יום שלישי, 2 בדצמבר 2014

למה תחנות רכבת מפנות את הגב להולכי הרגל?


בישראל 2014 55 תחנות רכבת ועוד כתריסר נמצאות בבנייה, נשמעים רינונים על כך שתחנות הרכבת החדשות (או המחודשות) ממוקמות מחוץ למרכזי הערים, הדבר נעשה בעיקר משיקולים תקציביים כי להכניס מסילה ותחנה לתוך מרכז עיר קיימת זו עלות גבוהה. יש גם שיקול פרקטי כי הכנסת רכבת למרכז עיר זה פרויקט מורכב שעולה בזמן יקר, לא רק בבניית התשתית היקרה אלא גם באישורה, בטיפול בהתנגדויות וכיוצא בזה. בניית רשת רכבות באופן מהיר מחייבת פשרות.

לצערי, גם לאחר שנבחר מיקום של תחנת רכבת, וגם אם במקרה תחנת הרכבת כבר ממוקמת במרכז עיר, לא נעשית מספיק חשיבה על הנגשת התחנה, בדרך הקצרה ביותר האפשרית, להולכי רגל. לעיתים מסיבות של עלויות אבטחה, לעיתים מסיבות של עלות תשתיתית גבוהה במיוחד  ולעיתים מסיבות של "הקטנת ראש תכנונית והסתכלות על כל המכלול בפריזמה הצרה של בעלי הרכב הפרטי המגיעים לתחנה". בפוסט זה אעלה דוגמאות רק של התחנות שמציקות לי ביותר, אך אם תסתכלו על כל תחנה שלא נמצאת בפוסט זה, תגלו שאפשר היה להנגיש אותה להולכי הרגל טוב יותר. נתחיל.

עכו
תחנות קו החוף הצפוני נמצאות במרכזי ערים, פועל יוצא מהעובדה שמעולם לא הושבתו לחלוטין (כמו מסילת ירושלים הישנה או מסילת העמק). הערים צמחו סביבן וכעת מיקומן מעולה.
כך תחנת נהריה שצמודה לתחנה המרכזית ונמצאת על שדרות הגעתון המרכזיות וכך תחנות קרית מוצקין וקריית חיים. לא חסרים לי רעיונות איך לשפר את ההגעה לתחנה עבור הולכי רגל בתחנות אלה, אך מצבן ההתחלתי טוב.

תחנת עכו לא שונה, היא נמצאת במרחק הליכה ממרכז העיר (אזור רחוב בן עמי) ובמרחק הליכה קצת יותר גדול מהטיילת ומהעיר העתיקה (לאחרונה נפתח קו 3 העירוני המקשר את הרכבת לעיר העתיקה וחוסך את ההליכה לעצלנים.
עכו, כמו כל ערי קו החוף הצפוני, בנויה משני צידי תחנת הרכבת, אך בניגוד לתחנות האחרות שהוזכרו, אין חיבור נוח בין התחנה לשכונות שנמצאות ממזרח לה. הכבישים החוצים מתחת למסילה מרוחקים מאד מהתחנה.
אמנם נבנה גשר הולכי רגל, אך לא נבנתה כניסה לתחנה ממזרח, בין אם כדי לחסוך בעלויות בנייה ואבטחה, בין אם כדי לא להעמיס על הרחוב הצר (קיבוץ גלויות) ובין אם סתם מצרות מחשבה.
הגשר שנבנה מונגש לבעלי מוגבלויות בהתאם לחוק, אך שכחו את הולכי הרגל שיש להם שתי רגליים ושיודעים לטפס מדרגות, התוצאה היא  רמפות ארוכות ומייגעות ללא אלטרנטיבה קצרה יותר.
גשר חוצה מסילה בעכו, שכחו את המדרגות

מקוממת יותר העובדה שסמוך לרכבת מצוי שטח ריק, שמתוכננת בו שכונה של רחובות צרים ללא מוצא וללא התייחסות כלל לתחנת הרכבת הגובלת בשכונה, וזאת במקום למנף את המיקום המעולה הזה גבוה.

