רון חולדאי, בין אם ייבחר מחדש ובין אם לא, ממצב את עצמו כאחראי על הפיכת תל אביב לבירת האופניים של ישראל בפער ניכר מכל מתחרה פוטנציאלי. אמנם תנאי הפתיחה היו טובים, אחרי הכל מדובר בבירה הכלכלית והשטוחה של ישראל, אבל ראש עיר טוב מזהה פוטנציאל לא ממומש ומממש אותו. בכך הוא גם ייזכר כראש העיר שעשה הכי הרבה בנושא התחבורה, לפחות מאז שרוני מילוא הניח אבן פינה לתחתית שלא תבוא לעולם ומאז שצ'יץ' הפך את דיזנגוף ואת הטיילת לאוטוסטראדות של רכב פרטי.
כיאה לפרויקט חלוצי בארצנו הקטנטונת. בתל אביב עשו הכל לאט ובזהירות. ורק כשהציבור היה מוכן הלכו עוד צעד קדימה ועלו עוד שלב. אנחנו נמצאים באמצע הסולם האבולוציוני. אסקור כאן את מה שנעשה, ויותר חשוב, את השלבים הבאים.
אז מה היה לנו?
שלב ראשון: לעלות על האופניים.

מאחר ובתל אביב יש הרבה שדרות במקומות מרכזיים. האימפקט היה חזק ומיידי. בערים אחרות זה לא עבד.
שלב שני: ליפול פעם ראשונה
אחרי שהשקיעו בשבלונה, החליטו לנצל אותה עד הסוף. באותו זמן הסתיים פרויקט של הנמכת מדרכות בפינות רחובות, אשר הנגיש את מעברי החציה לבעלי כסאות גלגלים, עגלות תינוק וגם על הדרך לרוכבי אופניים. אחר כך מילאו את העיר בשבלונות של אופניים בכל מדרכה רחבה.
התוצאה - חיכוך לא נכון ובעייתי עם הולכי הרגל שלקח שנים לתקן ויש שאומרים שעד היום הוא לא נפתר. מסר בעייתי ומנוגד לחוק היבש שמקום האופניים הוא על המדרכה (לפי החוק מקומם של כלי תחבורה כולל אופניים על הכביש) ותחילת ההפנמה (שעדיין לא הגיעה למיצוי) שאופניים מקומם בכביש או בנתיב מופרד משלהם, אבל לא על המדרכה.
שלב שלישי: עולים מהר חזרה וממשיכים לרכב.

שלב רביעי: תופסים אומץ

שלב חמישי: נתקעים בעץ ומעקמים גלגל.

מעבר לפספוס שבהזמנות לעשות שביל אופניים איכותי בכזה ציר מרכזי, הפספוס האמיתי של אבן גבירול הוא בפגיעה בתדמית של כל הפרויקט ושממנה קשה להיחלץ.
לאחרונה שמעתי את העירייה מודה בטעותה ואולי בשיפוץ הבא של אבן גבירול יעשו אחרת....
שלב שישי: צוברים נסיון
מקרה אבן גבירול עוזר לקבל החלטות קשות להמשך. רחובות כמו שינקין ובלוך משתפצים על חשבון חניות, ברחובות אחרים נסללים שבילים על הכביש. הציבור תומך בשבילים איכותיים ונותן רוח גבית מול המאבקים המקומיים של התושבים. שביל האופניים בטיילת נסלל ללא שום פשרות וכולל גם רמזורים מיוחדים להפרדה בטוחה בין האופניים להולכי הרגל שחוצים את הנתיב. משקיעים גם כסף רב בפינוי מפגעים שמאפשרים שבילים רצופים ובתיקון טעויות מהעבר.
שלב שביעי: מצטרפים לקבוצת רכיבה מקצועית.

הטורנירים של הרכיבה מקבלים צביון של הפנינג עירוני אמיתי שבו כולם משתתפים ולא של גחמה יח"צית. האופניים סוף סוף הופכים לכלי תחבורה שווה ערך, ואף טוב יותר לעיתים קרובות, מהמכונית. ערים אחרות מתחילות ללמוד שאפשר גם אחרת ותל אביב הופכת למובילה בין רבות במקום ליחידה מסוגה.
אז מה בעתיד?
שלב שמיני: נצמדים לתוכנית האימונים.

ואני מבקש - תטפלו באזור עזריאלי בהקדם, בבקשה. למה הוא לא בתוכניות?
שלב תשיעי: חיבור כל גוש דן.
פה עיריית תל אביב יכולה להציע רק לובינג, ייעוץ ושיתוף פעולה. לרוע המזל שותפתיה הטבעיות ביותר (רמת גן וגבעתיים) הן גם הערים הכי מפגרות בתחום. אבל רשתות האופניים של הרצליה, חולון ואפילו פתח תקווה והוד השרון הרחוקות מתחילות לצבור נפח. יש אפילו די הרבה רוכבים מהוד השרון דרך פארק הירקון לתל אביב כל יום. כך שגם איתן אפשר וכדאי לעבוד על יצירת רשת מטרופולינית. הגיע הזמן שתל אופן יהפוך ל"דן-אופן".
שלב עשירי: אוטוסטראדות, כיסי המתנה ותשתיות משלימות.
בהרבה ערי אופניים כבר יש את זה. דרכים מיוחדות לאופניים, עם הפרדה מפלסית איפה שצריך, שמאפשרות לך לטוס מהפרברים למרכז העיר במהירות הכי גבוהה שתוכל לדווש. זהו החזון העתידי.
אפשר לשדרג את התשתיות עוד יותר. הפריסה המוצלחת של חניות נוחות לאופניים הוכיחה את עצמה, עכשיו הגיע הזמן גם לשים לוקרים במקומות העמוסים ביותר, ולעודד תפוצה רחבה של מקלחות לרוכבי אופניים. גם לזה נגיע.

התמונות האחרונות מראות שהמלאכה לא תמה. ואולי לעולם לא תיתם. מעכשיו נדרשות השקעות גדולות יותר ומחויבות יותר. אבל לי לפחות אין ספק שזה משתלם.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה