יום שני, 27 בדצמבר 2021

עד 120 (תחנות רכבת)

כתבתי פעם על התוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל להגיע ל-300 מליון נוסעים בשנה עד 2040 ואיך היא מתכוונת להגיע ליעד הגבוה הזה.

הנדבך הכי חשוב בתוכנית הוא כמובן ריבוע מסילות החוף, לרבות המסילה הרביעית באיילון ואחריו גם החמישית והשישית. נדבך חשוב נוסף הוא הקווים החדשים, גם באזור המרכז (המזרחית, 431) וגם בהארכות הקווים לפריפריה הרחוקה מאילת ועד קרית שמונה.

נדבך חשוב נוסף הוא ההצהרה שרכבת ישראל מתכוונת להגיע ל-120 תחנות רכבת, עוד 51 תחנות. חלקן על אותן מסילות חדשות וחלקן על המסילות הקיימות. זה נדבך חשוב כי תחנות רכבת הם שערי הכניסה לרשת, ככל שיש יותר שערים שכאלה יותר אנשים יכולים להשתמש בשירותי רכבת ישראל יותר בקלות, כי ליותר אנשים יש שער כניסה קרוב לבית. מצד שני יותר מדי תחנות רכבת גם מביא לרכבות מאספות מדי אז בהחלט צריך להקימן בחוכמה ובאיזון וזה אמנם לא תמיד המצב. מה שבטוח הוא שיש מקום לעוד תחנות רכבת ברשת, וכדאי מאד שהן יהיו ממוקמות נכון.

במקום לתת רשימה ארוכה של תחנות החלטתי פשוט לעצב מחדש את המפה של רכבת ישראל, כך שתכלול גם את כל המסילות והתחנות החדשות. בעיקר כי אני לא אוהב את הגרפיקה של מפת רכבת ישראל שנעשית קצת טלאי על טלאי. 

אני אנסה לצייר מפה תפעולית של רכבת ישראל כיום (מפת 25.12.2021), עם כל הקווים הקיימים, אבל עם סימונים גם של התחנות החדשות והמסילות החדשות. את המקטעים בהם יש תחנות חדשות אדביק כאן תוך כדי תהליך העבודה כדי שנוכל ללמוד מהם דבר או שניים על התפתחות הרשת העתידית.

בקיצור, כדי להראות לכם את כל התחנות החדשות החלטתי להיות קצת מעצב גרפי -  ואני לא, אז תהיו סלחניים איתי.

אז כמעצב גרפי מתחיל להלן כמה החלטות גרפיות שקיבלתי.

1. המפה אמנם סכמטית, אבל אשתדל בכל זאת לא לסטות יותר מדי מהאמת הגיאוגרפית. אשתדל לצייר את התחנות במקומות שאולי לא יהיו מדויקים אבל כן "יעשו שכל" ולא יגרמו להרמת גבה על חוסר הידע בגיאוגרפיה של מעצב המפות...

2. אני הולך להתחיל מהדרום, כי בדרום ובמרכז הרשת מסועפת יותר מאשר בצפון ולכן זה יותר נכון.

3. אני הולך להשתמש בזוויות של 45 מעלות בלבד.

4. אני הולך לקודד באפור גם תחנות חדשות ומסילות חדשות, אבל במסילות חדשות אמתח קו חדש בלבד בין תחנות חדשות לבין הרשת הקיימת (כי אין לי תוכנית תפעולית מול העיניים כרגע). זה כמובן יכול להיות פתח לדיונים אינסופיים לגבי הדרך הנכונה שיש לשרת את אותן תחנות חדשות.

5. אני הולך לתת לכל תחנה נקודה אחת בלבד, גדולה יחסית לנקודות הקטנות שרכבת ישראל שמה על הקווים, כך שכל הקווים העוצרים בתחנה יוסתרו על ידה, וקוים שלא עוצרים בתחנה יעצרו בצידה. אני מקווה שהתוצר יהיה ברור יותר מהתוצר הקיים של רכבת ישראל, אבל אולי בסוף העבודה אגלה שטעיתי...

א. מסילת אילת

כאמור אני מתחיל מהדרום, ובדיוק עכשיו התקבל תקציב לסיום התכנון של המסילה לאילת על אף שאף אחד לא מתכוון לבצע אז המסילה הזו בקרוב... באחד הפוסטים הראשונים שלי הסברתי למה.

