יום ראשון, 12 במאי 2019

התיירים נוהרים באוטובוסים - פוסט אורח מאת יונתן גת


והפעם, לקראת האירווויזיון הממשמש ובא, אבל גם מתוך תפיסה ששיפור השירות לתייר יישאר חשוב  גם אחרי שיוכרז הזוכה, מפנק אותנו יונתן גת בפוסט מחכים ומלא תובנות. תודה יונתן.

התיירים נוהרים באוטובוסים: נסיעת מבחן בקו 445 החדש מנתב"ג לתל אביב // יונתן גת
בתזמון מוצלח לקראת תחרות האירוויזיון ומצעד הגאווה שיערכו הקיץ בתל אביב, החלה הפעלתו של קו שירות חדש המחבר את רצועת בתי המלון בתל אביב לנמל התעופה בן גוריון, קו 445 של חברת קווים. מעתה יוכלו התיירים הנוחתים בנמל התעופה בן גוריון להיעזר בקו ישיר לבתי המלון, ללא הסרבול הכרוך בלקיחת רכבת והחלפה לאוטובוס, וללא העלות הגבוהה יחסית של מונית פרייבט – חלופה איכותית ומבורכת. הסקירה שלפניכם תציג את חווית הנסיעה בקו החדש, ניתוח גיאוגרפי של בתי המלון המשורתים על ידו, וזיהוי ההזדמנויות החדשות עבור משתמשים שאינם תיירים.

חלק א': חווית הנסיעה בקו
מסלול
לא מדובר בפעם הראשונה שמופעל קו שירות ישיר מבתי המלון בתל אביב לנתב"ג, בעבר הופעל קו 222 אך הפעלתו הופסקה. קו 445 החדש יוצא ממסוף רדינג בתל אביב, עובר לאורכו של רחוב בן יהודה במקביל לרצועת המלונות וחוף הים, ממשיך למסוף כרמלית, מגדל שלום, שדרות רוטשילד (המכילה ריכוז מרשים של מלונות בוטיק חדשים), רחוב הרכבת (הוסטל אברהם) – ומשם נסיעה על כביש 1 עד מחלף לוד, צומת אל-על, טרמינל 1 וטרמינל 3. כל התחנות בתל אביב הן תחנות איסוף בלבד, וכל התחנות בנתב"ג הן הורדה בלבד (ולהפך במסלול ההפוך). המסלול כמעט זהה בנסיעה חזור (נתב"ג > תל אביב), אך ללא עצירה בטרמינל 1 שאינה נדרשת, מאחר ואולם מקבלי הפנים בטרמינל זה איננו פעיל והנוחתים מופנים ישירות לטרמינל 3 משם יוכלו לעלות לאוטובוס.
תדירות וזמנים
הקו יוצא הן ממסוף רדינג והן מטרמינל 3 אחת לשעה ואפילו פעיל בשעות הלילה. הקו איננו פעיל בשישי בערב ובשבת. לקחתי את הקו לכיוון נתב"ג ועליתי בתחנת בן יהודה / שדרות נורדאו – התחנה הרביעית בקו. שעת ההגעה המתוכננת הייתה 18:03, אך האוטובוס הגיע בפועל באיחור של 5 דקות, בשעה 18:08. הנסיעה כולה עד לירידה בטרמינל 1 לקחה כ-55 דקות. לנוסעים לטרמינל 3, בנסיעה זו, הנסיעה ארכה יותר משעה. בנסיעה בכיוון חזור האוטובוס נהנה מהנתיב המהיר וזו הסיבה העיקרית ליציאה מצומת אל-על.
תעריף ותשלום
המחיר לאורך כל הנסיעה הוא 9.3 ש"ח, והתשלום מתבצע באמצעות כרטיס רב-קו. לכל אורך הנסיעה, פרט אלי ואל חברה נוספת שהצטרפה לנסיעה, עלתה לאוטובוס רק תיירת אחת שביקשה לשלם במזומן. נהג האוטובוס התקשה לתקשר איתה באנגלית ואיפשר לה לבצע את הנסיעה ללא תשלום.
שילוט וכריזה
הרשות הלאומית לתחבורה ציבורית, מפעילות התח"צ ועיריית תל אביב-יפו משקיעות בימים אלה משאבים רבים להנגשת המידע למשתמשי התחבורה הציבורית בשלוש שפות: עברית, ערבית ואנגלית. השילוט בתחנה מורכב משילוט "דגל" עם מספרי הקווים ויעדיהם, שילוט סטטי עם פירוט תדירות ותחנות, ושילוט דינמי המציג את זמני ההגעה בזמן אמת. כל סוגי השילוט בתחנה היו זמינים בשפה האנגלית, פרט לשילוט הסטטי המתוחזק על ידי משרד התחבורה ומפעילות התחבורה הציבורית. עיריית תל אביב-יפו הציבה מיוזמתה שילוט בשפה האנגלית לקראת שבוע האירוויזיון.

