יום חמישי, 30 באפריל 2026

ליגת התחנות 2025 - פעם שלישית גלידה



שנת 2025 לא היתה שנת שגרה

ברצף האירועים המטורף שלנו נראה שכדאי להזכיר את זה. החל מהקורונה ב-2020 שנמשכה עד 2022 ודרך מלחמת ה-7 באוקטובר 2023 על כל חזיתותיה והתפתחויותיה שלמעשה ממשיכות ללוות אותנו עד היום, 2025 היא "הכי שגרה שהיתה לנו בשנים האחרונות", אבל בתחילת השנה תושבי הצפון עוד לא חזרו לביתם, וגם כשהורשו לחזור (החל ממרץ 2025) החזרה היתה הדרגתית ולא מלאה. תושבי העוטף עדיין מלקקים את פצעיהם ובאמצע קיבלנו גם את "מלחמת 12 הימים עם איראן" ביוני 2025 שהשביתה את המשק וגם ממנה לקח קצת זמן להתאושש אחרי שנגמרה.

למרות כל אלה 2025 היתה שנת שיא במספרי הנוסעים ברכבת ישראל ולכן, בהתחשב בכך שגם 2026 לא תהיה שנת שגרה, נראה ש-2025 היא שנה טובה לענות לבקשה הכי תדירה של ששת קוראיי הנאמנים - "מתי ליגת התחנות חוזרת?".

מספר הנוסעים ברכבת ישראל ב-2025 עמד על 71.5 מליון תיקופים, עליה צנועה של 4% לעומת כמעט 69 מליון בשנת 2019. כלומר פחות מאחוז לשנה.
בעשור הקודם מספר הנוסעים ברכבת ישראל הכפיל את עצמו תוך שנים בודדות, בעיקר בזכות השלמת פרויקטים רבים להרחבת הרשת (מסילת כרמיאל, מסילת העמק, מסילת אשקלון-ב"ש) וסיום הכפלת הרשת הראשית במקטעים קריטיים (מי זוכר שבתחילת העשור הקודם עוד היתה מסילה יחידה לב"ש, לאשקלון, להוד השרון (טרם הלולאה)  ולנהריה).
ההכפלה המהירה הביאה דווקא לאקורד סיום צורם של כאבי גדילה. הצפיפות היתה רבה וכך גם התקלות הנובעות מצפיפות וממחסור בתשתיות מסילה. 
מנכ"ל הרכבת הטרי דאז, מיכה מייקסנר, אמר ב-2019 בצורה מפורשת שהעשור הקודם היה עשור של גידול מהיר והעשור הבא יהיה עשור יציב יותר שיעסוק בשדרוג תשתיות איתות וחישמול, הארכת רציפים, קניית רכבות חזקות וארוכות יותר, הסדרת תנאים תפעוליים ועוד ועוד פעולות שבהם פחות גוזרים סרטים אבל אין חשובות מהם להמשך הגידול העתידי.
התוצאה - הגידול ב-2025 אכן מינורי לעומת 2019, אבל רכבת ישראל מסיעה את כמות הנוסעים הזו עם פחות צפיפות ופחות בעיות.

ליגת העל - תחנות על מעל 2 מליון נוסעים בשנה




אני מציג השוואה בין 2019 ל-2025 ואת הנתונים מ-2016 יותר כרקע לאנקדוטות היסטוריות.

8 תחנות רכבת בליגה הזו, לעומת 6 בלבד ב-2019. אבל לפני שנדבר על המצטרפות החדשות בואו נדבר על המקומות הראשונים בטבלה.
בליגת התחנות הראשונה מ-2016 דיברתי על הדרבי שבין תל אביב השלום למרכז, הן היו כל כך צמודות שהשתמשתי במילה "מותח".
בינתיים תחנת השלום חוותה רצף של נצחונות ופתחה פער ענק מאחותה. הטריגר לזה הוא כמובן מגדלי המשרדים שממשיכים להיחנך השכם והערב במרחק הליכה מתחנת השלום, תופעה שתמשיך גם בשנים הקרובות.
סיבה נוספת קשורה כמובן לאכזבה מהחיבור המסורבל בין סבידור מרכז לקו האדום, אבל היא בעיקר מסבירה את היעדר הגידול בסבידור. פוספסה כאן הזדמנות להקל על מקצת העומס בשלום וחבל.
במקום השלישי התמקמה בנוחות תחנת ירושלים נבון. בעבר חזיתי שהיא תהיה החזקה בתחנות ישראל, אבל לא מיד עם הפתיחה ובינתיים התחזית שלי מתממשת לאיטה. אמנם נושא בטיחות האש והשוברים יהיה בעוכריה, אבל רכבת שלישית שמתוכננת ב-2026 מירושלים להרצליה, (והארכה שלה מתישהו אל מצפון להרצליה), רכבת נוספת שתגיע לירושלים ב-2027 מכיוון דרום גוש דן על מסילת 431 ופוטנציאל עתידי לרכבת ישירה  מב"ש ומחיפה שכרגע עוד אין יעד יישום שלו ואולי אפילו רכבת רביעית בשעה בין ת"א לירושלים, כל אלה יביאו אותה בסוף אל היעד, לפחות עד שייפתחו תחנות חדשות בירושלים (במרכז העיר ובחאן) שיחלקו את העומס.