בנוסף, מתוכננת מסילה אחרי תחנת דימונה לכיוון ירוחם, גם היא לא בטווח הזמן הקרוב.

לבסוף, מתוכננת הזזה של תחנת דימונה אל הכניסה לעיר במקום "פאתי דימונה" הקיימת. כרגע מדברים על הזזה ולא על הקמה של תחנה חדשה והשארת הקודמת (בצדק לדעתי) ולכן נשארה בדימונה רק תחנה אחת.

יש לנו 69 תחנות רכבת כרגע ברשת, אז אני מתחיל את הספירה של תחנות חדשות מ-70.

70. אילת

71. שדה תעופה רמון

72. יטבתה (או קטורה), כנראה תהיה תחנה נוספת בקטע ה"קיבוצים" בדרום הערבה  בנוסף לשדה תעופה רמון אבל עוד לא החליטו איפה בדיוק. זה גם המקום להסביר שבתוכניות המתאר השונות (23, 42, או תמ"א 1 הכללית החדשה) לא מסמנים בכוונה תחנות רכבת, אפילו לא בסימבול, כי הרכבת מעדיפה להשאיר את ההחלטה הזו לתכנון המפורט עקב ריבוי האילוצים למיקום נכון של תחנה.

73. ספיר (להבדיל מנתניה ספיר, באמת יש יישוב בשם זה שמשמש מרכז שירותים לכל המושבים בצפון הערבה ולידו גם אזור תעשיה).

74. ירוחם

ב. מסילת ערד.

גם לא בעתיד הממש קרוב, אבל מתוכננת תחנת רכבת בנבטים (שכנראה בסוף לא יוקם בו שדה תעופה? או שכן?) וממנה שלוחה לכסייפה וערד.

75. נבטים

76. כסייפה

77. ערד

ג. תחנה חדשה בבאר שבע

מתוכננת תחנה מצפון לתחנת באר שבע צפון הנוכחית. כרגע זה נראה מופרך אבל באר שבע עתידה להכפיל את עצמה ולהגיע ל-400 אלף תושבים, חלק מהפיתוח הזה הוא בהרחבת שכונת רמות עד צומת גורל (התחנה כנראה תהיה דרומה יותר קרובה לכניסה לעיר הנוכחית). גם בצידו השני של כביש 40 מתוכננת הרחבת העיר צפונה לרבות בית חולים חדש על שם שמעון פרס באזור האצטדיון. אז בראיה לעתיד היא קצת יותר הגיונית. קראתי לה רמות כי אני לא מכיר שם רשמי אחר.


78. באר שבע רמות

עוד בבאר שבע קיימת תוכנית עקרונית למסילה דרומה מבאר שבע אל עיר הבה"דים (עד נאות חובב כבר קיים כמסילת משא) וממנה מזרחה אל פתחת ניצנה ומשם בלילה לקהיר, אבל למיטב הבנתי היא לא חלק מהתוכנית הנוכחית של הרכבת ולא הכנסתי אותה.

ד. שלוחת ותחנת ליקית

סמוך לצומת שוקת צה"ל בונה עיר קטנה שנקראת קרית המודיעין או בסיס ליקית. 

מאחר ורבים מהמשרתים בה כנראה יגורו במרכז ויסעו אליה מדי יום, היא תקבל מסילה ותחנה. בנוסף אמורה להיבנות רכבת קלה (או משהו בסגנון) בינה לבין באר שבע. זה אמור להראות ככה:

הצבא לוחץ חזק לתת מענה איכותי לחיילים מהמרכז שכיום משרתים בגלילות ליד הבית, לכן בניגוד לשאר התחנות בדרום לזו יש סיכויי היתכנות בזמן הקצר מאד גבוהים.

79. ליקית

זה המקום לדבר על החלטה עיצובית שלי להפרדה בין רכבות מהירות החולפות בתחנה בלי לעצור בה לבין רכבות העוצרות בתחנה. במקום סימון נקודת עצירה על כל קו עשיתי "תחנה גדולה" שיכולה להכיל כמה קווים, אבל אם יש קו מהיר הוא יעבור בצידה ולא בתוכה.


