יום שלישי, 1 בספטמבר 2015

ma'ariv square


עכשיו, כשאבק הפיצוץ שקע, ועבר קצת זמן שנותן פרספקטיבה אפשר להסתכל על צומת מעריב בעיניים קצת יותר מפוכחות.
הפקקים לא הגיעו באוגוסט, וגם לא הגיעו ב-01 לספטמבר, אבל אולי יגיעו מחר, ואולי יגיעו אחרי החגים, ואולי יגיעו עם פתיחת שנת הלימודים האקדמית, ואולי יגיעו רק בעוד חצי שנה.

הסדרי התנועה במצב החדש מאד חכמים, ועל כך שאפו ענק למהנדסת התנועה של נת"ע, לראשונה מדובר בהסדרי תנועה שמפלים לרעה את הרכב הפרטי לטובת התחבורה הציבורית, אך זה לא נעשה ברגל גסה והתוצאה היא פגיעה בזמן ההגעה לעבודה והנסיעה הביתה, אך לא בצורה שגורמת לאנשים לתלוש יותר מדי שערות (רק קצת).

באופן מפתיע, ההגעה לבנייני המשרדים הסמוכים לצומת מעריב נעשתה אפילו יותר קלה, לפחות לבאים מאזור מזרח (רחוב יצחק שדה הרבה יותר פנוי עכשיו כשאין בו תנועה עוברת), ולבאים מכיוון צפון עבור המשרדים שמצפון ליצחק שדה ולבאים לכיון דרום עבור המשרדים שמדרום ליצחק שדה. ההסבר הוא פשוט, כאשר אין תנועה עוברת יש פחות תנועה. כרגע הצעקה הגדולה באה בעיקר מקרב תושבי רחוב נחמני שהפך לפקוק ואני מקווה שיימצא פתרון שיקל קצת עליהם. באופן מפתיע הפתרון הטוב ביותר עבורם הוא הגבלת תנועת הרכב הפרטי ברחוב הקטן. כלומר, מה שהוריד את הפקקים, הרעש והזיהום מבגין (מתחת לגשר), יצחק שדה וקרליבך טוב גם לנחמני.

מגדל בית מעריב עם כניסה ישירה לתחנה מתוכו
הסדרי התנועה הזמניים טובים לשש/שבע שנים, אחר כך הם אמורים לחזור למצב הקיים. עם תוספת של כמה פתחי מדרגות לתחנות הרכבת הקלה (הקו האדום והקו הירוק) ומנהרת רכב פרטי מיצחק שדה לקרליבך ולינקולן. ואני שואל "למה לחזור למצב הקיים"?

עיריית תל אביב היא עירייה מסודרת, היא לא תתן למקום להיראות כמו פוגרום שש שנים, הסדרי התנועה החדשים הוסיפו הרבה מאד שטחי מדרכות, בעיקר בפינות הרחובות הקטנים עם בגין והמסגר. וזה כמובן לטובה. בחלק מהמקומות העירייה כבר החליפה את האספלט הזמני במדרכות משולבות בסטנדרט עירוני גבוה ומה שנותר הוא רק להוסיף ריהוט רחוב ועצים כדי שאף אחד לא יזכור שפעם היה שם כביש (וכדי שמכוניות לא יחליטו שהמדרכה הרחבה היא בעצם חניה חינם). עצים זה הדבר העיקרי שהמרחב הזה צריך ועכשיו יש להם יותר מקום. אם תנטעו אותם עכשיו בעוד 6 שנים כבר יהיה צל שיתמוך בכל הולכי הרגל שיגיעו עם הרק"ל.

ואז, בעוד שש שנים, כשתנועת המכוניות הפרטיות העוברת תעבור מתחת לפני הקרקע ממזרח למערב (פרויקט מיותר שמאריך את העבודות בלפחות שנתיים, למי שתהה למה זה לוקח כל כך הרבה זמן), ומהרכבת הקלה יישפכו לצומת בערך 100 איש כל שתי דקות בשעת השיא (10% מהנוסעים בכל רכבת, כפול שני הכיוונים, סתם הערכה גסה שלי) והמספר הזה יוכפל עם חנוכת הקו הירוק כמה שנים אחר כך ויגיע ל-6,000 איש בשעה שיישפכו לצומת כהולכי רגל), והרבה יותר אנשים כבר יעברו לכלי רכב דו גלגליים ואף אחד לא יזכור שפעם נסעו שם מכוניות על פני השטח, אפשר בשקט להודיע לציבור שהסדרי התנועה הזמניים נשארים כהסדרי קבע והצומת המיוחדת הזאת הופכת לכיכר ציבורית.