המצטרפת השנייה לליגה היא תחנת הרצליה, אשר הפכה לתחנת הקצה של הרכבת לירושלים, לתחנת הקצה של טבעת השרון ולתחנת מעבר שבעטיה גם שירות בינעירוני שבעבר דילג עליה עוצר בה (הקו לכרמיאל). כפועל יוצא מספר הנוסעים בה גדל ב-62% שזה די מדהים. כיום בונים בה יציאה חדשה שתאפשר חיבור איכותי יותר לצד המערבי (לכיוון א"ת הרצליה פיתוח) שבעצמו נמצא בהמשך פיתוח ומעבר מבנייני משרדים רבים אך נמוכים למגדלי משרדים.
גם נתב"ג מציגה עליה נאה -אנחנו אוהבים את תחנות הרכבת שלנו מתוכננות טוב.
התעלומה הגדולה יותר היא הירידה של תחנות אוניברסיטה וההגנה שאני לא יודע להסביר באופן מלא הרי גם הם התחזקו ברכבת לירושלים והקו האדום לא ממש תחליפי להם, בכל מקרה שניהם בעבודות לחיבור איכותי לקווי רכבת קלה (סגול להגנה וירוק לאוניברסיטה) אז עתידם עוד לפניהם.

תעלומה יותר קטנה נמצאת בחיפה חוף הכרמל, אשר באופן מסורתי היתה עד עתה אחת מחמשת התחנות החזקות וכעת מדשדשת בתחתית הליגה וההסבר לה הוא מתמטי:
אם מספר הנוסעים הכולל עלה ב-2.5 מליון, אבל מספר הנוסעים בתחנות שהתחזקו בליגת העל עלה ב-5.5 מליון, הרי שיש לנו 3 מליון נוסעים מכל שאר רחבי הרשת ש"נעלמו". קיבלנו את ירושלים כמוקד חזק אבל כנראה איבדנו נוסעים מכל המוצאים הותיקים יותר של הרכבת, לרבות חיפה. אפשר אולי להסביר את זה בעבודות החישמול המתמשכות שמתרכזות בימים אלה בקצוות הרשת, אבל לדעתי זה רק חלק קטן מהתמונה. הסבר נוסף טמון בהשתרשות "העבודה ההיברידית" בה יותר ויותר אנשים (ואני בתוכם) לא חייבים להגיע כל יום למשרד. לפי תזה זו יש יותר נוסעים "יוניקים" מאי פעם, אבל כל אחד מהם נוסע קצת פחות פעמים בחודש.
בכל מקרה בהמשך הפוסט אני בהחלט מצפה לראות ירידה במרבית התחנות. בואו נראה אם אני צודק.

ליגה לאומית -  תחנות עם 1-2 מליון נוסעים בשנה



15 קבוצות בליגה הלאומית, לעומת 19 ב-2019. שתי תחנות עלו למעלה כמו שראינו ושתי תחנות ירדו ליגה וזאת בהתאם לתיזה שציינתי קודם שאילולא ה"מנוע"  של תחנת ירושלים נבון היינו רואים קיטון במספר הנוסעים.

בנימינה מתמקמת בנוחות בראש הליגה ואולי תעלה לליגת העל בבדיקה הבאה, כי הגידול בה עקבי. מחרה מחזיקה אחריה מרכזית המפרץ החיפאית שנהנית מהמשך פיתוח מתחם המעבר המוביל במטרופולין ומהגדולים והחשובים בארץ. בשנים שחלפו הסתיימו חלק גדול מעבודות השדרוג שאפיינו את המתחם הזה, נוסף קו מטרונית חזק (4) נוספה הרכבלית, נפתחה יציאה מהרכבת שלא דרך הקניון אל המתח"ם, ובעתיד הלא רחוק גם תיתפתח שם רק"ל נופית לכיוון קרית אתא, שפרעם, נוף הגליל ונצרת. בתחתית הטבלה נמצא את חיפה מרכז שנחלשת ונמצאת בסכנת ירידת ליגה ובאמצעה את בת גלים שמתחזקת (קצת בזכותי). בקיצור - חיפה מציגה תמונה מורכבת לניתוח - אבל בשקלול ארבעת התחנות העיקריות (סליחה חוצות המפרץ וקרית חיים) חיפה מציגה גידול של פחות מאחוז.

עוד בעולות בתוך הליגה היא תחנת חדרה מערב, שרכבת ישראל מתכוונת להפכה לתחנת מעבר חשובה בין רכבות פרבריות למהירות (הסנונית הראשונה היא הקו מכרמיאל שמספק קשר מהיר בינה לבין תל אביב). וראוי לציין גם את אשקלון ונהריה.

המצטרפת החדשה לליגה מפתיעה במיוחד - תחנת מודיעין מרכז שקפצה ב-43% ועלתה מליגה א'. אני לא חושב שלכל הגידול אחראי הקו החדש ממודיעין לירושלים וכנראה יש סיבות נוספות כמו המשך הבשלת מע"ר מודיעין במרחק הליכה מהרכבת.