ה. תחנות חדשות באשקלון צפון וקרית גת צפון
בין באר שבע לאשקלון ובין באר שבע לקרית גת לא מתוכננות תחנות חדשות למיטב ידיעתי, אבל אחר כך זה משתנה.
שתי הערים צפויות לגדול מאד במספר התושבים (למעשה זה כבר קורה) ולכן בשתיהן מתוכננות שתי תחנות רכבת חדשות על המסילה הקיימת.
באשקלון מתוכננת הזזה של התחנה הקיימת דרומה אל רחוב בן גוריון והקמת תחנה חדשה צפונית יותר, בקרית גת מתוכננת תחנה חדשה שתשרת את רובע כרמי גת.
עוד באזור מתוכננת הכפלת מסילת חלץ והבאתה לרמה שתאפשר עקרונית גם רכבות נוסעים ולא רק משא כמו היום, אבל לא מתוכננות למיטב ידיעתי תחנות חדשות לאורכה. מובן שככל שתתממש הרחבת קרית גת מערבה זה עשוי להשתנות. בינתיים אפילו לא טרחתי לסמן אותו כמסילה חדשה עד שלא יתבהר אם יהיו בה גם רכבות נוסעים.

יכול להיות שחלק מכם תוהים עכשיו איפה מסילת ארז ותחנת ארז? החלטתי שלא לעסוק כרגע במדע בדיוני ולא לסמן את התחנות שקשורות ל"מעבר הבטוח" או להסעת פועלים פלסטינים מעזה. לזה צריך לחכות ממשלה או שתיים או נצח.

80. אשקלון צפון
81. כרמי גת


ו. מסילת כביש 7 (גדרה).
ראשית מה שנכון לאשקלון וקרית גת נכון גם לאשדוד, מתוכננת תחנה צפונית באשדוד, סמוך לניר גלים,

שנית המסילה החדשה המתוכננת מיועדת בעיקר למטענים, היא תכלול אפשרות להגיע מהנמל דרכה למסילת באר שבע-לוד ולהמשיך למסילה המזרחית באמצעות תוואי חודש "עוקף רמלה-לוד" שיהיה גם מהיר ויאפשר לרכבות מהירות מב"ש להגיע בקלות לנתב"ג (הפרויקט כולל גם את הכפלת תחנת נתב"ג) ומשם לתל אביב ויאפשר לרכבות המשא מנמל אשדוד לצאת מהאזור העמוס כמה שיותר מהר אל המסילה המזרחית שנקראת גם "כביש 6 של המסילות". הפרויקט כולו ייראה ככה:

בניגוד למסילת חלץ, המסילה הזו אמורה לכלול גם תחנת נוסעים בגדרה ולכן בוודאות גם שירות נוסעים, כנראה קו אשדוד-ירושלים. כמו-כן, גם בניגוד למסילות החדשות שהצגתי עד עכשיו, זו מוגדרת מסילה בעדיפות גבוהה כך שלא אתפלא אם לאחר האישור של תת"ל 65 (ריבוע מסילות החוף) שאושר לא מזמן בועדות התכנון,  נתבשר על אישור התוכנית הזאת לקראת ביצוע.

פה תראו עוד החלטה עיצובית שלי, לשים במצב קיים את הקו המהיר מאשדוד לשרון (במפת רכבת ישראל לא שמו אותו). זה בטח יסבך אותי בהמשך....

82. אשדוד צפון
83. גדרה

ז. דרום גוש דן ומסילת 431
נתחיל מזה שגם רחובות עתידה מתישהו לקבל תחנה נוספת, בין תחנת רחובות לתחנת יבנה מזרח, שתיקרא כנראה רחובות-ששת הימים. 
נמשיך לתחנה נוספת שראיתי במצגת של רכבת ישראל בשם גן-רווה-חולות על המסילה הקיימת בין יבנה מערב ליבנה מזרח. שעד עכשיו לא שמעתי עליה כלום.
אבל האירוע האמיתי בדרום גוש דן הוא פתיחת מסילת כביש 431 (שורק-ענבה) שעתידה לחבר את ראשון לציון עם מודיעין וירושלים, לייצר גם אפשרות לטבעת דרומית וגם לשמש את החוליה החסרה שתאפשר לרכבות מבאר שבע להתחבר, דרך מסילת עוקף רמלה גם ל-A1 לכיוון ירושלים. הפרויקט הזה נמצא בעבודות וייחנך איפשהו בחצי השני של העשור (2026?) וכולל תחנה חדשה במעוין שורק, את תחנת הראשונים ותחנה חדשה סמוך לקרית האמנים ברמלה.
עוד בדרום רמלה עתידה לקבל תחנה נוספת סמוך למחנה רחבעם - פיקוד העורף אליו גם עובר הבקו"ם וסמוך לאזור התעשיה רג"ם, שם גם יוקם מרכז תפעולי גדול לרכבת. בקיצור שמחה וששון. ורק אתמול התפרסמה כתבה על מרכז תעסוקה חדש ותחנת רכבת חדשה באזור תל גזר על המסילה הזו... שבמצגת של רכבת ישראל נקראת דווקא "מצליח צפון", על שם כל פרויקט המסילה העוקפת של רמלה-לוד.
לתחנות שכבר בביצוע נתתי ייצוג גרפי קצת שונה (אפור מלא) ולתחנת ראשונים הקיימת אך המושבתת  נתתי ייצוג של אפור מלא כהה. שימו לב שהמסילה החדשה והקו הראשי המתוכנן עליה לא קשורים למסילה של באר רחובות-באר יעקב ולא למסילות הקיימות מבאר שבע צפונה, אם כי כמובן יהיו כמה קשתות היכן שאפשר.





