יום חמישי, 18 באפריל 2024

מאיפה לאיפה אנשים נוסעים ברכבת

 


הימים לא ימים רגילים. המלחמה עדיין מתנהלת ומשפיעה לרעה גם על השימוש בתחבורה הציבורית.

מקטע הרכבת משדרות לאשקלון סגור ומשפיע כמובן גם על היקף הנוסעים מנתיבות ומאופקים וגם כך בקירבה לאזורי העימות, באשקלון ובנהריה, כנראה מספר  הנוסעים אינו משקף את המצב הרגיל. חודשים ארוכים לאחר פרוץ המלחמה התקשתה הרכבת לאייש את עמדות המאבטחים ומשרות חיוניות נוספות והשירות לא חזר לרמתו שמלפני המלחמה. גם נתב"ג וכתוצאה מזה תחנת הרכבת שלו ידעו ימים טובים יותר. חלק מהנוסעים גם הצביעו ברגליים לכיוון העבודה מהבית או לכיוון הנסיעה ברכב הפרטי וכלקח מהקורונה אנו יודעים שלנוסעים שויתרו על תח"צ בזכות אלטרנטיבה אחרת  ייקח הכי הרבה זמן לחזור אליה. 

ובכל זאת, כשנחשפתי לנתוני המטריצה של מוצאים ויעדים מבוססת "קרוסלות", החלטתי לנתח אותה. בחרתי את חודש פברואר לפני סגירת לולאת השרון והחלטתי לעשות מעין ליגה בניחוח שונה. מה הם הקשרים החזקים ביותר בהם אנשים משתמשים ברכבת. בשוך הקרבות ובתקווה עם חזרת כל החטופים וחזרה לשגרה מבורכת אולי נעשה בחינה השוואתית. מקווה שזה יהיה מהר.

לרוב מקובל להראות נתוני מוצא יעד  במטריצה גדולה ומסובכת של 70 על 70. אני העדפתי להציג רשימה שאפשר לפרשן עליה. חיברתי את המידע הגולמי שכלל גם כיוונים שונים לאותו קשר עם סכום שני הכיוונים וכמובן שלא אכסה את כל 4,900 האפשרויות. רק את הגדולות שבהן.

חשוב לציין שכ-8% מהמידע שמועבר הינו "לא מוגדר" ולכן הסה"כ בטבלה שלי לא מסתכם למספר הכולל של נוסעים ברכבת. גם תיקופים שנרשמו על אנשים שלכאורה נכנסו ויצאו באותה תחנה מחקתי כי בעוד שכנראה יש כמה אנשים שהתבלבלו או התחרטו ולכן יצאו מהקרוסלה של אותה תחנה זמן מה אחרי שנכנסו אליה, ההיקף הגדול מעיד יותר על טעות ברישום. לכן בעוד שבמסלקה נרשמו מעל 5 מליון נסיעות בפברואר 2024, אציג מידע על כ-4.2 מליון נסיעות בלבד. מקווה שיהיה מעניין.


קשרים בהם משתמשים מעל 100,000 נוסעים בחודש

יש רק אחד כזה והוא... היא... הם...

ירושלים נבון-תל אביב השלום.





במקום הראשון, בפער עצום, נמצא הקשר ירושלים-נבון תל אביב-השלום עם קרוב ל120,000 משתמשים בפברואר 2024.

זה לא סוד שתחנת נבון-ירושלים הפכה זמן קצר לאחר חנוכתה לתחנה השלישית בעוצמתה בישראל, ולדעתי עוד כוחה במותניה לטפס לעבר המקום הראשון תוך כמה שנים. וככזאת זה לא מפתיע שהיא מככבת במקומות הגבוהים ברשימה.

התחנה החזקה ביותר ברשת היא תחנת השלום כפי שמשתקף מליגת התחנות. לא מפתיע בשום צורה שהקשר החזק ביותר ברשת הוא בין המקום הראשון ברשימה למקום השלישי ברשימה. (בהתחשב בכך שהמקום השני ברשימה נמצא במרחק 800 מ' מהמקום הראשון).

סה"כ כ-2.5% מהנוסעים ברכבת עושים זאת בין ירושלים לשלום.


קשרים בהם משתמשים בין 50,000 ל-100,000 נוסעים

ירושלים ותל אביב צמד חמד גם במקומות השני והשלישי. לא מפתיע אף אחד.

במקום הרביעי נכנס לנו המתמודד הראשון מקו החוף העמוס. בנימינה. השילוב של רכבות מאספות ומהירות בתחנתה קצה הפרברית מעולם לא היה נוצץ יותר. 




