ביום חמישי שעבר נערך הכנס השנתי של האגודה הישראלית למחקר תחבורה (להלן איל"ת). גילוי נאות, אני מכהן כעת כיו"ר האגודה.
הכנס עסק רובו ככולו בתחבורה ציבורית, ובלי כוונת מכוון מוצהרת. נראה כי ציבור המתכננים, מקבלי ההחלטות והאקדמאים המרכיבים את באי הכנס והמרצים, כבר שינו דיסקט לכיוון תחבורה ציבורית. זהו הנושא החם שעל סדר היום.
מחלף הגרנד קניון בחיפה - ספגטי אל דנטה |
בשנות ה-90 אף אחד לא דיבר בחיפה על תחבורה ציבורית, דיברו על מנהרות הכרמל, דיברו על עוקף קריות ועל עוקף צ'ק פוסט (כביש 22 שנפתח לא מזמן הוא תוצר תכנוני של שנות ה-90), דיברו על הרחבת דרך פרויד, על מחלפים מסובכים באזור הצ'ק פוסט וזהו. כתוצאה מכך אזור הצ'ק פוסט הפך לספגטי של בטון ובמרכז הכרמל הוקם מחלף ששמו החצי רשמי הוא "ספגטי". המחלף המוביל ממנהרות הכרמל לאזור הגרנד קניון. מיותר לציין שלטעמי זה מכוער ואף אם זה יעיל בטווח הקצר, זה לא בר קיימא. הפקקים בכביש 22 החדש ממחישים זאת היטב.
דיסקטים מתחלפים לאט, וגם בחיפה מיהרו לאחרונה לסלול ולפתוח את דרך הגיבורים לרכב הפרטי (נחל יפה שהפך לדרך במסגרת העבודות על מנהרות הכרמל ואח"כ כבר לא טרחו להחזירו למעמד של נחל טבעי... וחברת נתיבי ישראל (להלן מע"צ) שנשארת אטומה לכל דבר שהוא לא רכב פרטי, מממשיכה לבנות מחלפים ולהרחיב דרכים בכל הכבישים המובילים למטרופולין. הדוגמה האחרונה בהקשר זה היא מחלף יגור, אך לא האחרונה.
במקביל סגרו את מרכזית בת גלים ופתחו שתי מרכזיות בקצוות. חוף הכרמל ומרכזית המפרץ. "כדי להפחית את תנועת האוטובוסים במרכז העיר" זה עבד בצורה נהדרת והמטרופולין איבד כ-15% מנוסעי התח"צ שלו לטובת אמצעים אחרים כרכב פרטי וכמוניות שירות.
זה לא שלא היה הגיון בתוכנית פיצול המרכזיות, אבל רק עכשיו, עם פתיחת המטרונית זה נראה כמו הגיון מושלם. לפני זה אף נוסע לא ממש הבין למה מחייבים אותו לעשות מעבר כשבת גלים עומדת שוממה.
שדרוג המרחב העירוני |
מכונת הכירטוס מאד ברורה, אינטואיטיבית ואפילו מאפשרת רכישת רב-קו אנונימי במקום. בשעה שבה אני נסעתי גם לא היה עומס מטורף אך אני מנחש שבבוקר התמונה שונה. מנגד לא היה אפשר להתעלם מכמות העולים והיורדים הגדולה בכל תחנה ותחנה.
ראוי לציין לטובה גם את רחוב העצמאות וסביבתו הקרובה, אשר למרות שלא עבר את המהפך של רחוב יפו בירושלים, מרגישים בו שינוי לטובה בתנועת הולכי הרגל וברצון שלהם לשהות בו. דבר שיביא בשלב מאוחר יותר גם להשפעה חיובית על המסחר ברחוב ובסביבותיו.
אינג' דורון מגיד סיפר על בניית המטרונית החל מקבלת ההחלטה ב-2005 (אחרי שקודם תכננו קו אחד של רכבת קלה) ועד לעיצוב הרשת על כל מרכיביה. דרך המכשולים שבבנייה וביישום. את המצגת שלו ושל הדוברים האחרים תוכלו לראות כאן.
בשורה התחתונה יש לנו מערכת BRT עובדת בישראל, בסטנדרט גבוה (לפי דורון הם אמורים לקבל מדליית זהב מה-ITDP ב-2014). ויש עוד הרבה מה לשפר תוך כדי תנועה אך ההתחלה מבטיחה.