בחרתי נקודה במקום מרכזי בשכונה המזרחית (רחוב יוסף גדיש) הגוגל הראה שלהולך רגל זה 1.3 ק"מ (16 דקות הליכה) מהכניסה לתחנה דרך הגשר. בעוד שבקו אווירי מהצומת הזו לכניסה משוערת לתחנה שתיבנה במזרח המרחק הוא כ-500 מ' - פחות מחצי. מדהים מה גשר שכולל גם מדרגות היה יכול לעשות...
בתצ"א תראו את מסלול הולכי הרגל דרך כל הרמפות בנקודות הכחולות.


עתלית
לכאורה מרכזית המפרץ היא הבאה בתור ברשימת התלונות, אך עבורה לפחות מתוכנן תיקון לטווח הארוך, אני קופץ לעתלית.
תחנה קטנה ליישוב קטן, אשר מרבית הרכבות מדלגות מעליה בחינניות ובלי לעצור, אך עד כמה שהפוטנציאל קטן, הוא לא מנוצל עד הסוף.
התחנה ממוקמת במרכז היישוב, והמסילה למעשה חוצה אותו לשניים, כאן אפילו אין גשר הולכי רגל לצד השני, רק גדר מעצבנת שמונעת מכל מי שגר ממערב לתחנה (ויש להודות שזה מעט אנשים) גישה אליה ברגל.
כך נראית התחנה מהרחוב הגובל בה.

זהו אזור מחסנים די נטוש, אבל סביר שעתלית תשמח לפתח אותו קצת יותר אם תינתן לה הזדמנות. בינתיים נסתכל על שכונת המגורים הסמוכה ביותר לתחנה ממערב (היקינטון פינת הנרקיסים).  מרחק ההליכה בקו הכחול של גוגל 3.2 ק"מ. לו היתה כניסה ממערב - 800 מ'. בשל מספר התושבים הקטן כאן הייתי מציע גשר הולכי רגל לצד השני של המסילה ולא עוד כניסה שדורשת מאבטח. מדובר בהשקעה חד פעמית יחסית קטנה.


בנימינה
לו בעתלית ניתן לתרץ את חוסר ההשקעה במספר הנוסעים הנמוך, הרי שבנימינה היא אחת התחנות החזקות בארץ, וזאת בשל ההחלטה התפעולית להפוך אותה לתחנת הקצה של הקו הפרברי לתל אביב. קיימות תוכניות להעתיקה לאור עקיבא, אך הן לא יקרו בעשור הקרוב. בינתיים אפשר היה לפנק קצת את המשתמשים בתחנה.

איך? בתחנה ישנו מעבר תת קרקעי לא מונגש בין הרציפים, בפרויקט ההנגשה בנו גם גשר מעל הרציפים. במחשבה נכונה החליטו על בניית גשר כפול, האחד קצר (מחבר את הרציפים השונים בלבד בתוך שטח התחנה) והשני ארוך ומחבר את הרחוב שממערב לתחנה (רחוב הטחנה)  עם הרחוב שממערב לתחנה (רחוב המסילה) והחניון שלאורכו.
כך סיפקו להולכי הרגל שגרים במערב בנימינה (וגם לעסקים באזור התעסוקה הזעיר שברחוב הטחנה) נגישות סבירה לרכבת. טפס חמישה מטרים במדרגות או במעלית, לך על הגשר (כ-80 מטר כי יש שם הרבה מסילות), רד במדרגות או במעלית ולך עוד כ-50 מטר לכניסה הראשית של התחנה. אם איתרע מזלך ואתה צריך את רציף 2-3 אז עלה מחדש על הגשר או רד במעבר התת קרקעי, תחזור כמה עשרות מטרים מערבה ותעלה שוב לרציף. יש עוד גשר הולכי רגל מעל המסילה 600 מ' צפונה כדי לקצר את ההליכה מרחוב ימי בנימינה לרכבת.

תאמרו, טוב ויפה, דאגו להולכי הרגל ודאגו לכך שבנימינה לא תחולק לחלוטין על ידי המסילה. תאמרו גם שמדובר ביישוב בצפיפות נמוכה ושממערב לתחנה אין כלום חוץ מאזור תעשיה קטן.  ההשקעה שעשו בהחלט מידתית.