קצת יותר מ-7% מהנוסעים ברכבת עושים זאת ב-4 הקשרים העליונים. כמעט 6% מהנוסעים ברכבת הם בין ירושלים לשלוש התחנות החזקות בתל אביב. (הקשר בין ירושלים לאוניברסיטת תל אביב מופיע רק במקום ה-20 ומוסיף עוד כ30,000 נוסעים)

קשרים בין 50,000 ל-25,000 נוסעים בחודש

איש חכם (אהלן יובל) אמר לי פעם שבכל דירוג שעושים, המקומות העליונים כמעט תמיד ידועים מראש ולא מעניינים, וגם המקומות התחתונים ידועים מראש ולא מעניינים. מה שמעניין הוא האמצע. ובכן, אנחנו מגיעים אליו.

הקבוצות שלנו הולכות ומתרחבות, 23 קשרים בקבוצה זו מהמקום החמישי ועד המקום ה-27 המהווים כ-20% מהנוסעים ברשת (ומתווספים ל-7% במקומות 1-4) קצת יותר מרבע מהנוסעים עושים זאת ב-27 קשרים (מתוך כ-4,900)

הבולטים בראש קבוצה זו הם הקשרים בין תחנות ציר החוף הצפוני מחיפה אל תל אביב -  הציר העמוס בישראל (שמפוצל בין הרבה תחנות) אל תל אביב. צבעתי את הקשר הרצליה-השלום במקום ה-7 בצבע שונה כי הקשר בין ערי גוש דן, לא משנה על איזה מסילה הן נמצאות, לתל אביב הוא קשר עם מאפיין אחר לדעתי.

עוד יש לנו בקבוצה הזו עוד כמה יעדים מירושלים החזקה המפזרת מטובה גם על  נתב"ג, תל אביב אוניברסיטה והרצליה שאת כולם היא משרתת ללא צורך ממעבר ולמעשה קיבלנו פה את כל קו ירושלים הרצליה ב-26 המקומות הראשונים.

כן רואים כמה סנוניות מציר רחובות, אשדוד ואשקלון (האם זה אומר שאשקלון חוזרת לשגרה מהר יותר כי אנשי שדרות שחזרו לביתם נאלצים לנסוע אליה?). 

במקום ה-21 הקשר נהריה-מרכזית המפרץ - גם מעיד על כך שנהריה משתדלת לחזור לשגרה וגם הקשר הראשון ועד כה היחיד שאינו נסמך על תל אביב.





קשרים בין 25,000 ל-12,500 נוסעים

הטווח הולך וקטן אך מספר התחנות הולך וגדל. 42 קשרים בקבוצה זו וביחד הגענו ל-69, שזה בצירוף מקרים חמוד גם דומה למספר התחנות ברכבת ישראל.

המגמה נמשכת: מכל תחנה בישראל, פחות או יותר לפי עוצמתה קודם תל אביב השלום, אחר כך תל אביב מרכז, אחר כך תל ההגנה וכן הלאה, אבל בואו נסתכל על החריגים ממגמה זו.

במקום ה-44 נמצא את הקשר מכרמיאל למרכזית המפרץ ובמקום 52 את הקשר מעפולה אליה. ובמקום ה-61 את הקשר מעכו אליה. ונזכיר שראינו כבר במקום ה-21 את הקשר מנהריה אליה. אכן - מרכזית המפרץ היא ההאב המשמעותי של רכבות הצפון וזה משתקף. במקום ה-59 גם נמצא את הקשר ממוצקין לבת גלים שחזק יותר מהקשר ממוצקין למרכזית המפרץ (כנראה בגלל הקירבה בינהן והפיצול עם המטרונית).

במקום ה-64 נמצא את הקשר תל אביב אוניברסיטה-השלום  הקשר הפנים עירוני הראשון ברשימה שמפתיע שהוא במקום כל כך גבוה לכלי בינעירוני .

במקום ה-66, נמצא את הקשר ירושלים-נתניה. הקשר הראשון שמחייב מעבר בין רכבות שאנו נתקלים בו.

עוד קשרים מעניינים הם הקשרים בין אשקלון לאשדוד במקום ה-40 ובין אשקלון לרחובות במקום ה-68 שמגיעים למקומות גבוהים בכל הקשור לקשרים שלא קשורים לתל אביב. (וכן, בטח יש השפעה של היקף חיילים מוגבר).


ברשותכם לא אמשיך עם הרשימה. נסתפק ב-69 מקומות אלה. לא יהיו הפתעות גדולות בהמשך, אני די בטוח בכך.
69 הקשרים האלה אחראים ל-43% מהנוסעים. זה דווקא פיזור לא רע של השימוש ברשת.

ואם נסתכל על תל אביב כיעד אחד גדול - מה נקבל?

מטעמי נוחות אסתכל רק על 69 הקשרים החזקים שכבר הוצאתי רובם כאמור מזוהים עם הגעה לתחנות תל אביב וזה לא מפתיע. אז מאיפה הקשר החזק ביותר לתל אביב? בואו נראה.





