    3. וגם מצחיק שלא הרכבת/ביג היא המתחם הנפוץ ביותר בעיר

      מחק
    4. אני לא מופתע שנהר הירדן ברמת בית שמש מאוד חזקה מבחינת השימוש בתחבורה ציבורית.
      יש משם קווים לכל חלקי העיר וגם לכמעט כל הארץ.
      לאט לאט משנים את מסלולי הקווים הבינעירוניים ככה שיהיו להם מסלולים מהירים יותר בתוך בית שמש.

      מחק
    5. ברכבת ביג מספר הנוסעים כנראה לא מספיק גבוה כי זו תחנת ההתחלה/סיום של הקווים (בהקשר הזה לתחנות באמצע מסלול יש איזשהו יתרון). ובעקרון מתוכנן מסוף בין רמה א לג' אבל אני לא יודע אם הוא יקום אי פעם.

      מחק
    6. אין בבית שמש מקום שמרכזי מספיק שיוכל לשמש כתח''מ בפרט שהתושבים רוצים אוטובסים קרוב לבית,
      אני כן הייתי עושה נת''צ אחד שמכסה את רוב העיר, מהכניסה לרמה ד' דרך רמה א' ואז נהר הירדן, לב הרמה ושדרות הדקל ליציאה מהעיר, (או במסלול דומה)
      בנת''צ כזה כמעט כל בית שמש תהיה במרחק של דקות ספורות באוטובוס ומשם יוכלו לצאת אוטובוסים לירושלים כל 3-6 דקות כל היום מה שיביא לתדירות ונוחות פנטסטית וכזו שקשה להביא במקומות אחרים, מתע''ן לכל דבר בעצם,
      אני בעצמי עובד בירושלים ונוסע בשעות שונות והסידור הנוכחי לא הכי נוח לדעתי,

      אגב, העבודות על הנת''צ בנהר הירדן יתחילו בעוד חודשים ספורים, את המידע קיבלתי בשיחת טלפון לעירייה, די הדהים אותי שלי נודע על זה מאדם שעובד בחברת תנופה ותושבי האזור לא מודעים לפרויקט הזה, המקום היחיד באינטרנט שמצאתי שכתוב על זה זה בבלוג הרוכב לאוטובוסים..
      אין שום שיתוף של הציבור בפרויקט שהולך לשפיע מאוד על נהר הירדן בשנתיים עבודות ולאחר מכן

      מחק
    7. אין באף עיר גדולה מקום שהוא מרכזי מספיק לכולם, ותושבי בית שמש גם לא ייחודייםב כך שהם רוצים אוטובוס קרוב לבית. הבעיה היא שמסלולים ארוכים של אוטובוסים בערים גדולות זה דבר מאד לא יעיל ומעל נפח מסוים אפילו לא אפשרי לביצוע. (ובמקרה של ערים חרדיות בהם קשה לחזות באיזה שלב האוטובוס יתמלא זה עשוי גם להפוך לסבל של ממש בדגש כמובן על הסופ"שים).
      מעברים הם אילוץ הכרחי למערכת מתפקדת.
      מה שכן, אין בנושא הזה שחור ולבן. יש הבדל גדול בין אוטובוסים לירושלים ואולי גם לבני ברק. שימשיכו לאסוף מהצירים המרכזיים באופן שחוסך לרבים מעבר (אם כי ציר מרכזי אחד כנראה לא ילך בנפחים של הביקוש לירושלים) לבין לבין אוטובוסים ליעדים פחות חזקים שבהם שיטת מסופים, גם אם לא תהיה אהובה, תפעל יותר טוב מבחינת כלל המערכת גם בשגרה וגם בסופ"שים. ההגעה לזה לא תהיה בן רגע אלא בחתירה איטית.
      לגבי מת"צ נהר הירדן, אני מכיר את התוכניות לגביו יותר מעשר שנים. שיתוף ציבור מעולם לא היה הצד החזק לא של הרשות הארצית לתחבורה ולא של מהרשויות המקומיות באשר הן וחבל. הוא חשוב גם בתכנון (בדגש דווקא על "הפרטים הקטנים" שהרבה פעמים אין מקום אחר שבו הם יכולים לצוף) וגם בהקטנת ההתנגדות הציבורית לתקופת העבודות הלא פשוטה.