בין היורדות נציין את אשדוד עד הלום (שבדיוק כעת מסתיימות בה העבודות לשדרוג התחנה שאולי פגעו בה ב-2025), רחובות, (כנראה מאותה סיבה), לוד, שממתינה לחיבור למסילה המזרחית ב-2027 ותחנות באר שבע מרכז וצפון שסבלו מהרבה הפסקות שירות עקב החישמול, אבל בדיוק כעת חוזר לפעול השירות השלם מהן לכיוון אשקלון וקו החוף ובהמשך השנה אני מקווה שנתבשר גם על גמר עבודות החישמול בשדרה המרכזית והן יחזרו לפרוח. באר שבע צפון מעניינת במיוחד כי בשנים הקרובות יגיע לאיכלוס מלא בסיס התקשוב של צה"ל הצמוד אליה. בסיס פתוח עם אלפי חיילים. זה בוודאי ישפיע עליה לטובה.

את מי איבדנו? את רשל"צ משה דיין, בית יהושע ועכו שהיו בתחתית הטבלה ב-2019 - בואו נחפש אותן בליגה א'


ליגה א' - תחנות עם 500 אלף עד מליון נוסעים בשנה.




13 תחנות נמצאות בליגה א' לעומת 12 ב-2019. אבל בהרכב שונה מאד.
שלוש היורדות מהליגה הלאומית מתמקמות בנוחות בראש הליגה, תחנת עכו לדעתי מייצגת ירידה זמנית בגלל המצב הבטחוני בצפון (גם מוצקין וכרמיאל קצת ירדו, ואילו נהריה עלתה בקצת כנראה בגלל תנועה מוגברת של חיילים).

בית יהושע לעומת זאת תתקשה להתאושש, היא איבדה נוסעים לתחנת ספיר שמציגה גידול נאה - הארגון מחדש בנתניה שם דגש על הגעה נוחה לספיר וגם א.ת. נתניה ממשיך להתפתח ואם רק תצליח רכבת ישראל להוסיף רכבת שלישית בשעה בספיר היא בהחלט מועמדת לעליית ליגה (קצת על חשבון שכנותיה) 

חניון הנתיב המהיר שנפתח, בשילוב עם שדרוג הדרך למכוניות שישלמו אגרה מתחרים על אותו קהל יעד של משתמשי בית יהושע וישפיעו על יכולתה של התחנה להציג גידול בעתיד (אם כי אני בטוח שהחניון יישאר מלא).

סה"כ שלושת תחנות "אזור נתניה" מציגות ירידה מינורית של 12,000 נוסעים (פחות מחצי אחוז).

את הירידה של רשל"צ משה דיין אני מתקשה יותר להסביר, רק אגיד שהגשר למתחם האלף עוד לא בא לידי ביטוי בנתוני 2025 ובאופן כללי מתחם האלף נמצא בשלבים ראשונים של איכלוס. בראיה עתידית רשל"צ משה דיין אמורה להיות ה"הרצליה" של דרום גוש דן, עם רכבות שייצאו ממנה לכיוון מסילת 431 בואכה ירושלים, אני לא מאמין שהיא תגיע אי פעם לליגת העל אבל אני די בטוח שתחזור לליגה הלאומית.

עוד ביורדות בתוך הליגה נציין את כפר סבא וראש העין צפון (שסבלו קצת מעבודות חיבור המסילה המזרחית אליהן ומאי החזרת התדירות ל-4 בשעה לאורך מרבית 2025), ונציין גם את בת ים יוספטל, שביחד עם אחיותיה מהליגות הנמוכות יותר (קוממיות, וולפסון וצומת חולון) חוותה ירידה משמעותית עקב מלחמות ה"כן לדלג או לא לדלג" והורדת תדירות הרכבות שעוצרות בהן.

ולבסוף נציין את שתי העולות מליגה ב' לליגה א' - עפולה המתחזקת (שמן הראוי שכבר יתניעו פרויקט הכפלת מסילה לפחות מחיפה עד אליה ויתנו לה יותר רכבות) והעליה הגדולה של תחנת פאתי מודיעין המצטרפת לעליה הגדולה של מודיעין מרכז, גם כאן בתרומה משמעותית של הקו לירושלים אבל כנראה לא רק זה.

איבדנו את קרית אריה, בני ברק ושדרות, נדבר עליהן בליגה הבאה


ליגה ב' - תחנות עם 250 אלף עד 500 אלף נוסעים בשנה




17 תחנות בליגה ב', לעומת 13 בלבד בשנת 2019, שלוש מהן ירדו אליה מליגה א'.

