יום ראשון, 3 במרץ 2013

עליה לאוטובוסים מהדלת האחורית


החל מהשבוע ניתן לעלות על שלושה קווים של דן מהדלת האחורית, 4,5,104. במסגרת פיילוט.

מקובל לעשות פיילוטים, גם כשהתועלות ברורות מאליהן, וזאת על מנת להבין את מכלול הבעיות והעלויות הנגרמות כתוצאה ממהלך שלא נחשב עד הסוף. זה מקובל וזה בסדר, אבל חשוב להיות מוכנים למה שיבוא ולהגדיר תוצאות ניסוי כהצלחה או ככשלון מראש.

מה התועלות?
א. חסכון בזמן העצירה בתחנות, בעיקר באוטובוסים המקשרים כמה מוקדים ראשיים שיש להם כמה תחנות עמוסות במיוחד. אוטובוס עירוני בנוי מראש בצורה שתחסוך זמן ולכן הוא מצוייד בדלתות רחבות, במעברים רחבים ובמיעוט מדרגות בכניסה (עקב חוק הנגישות בארץ אפילו ללא מדרגות כלל).
כרטיסי החופשי חודשי למינהם חוסכים זמן נוסף והטמעה יעילה של הרב-קו (כפי שנעשה רק בדן לפי שעה) חוסכת זמן גם לנוסעים המשלמים בכרטיסיות או בערך צבור. למרות כל זאת בתחנות מסויימות נוצר עיכוב.
כמה עיכוב? ממחקרים שנעשו בעולם עולה כי זמן הנסיעה מתחנת קצה לתחנת קצה יכול להתקצר ב-20-30%. הזמן הזה יכול להיות מנוצל להגדלת התדירות בקווים ללא תוספת גדולה של אוטובוסים ונהגים והרווח למערכת הופך למשמעותי.
עבור הנוסע הבודד, שלרוב נוסע קטע דרך קצר מתוך המסלול, הרווח עשוי להסתכם בשניות מעטות, אבל אם מוסיפים אליו את זמן ההמתנה בתחנה שמתקצר כתוצאה מהגדלת התדירות הרי שהוא מרוויח הרבה יותר.
פה המקום לציין שייתכנו קווים מתאימים יותר לפיילוט הנוכחי, בדגש על קווים הנוסעים על המסלולים המיועדים של הרכבת הקלה או ה-BRT העתידיים.
ב. אמינות של כל המערכת ומתן תחושה שהמערכת מכבדת אותך, זה חשוב לנוסעים הקבועים עד מאד אם כי בדרך כלל אף אחד לא חושב על כך. בתורו הדבר מביא למערכת יציבה יותר של נוסעים קבועים שבוחרים בה יום יום מחדש.
ג. האחדה בין אמצעי התחבורה הציבורית השונים. ברכבות המעלות ומורידות מאות נוסעים בכל תחנה אין דרך אחרת למעט כניסה ויציאה מכל הדלתות, גם כשיורדים בהיקפים לרכבות קלות ולמערכות BRT מקובל לאפשר עליה וירידה בו זמנית מכל הדלתות. אם כך במה שונים האוטובוסים? התשובה היא כמובן שהם אינם צריכים להיות שונים במאום.
ד. ולבסוף הטיעון היהודי. שמענו רבות על קווי המהדרין ואנו יודעים כי על אף האיסור הבג"צי להפכם לרשמיים פועלים קווים כאלה בקרבנו. הועדה שהתכנסה לדון בכך הדגישה במסמך המסכם שלה את ההתנגדות לתופעות הפסולות הכופות על אדם לשבת במקום מוגדר כלשהו בתוך המרחב הציבורי וגינתה לחלוטין את תופעות האלימות הנובעות מכך, אבל ציינה שאין ביכולתה להתערב בהסדרי ישיבה וולונטריים בתוך האוטובוס... כתוצאה מעבודת הועדה גם הודבקו שלטים המבהירים לנוסעים את זכותו של כל נוסע לשבת היכן שירצה.
הועדה גם התייחסה לנושא העליה בדלת האחורית, אשר בעבר יוחס רק לקווי המהדרין. הועדה ציינה שהיא לא רואה מקום לאסור את העליה בדלת האחורית אלא להפך, שיש להרחיבה לכלל האוטובוסים בארץ. כאשר בכל האוטובוסים בארץ יאושר לעלות משתי הדלתות יינטל עוקץ נוסף מתוך הגדרות המהדרין (כפי שמוגדרות על ידי האוכלוסייה החרדית כי כאמור אין הגדרה כזו במדינת ישראל).