אינג' סילביה רצ'ר מחברת יפה נוף דיברה על התוכניות להמשך, בינהם הארכת המטרונית לטירת הכרמל ונשר, פתיחת קו מטרונית נוסף על ציר הרכס, יצירת נת"צים בשכונת יזרעאליה הצפופה, הפיכת הכרמלית למפעיל תחבורה ציבורית שישולב ברב-קו, בניית רכבל בין האוניברסיטה והטכניון למרכזית המפרץ ויצירת חיבורים ברשת.
קצת הרחבה שלי על הרכבל. התוכנית נהגתה כבר ב-2001 אבל היא נאבקת עדיין בסקפטיות של מקבלי ההחלטות והציבור. אנו מכירים רכבל ממקומות כמו מצדה, ראש הנקרה, הרכבל התיירותי בכרמל והלונה פארק. הוא מתקשר להסעת המונים רק במקרה של שבת חורפית בחרמון ולכן לא מובן לנו איך רכבל יכול להוות אמצעי תחבורה ציבורית מוצלח.
רכבל לאוניברסיטה בפורטלנד |
הרכבל יכול להסיע עד 4,000 נוסעים בשעה. אמנם פחות מכל אמצעי תח"צ מתקדם אחר, אך לא רע בפני עצמו. רכבל מבוסס קרקע (כמו הכרמלית שהיא בעצם רכבל ולא רכבת תחתית) יכול להסיע עד 10,000 נוסעים בשעה. תלוי איך מתכננים אותו.
מרכזית המפרץ מצב סופי |
טראם-טריין בקאסל - גרמניה |
עוד חידוש נוגע לשיקוע המסילה בחיפה. לפי דורון בלשה תיבנה תחנת רכבת חדשה מול קרית הממשלה במקום "חיפה מרכז" וממנה ימשיכו הרכבות הבינעירונית במנהרה עד לחוף הכרמל. דבר שיקצר את הנסיעה מנהריה, עכו והקריות לתל אביב במקצת (דילוג על תחנת בת גלים + קיצור מסלול) ואולי גם ייתר את הצורך בשיקוע המסילה בפארק הכט. אם כי מדבריו של דורון לא ברור מה יעלה בגורל הרכבות הפרבריות והאם גם הן ישתמשו במנהרה או לא.
לסיכום גם ד"ר רוברט אסחאק, שהיה אחראי על התאמת רשת האוטובוסים לעידן המטרונית ציין שנעשו שינויים ב-55 קווי אוטובוסים בעקבות הכנסת המטרונית, ב-4 פעימות שונות. דומה למה שקרה בירושלים עם כניסת הרכבת הקלה. אם אתם מרוצים מהשינויים, אנא שילחו לו מכתב תודה. הוא ישמח.
לא סתם קראו למושב בכנס "חיפה - תחבורה ציבורית לפני הכל".
"דבר שיקצר את הנסיעה מנהריה, עכו והקריות לתל אביב באופן משמעותי" - מה זה משמעותי? ניסית לבדוק בעצמך?
השבמחקאתה כמובן צודק ותיקנתי את הסופרלטיב מ"משמעותי" ל"במקצת" :-)
השבמחקאני חושב שעיקר החסכון ינבע לא מהמסלול (קיצור של קילומטר וקצת) אלא מהדילוג על תחנת בת גלים, דבר שיאפשר לפתח מהירות סבירה בין קרית הממשלה לחוף הכרמל (לא מהירות גבוהה מאחר ומדובר במנהרה מתעקלת, סבירה!).
על תחנת בת גלים אפשר(וחייב - כדי להפריד בין רכבות פרבריות למהירות) לדלג בלי קשר למנהרה, רק צריך להוסיף מסילה במרכז התחנה(ויש שם מקום).
מחקהצורה המעוקלת של המנהרה לא מגבילה כלל את המהירות, מדובר ברדיוס גדול מאוד.
מה נאמר בנושא חשמול המסילה של הרכבת הכבדה, הפרדת חיפה מהים, וכל הג'אז הזה?
השבמחקנאמר על ידי דורון בלשה שהמנהרה שהם מציעים מייתרת את פרויקט השיקוע, מנגד השתמע מדבריו שהרכבות הפרבריות הולכות להמשיך לנוע לאורך החוף כך שזה לא ממש ברור. מעבר לכך לא היתה התייחסות ישירה לנושא.
מחקתגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
השבמחקאוטובוסי המטרונית הם סיוט. תעלה בשעת עומס שזה רוב שעות היום בכיוון אחר לזה שלקחת אל הקריות ותבין מה זה סבל גהנום ונסיעה איטית מחרידה.
השבמחקנראה שמישהו משלם לכם הבלוגרים היטב כחלק מיחסי הציבור של חברת יפה נוף אחרת אין לי הסבר למה שאתה כותב שהוא הפוך מחווית המשתמש של 90% מנוסעי האוטובוס הארור הזה שגם סילק כעת קוי אגד מהכרמל לעיר התחתית אין יותר אף קו שמחבר ביניהם. משרד התחבורה גוף ארור שנכנע לתכתיבי יפה נוף ומתייחס לנסעים כמו בהמות לדחוף לקרון ולשנע מנקודה לנקודה וזה אחרי בזבוז מליארד שקל על תחנות בלי מקומות ישיבה מספיקים ואחרי 5 שנים איחור. כל מי שמעורב בדבר הנורא הזה - תתביישו
יעל, אני מבטיח לך שאף אחד לא משלם לי על הבלוג. למרות זאת, אני לא מסתיר את העובדה שמדובר בבלוג אופטימי ולא בטור חדשות שמחפש רק את הדברים הרעים.
מחקנעשים הרבה דברים בתחבורה הציבורית ולדעתי רובם לטובה. שמתי לעצמי למטרה להראות ולחשוף זאת לציבור. מנגד. יש מקום ראוי לביקורת כמו שלך לכל מי שקורא את הפוסט כדי שיראה שיש שני צדדים לכל מטבע.
המבחן האמיתי של המטרונית יהיה בשיפורים מתמידים שיקרו במהלך השנה הראשונה לעבודה, שיחסלו את התופעות הבעייתיות שציינת לרבות העומס הלא סביר בין חיפה לקריות. מעבר לכך, תדירות המטרונית באמת לא מחיייבת "המון מקומות ישיבה" בתחנות וסוג זה של שירות לא מחייב המון מקומות ישיבה בתוך האוטובוס וכך גם מקובל בעולם. יפה נוף היא זרוע של משרד התחבורה ולכן "נכנע לתכתיבי יפה נוף" לא מדויק.
ברצוני להרחיב את דבריה של יעל רוזן ולהביע את מחאתי כנגד פרויקט המטרונית.
מחקמדובר שערוריה שלא היתה כדוגמתה, לא חידוש ולא מהפכה תחבורתית אלא קשקוש. טיפשות ראשונה, לקחו נתיב תחבורה ציבורית מצוין (רוב רובו של מסלול המטרונית הוא על מסלול קיים שהעבירו למרכז הכביש) וקבעו שמעתה לא יורשו לסוע בו, לא אוטובוסים של אגד, לא מוניות, לא מכוניות עם ארבעה נוסעים. כן, רק מטרונית. טיפשות שניה, המטרונית אינה משרתת את תושבי חיפה למרות שפרנסי העיר מתגאים בה כ"כ, היא משרתת דוקא את מי שרוצה לעבור את חיפה בדרכו דרומה. לתושבי חיפה זהו מיטרד ותו לא. לדוגמא, תושבת חיפה (לדוגמא מהדר או קרית אליעזר לא מכרמל היוקרתי) שרוצה לערוך קניות בשוק בהדר, נאלצת עכשיו להחליף 2 אוטובוסים במקום אחד שהיה לפני עידן המטרונית. ברור שמתכנני הפרויקט מימיהם לא עלו על אוטובוס ובטח לא נאלצו לחזור הביתה עם עגלה עמוסה וכבדה מהשוק.
כל זאת עוד מבלי לדבר על העלויות הגבוהות וסבלם של תושבי ובעלי העסקים בהדר ועוד).
על זה שהולכים להחליף את תחנות האוטובוס ברמת גן לסוג הגרוע שיש בתל אביב שמעת?
השבמחקלא שמעתי ואני מצטער על כך. אני מקווה שלפחות יתפסו שכל ושהזכוכית לא תהיה שקופה אלא צבועה לסינון קרני השמש (חום, כחול ירוק או סגול, לא משנה, רק שלא יהיה שקוף).
מחקיפה נוף למיטב ידיעתי היא חברה עירונית. איך היא כפופה למשרד התחבורה ?