      מחק
    8. אנונימיפברואר 11, 2025

      ההפך. ככל שעיר היא גדולה יותר כך אנחנו צריכים למנוע מאוטובוסים בינעירוניים להכנס לעיר, כי השירות העירוני מספיק מפותח ויהיה מספיק בשר כך שלא יצטרכו לחכות יותר מדי לנסיעת ההמשך. כמו שקורה בירושלים ובחיפה. בני ברק חייבת תחנה מרכזית ע"ח מפעל קוקה קולה, כי כל האוטובוסים הבינעירוניים המטיילים בעיר, מביאים את כל הבעיות הרעות של תחבורה ציבורית: גודש, זיהום אוויר, ובזבוז קילומטרים ונהגים. גם ציר בגין בתל אביב הוא דוגמה איך פוגעים בכולם שמעבירים אוטובוסים בינעירוניים ברחובות עירוניים. עוד ערים שהייתי שמח לא לראות בהם שירות בינעירוני מסתובב בהם אלא מתחיל מקצוות העיר אלו רחובות, כפר סבא, וחדרה.

      מחק
    9. לאנונימי - לגמרי. למרות שיש רמה מסויימת של שירות אזורי שאפשר לקבל, במקרה של בית שמש - ביתר עילית ומודיעין עילית למשל - תחנה מרכזית או תיגבור התדירות המאד נמוכה של הרכבת יאפשרו מערכת יעילה יותר של קווים עירוניים ובינעירוניים במקום מערכת בזבזנית של קווים בינעירוניים מכל רמה לכל מקום בארץ שיש בו ישוב או שכונה חרדית. יתכן שיש הצדקה לתחנה מרכזית של רמת בית שמש, על בסיס שדרות נחל צאלים כחיבור לכביש 38. איסוף - איגום - חיבור - פיזור.

      מחק
  7. חיפשתי את מחלף חמד בגלל שהוא משמש אותי ועוד נוסעים כתחנת החלפה מאזורים שונים בירושלים לקווים בינעירוניים רבים.
    מדובר בתחנה נוחה כי רוב מי שמחליף שם יורד ונשאר באותה תחנה להמתין לנסיעת המשך שלו.
    ואני פונה תדיר למשרד התחבורה שיוסיפו משם קווים מהירים לשכונות הקצה בירושלים כדי לצמצם את המעבר בתחנה המרכזית שסובלת מפקקים רבים בשעות אחרי הצהריים.
    כיום המחלף נהנה מקווים כמו 118,490,626 שמאפשרים הגעה לדרום מערב ירושלים.
    וממספר נסיעות בודד של 621 שנותן קישור להר הצופים בשעות 'הביקוש'.

    והיה נחמד לראות שב8 שנים האחרונות גרתי ואני עדיין גר במרחק של עד 800 מטר ממתחמי מעבר משולבים.

    השבמחק
    תשובות
    1. חמד אולי נוח, למעבר אבל מאחר ואין בו כלום חוץ ממעבר הוא חלש. מספר הנוסעים בו קטן לעומת זה שהיה במחלף מבשרת לפני ההרחבה של כביש 1.

      מחק
    2. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

      מחק
    3. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

      מחק
    4. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

      מחק
    5. (התגובה, ביקשתי שהקודמת והתיקונים ימחקו)

      האופוטוניזם של התחנה במחלף הראל של פעם מוכרת לי, ולא רק מהתח"צ הסדירה. בכל טיול שנתי שחזר לירושלים ממערב תלמידי מבשרת היו מבקשים ומקבלים שאוטובוס ההסעות עצר שם. זה היה תיכון ירושלמי על אזורי אז תמיד היו כמה תלמידים ממבשרת וכן תלמידים שהוריהם התברגנו ועברו למבשרת. ככה זה במדינת ה"תנו לי". אתפלא אם היה קו כלשהו בכביש 1 שלא עצר שם בסוף.

      עברתי במחלף חמד פעם אחת, בקו 485 מנתב"ג ב2019. למעט תחנת האוטובוס אין שם כלום, אז זה לא מקום אידאלי להמתין בו.

      שואבה לעומת זאת זה מקום חביב. אני נוטה לעצור של להתרעננות בדרך לירושלים כי זה מאפשר להגיע לעיר ללא לחץ. יש שם תחנת דלק נחמדה עם בית קפה, סוג המקום שאם היו ממקמים בו מסוף אוטובוס היה מה לעשות שם בעת ההמתנה.

      מחק