יום ראשון, 9 בפברואר 2014

נוסעים בתחנות רכבת - מגמות


פורום תחבורה ציבורית בתפוז הוא פורום נפלא לכל מי שמתעניין בתחום, בין אם באופן קבוע ובין אם במתכונת של "אני רק שאלה".

בין היתר, מקיים הפורום כמה "פינות קבועות" של גולשים, פינה אחת ומכובדת כזו היא "שבתשתיות" של משתמש "בועז ל" הסוקרת את התקדמות עבודות התשתית להנחת מסילות ברזל בכל הארץ. פינה נוספת, החוזרת כל שלושה חודשים היא "נתוני נוסעים בתחנות הרכבת" של משתמש raminec  ועליה נדבר היום.

חברי הפורום יצרו קשרים מצויינים עם גופים שונים העוסקים בתחום התחבורה הציבורית בארץ, ובעיקר בתחום הרכבות. בזכות קשרים אלה raminec מקבל מרכבת ישראל אחת לשלושה חודשים את נתוני העולים והיורדים בתחנות הרכבת השונות (מידע שבכל מדינה אחרת היה יכול להיות מפורסם באתר הרכבת פתוח לכל דיכפין), ומפרסם אותו בפורום.

הוא לא מסתפק בזה, ומנהל מעקב אחר הנתונים באקסל, באופן שמקל עליו לייצר גרפים שונים המסעירים את דיוני הפורום. אליו חובר גם משתמש easylivin ומוסיף גרפים משל עצמו והדיונים פשוט מרתקים. ביקשתי את רשותם של השניים להשתמש בגרפים שלהם עבור פוסט זה ונעניתי בחיוב ובשמחה. במידה והנכם רוצים להשתמש בגרפים, אנא בקשו את רשותם דרך ערוץ המסרים בפורום.

תובנות על מספר הנוסעים הכולל
כולנו יודעים שמספר הנוסעים ברכבת ישראל עולה משנה לשנה, חלקנו אף יודעים שהשנה נשבר שיא ונסעו מעל 45 מליון נוסעים ברכבת ישראל.

הגרף הבא, של משתמש easylivin' מציג את הגידול במספר הנוסעים השנתי מ-1998 ועד היום

כפי שאתם רואים, יש גידול כמעט עקבי במספר הנוסעים שבשנתיים האחרונות אף התחזק. הגרף אמנם מתחיל מ-1998 אך אנו יודעים לספר שהגידול התחיל כבר מספר שנים לפני כן. אותי מעניין מה הביא לעצירת הגידול בין 2008 ל-2011?

התשובה היא פשוטה ומקוממת כאחד. עצירה תקציבית. מסתבר (וזה יבוא לכם ממש בהפתעה) שנוסעים לא באים יש מאין, נוסעים מגיעים כשהמערכת משתנה ומתפתחת ומספקת להם מענה. אם הרכבת לא מתפתחת, לא מגיעים נוסעים חדשים. ולכן אם מישהו באוצר חושב שאפשר לנוח על זרי הדפנה הוא טועה.
הזכרון שלנו קצר, והיום הרכבת עובדת במלוא הקיטור :-) על חמישה פרויקטים מסילתיים שיביאו לה נוסעים חדשים (מסילת אשקלון-ב"ש שתיחנך בשלבים ב-2014/2015, מסילות כרמיאל ובית שאן שייחנכו ב-2016/2017, מסילת השרון שתיחנך ב-2017 וגולת הקטרת, הקו המהיר לירושלים שייחנך ב-2018). כך שלפנינו כל הסיבות להאמין שהגידול המהיר יימשך עד 2019 לפחות. easylivin' העריך כי ב-2015 נעבור את ה-50 מליון נוסעים בשנה, ואני מוסיף שעם פתיחת הקו המהיר לי-ם נעבור את 60 מליון הנוסעים. גידול של 33% ב-5 שנים. כל זאת בהנחה שלא תהיה עצירה תקציבית. אלה הערכות שמרניות ויש האומרים שכבר ב-2014 נגיע ל-50 מליון נוסעים בזכות לוז הרכבת החדש שייכנס לתוקף במרץ והקרונות החדשים הרבים שצפויים להיקלט במהלך השנה.