השבמחקתקצוב פרויקטים תחבורתיים הוא על ידי משרד התחבורה, מה שעושה אותו בעצם "בעל הבית" בכל הפרוקטים התחבורתיים שיפה נוף מקדמת בשיתוף עם עיריית חיפה.
השבמחקבתחום התחבורה יפה נוף גם קיבלה אחריות על כל מטרופולין חיפה המורחב, הרבה מעבר לעיר חיפה, וזאת מתוך ראייה שתחבורה, ובעיקר תחבורה ציבורית, היא חוצת גבולות מוניציפליים.
בנוסף ישנו העניין הרגולטורי ולמעשה לא ניתן לשנות דבר בתחבורה (גם בכבישים וגם בסלולי תח"צ) ללא אישור של משרד התחבורה. כלומר חברת יפה נוף, כזרוע של העירייה, או בתפקידה כמתאמת התחבורה המטרופולינית, כפופה לגוף השלטוני המדיני.
בטוח שאין מחסום טכנלוגי לעשות אותו מכשור שיתן עדיפות בצמתים
השבמחקתדירות שירות גבוהה?.ממש
המסלול מיותם רוב הזמן
זה מגלומניה לחשוב שרק האטובוסיםשל המטרונית יספקו הצרכים של כל תושבי הקריות
אפשרות לעקוף?...עוד לא יצא לי לראות את האוטובוסים הדו מפרקיים עוקפים אחד את השני וגם אין עדיפות ברמזורים בגלל זה האוטובוסים מזדחלים בקרית ים
מה כבר ביקשנו?...אוטובוס כמו 51 לדוגמא שיעבור בקרית חיים מערבית ומזרחית יעלה על הנת"צ קצת אחריי צומת הצריף ויסע יחד עם כולם זה עבד טוב מאוד ב2011 אין סיבה שזה לא יעבוד כיום
או קו אקספרס שיסע דרך צומת קרית חיים יעבור על הקשר החדש ויגיע תוך רבע שעה-20 דקות למרכזית המפרץ או הכרמל(על אותו עקרון של קו 101 שנורא מצליח)
וככה יהיה אוטובוס אחד שמגיע למרכזית המפרץ
וזאת רק דוגמא אחת שלא קשורה אל הניסיון שלי
*גשר
מחקשכחתי לציין שאני מעוניין שאגד יחזרו לנת"צ כמו שהיו ב2011
מחקהחיים הם פשרות בין עקרונות תכנון קפדניים לבין לחצים שמפעלים על ידי התושבים והפוליטיקאים.
השבמחקא. אני בהחלט חושב שהמטרוניות צריכות לעקוף אחת את השניה ולא "לייצר רכבת". זה בדיוק המקום שה-BRT מגלם את היתרונות שלו על פני רכבת קלה.
ב. בנוגע לכניסת אוטובוסים אחרים של אגד לנת"צ. זה בדיוק מה שיסתום את הגולל על האפשרות לתת העדפה ברמזורים ועל האפשרות של המטרונית להשתפר. לכן אני נגד. הרעיון של המטרונית הוא לייצר היררכיה ברורה. דבר שמאפשר יעילות גדולה יותר של המערכת על חשבון הצורך לבצע מעברים.
ג. בנוגע לעוד קווים שיחסכו חלק מהמעברים, אני מנחש שזה יתפתח עם הזמן כתוצאה מלחצים פוליטיים. המערכת ההיררכית שנשמרה תישמר, אך לא תהיה כל כך "שחור ולבן". בסופו של דבר האיזון שיווצר יהיה נכון יותר מהמצב הקשיח שהוכתב עם תחילת עבודת המטרונית.
ג. בנוגע לעוד קווים שמקשרים
השבמחקאתה לא מנסה אפילו להבין אני מציע להתקין את המערכת הזאת באוטובוסים של אגד(שתתן עדיפות) ואז יהיה אפשר לשלם ברציף במכונות או לתקף
אני לא רואה יתרון במטרונית אם פעם הייתי עולה על התחנה שליד הבית ולוקח אוטובוס אחד כדי להגיע לחיפה עכשיו אני צריך 2 ואין שיפור בלוח הזמנים והאוטובוס עוצר בכל תחנה מה שמעכב כי ב10 שניות שהוא עומד שם הוא כבר יכול להיות כבר הרחק משם וככה לקצר זמנים
היי תודה על הפוסט.
השבמחקהיי תודה על הפוסט.
מחקאחלה מידע למי שאין רכב פרטי :)
השבמחק