טבלת הקווים התדירים


המדריך עודכן ב-27.09.14

עברה מעל שנה מאז כתבתי את המדריך והגיע הזמן לעדכן.
בזמן הזה נפתחה המטרונית בחיפה ונפתח קו 1 בגוש דן. חוץ מזה קצת תיקנתי את שיטת הסינון בזכות הערות שהתקבלו על המדריך הקודם.

להלן המדריך, הכולל 180 קווי אוטובוס הפועלים בתדירות גבוהה.
מדובר על 180 קווים מתוך 2207. 7.8% מהקווים ברשת התח"צ בישראל בלבד הוגדרו על ידי כקווים תדירים, ותאמינו לי שיש כאלה שמחמירים יותר ממני. 67 מתוכם בלבד (3% מסך הרשת) יזכו להכרה גם מארגון 15 דקות על כך שהם עומדים ביעד של תדירות גדולה או שווה מכל 15 דקות. רק חצי מהם מקיימים תדירות של כל עשר דקות בשעות השיא.

ובכל זאת, אלה קווי האוטובוס החשובים ביותר במדינת ישראל ולפיכך הם ראויים ל"מדליות".  ניתן לראות זאת בהבחנה בצבעים בכל טבלה.
  • מדליית זהב: קווים הפועלים בתדירות של 4 נסיעות בשעה או יותר החל מ-06:00 בבוקר ועד 20:00 בשני כיווני נסיעתם. לרוב קווים אלה אתה מתחילים פעילותם מוקדם יותר ומסיימים מאוחר יותר בתדירות שהולכת ויורדת, אבל בזמן שקווים אחרים כבר מזמן הלכו לישון.
  • מדליית כסף:  שתדירותם לא יורדת משלוש נסיעות בשעה בין 06:00 ל-07:00, בין 19:00 ל-20:00 ובשפל שבין 10:00 ל-12:00. ובכל שאר השעות שבין 07:00 ל-19:00 תדירותם לא יורדת מ-4 נסיעות לשעה.
  • מדליית ארד: קווים הפועלים בתדירות של 3 נסיעות לשעה בין 06:00 ל-20:00.
  • ציון לשבח: קווים אשר בשעות השיא התדירות שלהם עומדת על 6 נסיעות לשעה (כל עשר דקות), גם אם זה רק בכיוון נסיעה אחד. במידה והם כבר קיבלו מדליה, הציון לשבח מופיע בסימון V בעמודה השמאלית. במידה והם לא קיבלו מדליה, הם מופיעים בירוק בסוף.
כאן המקום לציין שבישראל כמו בישראל, מדליית הארד ניתנת לקווים שעומדים במינימום השירות העירוני שמוגדר כשירות טוב. שאר הקווים העירוניים פשוט לא עומדים לטעמי בסטנדרט של רמת שירות עירונית מינימלית, חלקם בגלל שהם חולקים את השירות על הציר עם קווים אחרים (ראה הערה על קווי מזלג בהמשך), וחלקם בגלל שמגיע להם ציון נכשל.

המדריך ממויין לפי מטרופולינים, ואחריהם לפי ערים שאינם חלק ממטרופולין,
העמודה השמאלית, מספר הנסיעות היומי, מייצגת את כלל הנסיעות של אותו קו.
אלה הקווים התדירים של מדינת ישראל, לאורך כל מסלולם נוסע יכול להגיע בלי לבדוק לוחות זמנים כלל ופשוט לחכות, ומובטח לו (בערבון מוגבל) שלא ימתין יותר מדי.
170 הקווים האלה מבצעים כמעט 25,000 נסיעות מדי יום. אלה הקווים החזקים שכדאי להכיר ראשונים בכל עיר שתגיעו אליה, הם עדיפים על כל קו חלש שעובר קרוב לבתיכם גם אם צריך קצת להתאמץ ללכת לתחנה שלהם. אם תכירו את הקווים האלה, תכירו כ-35% מכלל נסיעות האוטובוס בישראל. גיזרו ושימרו.

והערה נוספת: רבים התייחסו בהערות לתופעת "קווי המזלג" אשר בהם התדירות מתחלקת בין מספר קווים שונים, (40+140+240 בתוך גוש דן או 370+380 בין ת"א לב"ש) תופעה ותיקה זו, שקיבלה "מיתוג" במסגרת הרפורמה בגוש דן היא תופעה המאפיינת באופן כללי את שירות התח"צ באוטובוסים, וכמעט ואין צמד יעדים ראשיים שלא מחוברים בינהם במספר קווים. לפיכך, למרות נכונות הטענה, לא ניתן להביא אותה לידי ביטוי ברשימה המובאת להלן. בעתיד ייתכן ואבדוק אפשרות  להציג את התדירות בין יעדים עיקריים באופן שיאפשר להראות את התדירות המשולבת של קווים מסויימים.