וככה זה נראה בתצוגת מכ"מ לוגריתמית. אלה 24 הערים שמקיימות את הקשרים החזקים ביותר לתל אביב. מירושלים ונגד כיוון השעון עד בית שמש.


זהו, חג חירות שמח, ושכולם יזכו לחירות במהרה.












14 תגובות:

  1. אנונימיאפריל 19, 2024

    במקום הניתוח הזה, הייתי בודק את "ליגת התחנות" לתקופת אוקטובר 22-ספטמבר 23. רוצה לראות האם תחנת נבון היא אכן בליגת העל, עד כמה שיפור בשירות האוטובוסים שנעשו במספר תחנות בולטות (אשקלון, אשדוד, חדרה ונתניתיות) השפיע על מספרי הנוסעים, או איך התדירות הגבוהה במסילת השרון השפיעה על כמויות הנוסעים בתחנות הרלוונטיות.

    דרך אגב יצא לי להיות בפברואר האחרון אחד מאותם 116 אלף נוסעים, שדרך זה הבנתי שכל המתחם של רכבת השלום-גשר השלום-קניון עזריאלי-צומת קפלן, הוא באופן לא רשמי התחנה המרכזית של תל אביב "דה-פקטו" אבל זה נושא לפוסט אחר.

    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימיאפריל 20, 2024

      נתונים על עולים ויורדים בתחנות ניתן למצוא באתר רכבת ישראל בלשונית חופש המידע, דוחות שנתיים.
      בדו"ח של שנת 2022 למשל, הנתונים מופיעים החל מעמ' 19

      מחק
    2. כן, אני מחכה לשגרה כדי להשוות ל-2019... אולי 2025

      מחק
  2. טוב לראות פוסט חדש, הניתוח מאד מעניין ומעלה מספר נקודות ושאלות לעתיד.

    אי המרכזיות היחסית של תל אביב סבידור מרכז מסוף 2000 ארלוזרוב אם הדרקונים לא מפתיע אותי. למעט גשר הבורסה - אין שם כלום בטווח הליכה סביר מהתחנה.

    המרכזיות של השלום לעומת זאת - הכל סובב אותה, מבני מסחר, ממשל, "טקסטיל", משרדים - והיא כיום ליד הכיכר של המדינה בקפלן. לאמפתיע שכל הרשת הרכבתית שואפת להגיע לשלום. נראה שהשלום היא אכן נקודת המרכז של הרשת הרכבתית בישראל.

    החוזק של תחנת ירושלים נבון נובע מכך שהיא תחנת הרכבת היחידה על הקו הישיר לירושלים. מעניין מה יהיה בעוד 5-10 שנים כאשר התוכנית הרשמית למה שאני קורא לו כבר עשור וחצי תתגשם ויהיו תחנות נוספות בפנים העיר. לדעתי אפילו עם שתי התחנות המתוכננות תהיה פרישה יותר "איילונית" של הנסועה, כאשר תחנת מרכז העיר תיקח את עיקר הנסועה התיירותית. לטעמי ההבטחה הגדולה תהיה בהארכת הקו למוקדי המגורים והמרכזים המשניים שלאורך התוואי הישן (אורנים, תלפיות, מלחה) .

    במרכז רואים את החולשה של הרכבת בתחום הכיסוי של רשת האוטובוסים האזוריים של גוש דן. בניתוח נפרד שנעשה בפורום הודגם שברעננה וכפ"ס הרוב המכריע נוסע באוטובוסים לעומת הרכבת, במקום כמו נתניה זה מגיע לשיוויון וברדיוס של חדרה, מודיעין אשדוד הרוב הוא של הרכבת. מחוץ לקייס הספציפי של היעדר רכבות ישירות ממסילת השרון לתל אביב דרך הרצליה - ההעדפה לאוטובוסים האזוריים בשאר הטבעת השניה של גוש דן כנראה מצביעה על הקישור הבעייתי לתחנות הרכבת ומיקומן המרוחק הטיפוסי לישראל, שהופך את ההשקעה בהגעה לתחנות להגיונית רק בנסיעות ארוכות יותר.

    השבמחק
  3. אנונימיאפריל 20, 2024

    אין פלא שהתחנות שתל אביב הן היעד המועדף.
    הרשת כולה מתוכננת כדי לתת שירות לאזור תל אביב בדווקא.
    אני רואה כאן בעיקר פספוס גדול בפיתוח הרשת מחוץ לתל אביב.
    בתעלת איילון יתכן ולא ניתן להוסיף רכבות.
    אבל מחוץ לאיילון, ניתן להוסיף רכבות, והדבר לא מנוצל כלל
    כך למשל תדירות גבוהה יותר של הרכבת בין מודיעין לירושלים בוודאי יכולה להעלות את הביקושים משמעותית.