אבל בזכות כמות הרכבות (והעבודה שיש גם מהירות) בנימינה תחנה חזקה ואטרקטיבית בקנה מידה ארצי, החניון שלה לעומת זאת מתאים לתחנה כפרית. אין מקום מסודר לאוטובוסים או להורד וסע ורחוב המסילה צר ולא עומד בעומס. היעדר כניסה מערבית לתחנה מטיל את כל העומס על רחוב המסילה כי מי שכבר מוקפץ כנוסע באוטו לא רוצה לחצות גשרים מיותרים. בהיעדר מקום לאוטובוסים חלק מהתחבורה הציבורית זלגה בלית ברירה לרחוב הטחנה והשירות שמסופק לנוסעים שיורדים שם פחות טוב מהשירות שניתן לרכב הפרטי. האם תחנה שנמצאת בעשירייה הפותחת של התחנות החזקות בארץ ראויה ליותר מזה? לדעתי כן. חשוב לציין ששכנתה החלשה פרדס חנה נהנית משתי כניסות ויציאות. זה לא בשמיים.
בנימינה, הגשר הארוך. אתה נאלץ לחלוף על פני כל הרציפים, לרדת ולהיכנס לתחנה, ואם איתרע מזלך ואתה צריך את רציף 2-3 תטפס שוב על הגשר הקצר ותרד שוב. 

אגב, אין חולק על כך שיש עלות אבטחה, אך מבחינת בניה לא נדרש כאן מבנה מסובך, רק כניסה מהגשר הארוך לגשר הקצר (הם צמודים), עמדת מאבטח וכמה קופות אוטומטיות. מי שרוצה מענה אנושי של קופות ומודיעין ייאלץ לחצות את הגשר לכל אורכו.

הרצליה
ברשותכם אדלג קצת על חדרה ונתניה, תחנת הרצליה החדשה לא נמצאת במרחק הליכה משום מקום למעט חניוני הרכב הפרטי שלה. למרות זאת היא מספיק אטרקטיבית כדי שאנשים יילכו אליה ברגל מרחקים גדולים. בין אם זה מקניון שבעת הכוכבים ה"סמוך", הנמצא במרחק של 600 מ'  ובין אם זה מאזור התעסוקה הגדול. הנמצא במרחק של לפחות 1.2 ק"מ (תלוי לאיפה אתה צריך באזור התעסוקה).
התחנה ממוקמת במרכז נתיבי איילון (שבבנייה עכשיו), היציאה היחידה מהתחנה היא מזרחה, והמעבר התת קרקעי מתחת לנתיבי איילון ארוך.  אם אתה רוצה ללכת לרחוב מדינת היהודים תיאלץ אחרי שיצאת לעבור שני גשרי הולכי רגל עם רמפות שמאריכות את הדרך, (אם כי יש מדרגות שעושות זאת פחות נורא מאשר בעכו), אם תרצה להגיע לשדרות אבא אבן תיאלץ לחצות דרך חניון עפר, שביל לא מתוחזק ולא מוכר, כביש סואן החוצה מעל המסילה (דרך שבעת הכוכבים) השתלבויות בעייתיות של מכוניות במהירות גבוהה שיורדות לאילון והליכה מתחת לגשר לא סימפטי (מחלף הסירה).
אם תבחר באוטובוס (קו 39) תגלה שהוא צריך לנסוע 600 מ' מזרחה לקניון שבעת הכוכבים ורק אז לחזור מערבה, בדרך הוא יעמוד לפחות בשני פקקים בשעת שיא. האחד בכיכר של קניון שבעת הכוכבים והשני בדרך למחלף הסירה.

ככה נראית הדרך לרחוב מדינת היהודים: 1.2 ק"מ, 15 דקות.
לזה צריך להוסיף את מרחק וזמן ההליכה מהרציפים מזרחה אל היציאה מהתחנה מתחת לנתיבי איילון, כ-100 מ' שאותם אחר כך יש לחזור על הגשר.

היום בונים את המשך נתיבי איילון, התוכניות אושרו כבר לפני זמן רב ולמיטב ידיעתי הן כוללות את המשך המעבר התת קרקעי מתחנת הרצליה מערבה. מהלך שיחסוך כ-800 מ' הליכה (עשר דקות!!!) עבור מאות נוסעים ביום. ואולי יותר חשוב בהקשר זה, יחסוך את הטיפוס על הגשר והירידה ממנו.
את המעבר הזה ניתן היה לעשות כבר עם פתיחת המבנה החדש של תחנת הרצליה לפני המון שנים. כאמור התוכניות ידועות מזמן והמעבר בהחלט יכל להקדים את פתיחת הכביש.
בהקשר הזה חשוב לציין את ההיבט הפסיכולוגי. אנשים נרתעים מלחזור על עקבותיהם וזה מרגיש להם ארוך יותר באופן משמעותי מללכת בקו ישר. מבנה תחנת הרצליה שמכתיב הליכה סביב הזנב של עצמך מרתיע אנשים רבים מלנסות בכלל את אופציית ההליכה.