קרית אריה ובני ברק מציגות את הירידה הגדולה ביותר, מספר הנוסעים בהן נחתך בחצי, בעיקר בגלל הירידה בתדירות שליוותה אותן לאורך מרבית התקופה וההפסקות המתמשכות בשירות בגלל החיבור למסילה המזרחית, כמו אחיותיהן בראש העין ובכפר סבא שסבלו ירידות קצת צנועות יותר. ומנגד הוד השרון, רעננה מערב וגם רעננה דרום מליגה ג' חוו עליות בזכות החיבור להרצליה שלא היה קיים ב-2019.
קרית אריה מעלה שאלה אחרת, האם החיבור האיכותי לקו האדום תורם לה או מוריד ממנה? כי הקו האדום מצליח גם לחזק את כל המתח"מ וגם להתחרות בקו הרכבת הכבדה לכיוון תל אביב. נחכה לנתונים משנה רגילה של שירות תדיר כדי לבדוק את הסוגייה (אם שאר התחנות יתאוששו והיא לא זה יעיד על משהו).

שדרות, נתיבות ואופקים חוו גם הן ירידה של כ-33% כל אחת. הן בשל הקושי לחזרה לשגרה בעוטף עזה והן בשל עבודות החישמול (ובשדרות גם המיגון) שהביאו להפסקת השירות לב"ש ולהקטנת תדירות. יחד עם זאת שלושת הערים צומחות בקצב מהיר ואני מניח שנראה התאוששות מהירה ואף גידול.

ויש לציין גם את עולות הליגה, בראשן מזכרת בתיה ורעננה מערב, שפעלו רק חלקית ב-2019 ולכן הגידול החד בהן. אני יכול להעיד כנוסע מרעננה מערב שהחיבור בהרצליה מוצלח כאשר תדירות הרכבות גבוהה. אבל גם כפר חב"ד, בית שאן ועתלית פשוט עלו באופן יפה בתקופה.

איבדנו את לוד גני אביב, סגולה וצומת חולון לליגה ג' (על הסיבות בטבעת השרון ובמקטע חולון-בת ים דיברנו).

ליגה ג' - תחנות עם 125 אלף עד 250 אלף נוסעים בשנה


11 תחנות בליגה ג', לעומת 14 ב-2019, אחת ירדה זמנית לליגה ז' (ראשונים שתשוב בסערה אני מקווה במסגרת מסילת 431 ב-2027) ויש תחלופה בהיבט סה"כ חיובי של כמה תחנות בין ליגה ב' לליגה ג' (יותר עלו מאשר ירדו). 

סה"כ דיברנו על הרוב - כל תחנות רכבת העמק מתחזקות, כל תחנות חולון-בת ים יורדות ובשאר התחנות המינוריות גם ההבדלים מינוריים

ליגה ז' - תחנות עם פחות מ- 125 אלף נוסעים בשנה





מה צפוי בהמשך?

ב-2026 ייפתחו שלוש תחנות חדשות במסילה המזרחית (חדרה מזרח, טייבה וטירה) ויופעל קו קצר בין חדרה מזרח לראש העין-קסם. - ב-2027 ייפתחו גם תחנות אלעד ותעופה והקו (כנראה) יוארך דרכן עד ללוד, מה שיביא אולי לחיזוק כלשהו של תחנת ראש העין קסם ולוד. לגבי תוכניות לשירות שימשיך מחדרה מזרח צפונה (קו חיפה-ב"ש דרך המסילה המזרחית לדוגמה) כרגע אנחנו לא יודעים.

עוד ב-2027 צפויה להיפתח מסילת 431 ממשה דיין דרך תחנה חדשה במעוין שורק (רשל"צ), בראשונים המשודרגת ותחנה חדשה ברמלה (האומנים) בואכה או מודיעין או ירושלים (אני עוד לא יודע מה התוכנית התפעולית)
אני צופה שכל התחנות החדשות יתמקמו בליגה ג' במקרה הטוב. מקווה שאתבדה.

ב-2026 צפויה להיכנס ללו"ז רכבת נוספת לירושלים וב-2027 ורכבת נוספת לבאר שבע ואולי עוד רכבת לירושלים במסגרת קצירת פירות מחישמול ואיתות, ונגיע ל-17 רכבות על ציר האיילון לכיוון בשעה. אינשאללה גם תוארך הרכבת של ירושלים מהרצליה צפונה, לפחות בחלק מנסיעותיה. מעניין לציין שהקשר בין נתניה לירושלים הוא הקשר החזק ביותר שדורש החלפה.

בתקווה עד 2028 עבודות החישמול בצפון הרחוק ובדרום הרחוק יסתיימו, חשוב להגיד שעוד לא הוקם עמוד חישמול אחד לרפואה בתחומי העיר חיפה וזאת למרות שהעירייה, עוד בקדנציה הקודמת של יונה יהב, הסכימה לחישמול "הזמני" אבל היא מתנה את זה בסיום תכנון של שיקוע הרכבת בחיפה (תת"ל 65ב) ותקצובה לביצוע. וזה עוד לא מתקדם. אז הצפון לא יקצור את פירות החישמול עוד שנים קדימה וזה ישליך גם על הקווים הארוכים מהצפון למרכז ולדרום.

אם 2028 תהיה שנת שגרה אולי אעשה עוד ליגה שתבדוק את כל המשמעויות האלה. השינוי הגדול הבא צפוי רק עם סיום ריבוע מסילות האיילון אי שם ב-2032.




26 תגובות:

  1. אנונימיאפריל 30, 2026

    מרתק ומבלבל באותה מידה, תודה!