84. גן רווה-חולות
85. רחובות ששת הימים
86. רשל"צ מעוין שורק
87. רמלה דומה
88. רמלה מחנה רחבעם
89. גזר (מצליח צפון)

ח. הלולאה הירושלמית
הקו לירושלים תוכנן מראש כך שאפשר יהיה להאריך אותו הלאה, זו הסיבה שבתחנת נבון בקצה הרציפים יש קיר וחייבים לעבור מלמעלה כדי לעבור לרציף אחר. התוכניות מתגבשות לאיטם אבל יש איתור טוב לשטח שבו אפשר לעשות פיר כניסה אימתני (אם כי כנראה קצת פחות עמוק מפיר האומה) באזור הדוידקה, ואני מקווה שיהיה גם פיר אלכסוני לכיוון קינג ג'ורג' שיאפשר מעבר נוח לקו הכחול של הרק"ל.

בהמשך מתוכננת תחנה תת קרקעית במיקום הכי טבעי לרכבת, מתחת לתחנה ההסטורית של החאן, אם כי יש דיון אם זה מיקום נכון או שמא בצומת אורנים קרוב לתלפיות נכון יותר. דווקא תחנה ממש סמוך לאומן 17 לא מתוכננת... הרכבת חולפת מתחת לפארק המסילה אל מלחה וגן החיות (שמאחר והן סגורות עד להודעה חדשה סימנתי אותן גם באפור כהה) ואולי חזרה לבית שמש, למה אולי?, כי יש דיברורים גם על הפיכת המסילה היפה ביותר בישראל למסילת רק"ל בינעירונית (טראם-טריין) ששתטייל בבית שמש, תטפס דרכה לירושלים ותתחבר למסילות הרק"ל שנבנות בבירה כדי להביא את הנוסעים הרבים מבית שמש ליעדם העיקרי בצפון ירושלים. 
היו דיבורים על תחנה מתחת לכותל, בשאטל כלשהו שיתפצל מהמסילה התת קרקעית אבל לדעתי זה דיבורים בעלמא אז לא סימנתי תחנה בכותל. הקישור ההגיוני יותר לכותל יתבצע כנראה באמצעות מעבר ברחוב יפו ל"קו הזהב".

הוספתי את המסילה הקיימת מרמלה לבית שמש שלמיטב ידיעתי לא מתוכננות תחנות חדשות לאורכה, אבל כן יש תכנון לתחנה חדשה במרכז בית שמש החדש (בין רמה א' לרמה ג'). זו תחנה בסימן שאלה כי אם תיבחר טכנולוגיית הטראם-טריין כנראה לא תיבנה תחנת רכבת כבדה במרכז בית שמש. 
שימו לב שלא הכנסתי את קו בית שמש-מלחה כקו פעיל אלא עתידי מאחר שלמיטב ידיעתי הוא מבוטל עד להודעה חדשה.

90. בית שמש מרכז
91. ירושלים הדוידקה
92. ירושלים החאן (או האורנים)

וססייקליטט שאל בתגובה שאלה נכונה, איך זה שלא מתוכננת תחנת רכבת בתלפיות ליד האומן? זה ממש מתבקש.