השילוט באוטובוס מורכב ממערכת כריזה בזמן אמת ומשילוט דינמי המציג את שם התחנה הנוכחית והתחנה הבאה. לצערי לא בוצעה כלל הנגשה של השילוט והכריזה בקו זה לאנגלית, והתיירים למעשה תלויים בנהג או באפליקציות שדורשות חיבור לרשת האינטרנט כדי לדעת מתי לרדת. חברת קווים הפעילה בעבר חיבור WiFi חינמי ברכבי השירות שלה, אך שירות זה לא פעל במהלך הנסיעה שביצעתי. מומלץ מאוד למקד מאמץ בהפעלת כריזה באנגלית בקו זה בשל העובדה הפשוטה שהוא מיועד לשרת בעיקר תיירים. כדאי לציין בנוסף שמערכת הכריזה פועלת גם כשהתחנות הן להעלאה בלבד. למה שהמשתמשים יתעניינו מהי התחנה הבאה אם הם לא יכולים לרדת בה?
 

כמו כן, בעת הנסיעה בקו היה שינוי במסלול בעקבות מירוץ, אך לא היה פירוט של התחנות החלופיות, ולא היה שינוי של מערכת הכריזה והשילוט בעקבות השינוי המתוכנן. מבחינה טכנולוגית זה בהחלט אפשרי, ודרוש עדכון מתאים של הדרישות מהמפעילות עבור תרחישים מהסוג הזה.

המפעילה "קווים" מסרה את התגובה הבאה: "חברת קווים החלה בהטמעת תהליך לעדכון רכביה להצגת שילוט רב לשוני עפ"י הנחיית משרד התחבורה. החברה החלה פעילות מול כלל הספקים הרלוונטיים על מנת לבצע את התהליך. נכון לרגע זה אנחנו בתהליך הפעלה וטרם מחויבים בכך".

המלצות בתחום תפעול קווי השירות:
1.      יש להפעיל במהירות האפשרית שילוט והכוונה בשפה האנגלית עבור קו זה בכל האמצעים, בראש ובראשונה בשילוט ובכריזה באוטובוס עצמו.
2.      מומלץ לבטל את הכריזה בתוך האוטובוס עבור תחנות שהן איסוף בלבד ללא הורדה (בכל קווי השירות).
3.      מומלץ לגבש ולהפעיל הנחיות להחצנת מידע למשתמשים (אפליקציות, שילוט בתחנות, שילוט וכריזה בתוך האוטובוס) בתרחישים בהם קיימים שינויים מתכוננים או פתאומיים במסלול.
4.      מומלץ לשנות את השם של תחנות "טרמינל 2" (תחנות מספר 37569 ו-37661), מבנה טרמינל 2 נהרס לפני יותר מעשור; השם של התחנה כבר לא רלוונטי ועלול לייצר בלבול בקרב המשתמשים.