ומה העלויות?
למעשה קווי המהדרין מספקים לנו את הפיילוט שהיינו צריכים. קווים בינעירוניים, בהם לא אמורה להיות עליה בדלת האחורית, הם קווים שקלים לפיקוח ובקרה. האוטובוס עוצר ביציאה מהעיר, עולה גובה, בודק את כולם ובסוף משחרר את האוטובוס. קלות הגביה היא הסיבה העיקרית לכך שקווי מהדרין פרחו בעיקר ברובד הבינעירוני למרות ששם פחות צריך אותם, אין צפיפות גבוהה ואין חיכוך בין הנוסעים בבואם לעלות ולרדת בתחנות השונות.
בקווים עירוניים הסיפור אחר, קו עירוני בנוי על תנועה מתמדת של עולים ויורדים, ובשעות העמוסות גם מתוכנן להסיע נוסעים בעמידה ובצפיפות. בירושלים פועלים כ-5 קווי מהדרין עירוניים וקווים נוספים פועלים בבית שמש ובאשדוד.
בהיעדר בקרה טובה, הרי שמתקיים הכתוב "פירצה קוראת לגנב", ובכל הקווים העירוניים האלה מדווחות המפעילות על ירידה בגבייה של קרוב ל-30%.
הציבור החרדי אינו יותר צדיק ואינו יותר רמאי מכל ציבור אחר, ואין שום סיבה להניח שבקווים שבהם יופעל הפיילוט (4,5,104 ) בקווי דן לא נקבל אחוזים דומים.
כדי להתגבר על בעיה זו יש צורך במערך בקרה וגבייה מסיבי ומפחיד. כפי שמונהג ברכבות וכפי שהונהג ברכבת הקלה בירושלים. אם כי מומלץ לתדרך את הבקרים לנהוג קצת יותר באורך רוח ובנימוס, אם כי בתקיפות. קנס של 180 שקל על כל נוסע שנתפס לא משלם ירתיע אחרים במידה מספקת בכדי לא לגרום לזילות של התחבורה הציבורית בעיני הציבור. בשלב מאוחר יותר ניתן יהיה להקטין את הבקרה (שעולה כסף רב) בזכות ההרתעה הראשונית היעילה.
הבעיה העיקרית נובעת מהיעדר סמכויות לפקחים באוטובוסים הנובעת מתקנות התעבורה, יש לעדכנן בהתאם ואז להגדיל את הביקורת. על כל קו המשתתף בניסוי ובעתיד בכל קו בו תותר העליה מכל הדלתות.
הרכבת הקלה נהנית מפקודת המסילות, המאפשרת את הבקרה ההכרחית כל כך לתפקוד היעיל של המערכת, גם המטרונית בחיפה תהנה מכך (למי שתהה למה הרמזורים המוזרים במטרונית, זה בגלל שהיא הוגדרה כמסילה).

העלות השניה היא העלות של מכשירי הכירטוס בדלת האחורית וכל המערכות הנלוות אליה, מכשירים אלה יקרים ולא ניתן בעצם להעלות נוסעים מכל הדלתות בלעדיהן. בעבר היו כרטיסנים (בקו 5) אבל היום עלות העבודה גבוהה מדי כדי לחזור אחורה. זאת עלות שיש צורך לשקלל אך לרוב התועלות (חסכון של אוטובוסים ונהגים בשעת שיא) גדולות יותר.
לולידטור בדלת האחורית יש גם פן חיובי, מכשיר מתוחכם יותר יכול לאפשר גם טעינה של הרב-קו ויאפשר להוריד מהנהג עוד תפקיד, ובטח יכול לאפשר לנוסע לראות את כל החוזים הטעונים על הרב-קו ולקבל מידע זמין ומהיר בכל נסיעה לגבי כמה נשאר לו.

וכרגיל גם כאן יש את הצד היהודי המיוחד כמעט רק לנו, הנהג משמש גם כמאבטח בזכות העליה מהדלת הקדמית בלבד, עליה מכל הדלתות תתקל בהתנגדות מחשש מוצדק של פיגועים.
לצערנו זו נקודה חשובה, מחד אין זה תפקידו של הנהג, ועשרות הפיגועים באוטובוסים בארץ הוכיחו גם שאפשר לעבור אותו בקלות. מנגד היו מספר מקרים בהם נהג ערני אכן מנע נזק גדול. אינני יודע כיצד מאבטחים את הרכבת הקלה בירושלים (אולי טוב שאני לא יודע) אבל אין ספק שיש פתרונות אחרים ובעיה זו כשלעצמה לא צריכה לשמש כגורם מעכב.


אז מה יקרה?
הפיילוט למעשה כבר בוצע בקרב החרדים והפיילוט הנוכחי קצת מיותר. צריך לאפשר עליה מכל דלתות האוטובוס כפי שנעשה בערים רבות בעולם (להלן דוגמה מסן פרנסיסקו בה החל הפרויקט רק לאחרונה).
זה יכול להיעשות רק בהינתן אמצעי אכיפה דרקוניים, אחרת מדובר בכרוניקה של כשלון ידוע מראש.
נתוני הגבייה יגיעו, באוצר ייבהלו, הפיילוט ייגנז ונחכה עוד כמה שנים עד שמישהו יציע עוד פיילוט וחוזר חלילה. הציבור החילוני לא מכיל אג'נדות חבויות כמו הציבור החרדי ולכן יקבל את רוע הגזירה בשקט, ואנחנו נישאר עם עוד סממן של תחבורה ציבורית המפגרת ביחס לשאר העולם. כל פעם שנבקר בגרמניה לדוגמה, נעלה מהדלת האחורית ולא נבין למה בארץ עולים רק מצד הנהג. חבל.
זה המקום לציין שגם באגד וגם בדן החלו להצטייד במפרקיות עם 4 דלתות כהכנה ליום פקודה. יהיה חבל שלא לנצל את היכולות של מפרקיות אלה לחסוך זמן.


תגובה 1:

  1. עכשיו (ספטמבר 2015) שמעתי מנהג בירושלים שבעוד כחודש יאפשרו עליה מכל הדלתות.
    כבר התחילו להכנס אוטובוסים עם 5 דלתות.

    השבמחק