    בולט מהנתונים שהנוסעים מעדיפים את הרכבת בעיקר במקומות פקוקים, ואילו במקומות שחלופת האוטובוסים טובה, הנוסעים יעדיפו את האוטובוס או הרכב הפרטי.

    בשביל לשנות את זה, צריך לשפר את התדירות של קווים מחוץ לתל אביב, לייצר רכבות מהירות ומאספות במקביל.
    ולשפר את הנגישות של תחנות הרכבת לאוטובוסים.

    השבמחק
    תשובות
    1. ישנו פרוייקט המסילה המזרחית שנועד לעקוף את גוש דן ממזרח. זה סוג של כביש 6 רכבתי אף שבמקומות מסויימים הוא קרוב יותר לכביש 40.

      בסופו של דבר "כולם אוהבים את ריימונד" ובצפון למשל יש כל מני דרישות והצעות לעקוף את חיפה כדי להגיע כמה שיותר מהר לתל אביב. אין בישראל עיר שניה שמהווה אלטרנטיבה למסה הקריטית ולמגוון העסקים, השירותים והמשרות הנגזרות מהם שקיימת רק בתל אביב. ירושלים היא עיר שלטון ואקדמיה שלולא גורמים אלו היתה בקריסה, חיפה היא עיר שכל שכניה רוצים לעקוף בדרך לרחובותיה המרוצפים בזהב של תל אביב, ובאר שבע היא על סף "הדרום הפרוע". גם כשיהיו רכבות עוקפות גוש דן מבאר שבע לחיפה לא יסעו בהם יוממים לעבודה אלא חיילים בראשון וחמישי.

      מחק
    2. פעם בדקתי ש-4% נוסעים ברכבת עוקפים את תל אביב. המסילה המזרחית נועדה לאפשר למטען לעקוף את תל אביב ולהמשיך לגדול במקביל לפינוי חלונות מסילה לעוד רכבות נוסעים לתל אביב. רכבות הנוסעים בו יהיו בעיקר עלה תאנה.

      מחק
    3. האם בחישוב ה 4%:החשבת את הרצליה ונתב'ג כ"תל אביב" ? אין כיום קווי נוסעים מראש העין ללוד אז אין עקיפה פיזית אלא כמות נוסעים מסויימת שממשיכה לנסוע ברכבות החוצות את האיילון מבלי לרדת בתחנות תל אביב. זה כולל את כל התנועה מהצפון לנתב"ג, את הנוסעים מירושלים להרצליה (גם אני וגם מארחיי נוסעים בקו המלא) וכמובן כל התנועה הצבאית מהצפון לדרום. גם הרצליה ידועה כמוקד תעסוקה. אני לא מזלזל בחשיבותה של תל אביב, אבל קצת מוזר לי שהתנועה החוצה אותה היא 4% בלבד כשיש שורת מוקדים משני עבריה.

      מחק
  4. אנונימיאפריל 21, 2024

    יהיה מעניין לראות ניתוח כזה לקשרים של אוטובוסים בינעירוניים וכתוצאה מהם איזה ערים צריכים שיפור במערכת הרכבתית (בית שמש ירושלים- לדוגמה)

    השבמחק
  5. ברוך מחייה בלוגים.

    הניתוח יפה. למרות שהתמונה בגדול צפויה עדיין מפתיע שהחיבור הכי נפוץ מחוץ לת"א הוא רק במקום ה 18, נבון-נתבג, וזה שאחריו רק במקום 21, נהריה המפרץ.

    השבמחק
  6. אנונימיאפריל 21, 2024

    מעניין מאוד. תודה על הניתוח! טרוניה קטנה אחת: צורם לקרוא "לפרשן עליה". חלופה תקנית יכולה להיות: "לנתח אותה". חג שמח :)

    השבמחק
  7. אנונימיאפריל 21, 2024

    פוסט מעניין!
    שאלה איזוטרית? מהם קשרי הרכבת הנדירים ביותר? מעניין לראות כאלה שאפשר לעשות בלי להחליף רכבת (מהמר על משהו כמו עכו -> פאתי מודיעין בקווים ישירים; אחיהוד -> כפר חב"ד עבור כל הזוגות)

    השבמחק
  8. אנונימיאפריל 22, 2024

    זה קצת מוזר שבנימינה כל כך גבוהה בדירוג הזה. התחנה נמצאת בעיירה קטנה (פחות מעשרים אלף בני אדם). מה הסיבה לזה? למה לא חדרה למשל?

    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימיאפריל 26, 2024

      רמת השירות ותדירות הרכבות בין בנימינה לתל אביב טובה יותר מאשר זו בחדרה. זה גורם גם לתושבים בסביבה (פרדס חנה ואפילו באקה אל ערביה) להעדיף אותה על תחנת חדרה כשהם רוצים להגיע לתל אביב בשילוב של אוטובוס - רכבת

      מחק