חלק ב': שירות לתיירים
על פי נתונים שהתקבלו מעיריית תל אביב-יפו, בעיר קיימים כ-10,400 חדרים המפוזרים בכ-160 בתי מלון (ללא חדרי AirBnB ושירותים דומים), רבים מהם מרוכזים בין רצועת החוף לרחוב בן יהודה בו עובר הקו החדש.
מחקר שהוזמן על ידי משרד התיירות מצביע על הפוטנציאל בהוספת שירות בתחבורה ציבורית לצורכי תיירות: תחבורה ציבורית נוחה ויעילה יכולה לאפשר המרת מחיר במיקום מרוחק יותר. תוספת שירות מסוג אף זה משרתת היטב את החזון האסטרטגי של עיריית תל אביב-יפו: "הגדלת מצאי חדרי בתי המלון בעיר תוך יצירת מגוון ותמהיל חדרים מאוזן" (סעיף 1.3.3.1) ו-"הקמת תשתיות מעטפת בתעשיית התיירות (מידע, מרכזי מבקרים, שילוט והכוונה ידידותיים, שימוש בטכנולוגיות, תשתית תחבורה)" (סעיף 1.3.3.2).
הוספת השירות לתיירים מאפשרת להתמקד בקהל יעד זה ולהחצין מידע על השירות במלונות ובהוסטלים באזורי השירות של הקו. אך מהו פוטנציאל הביקושים לקו זה? בעזרת טכנולוגיית GIS ניתן לנתח ולהבין את כמות בתי וחדרי המלון שנמצאים במרחק של עד 5 דקות הליכה מתחנות האוטובוס בהן עוצר קו 445.

הניתוח מבוסס על שכבת התחנות של קו 445 אותה יצרתי בעזרת נתוני GTFS של משרד התחבורה ושכבת בתי המלון במערכת ה-GIS המקוונת של עיריית תל אביב-יפו. בהיעדר מידע עדכני לגבי פיזור דירות וחדרים להשכרה בפלטפורמות כגון AirBnb, סביר להניח שפוטנציאל הביקושים לנסיעות גבוהה אף יותר.


קו 445 מציע שירות פנומנלי! לא פחות מ-77 אחוזים מכלל בתי המלון בתל אביב-יפו נמצאים בטווח השירות של הקו, ואחוז מרשים עוד יותר של 81 אחוזים מכלל חדרי המלון בעיר נמצאים בטווח זה. זאת מכיוון שהתוואי משרת את המלונות הגדולים, המכילים מאות חדרים, המצויים לאורך החוף.

כיצד חלוקה זו מתפזרת בין סוגי המלונות השונים? רוב המלונות בעיר (112 ליתר דיוק) מוגדרים כבתי מלון, כאשר 81% מתוכם משורתים על ידי קו 445. מתוך 29 מלונות המוגדרים כמלון דירות / סוויטות קו 445 משרת 22 מלונות, שהם 76% אחוזים מקטגוריה זו. דווקא בקטגוריית האכסניות השירות של קו 445 הוא החלש ביותר: רק 53% מכל האכסניות בעיר משורתות על ידי הקו החדש. בשל הכמות הזניחה של מלונות בקטגוריה זו יש להדגיש שכרגע אין הצדקה לשינוי במסלול הקו כדי לשרת כמה שיותר אכסניות.

סביר להניח שקהל היעד שמחפש אירוח ברמה עממית יבחר בתחבורה ציבורית ולא במונית ספיישל, לכן מומלץ לעודד יזמים בתחום התיירות לפתוח אכסניות חדשות, בהתאם לשאיפה ליצור תמהיל חדרים מאוזן המשרת אוכלוסיות מגוונות, דווקא באזור השירות של קו 445. אם זה טוב לתיירים, זה טוב ליזמים.
נקודה זו הופכת לברורה במיוחד כאשר אנחנו מבצעים פילוח של החדרים המשורתים לפי מספר כוכבים (הערך 0 מתייחס למלונות שחסר עבורם ערך במערכת):