לרוצים לנתח את הנתונים, מצורף הקובץ כאן.
למפת תדירות של גוש דן מבוססת על קווי הזהב של תל אביב לחצו כאן

ולהלן הטבלאות:


























14 תגובות:

  1. אהלן
    אחלה פוסט.
    נדמה לי שיש שתי טעויות בולטות בקווים של ירושלים:
    א. קו 13 - 13 ו-13א הם שני קווים נפרדים לחלוטין, שנתקעו זמנית עם אותו מספר והזמני נמשך כבר יותר מדי זמן. הקו החזק הוא 13א, קו מזין של גבעת משואה ועיר גנים. קו 13 של קטמון מגרד בקושי את רף 70 הנסיעות.
    ב. קו 27 - אמור להיות הקו החזק ביותר בירושלים למעט הרק"ל, כולל 27א (הכיוונים לא מאוזנים, יש יותר נסיעות לכיוון הדסה - כ-122 ביום, כמעט אוטובוס לכל רק"ל שמגיע להר הרצל. הכיוון השני חלש יותר, בסביבות 105)

    ברמה העקרונית, אולי כדאי להגדיר סף נוסף והוא מינימום של 4 נסיעות בשעה עד 20:00 (עם תיקונים ידניים קלים, למשל כשיש מצבים של 5, 3, 5 עם נסיעה ב-XX:59 וכדומה). זה מפיל כמה קווים בירושלים, למשל קו 33. הרף הנוכחי נותן תחושה של ערבוב בין קווים חזקים לקווים "בינוניים".

    אודי

    השבמחק
  2. תודה אודי
    עוד מישהו העיר לי על זה אז כנראה שבאמת אעדכן את הרשימה בקרוב ואוריד, או ללפחות אסמן, את הקווים הבינוניים שתדירותם יורדת במהלך היום מתחת ל-4 נסיעות בשעה.

    השבמחק
  3. לקווים 47 ו48 הכמעט חופפים יש תדירות משולבת של 123 נסיעות לכיוון..
    אם מוסיפים גם את 247 לעסק אז מקבלים 136 נסיעות..

    השבמחק
  4. הדוגמה נכונה אך בפסיקה האחרונה (קצת על קווי מזלג) התייחסתי לסיבה שבגללה אינני יכול לעשותז את ברמה הכלל ארצית. בעיקר בגלל שזו דוגמה אחת מיני רבות ולמעשה כל התח"צ בישראל בנויה כך.

    השבמחק
  5. בחיפה כבר יש שינויים רבים בקווי האוטובוס עקב הפעלת המטרונית. קווים רבים בוטלו ואחרים שונו.
    בטבלה של חיפה אפשר למחוק את קווים 59, 63 מהקריות שהוחלפו במטרונית וכן בוטלו קווי 103, 108 ו-114 ששולבו במסלול המטרונית.

    השבמחק
  6. קווים 72/172 ו 89/189/289 מופעלים ע"י דן

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה, תיקנתי אצלי ובקרוב אעלה לאתר "תמונה" של טבלה מתוקנת.

      מחק
  7. האם רכבת ישראל בגוש דן לא ראויה למדליה? היא אמנם לא אוטובוס, אבל היא בהחלט מעניקה שירות יעיל ומדויק בתוך גוש דן (ת"א אוניברסיטה - ת"א השלום)?

    השבמחק
  8. בוודאות בין תל אביב ההגנה לאוניברסיטה ואולי גם אפילו בין לוד להרצליה (צריך לבדוק) יש שירות תדיר, אבל מאחר ואני בודק מקצה לקצה, אין שום שירות של הרכבת שפועל מהקצה עד הקצה בתדירות כזו, ניתן להתייחס לקטע הקצר במרכז הרשת כ"גזע" של הרבה קווי מזלג וכאמור, לא ציינתי אותם פה מפאת המורכבות של הנושא. שים לב שבמפת הקווים התדירים הרכבת כן מככבת כעוגן תחבורתי חשוב.

    השבמחק
  9. בחיפה יש קווים שכונתיים בתדירות גבוהה עד שעות הערב, למשל קו 9 או 20. בלילה פעילות כזו היא יותר מטרד מתועלת.
    בנוסף בחיפה חלק מהקווים פועלים בשבת.
    כך שאולי יש לשקלל את שני המאפיינים האלה?

    השבמחק
    תשובות
    1. אני עובד עכשיו על תיקון לשקלול שיכניס עוד כמה קווים לרשימה, לא יודע אם הוא יכלול את 9 ו-20. אשר לשבתות. אין קשר בין עבודה בשבת לתדירות (ויש כאלה שיגידו "קשר הפוך"). ולכן מקומם לא כאן אלא בטבלה נפרדת של קווים הפועליםב שבת שלצערי תהיה מאד מצומצמת.

      מחק
  10. קווים 48 47 עברו לאחרונה איזה שינוי לוחות זמנים שגם הוריד את התדירות שלהם משמעותית.
    48 ירד מ-130 ל-110 נסיעות יומיות!. אבל לא הצלחתי למצוא שום פרסום רשמי בעניין. יודע איפה אפשר למצוא כזה?

    השבמחק
  11. אני לא מכיר פרסום רשמי (אולי היה ואולי לא, חפש באתר מטרופולין) אבל לוחות הזמנים המעודכנים לכל יום מפורסמים ב-Bus.gov.il
    כאשר מוסיפים קו חדש, כגון 347 המוצלח, עושים זאת לפחות על חשבון חלק מהנסיעות בקווים אחרים שחולקים את אותו מוצא ויעד. בדרך כלל קודמת לזה בדיקה של מספר הנוסעים ואם הם יכולים להסתדר עם קצת פחות נסיעות ועדיין לנסוע ברווחה.
    48 הוא קו שלדעתי לא צריך להתקיים בעידן הנוכחי של מעברים חינם והייתי שמח אם יבטלו אותו לגמרי ויעבירו את כל נסיעותיו לקווים אחרים, אחת הדרכים לעשות זאת היא על ידי הורדה הדרגתית של הלו"ז. (אני לא מכיר את הנושא, זו רק השערה).

    השבמחק

אולי תתעניין גם באלה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...