ראייה ארוכת טווח אפילו יותר תייצר people moover אוטומטי במפלס של המעבר התת קרקעי, שיחבר במנהרה באורך של 700-1000 מ' את תחנת הרכבת לכניסה חדשה על חשבון חלק מחניון יד חרוצים הממוקם במרכז אזור התעסוקה. (הפרויקט יכול לכלול חניה תת קרקעית כך שזה לא בהכרח בא על חשבון מקומות חניה).
people mover בשדה התעופה של מדריד.

פרויקט שכזה בעצם ייצר תחנה חדשה ברשת הרכבות הארצית בשם "א.ת. הרצליה פיתוח" וסביר שניתן לממן אותו  באמצעות הגדלת זכויות בנייה במתחם. אני לא רואה את עיריית הרצליה מתנגדת למהלך כזה.


רכבת מרכז - סבידור - ארלוזרוב

תחנת הרכבת הגדולה בארץ, אשר מספר המשתמשים בה הולך וגדל מדי שנה נמצאת במיקום מצויין בסמוך למתחם הבורסה ברמת גן (אלפי עובדים במרחק הליכה). היא כוללת מסופי אוטובוסים, נשק וסע, וחנה וסע ההופכים גם את הצד התל אביבי למאד אטרקטיבי. בקיצור, תחנה נהדרת.
בתחנה הכי חזקה ברשת חשוב לעשות את האקסטרה למען נוחות המגיעים לתחנה. הגשר לכיוון הבורסה הוא דוגמה לכך, אמנם חבל שאין כניסות ויציאות גם לגשרים האחרים החולפים מעל הרציפים (על פרשת דרכים ומודעי) אך אני רוצה להציע הצעה פשוטה אפילו יותר.
מסיבות שאינני מבין אותם, הגשר למתחם הבורסה כשמו כן הוא. הוא מוביל אך ורק למתחם הבורסה ולא מאפשר למי שעובד במשרדים אחרים להגיע במהירות לעבודה. הגשר מרחף מעל דרך מנחם בגין הרמת גנית ונוחת ישר ברחוב ז'בוטינסקי, בכניסה למתחם המשרדים המצומצם של הבורסה ליהלומים בלבד.
אורחים במלון ליאונרדו (המארח גם כנסים רבים), עובדים במגדל איילון וגיבור ספורט, ועוד אלפי עובדים בבנייני המשרדים הקטנים המאכלסים את הרחובות שמצפון לגשר, נאלצים ללכת עד לז'בוטינסקי ואז לחזור על עקבותיהם במערכת הדרכים העקלקלה והלא נעימה להליכה של המתחם. לפי גוגל מהרציפים לבית גיבור ספורט המרחק בדרך העקלקלה הוא 650 מ' - 9 דקות.

יציאה לגשר מודעי תקצר את ההליכה ל-200 מ' - 3 דקות, אבל גם אם משום מה פתרון זה אינו זמין, ניתן בקלות לייצר מדרגות מהגשר לרחוב בגין הרמת גני, ואפילו מעלית (לפי חוקי ההנגשה) זה לא מסובך. הפתרון שיינתן יקצר את זמן ההליכה בחצי עבור מאות ואלפי אנשים. האבטחה בכל מקרה נמצאת אחרי קו זה ולכן אין פה עלויות אבטחה נוספות.
זה יכול להיעשות על חשבון מגרש החניה או אפילו על חשבון השטח המת שנקרא גינת היהלומים (ואולי תוך כדי הפרויקט זה יהפוך אותו לשטח ירוק איכותי יותר מהקיים).

בחלק ב' של פוסט זה, יש לי מה לומר על תחנת השלום, תחנת סגולה, תחנת אחיהוד החדשה בצפון, תחנת להבים ועוד. עד כאן פריקת קיטור בינתיים.

חדש באתר: אתם מוזמנים לעקוב גם אחר דף הפייסבוק החדש של הרוכב לאוטובוסים אם הפלטפורמה הזו יותר נוחה לכם.