הערך השכיח עומד על מלונות 5 כוכבים, ומכאן ברור שקיים מחסור מורגש בחדרים ברמות מחירים נמוכות. היזמים שיקחו על עצמם את הסיכון בהקמה של אכסניות ומלונות במחירים עממים בקרבה לתחנות השירות של קו 445 מקבלים למעשה מתנה מהמדינה: קו שירות תדיר ומסובסד המאפשר גישה מהירה ונוחה של תיירים. לאור העובדה שהעיר תל אביב מככבת לעיתים קרובות בדירוגים הלא-מחמיאים של היעדים היקרים בעולם, בחירה של יזמים בתחום לפעול כך עשויה לייצר יתרון עסקי וגישה נוחה יותר לקהלים חדשים המעדיפים יעדי City Break ומוצרים מלונאיים במחירים עממיים.
המלצות בתחום התיירות:
1.      מומלץ להציב דיילי שירות בעונת שיא התיירות שיכוונו את התיירים לעמדת "על הקו" באולם מקבלי הפנים בנתב"ג להנפקה וטעינה ראשונית של כרטיס רב קו. הדיילים יכוונו את התיירים המעוניינים להגיע למלונות בתל אביב לקו 445, את התיירים לירושלים לקו הרכבת החדש וכן הלאה לשאר היעדים.
2.      מומלץ לקיים שיתוף פעולה בין הרשות הלאומית לתחבורה ציבורית, מנהלת עיר עולם בעיריית תל אביב ובתי המלון והאכסניות באזור השירות של הקו- כדי לייצר החצנת מידע יעילה ולחשוף כמה שיותר תיירים לאפשרות הזמינה בהגעה וחזרה ישירה לשדה התעופה.
3.      מומלץ לשבץ דיילי שירות על גבי האוטובוס עצמו שיוכלו לתת מידע והכוונה בזמן אמת – חיוני במיוחד כל עוד לא פועלת באוטובוס מערכת שילוט וכריזה באנגלית.
4.      מומלץ למפעילת הקו, גם במגבלת מצוקת כוח האדם וגיוס הנהגים, לשבץ לקו זה נהגים דוברי אנגלית.
5.      ציר השירות של קו 445 הוא הזדמנות נהדרת להסבת שימושי קרקע למלונאות בהתאם לתוכנית האסטרטגית של העיר תל אביב-יפו. מומלץ לעירייה לקדם ולאפשר פרויקטים להגדלת כמות החדרים והמיטות בעיר לאורך ציר זה, בפרויקטים מגוונים הפונים לרמות מחיר שונות – בדגש על הקמת אכסניות והוספת חדרים במחירים עממיים.
6.      כדאי לשקול ולקדם הוספת חדרי מלון בפרויקטים חדשים בנמל תל אביב ויריד המזרח הנהנים מקרבה לתחנת הקצה של קו 445, מסוף רדינג. כך ניתן יהיה להבטיח במתחמים אלה מגוון של משתמשים לכל אורך השנה, השבוע והיממה ברקמה עם שימושים מגוונים של מסחר, תעסוקה ומלונאות.
חלק ג': משתמשים נוספים
המועמדים המידיים לשימוש בקו החדש הם בראש ובראשונה תל אביבים המתגוררים במרכז ובדרום העיר העובדים בשדה התעופה (דיילים, אנשי ביטחון, שילוח אווירי ועוד) וכן נוסעים המעוניינים להגיע לשדה התעופה לצורכי תיירות יוצאת ונסיעות עסקים.
הקו טומן בחובו פוטנציאל נוסף בנסיעות לצורכי יוממות: תחנות ההעלאה וההורדה בצומת אל-על והקרבה לקריית שדה התעופה (אירופורט סיטי) מאפשרות לתושבי תל אביב להשתמש בקו 445 כדי להגיע ולחזור ממקום העבודה. על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה, מועסקים כיום בקריית שדה התעופה כ-3580 עובדים; המגיעים בתחבורה ציבורית מצומת אל-על נאלצים להגיע בגישה רגלית לא נוחה עם שביל חצץ מאולתר המחבר את הצומת לאזור התעסוקה.




המלצות בתחום התעסוקה:
1.      מומלץ למשרד התחבורה, רכבת ישראל, המועצה האזורית חבל מודיעין ופארק התעשייה אירופורט סיטי למנף את פוטנציאל השירות של קריית שדה התעופה, ולייצר תשתית הליכה בטוחה ומוצללת המעניקה למשתמשים נוחות אקלימית. ניתן אף להקים תשתית הליכה שתקלוט בעתיד את תנועת הנוסעים בתחנת הרכבת החדשה "תעופה" שצפויה להיפתח במקומה של תחנת כפר ג'יניס הנטושה, צפונית לצומת אלעל.
2.      תל אביביים? גרים באזור השירות של הקו? כדאי לכם לשקול להשכיר את דירתכם באתרים כגון AirBnb. מחפשים עבודה? כדאי לכם לשקול לחפש עבודה בקריית שדה התעופה או בשדה התעופה עצמו. מעכשיו יהיה לכם הרבה יותר קל ונוח להגיע לעבודה העתידית שלכם.

יונתן גת הוא יועץ עצמאי בתחום מערכות מידע גיאוגרפיות ומדיניות תכנון ערים ותחבורה. תודה לבקי שליסלברג, ראש אגף תכנון אסטרטגי בחטיבת תכנית אב בחברת נתיבי איילון ולצוות בראשה של מיכל ריטה-גפני, ראש תחום בכירה GIS בחטיבת תכנון ארגון ומערכות מידע בעיריית תל אביב-יפו על ההערות והמידע.

פוסטי אורח נוספים שפורסמו בעבר:





אם חשקה נפשכם לכתוב פוסט אורח, אשמח לתת את הבמה.
amirvigo@gmail.com


9 תגובות:

  1. אנונימימאי 12, 2019

    כמה הערות:
    קודם כל, העובדים הזוטרים בנתב"ג מגיעים לשדה עם הסעות מאורגנות ודי נוחות, כך שהקו הזה לא יהיה רלוונטי עבורם.

    אין כמעט טיסות לכיוון מערב בשעות הערב. זה אולי מסביר למה האוטובוס היה ריק. שעות שבהן נתב"ג עמוס יחסית בזרים הן שעות הצהריים ואחר הצהריים המוקדמות.

    מפת המלונות מסבירה למה העירייה הייתה צריכה לייצר מערך הסעות מהסיבה שקווים 247 22 89 לא מספיקים. במיוחד בתדירות שלהם בערב.

    אנשים שלנים במלונות היקרים והגדולים לאורך החוף. ספק אם ישתמשו בקו. יותר מכוון לתיירי ההוסטלים. בנוסף זמן הנסיעה הופך את הנסיעה באוטובוסים בתדירות מאוד גבוהה לרכבת ההגנה, ומשם רכבת, (וההפך) ליותר כדאית מאשר הפקקים בכביש 1. בסופו של דבר מה שעשה קו 222 בעידן שלא היה רכבת לנתב"ג פחות רלוונטי להיום.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא היה שדה תעופה מערבי שהייתי בו, שבו לא היה גם שירות אוטובוסים למרכז העיר, לרוב ממותג באיזושהי צורה אבל אף פעם לא יקר במיוחד. גם משדות תעופה שמקושרים ברכבות וברכבות תחתיות. אם כבר יש להצר על משהו היא התדירות (פעם בשעה) שלא הופכת את השירות לרלוונטי כברירת מחדל. (כלומר מי שנוחת וצריך אותו עלול לחכות יותר מדי ואז האופציות האחרות, בדגש על מוניות הופכות לברירת מחדל גם בשעות שזה כן מסתדר). אני מקווה שזה יקרה.
      לגבי התיירים, הנתח שעולה הכי מהר הוא הנתח של התיירים העצמאיים שגרים במלונות זולים יחסית ובדירות. הם עלולים לפעמים גם להיות במלונות הגדולים תוך ניצול מבצע כזה או אחר אבל מסכים איתך שהם לא הרוב שם. בהקשר הזה וגם בהקשר של המשך פיתוח פתרונות הלינה העממיים יותר, הקו יותר רלוונטי היום מאשר בעידן 222 מאחר ואז עיקר התיירות היתה של קבוצות מאורגנות. (וגם היתה פחות תיירות).