בינתיים ייבנה מגדל של 55 קומות על חורבות בית מעריב בפינה הדרומית של הצומת, וייבנו 12 מגדלים בני 30-40 קומות במתחם חסן עראפה שאחד או שניים מהם יהיו על הצומת בפינה הצפונית (וזה חשוב כי הם יעשו צל בשעות מסוימות),
הדמיית מתחם חסן עראפה ומתחם השוק
הסיטונאי. התחנה בדיוק בין שניהם
והשלב הראשון של פרויקט השוק הסיטונאי כבר יהיה מאוכלס ב-800 דירות, קניון, בית ספר ובריכה,  ואולי כבר יתחילו להיבנות עוד שני מגדלים למגורים או למשרדים מאחורי בית מעריב, ואולי גם יהרסו בנייני משרדים ישנים כמו בית מעיא ויחליפו אותם במגדלים גדולים יותר. כולם ייבנו עם תקן חניה מופחת והכיכר הציבורית שאני מדמיין לי תתמלא בשעות הבוקר ואחה"צ באנשים שממהרים לעבודתם וחזרה, הכיכר תתמלא גם בשעות הצהריים בהולכים להפסקת צהריים, בערב במבלים בקניון גינדי, בבתי הקפה שבקרבת הכיכר כדוגמת התחתית שבלינקולן ובבאים להצגות באולם הסמוך, בין לבין יהיו גם ילדים שהולכים ברגל לבית הספר החדש ולתיכון עירוני א' הסמוך, חניות על קרקעיות שעוד לפני העבודות היו חצי ריקות יהפכו לבניינים פעילים (יש בניין של 10 קומות חניה ליד קרליבך שאפשר מחר להסב אותו למגורים ברי השגה) בקיצור. חגיגה עירונית של עירוב שימושים שהדבר היחיד שיפריע לה זה צומת רועש ופקוק שבו לוקח להולך הרגל רבע שעה לחצות שלושה מחזורי רמזור מצד לצד. אז אולי נוציא את הרמזורים מהמשוואה?

טיימס סקוור - הריצוף האדום היה פעם כביש
במרכז מנהטן,יש מן צומת מיוחדת כזאת שנקראת "טיימס סקוור", סמוך לה כל התיאטראות של ברודווי, חנויות הענק של דיסני והאחים וורנר, סטארבאקס בכל פינה ומגדלי ענק מסביב. יש בה כמובן תחנת רכבת תחתית עמוסה ואפילו לינק רכבתי מ"ניו-יורק סנטרל" ישירות אליה. ב-2009 עיריית ניו-יורק שינתה גישה והחלה לדאוג לבני אדם במקום למכוניות ובמסגרת שלל פרויקטים שהיא ביצעה שם, היא גם סגרה את טיימס סקוור לתנועת מכוניות. בתחילה באופן זמני ואחר כך קבוע. בעלי המכוניות ובעלי העסקים השתוללו אבל הפרויקט הוכיח את עצמו מעל ומעבר למצופה, מספר המבקרים עלה והפדיון של החנויות עלה וגודש התנועה אפילו ירד, כי כשאתה חוסם עורק ראשי ואלכסוני שכזה אתה מכריח את בעלי הרכב לבחור בין כמה אלטרנטיבות והם מתפזרים על פני המרחב. זה אחד הפרויקטים המפורסמים בעולם של "אפליה מתקנת" לטובת הולך הרגל, אך זה ממש לא הפרויקט היחיד.
למרבה האירוניה עכשיו המשטרה מציעה להחזיר את המכוניות כדי להקל עליה את ההשתלטות על הפעולות האנושיות במרחב (לאחרונה היו שם דוגמניות צבועות בצבעי גוף אך ללא חזייה רחמנא לצלן). הטיעון הוא שמכוניות מקטינות את הפעילות האנושית, מרחיקות אנשים (כלומר גם פוגעות בעסקים) ולכן צריך להחזיר אותן למקום ההומה ביותר במנהטן כי זה יותר קל מלשכור עוד כמה שוטרים. אבל אני מאמין שזה לא יקרה והטיימס-סקוור תישאר סמל של העירוניות המתחדשת.

צומת מעריב כנראה לא תהיה שוקקת כמו טיימס-סקוור, אך היא בהחלט יכולה להיות שוקקת מאד בקנה מידה ישראלי. תדמיינו רחבה מרוצפת גדולה, באמצע כיכר עם מזרקה, פתרונות צל איכותיים, כניסות מפוארות לתחנת הרכבת הקלה הגדולה בארץ, עמדות תל אופן ביציאה מתחנות הרכבת וללא רכבים על פני השטח (הם ייסעו מתחת). אולי זה לא יהיה כזה סטרילי, אולי תהיה תנועת רכבים שתאפשר כניסה לחניונים השונים באזור, אבל לא תהיה תנועה עוברת. באופן פיוטי נגיד שיישמע ציוץ ציפורים מהעצים שיינטעו בכיכר.

אז אם אתם מעיריית תל אביב או מנת"ע וקוראים את הפוסט הזה ומסכימים איתו, תרימו את הכפפה, תמיד תוכלו להגיד לחולדאי שיש מקום לפסל ענק שלו באמצע, רוכב על אופני תל אופן.

5 תגובות:

  1. אנונימיספטמבר 01, 2015

    אתה אופטימי... זה בחיים לא יקרה. אין סיכוי.

    השבמחק
  2. אנונימיספטמבר 01, 2015

    כל הכבוד על החזון! אשרי המאמין, הלוואי, אמן.

    חבל, כששיתפתי בפייסבוק קישור לכאן עם שתי הפסקאות המתחילות ב„עיריית תל אביב היא“, הייתי צריך לבחור את התמונה של ככר טיימס, לא התמונה הראשונה עם הגשר לפני פירוק.

    ~אמיר

    השבמחק
  3. אנונימיאוגוסט 20, 2023

    עכשיו 8 שנים אחרי, שהכיכר כבר "מוכנה", איך אתה מסתכל על הפוסט הזה בדיעבד?

    השבמחק
  4. החזון שלי כמובן לא התגשם במלואו, אבל כן עיריית תל אביב הרימה ב-2019 את פרויקט שדרת הקריה שהכריז שהיא לא מוכנה לחזור למצב הקיים אלא למצב עירוני טוב יותר. אפשר לומר שהוא כן התגשם בשדרות ירושלים ביפו ויתגשם בעתיד באלנבי. אבל קרליבך נשאר צומת ראשית ורחבה. יחד עם זאת, הוא הרבה יותר מ"החזרת המצב לקדמותו" שתוכננה קודם על ידי נת"ע חסרת החזון (ורואים את הפספוס מצוין בקטעים שאינם בתל אביב של הקו האדום).
    ככלל הפיכת בגין לחד סטרי והרחבת המדרכות +הוספת שבילי אופניים ועצים עשתה טוב מאד לכל המרחב שמוביל אל הכיכר. הכיכר הרחבה בכניסה לקרליבך על חשבון נתיב הנסיעה הנגדי מדהימה בעייניי. ורואים את העסקים חוזרים ופורחים.
    החציה של קרליבך ליקנולן בעלי הנתיב האחד קלה גם כשיש אדום אם אין בכלל רכבים. וכך גם החציה של בגין בזכות החד סטריות.
    חשוב גם להגיד שהמרחב עוד לא גמור סופית. רחוב המסגר עוד בעבודות (מחליפיםש ם קו ביוב מטורף מתחתיו אז זה ייקח זמן עד שהוא יגיע גם לסטנדרט של בגין) וכך הרחובות המוליכים אליו כמו המלאכה.
    הפתרון של שני מסלולי אוטובוסים בבגין, ימני לאוטובוסים שממשיכים ישר לבת ים ושמאלי לאוטובוסים שאמורים בתום עבודות ה-TBM קו ירוק לפנות שמאלה לרחוב ישראל טל החדש הוא סה"כ טוב בעייניי, אבל אי אפשר לשפוט אותו כרגע כשכולם מתאחדים בסוף לנתיב אחד וממשיכים רחוב הרכבת ונפקקים שם עם כל הרכבים הפרטיים. כמובן שצריך להנמיך את מדרגת הבטון המקיפה את רשת האיוורור שם כי זה מכשול רציני בפני הולכי הרגל שיורדים מהאוטובוס שם (אבל זה רק כי במקור זה היה אמור להיות באמצע אי תנועה ללא הולכי רגל). ואני מקווה שיתקנו את זה. המטרה של זה היא לקרב את כולם לכניסות לרק"ל שזה מבורך.
    ולבסוף השיקוע המיותר מייצר פקקים בלתי נסבלים בצומת המסגר יצחק שדה. היה עדיף לכולנו עם אותם הסדרים בדיוק רק בלי השיקוע. כשאתה הופך את הפירמידה אתה לא נותן לרכב הפרטי סוכריות. אבל זה כבר מאוחר מדי...

    אה וכל הבניינים החדשים בתקן חניה נמוך מאד, כרגע הם רק ארבעה וכבר רואים מה זה עושה לכמות הולכי הרגל והאופניים בחזיתם וזה תענוג. כשיהיו שם 14 מגדלים כאלה זה יהיה מטורף מבחינת היקף הולכי הרגל (לאו דווקא שמגיעים ברק"ל) לעומת היקף המגיעים ברכב פרטי.

    השבמחק