מסילות חדשות הן לא הכל בחיים, ניתן להביא לגידול הפוטנציאל גם על ידי הוספת קרונות לרכבות קיימות, רכישת קטרים חזקים יותר (שיכולים למשוך יותר קרונות), הארכת רציפים בתחנות קיימות (שיוכלו להכיל רכבות ארוכות יותר), שיפור מערכת האיתות (שמאפשרת הקטנת מרווח הזמן בין שתי רכבות עוקבות), הגדלת חניונים לרכב הפרטי (שמתם לב שאין חניונים בקומות באף תחנת רכבת, אולי חוץ מנתב"ג :-) ). ושיפור השירות באוטובוסים לתחנות רכבת. הגידול המשמעותי של השנתיים האחרונות למעשה נובע משילוב של כל האלמנטים האלה עם פתיחת מסילות חדשות.

עידן החישמול יביא עימו יכולות האצה ובלימה משופרות וגם מערכת איתות חדשה ומתקדמת יותר, אשר יאפשרו לקצר את זמן הנסיעה ולהוסיף יותר רכבות למסילות הצפופות באזור המרכז. בקיצור. יש הרבה לאן לגדול עדיין.

אבל מה יקרה אם ההשקעה תיפסק? אם לא ייבנו את המסילה הרביעית באיילון ולא יתקדמו עם פרויקט החישמול? התשובה הפשוטה תהיה יישור של הגרף, כמו שקרה ב-2008-2011. אחד מבכירי מתכנני הרכבת התבטא באוזניי שהוא מעריך את פוטנציאל הנוסעים של הרכבת ב-160 מליון נוסעים בשנה. יהיה ממש חבל אם לא נמצה אותו.

לקינוח כמה גרפים של raminec מקווי רכבת  בארץ, תוכלו לנתח אותם בעצמכם או לבדוק מה אמרו עליהם בשרשור האחרון בפורום.
יבנה הפכה לעיר רכבתית, עם שתי תחנות רכבת בצפון מזרחה ובדרום מערבה, שימו לב לכך שהתחנה החדשה (יבנה מערב) גנבה נוסעים בתחילה מיבנה מזרח, אך מהר מאד "נולדו" נוסעים חדשים. מספר הנוסעים משתי תחנות יבנה גדול פי 3 ממספר הנוסעים שהיה קודם מתחנה אחת בלבד. (התחנה החדשה אטרקטיבית יותר).


שימו לב לירידה בנסיעות לבאר שבע עקב ההשבתות השונות בזמן ההכפלה ולגידול היפה במספר הנוסעים עם סיומה. רכבת ישראל יכולה להוסיף עוד רכבות ללו"ז על מסילה זו במידת הצורך כך שהגידול רחוק מלהיות סוף פסוק. יש שיאמרו שהוא אפילו קצת מאכזב.

שימו לב לשיא העונתי שמייצרת תחנת נתב"ג, ולעובדה שלאורך כל השנה היא חזקה יותר מתחנת מודיעין. אכן, אנו אוהבים את התחנות שלנו מתוכננות טוב. זו ההוכחה לכך.
שימו לב לגידול בשנה האחרונה, פועל יוצא של סיום ההכפלה והגדלת תדירות ואמינות השירות.

3 תגובות:

  1. תודה על הפוסט המעניין.

    רק תיקון קטן: "גולת הכותרת", כמובן...

    השבמחק
    תשובות
    1. אמנם אני תמיד מקבל בברכה תיקונים לעברית הקלוקלת שלי, אך במקרה הזה "גולת הקטרת" היא טעות מכוונת, בבחינת משחק מילים על המילה "קטר"..

      מחק
    2. ההמסילה הרביעית היא לא דבר של מה בכך!
      הקמתה דורשת לא רק תקציב אלא פתרון הידרולוגי-הנדסי לנחל האיילון.
      התוואי של הרכבת עובר בתוך ערוץ הנחל. מי כיום היה מעז לתכנן כזה דבר?

      מחק