      מחק
  2. פוסט מעולה, תודה רבה. ממש אוהב את הבלוג שלך

    השבמחק
  3. אנונימימאי 13, 2019

    הפוסט מעלה שוב את הבעייתיות של רב קו טעון כאפשרות יחידה לתשלום בתחבורה ציבורית. הורדת הנטל של טיפול בתשלום מהנהגים היא מבורכת, אבל הפתרון הנוכחי נותן מענה רק לאוכלוסיית הנוסעים הקבועים. המערכת לא נותנת מענה לנוסעים מזדמנים / כאלו ששכחו את הכרטיס בבית / טכנופובים וכדו', והדוגמה שבפוסט ממחישה זאת היטב, בפרט שמדובר בקו שמלכתחילה מיועד לתיירים. הפתרון שמציע הכותב - להציב דיילים קבועים בנתב"ג - הוא מעוות. עדיף בהרבה להציב מכונות אוטומטיות למכירת כרטיסים בכל אוטובוס, וכך למנוע מראש את הבעיה של התיירים שרוצים לשלם, במקום ליצור מערכת מסובכת יחסית ואז להעסיק כח אדם שיסביר לנוסעים איך להשתמש בה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן, התקדמות למצב של אי תשלום מזומן באוטובוס דורשת פתרונות שמקלים על המזדמנים. וקו שדה תעופה הוא דוגמה חיה למקום שדורש חשיבה ממוקדת במיוחד של חוויית שירות. במקרה שלנו, יש עמדת רב-קו בנתב"ג במיקום די בולט ביציאה מאיסוף המזוודות. ועם שלט גדול וברור ובו אפשר להשיג את הרב קו, לטעון אותו ולקבל הסבר רגוע על אופן השימוש. (או לקחת עלון, אם יש שם). בתחנת הרכבת של נתב"ג ניתן למיטב ידיעתי גם לרכוש רב-קו ולטעון אותו, כך שמי שפספס את עמדת המודיעין ויעדו רכבת "מסודר".
      אותו דבר צריך להיות בקומת האוטובוסים, שלדעתי בכלל צריכה לרדת לקומה 0 על חשבון חלק משירות המוניות
      (שיעלו לקומה שניה) כדי להיות "בפרצוף" של היוצאים מהנמל. יש שירותי אוטובוסים לא רק לתל אביב אלא גם לירושלים ולבאר שבע (וגם לשוהם כמובן) ואולי בעתיד יהיה לעוד מקומות דוגמת נצרת או הכנרת. מקומם הטבעי הוא בסמוך לשאטל חינם שנוסע בין הטרמינלים וכמובן שהם צריכים שילוט מסודר. שמפנה אליהם. סמוך להם צריך עמדה נוספת, כך שמי שפספס את העמדה ביציאה מהמזוודות ותכנן על אוטובוס, לא יצטרך לחזור לטרמינל כדי להתקדם.
      אפשר לחשוב על פתרונות נוספים לקווי שדה תעופה, שלדעתי גם צריכים מיתוג מיוחד ולא סתם מספר קו רגיל, כמו לדוגמה קופסה שחורה להכנסת מזומן ללא יכולת מתן עודף (ראיתי את זה בקנדה). לנוסע המזדמן תהיה בחירה אם להכניס מטבע או שטר גדולים מעלות הנסיעה (מה שקיבל מהצ'יינג') או ללכת להנפיק את הרב קו האנונימי. כך לא נפגע ברעיון הנהג שלא מתעסק בכסף, אך ניתן את האפשרות לא להנפיק רב קו ועדיין לנסוע.
      ככלל ניתן לרכוש רב קו אצל הנהגים אבל לא לכולם יש. בקווים האלה חשוב יותר להקפיד על כך.
      חשוב לאפשר בעמדות בשדה התעופה יכולת הזדכות על מה שנשאר ברב קו. אפשר לעשות זאת גם באמצעות מכונות, ו/או באמצעות אנשי השירות בכל העמדות בשד"ת (גם ברכבת). זה יוריד חסם פסיכולוגי מאד גדול לעשות את הרב-קו מראש. ובלונדון זה עבד לי נהדר.
      חשוב לשים ליד העמדות טבלה פשוטה שמראה פחות או יותר כמה מוציאים ליום על תחבורה ציבורית כדי שיידעו כמה לטעון. בהתאם לכמות הימים שלהם ופעילות טיםוסית ליום (יום בת"א = 12 ש"ח על תח"צ, יום הלוך חזור לירושלים = 40 ש"ח).
      אפשר לעשות את הכרטיסים של ת"א-י-ם, ת"א-חיפה וכל הארץ במתכונת תיירים מיוחדת שבה אפשר לבחור כמות ימים (3-5-7) והם יתחילו ביום הקנייה. יתומחרו בהתאם ויהיו ניתנים לטעינה גם על כרטיס אנונימי.