    השבמחק
  2. אנונימיאפריל 30, 2026

    הסברים שאני חושב
    * למה תל אביב השלום יותר חזקה? ברור, הגישה לקווים העירוניים הרבה יותר קצרה ממנה מאשר מרכבת מרכז, אפשר להמתין לקו ההמשך במזגן בקניון לפני שיורדים לבגין. כל מתחם עזריאלי הוא כיום התחנה המרכזית הלא רשמית של תל אביב.
    * תל אביב ההגנה בטח ירדה גם כי עבודות הקו הסגול הפכו את גשר ההגנה למקום לא נוח להמתין בו לאוטובוס או מונית. הקו הסגול גם משפיע על כך שפעם היא הייתה התחנה המועדפת להגיע למע"ר רוטשילד במיוחד מדרום, היום לתחנת השלום יש יתרון.
    * כל הירידה של מה שמחיפה צפונה זה שאין רכבות משם למרכז בשישי בצהריים ומוצש כבר מ-2020. עד שיסגרו את עניין החשמול.
    * רחובות וראשון מערב, 277 ו-190 בהתאמה יותר מהירות מהרכבת. הנתצים באיילון צפון לא עוזרים לרכבת.
    * את תחנת ראשונים יש לסגור עם סוגר ובריח עד להפעלת מסילת 431

    השבמחק
    תשובות
    1. * אתה צודק בניתוח שלך שכל אזור השלום הוא תחנה מרכזית אחת גדולה וכתבתי על זה בפוסט על מתחמי מעבר, אבל אני עדיין חושב שהגורם שמסביר אפילו יותר טוב את עוצמתה של השלום היא כמות היעדים שאפשר להגיע אליהם ברגל ממנה. כמעט כל שנה נחנך מגדל של 30-40 קומות באהלן-אהלן (שנה שעברה זה היה המגדלים בקצה שרונה, השנה זה יהיה מגדל הסוללים, שנה אח"כ זה יהיה תוה"א 2 שהוא השני הכי גבוה בארץ, ושנה אחריו ייפתח עזריאלי ספירלה וגם צמוד למגדל אלקטרה בונים עוד מגדל של 40 קומות, בקריה בונים מגדל ענק שמרבית ה"עובדים" בו יגיעו בתח"צ, הספירלה תיחנך עוד שנתיים, מתישהו נצבא יסיימו את בניית המלון שלהם בשרונה והתוכניות עוד רבות מספור. לזה מתווסף, אם כי חלש יותר היכולת לעבור בקלות לכל קווי האוטובוס בבגין ואפילו לקו האדום בשביל להמשיך הלאה לאזור חסן עראפה המתפתח (אני הולך מהשלום ברגל לשם) או להמשיך מערבה ללב תל אביב על קפלן ברגל או באוטובוס.

      אפשר להוסיף עוד משהו. המקטע החזק והעמוס ביותר של רכבת ישראל הוא במישור החוף צפונה מתל אביב. בתחנת השלום יש לך בד"כ מקום ישיבה ובתל אביב מרכז כנראה שלא. זה גורם ל"מתלבטים" שנמצאים באמצע בין שתיהן או שבכל מקרה עולים על אוטובוס לרכבת להעדיף את השלום. אני יודע שאני עושה את השיקול הזה בדרכי לחיפה, וכנראה שאני לא היחידי. (וזה למרות שסבידור נעימה יותר)

      תל אביב ההגנה, אתה כמובן צודק והעבודות משפיעות, ואם לשפוט לפי עוצמת תחנת אלנבי בקו האדום (החזקה ביותר) אז רבים עשו "חישוב מסלול מחדש" ובמקום להגיע מההגנה הם מגיעים מהשלום או מסבידור

      מחיפה צפונה אתה צודק, אבל מאחר ואלה בכל מקרה היו רכבות חלשות יחסית לא נראה לי שזה כל ההסבר.
      277 ו-190 - אכן, אבל קשה לי לדמיין שקו אוטובוס, טוב ככל שיהיה, מצליח להביא לפגיעה כ"כ גדולה בתחנת רכבת.
      ראשונים, גם צודק, אבל פה יש גם פוליטיקה ונראות ולא רק שיקולים מקצועיים וכלכליים

      מחק
    2. אנונימימאי 01, 2026

      קו תל אביב חיפה נהריה היה החזק ביותר של הרכבת בשישי-מוצש. אני זוכר פוסט בפייסבוק מלפני הרבה שנים של נעמה ריבה המתארת את הצפיפות ברכבת האחרונה לחיפה בשישי בצהריים. ומספיק לראות את המספרים של 909 שהוא חריג כיום לקו בינעירוני לא חרדי בסופש, להראות כמה הקישור הזה חסר.

      לעניין הקווים האחרים, בסוף מה שהוריד את המספרים של מספר הנוסעים בתחנות הפבריות בפתח תקווה ראש העין ובת ים, אפשר לקשר זאת לקווי אוטובוס שמהירים יותר מהרכבת, או גם לבעיות תדירות ומהירות מסחרית נמוכה, שהביאו אנשים כבר לנסוע לתל אביב עם הרכב הפרטי.