11 תגובות:

  1. אנונימידצמבר 02, 2014

    לצערי/שמחתי אני לא מכיר היטב את התחנות הללו ככה שהרבה אני לא יכול להוסיף.

    נקודות כלליות - אם אני מבין נכון מקימים היום תחנה נוספת בנתניה (מבורך) באזור התעשייה החדש והפופלארי (אפקט איקאה) של העיר. אלא מה - המרחק מתחנת בית יהושע הוא קצר מאד וניתן היה לחבר ביניהם גם ע"י שאטל. קריית השרון על עשרות אלפי התושבים שבה תיאלץ כולה לעלות העל הכביש כדי להגיע לתחנה. לי זה מעט מוזר.

    אני מני שככה זה ברוב התחנות. הכיסוי/קירוי של מרבית התחנות שאני מכיר (בעיקר על הקו הפרברי) לא מונע שמש ברוב שעות היום ולא מונע גשם אף פעם. בתחנת האוניברסיטה בת"א יש רק גרם מדרגות אחד (!) בו ניתן לרדת מהרציף אל תוך התחנה.

    הנקודה שלי? היכן שמתעלמים בצורה כלכך גדולה וחלמאית מהנוסעים בתוך התחנה - אני מצפה למעט מאד בדרך אליה.

    השבמחק
    תשובות
    1. הצפת הרבה נקודות כואבות, לפחות אחד קשור בסטנדרטים מיושנים שכבר לא מיושמים בתחנות חדשות (כמו נושא הדרגנועים גם לעולים וגם ליורדים שלא קיים בתחנות תל אביב וכן קיים בתחנות עם הרבה פחות נוסעים).
      ככלל אני נגד "סככות מעוצבות" אם הן לא פרקטיות, זו בעיה גם בתחנות אוטובוס חדשות וגם בחלק גדול מתחנות הרכבת.
      נושא מיקום התחנות לעומת השימוש העיקרי הוא תמיד בעייתי, אבל לפחות ישנה חשיבה כלשהי לתיקון בטווח הארוך, בין אם זה במרכזית המפרץ (שהכניסה לתחנה תזוז מהקניון אל מסוף האוטובוסים בשלב הסופי), בין אם זה במחשבות להעתקת תחנת חיפה מרכז אל אזור בניין "הטיל" שקרוב גם יותר לתחנת הכרמלית, בין אם זה הדוגמה של תחנת נתניה (יש מוניות שירות בין התחנה הקיימת לא.ת. אבל שום דבר לא יכול להחליף הליכה ברגל מבחינת אטרקטיביות) ובין אם זה תחנת דימונה המושמצת שמקודמת תוכנית להעתיק את מיקומה לכניסה לעיר במסגרת הקו לאילת.

      מחק
    2. אנונימידצמבר 02, 2014

      תכלס מי שמציף את הבעיות זה אתה. אני פשוט מוציא קיטור בפלטפורמה שלך :)

      תחנת נתניה בהחלט מדגימה, מבחינתי, חלק גדול מאד של הבעיות. ראשית היא ממש לא מחוברת לעיר בשום צורה. אף אחד לא גר שם. ברגל היא מרוחקת מאד וכמובן שאף תחבורה ציבורית לא מסונכרנת עם הרכבת. האמת ששנים לא הייתי שם אבל אני חושב שמעט מאד אנשים, באופן יחסי, היו שמים לב אם היו סוגרים אותה. מלבד שעות מסויימות בבוקר/ערב הרבה יותר נוח להשתמש במוניות השירות להגיע לת"א. (לא יודע מה קורה איתם לכיוון צפון).

      לגבי הסטנדרטים - להקים עוד גרם מדרגות זה אולי מעט מסובך אבל לתקן קירוי לא כלכך ולא אמור להיות כלכך יקר. זה אפילו יותר מינימלי ממדרגות - לדאוג שיהיה לנוסעים איפה לעמוד.

      אפרופו נגישות רגלית, אני מחכה לראות איך מגיעים להיכל העירוני החדש בת"א מתחנת האוניברסיטה.

      ודבר אחרון שעלה לי עכשיו כשקראתי שוב את הפוסט. אני לא חושב שיש באמת איזושהי תחנה שבה יש חנייה מספיק טובה. אני חושב שזה בדיוק העניין. זה כמו מחלפים ונתיבים - לא חשוב כמה נוסיף זה לא יספיק, צוואר הבקבוק ימשיך לזוז. צריך לכוון למיעוט אנשים שבאים ברכב, לשפר תשתיות אופניים (שבילים וחנייה) אל הרכבות ולשפר את החיבור בין הרכבות ל ת"צ.