      בקיצור, אפשר המון דברים.

      מחק
    2. בבאר שבע אפשר לשלם במזומן באוטובוסים במכונות תשלום. אפשר להעתיק את הפתרון הזה לשאר הארץ.

      מחק
    3. פתרון פשוט יותר מהתקנת מערכות מזומן בכל האוטובוסים היא לחבר את המסוף של הנהג לסליקת אשראי, ולסלוק אשראי contactless.
      זה עובד כבר בכמה מערכות תחבורה בעולם (למשל בתחתית בלונדון), לכל תייר אירופאי יש כרטיס תומך והוא רגיל לשלם ככה בחנויות, וגם לרוב המוחלט של התיירים משאר העולם המפותח (ארה"ב, דרום-מזרח אסיה...). רק בארץ זה עוד לא נפוץ, אבל תהליך כזה יכול להפוך את העניין לנפוץ.

      מחק
    4. אכן, באיחור ניכר מתחילים לחייב את כל העוסקים באשראי (גם החברות המנפיקות את הכרטיסים וגם העסקים) לתמוך בקונטקט-לס. ואני יודע שבפירוש שגם ברב-קו רוצים ליישם זאת, כך שלא יהיה צורך ברב-קו פיזי אלא ברב-קו שמוטמע בענן שלך, דבר שיאפשר לך לשלם על נסיעה באמצעות כרטיס אשראי קונטקטלס , או באמצעות הנייד. (דווקא לא אצל הנהג אלא בכל המכשירים הלא מאוישים)

      מחק
  4. אנונימימאי 13, 2019

    קו אוטובוס ציבורי ישרת לצורך העניין 80% מהלנים בהוסטלים ומקומות לינה לואו-קוסט לעומת 20%-30% מלני המלונות שככל הנראה ישתמשו בשירות של מונית Door-to-door לעומת אוטובוס שמצריך הליכה לתחנה, המתנה לאוטובוס, רב-קו וכו'. רק נק' למחשבה. כמו כן כל חדר בהוסטל מכיל בממוצע יותר אנשים מחדר במלון (4-12 בממוצע לעומת 1-3 במלונות), זאת אומרת שמספר החדרים בפועל יכול להיות זהה אבל מס' הלנים כפול או משולש.

    השבמחק