      מחק
  3. הי, לצערנו הרכבת הנוספת לבאר שבע תיכנס לשירות רק 2027, זה פורסם באתר הרכבת: https://www.rail.co.il/?page=electricity-update-beer-sheva-26

    אני מקווה שאת הרכבת השלישית לירושלים כן יוסיפו כבר השנה אבל איפה שהוא קראתי שגם זה נדחה ל 2027, למרות שתשתית האיתות מוכנה כבר מנובמבר 2025 (זה פורסם בשבתשתיות).

    השבמחק
  4. אנונימיאפריל 30, 2026

    בפסקה על ירושלים נבון אתה מזכיר את מסילת 461. בפסקה על ראשל"צ משה דיין אתה מדבר על מסילת 471. בשני המקרים מדובר במסילת 431...

    השבמחק
  5. תודה, מתקן (דווקא הייתי גאה בעצמי שלא כתבתי 531 בטעות... :-) )

    השבמחק
  6. אנונימימאי 02, 2026

    בהקשר של הירידה הכללית במספר הנוסעים, אני חושב שצריך לציין היבט שלא באמת הוזכר והוא האפקט ארוך הטווח של הקורונה - העבודה ההיברידית.
    אנשים רבים שבעבר היו מגיעים לעבודה ברכבת 4-5 פעמים בשבוע ירדו לפעמיים-שלוש, אם לא פחות. זה לדעתי ההסבר היחידי איך מספר הנוסעים הכולל עלה בכמה אחוזים כל שנה עד 2019, ואז בפחות מאחוז לשנה בממוצע במשך שש שנים. בלי האפקט הזה היינו רואים רכבות עמוסות לעייפה, במיוחד בקו החוף, למרות המלחמה.

    עוד כמה דברים:

    * רכבת נוספת מירושלים להרצליה תעלה את מספר הנוסעים לא רק בירושלים אלא גם בשלום ובסבידור (ששתיהן הן כנראה היעד הראשי גם מירושלים), מה שיאט את צמצום ההפרש ביניהן לבין תחנת ירושלים.

    * בניגוד לקו האדום, הקו הסגול מחובר טוב לסבידור מרכז. מעניין מה יהיה האפקט על מספר הנוסעים בה כשהוא ייפתח.

    * מנסיון אישי, וכמו שמגיב אחר אמר, הירידה בנוסעים בתל אביב ההגנה קשורה לעבודות במרחב של התחנה, שהפכו את ההגעה אליה (גם באוטובוס וגם ברגל) לפחות נוחה באופן מורגש. אני מסכים גם לגבי הקו האדום - הוא מאפשר הגעה אמינה ומהירה יחסית לסבידור מחלק מ"אגן הניקוז" של ההגנה, ובשילוב חסכון זמן נסיעה של שתי תחנות ברכבת, הוא הפך את סבידור לאלטרנטיבה טובה לנסיעות צפונה.

    * ראשל"צ משה דיין - יכול להיות שעם החיבור לקו הירוק (ומתישהו גם להארכה של הקו האדום) מספרי הנוסעים בה יעלו עוד, בנוסף לתרומה של מסילת 431.

    * מעניין לראות את עתלית הוותיקה עולה ב-2025 בפעם הראשונה מעל הליגה התחתונה.

    * האם לא תהיה נסיעה מחדרה מזרח צפונה? חשבתי שהמסילה המזרחית תחובר לשני הכיוונים.
    מעניין אם יש תועלת בחיבור ישיר באר שבע-חיפה בלי המעבר המסורבל בארבע תחנות תל אביב. קו כזה לא יתחרה על מקום באיילון אז הוא לא צריך לחכות למסילה הרביעית. נגיד באר שבע (מרכז+צפון) - ראש העין - חיפה (חוף הכרמל ואולי הלאה), אפילו בלי עצירה בלוד.

    השבמחק
    תשובות
    1. עבודה היברידית, אתה לחלוטין צודק ואולי חבל שלא ציינתי את זה (הרי גם אני כבר לא טורח להגיע למשרד חמישה ימים בשבוע). אולי אוסיף. אגב אני גם מייצג תופעה אחרת, כנראה חלשה יותר של "יוממות ארוכה", כלומר הרבה יותר קל לגור בחיפה ולעבוד במרכז כשראתה לא צריך להגיע כל יום.

      גם לגבי השפעת הרכבת לירושלים על השלום והמרכז אתה צודק והתייחסתי לזה בפוסט שניתח את תחנת האומה.
      לגבי הקו הסגול, זה ממש השתפר כשפתחו את מעבר החציה באמצע הקטע לתחנה שמוליכה מההגנה אל רוטשילד, אבל זה עדיין אזור לא נעים, אני מחכה שיפתחו את הדרגנועים למטה אל מסוף החרש וזה קצת ישפר אבל עד סיום העבודות ותחילת הפעלת הרכבת לא צפוי שינוי גדול.
      רשל"צ מושה דיין - נחכה ונראה. גם הקו האדום יוארך אליה. כל אלה ימצבו אותה טוב יותר כתחנה שממנה כל דרום גוש דן ממשיך עוד דרומה (ואולי גם מזרחה לירושלים) אבל אני לא חושב תהיה השפעה ממש גדולה (ועדיין חיבוריות טובה זה מאד חשוב).
      לגבי חדרה מזרח, רכבת ישראל שומרת את התוכניות התפעוליות העתידיות שלה קרוב לחזה. כל מה שאנחנו יודעים זה שבפעימה הראשונה לא מתוכנן שירות מחדרה מזרח צפונה. חשוב לזכור שכל המסילה המזרחית נועדה בעיקר לשפר את יכולות הובלת המטען של רכבת ישראל ותחנות הנוסעים הן יותר עלה תאנה להצדקת ההשקעה בעיני הפוליטיקאים. אני לגמרי חושב שיש מקום לקו חיפה-ב"ש דרך המסילה המזרחית, אם לא בכל יום אז לפחות בראשון וחמישי, אבל אני לא יודע אם זה בתכנון.