      מחק
    3. החניה בבאר שבע צפון מצוינת.
      גם מבחינת מיקום שתי התחנות של באר שבע נמצאות במקום טוב. הקטע המעצבן הוא שכדי להגיע מתחנה אחת לשנייה הרכבת עושה סיבוב ענק שמאריך את הנסיעה בהרבה.

      מחק
  2. אנונימידצמבר 03, 2014

    התיאור על תחנת רכבת הרצליה מדויק!
    למען השם כמה פעמים הלכתי על הגשר המטופש והארוך הזה

    השבמחק
  3. אנונימידצמבר 03, 2014

    למה אין קישור לדף פייסבוק שלך?
    למה הדף פייסבוק הוא פרופיל אישי ולא דף כמו כל שאר הדפים?
    הבלוג שלך מיועד לגדולות, ופרופיל אישי מוגבל ל 5000 אנשים בלבד.
    חוצמזה שיש הרבה יתרונות לדף על גבי פרופיל אישי...

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה
      אני עדיין חדש ולומד בתחום הפייסבוק, אבל ניסיתי דף ומשהו שם לא היה לי נוח אז החלטתי ללכת על פרופיל אישי. המרחק בין 18 חברים שיש לי כרגע ל-5000 עוד רחוק אז יש לי זמן לחשוב...

      מחק
  4. אנונימיינואר 15, 2015

    אני הולכת כמה פעמים בשבוע מהרכבת בהרצליה לאזור תעשיה והפוך. זה מרגיש כאילו הם חישבו את הדרך הכי ארוכה שיכולה לחבר בין שתי הנקודות האלה ושם שמו את הדרך.. כמו שאמרת הכניסה לתחנה פונה מזרחה בעוד אזור התעשייה הוא ממערב, ולמרבה האבסורד גם הרציפים של הרכבת ככה שגם אחרי שמגיעים לתחנה צריך ללכת עוד כמה מאות מטרים בכיוון ההפוך כדי לצאת/להיכנס.. מבחינתי זה עדיין עדיף מלקחת את השאטל ולעמוד את הפקקים בתוך אוטובוס מחניק אבל ממש מתסכל כשאני הולכת וחושבת על כל האפשרויות הדי טריוויאליות שהיו יכולות לעשות את זה הרבה יותר קצר,נעים ופרקטי....

    השבמחק
  5. מעניין לעדכן את הפוסט החשוב הזה.

    לגבי תחנת בנימינה: אחרי שבתחילת השנה חיברו בין שני הגשרים (הקצר והארוך) ואפשרו בתחילה לצאת מהתחנה לצד המערבי בלי הסיבוך, לפני מספר שבועות, הקימו גם כניסה בין שני הגשרים, אשר פעילה ארבע שעות ביממה (בין 6:00 בבוקר ל10:00 בבוקר), כנראה כדי לחסוך בעלויות אבטחה.
    סידור זה משפר מאוד את חיי היוממים החונים בצד המערבי, וגם את הנוסעים באוטובוסים שמגיעים לצד המערבי (קו 9 מאור עקיבא, וקו 1 הפנימי מבנימינה)
    זה פחות משרת את העובדים המעטים באזור התעשייה העוד לא מתפתח שצריכים את הרכבת בשעות אחר הצהריים, כאשר הם חוזרים הבייתה.

    השבמחק
  6. לגבי הגשר מתל אביב סבידור מרכז אל "מתחם הבורסה":

    גוגל קצת מגזים.
    לא צריך להגיע עד לרחוב זבוטינסקי. כבר בכניסה לרחבה יש מדרגות שיורדות מפלס אחד למטה, אל דרך שמובילה אל הכיכר שבין תובל לזיסמן.

    נושא אחר שמפריע לי הוא העובדה שהשערים ביציאה זו נסגרים בלילות, אך אין לכך שום עדות, לא באתר האינטרנט של הרכבת, ולא בתחנה עצמה.
    מה שגורר אי נוחות של נוסעים מזדמנים.

    השבמחק
  7. מצומת להבים לתחנת הרכבת להבים 400 מ אוירי
    ו4 קמ הליכה כי חייבים לעבור דרך היישוב

    השבמחק