      מחק
  7. אנונימימאי 10, 2026

    מאיפה המידע שהקו המזרחי ייפתח עוד השנה במקטע חדרה-ראש העין?
    כנ"ל מאיפה המידע על 431? נראה ששני הנתונים הם אופטימים חסרי תקנה...

    השבמחק
    תשובות
    1. אלה הנתונים הרשמיים של הרכבת, ואני מוכרח לציין שהצילומים בשבתשתיות מראים תמונה אופטימית שתומכת בזה

      מחק
  8. אנונימימאי 10, 2026

    מתי תיפתח תחנת בן שמן?

    השבמחק
    תשובות
    1. אם ב"תחנת בן שמן" אתה מתייחס ללוד צפון (על המסילה המזרחית ליד אזור התעשיה), אז לדעתי היא ירדה מהפרק כמו תחנות אחרות לאורך הקו המזרחי כמו אחיטוב, ראש העין דרום ועוד.
      ממה שאני יודע, יכול הליות שעשו "הכנת מקום" למקרה שהם יאושרו בהמשך.

      מחק
    2. אנונימימאי 11, 2026

      הכוונה התחנה המתוכננת על ציר ים תל אביב ליד שכונת נופי בן שמן

      מחק
    3. אני לא מכיר תוכנית כזו.

      מחק
  9. אני באמת לא מצליח להבין את הפואנטה של תחנת תעופה. מילא התחנות האחרות על הקו המזרחי שאיכשהו קרובות לעיר, תחנת תעופה לא נגישה לכלום. לא לנתבג, לא לשוהם, בקושי לאיירפורט סיטי - וגם זה רק אם אתה עובד בבניינים הקרובים.
    מה בדיוק התחנה הזאת באה להשיג?

    השבמחק
    תשובות
    1. גם אני לא כזה מבין... אבל יש חכמים ממני שאומרים שדווקא יש לה פוטנציאל לא רע.

      מחק
    2. אנונימימאי 15, 2026

      אני מניח שיוסיפו הסעות/תחב"צ למי שעובד באיירפורט סיטי, תע"א או בנתב"ג.

      מחק
  10. אנונימימאי 10, 2026

    מעניין תודה.
    1. מעניין לראות איך משתלבות בטבלאות הללו תחנות רכבת קלה (אם יש נתונים באותה רמת איכות).
    2. ברכבת יש משהו שאין באוטובוסים ורכבות וזה מידע על יעד ולא רק מוצא. יהיה מעניין לעשות סקירה של נקודות מוצא ויד חזקות. זה גם כנראה יענה על חלק מהשאלות שמעלה הפוסט שלך
    3. חיפשתי ולא מצאתי אשמח להפניה איפה יש פרסום רשמי תהיה רכבת נוספת מירושלים כל שעה עוד ב2026

    השבמחק
  11. 1. חפש פוסט בשם "ליגת תחנות רכבת קלה" שפרסמתי בדצמבר. אמנם חודשי (נובמבר 2025) ולא שנתי אבל תוכל לקבל מושג. https://israelbikebus.blogspot.com/2025/12/blog-post.html
    2. חפש פוסט בשם "מאיפה לאיפה אנשים נוסעים ברכבת" שמנתח את המטריצה של המוצא יעד.
    https://israelbikebus.blogspot.com/2024/04/blog-post.html
    3. לא חושב שיש פרסום רשמי על זה, חלק מהידע שלי הוא משיחות מסדרון אם כל מיני אנשים שמכירים וחלקו מפרסומים. (אגב אני די בטוח שזה צוין גם באיזושהי כתבה בעיתון).

    השבמחק
  12. falcon2023מאי 11, 2026

    האם אפשר להציע לך נושא לפוסט?

    השבמחק
  13. אנונימימאי 15, 2026

    בתור תושב בית שמש, המצב מתסכל. העיר מתקרבת ל200 אלף תושבים ומתוכננת להרבה יותר, אבל השירות מסתכם ברכבת אחת לשעה לכל כיוון. אפשר אולי לשפר את השירות ברכבת נוספת מדי שעה שממשיכה עד ללוד (אני מניח שזה ידרוש הכפלה של המסילה), לפחות עד שיוסיפו מסילות לאיילון.

    בעיה נוספת היא המיקום של התחנה. היא ממוקמת בקצה הצפוני ביותר של העיר, אבל בית שמש מתרחבת יותר ויותר דרומה. כך שעבור רוב התושבים לוקח 20-30 דקות להגיע לרכבת, בטח בתחב"צ. נוסיף על כך את העובדה שהרכבת בין בית שמש לרמלה יחסית איטית - והאוטובוס הישיר מבית שמש לת"א הוא די אטרקטיבי (לפי אתר מר קו, יש בערך 175 אלף נוסעים בשנה, לפי הממוצע השבועי).

    אם זה היה תלוי בי הייתי:
    1)מאריך את המסילה דרומה, לאורך כביש 3855, ובונה תחנה נוספת בדרום העיר - ליד שכונת רמת בית שמש.
    2)מחשמל ומכפיל את המסילה.
    3)מוסיף שירות נוסף כל שעה עד לוד, בנוסף לרכבת עד תל אביב.
    4)זה כבר יותר שאפתני, אבל הייתי בוחן האם יש כדאיות לרכבות נוסעים מבית שמש לאשדוד דרך מסילת פלשת – שורק העתידית. כיום קיימים מספר אוטובוסים לציבור החרדי בין הערים.
    5)זה כנראה לא יקרה, אבל הלוואי והיו בונים מסילה לאורך כביש 38 כדי להתחבר למסילה המהירה לירושלים.

    השבמחק
    תשובות
    1. שותף לתסכול
      1. אני לא חושב שיש מקום ברשת הנוכחית של רכבת ישראל למסילות לא כפולות. הכפלת מסילת רחובות-פלשת הסתיימה למיטב ידיעתי לפני כשנה. הכפלת המסילה לדימונה (והעתקת התחנה) נמצאת בתוכניות במסגרת המסילה לאילת אבל אף אחד לא מדבר על הכפלת מסילת העמק (לפחות עד עפולה) והכפלת מסילת בית שמש. והן גם לא בתוכניות החישמול וזה ממש חבל.
      2. ראיתי רעיונות להארכת המסילה (במקביל לכביש 10) וליצירת תחנה בין רמה א לרמה ג', אבל לא נראה לי שזה התקדם מעבר לשלב הרעיוני ושוב, חבל.
      3. המצדדים במסילה לירושלים מסתכלים משום מה על התוואי הישן למלחה ורוצים להשמיש אותו כטראם-טריין (רק"ל בינעירונית) שמצידה יכולה גם להתחבר לתוכניות לרק"ל בתוך העיר. לדעתי זה לא נכון כי זה לא יהיה מספיק אטרקטיבי (בעיקר כי מרבית הביקושים הם לצפון בית שמש וגם כי לא משנה כמה תשפר את התוואי, הוא יישאר איטי). לכן אני לגמרי חושב שנדרשת מסילה מהירה "מתחת להרים" בין בית שמש לירושלים אבל כאמור אף אחד לא חושב כמוני. בראיה ארוכת טווח המסילה כמובן ממשיכה בצידה השני לקרית גת (לרבות העיר החרדית החדשה ממערב לכביש 40 שמתכוננת למגזר החרדי) ולאשקלון. דווקא החיבור לאשדוד שאולי יהיה טוב בין שתי הערים האלה, לא מסתדר כל כך טוב בקשר אשדוד-ירושלים, באמצעות מסילת עוקף לוד המתוכננת, תתחבר טוב יותר לA1 (כמובן שאם תהיה מסילה מהירה מבית שמש לי-ם ייתכן ואפשר גם וגם, אבל זה כאמור עוד לא בקלפים)

      מחק
  14. אנונימימאי 17, 2026

    אתה צודק לחלוטין שרכבת למלחה לא באמת עונה על הצרכים התחבורתיים של תושבי בית שמש (יש יותר מ10 קווי אוטובוסים בין הערים, רק אחד מגיע למלחה). בעבר נתקלתי במסמך של תכנית אב לתחבורה ירושלים בו הם שקלו מסלולים נוספים למסילה, למשל דרך צור הדסה (עם אופציה לשלוחה עבור ביתר עילית). לא הצלחתי למצוא את המחקר המלא אבל אחת המפות מופיעה במסמך הזה -
    https://www.prog.co.il/attachments/%D7%94%D7%A1%D7%9B%D7%9D-%D7%A0%D7%A1%D7%A4%D7%97%D7%99%D7%9D-%D7%9C%D7%94%D7%A1%D7%9B%D7%9D-pdf.1968943/
    יש הגיון ברק"ל בבית שמש (אולי במסלול שמתבסס על קו 16).
    "בעיה" נוספת בחיבור בית שמש לדרום זה שתחנה שנייה בכביש 10(3855) תהיה נגד כיוון הנסיעה, בוודאי אם יחדשו את הרכבות ממלחה. ובאופן הפוך, אם יבנו את המסילה בכביש 38 בכניסה לרמת בית שמש, זה יהיה נגד כיוון הנסיעה לתל אביב.

    ראיתי השבת שראש העיר התפאר בכך שמתכננים את בית שמש ל600 אלף איש, אז אני מאד מקווה שמישהו עובד על הבעיות האלו.

    השבמחק