ט. שלוחת מודיעין
גם תחנת מודיעין מרכז תוכננה מראש כתחנה שניתן להאריכה בקלות הלאה. מתוכננת תחנה נוספת בצומת שילת ויש דיברים גם על תחנה מאד הגיונית במודיעין עילית. שכרגע לא מתקדמים כי לא בטוח שלמדינת ישראל יש את הגב הפוליטי העולמי להכריז על תחנת רכבת חדשה מחוץ לקו הירוק. אבל בגלל שהיא כל כך הגיונית (עיר של 70,000 תושבים חרדים שתגדל ל-120,000) ותספק שירות מאד נדרש לירושלים,  סימנתי אותה.
את השירות לירושלים דרך קשת מודיעין סימנתי כבר עכשיו כי הוא אמור להיפתח ממש בקרוב.

93. שילת
94. מודיעין עילית

י. תל אביב ולולאת השרון
אנחנו זונחים שניה את פורמט הדרום-צפון כי למסילה המזרחית אקדיש פסקה משלה רק אחרי שאעבור את חדרה.
קראתי איפשהו שמתוכננת תחנת רכבת בכביש 1 ממול למועצה המקומית אזור, אבל לא מצאתי לכך כרגע סימוכין. בכל מקרה סימנתי אותה.
יש דיבורים על החלפת תחנת כפר חב"ד בתחנה בחניון שפירים אבל לא על גם וגם, אז השארתי כרגע את כפר חב"ד במקומה.
בתל אביב מתוכננת כבר שנים תחנה ביצחק שדה, בין ההגנה לשלום. היא תחכה לחישמול מלא של כלל הרשת ולמיטב ידיעתי לא כלולה בפרויקט ריבוע המסילות (תעדכנו אם אתם יודעים אחרת). אז אולי היא תקום במסגרת פרויקט המסילה החמישית והשישית ואולי היא לא תקום לעולם.
ברמת השרון מתוכננות שתי תחנות, גלילות דרום שתקום על קו הגבול בין תל אביב לרמת השרון בין מחלף קרן קיימת לכביש 5 ותשרת את השכונות שייבנו שם, ואולי יותר חשוב, אמורה גם להתחבר לקו M1 ולקו M3 להאב תחבורתי מטורף, וגלילות צפון (שתקבל את השם העממי סינמה סיטי) שאמורה בעיקר לשרת את אזור התעסוקה שרמת השרון כבר בונה באזור חניון סינמה סיטי. 
שאר הלולאה למעשה כבר בנוי, אם כי תפעולית היא לא סגורה ואולי לא תיסגר לעולם (יש שמועות שעם פתיחת המסילה המזרחית ייזנח קונספט הלולאה לחלוטין לטובת תוכנית תפעולית אחרת).

95. אזור
96. יצחק שדה
97. גלילות דרום
98. גלילות צפון.

יא. ממשיכים צפונה לבנימינה
לאורך קו החוף אחרי הרצליה מתוכננות למיטב ידיעתי עוד שלוש תחנות חדשות, שפיים, ששמור לה מקום ליד חניון החנה וסע הענק שנבנה שם עבור הנתיב המהיר (אבל היא לא כלולה בפרויקט, כלומר ייתכן ולא תקום בסוף), נתניה מכללות, שעיריית נתניה דוחפת להקים בין ספיר לבין נתניה מרכז.  ותחנה שמקדם תעשיון חפר מדרום לתחנת חדרה מערב, כי כל תעשיון צריך תחנה...   התחילו גם דיבורים על תחנה נוספת בצפון נתניה אבל אני לא חושב שהם התקדמו, נזכור אותה אם לא נגיע ל-120,
מבחינת התוכנית התפעולית זה מתחיל להיות מאתגר להציג מה עוצר בתחנה ומה מדלג. הקו ממודיעין לנהריה הוא היחיד שמדלג על הרצליה כשכל השאר בלו"ז הנוכחי עוצרים בה, בכך הרצליה משתדרגת לרמה הצפונית של תחנת לוד כתחנה מעבר חשובה ברשת של מרכז הארץ. קו כרמיאל עוצר בחדרה אך מדלג על בנימינה, הקו ממודיעין לנהריה עוצר בבנימינה אך מדלג על חדרה ואילו הקו המהיר מבאר שבע מדלג על שתיהן... מקווה שיצא ברור.
במסגרת תת"ל 65 של ריבוע מסילות החוף, תחנת בנימינה אמורה לזוז מערבה ולהתמקם בין בנימינה לאור עקיבא ליד כביש 4. לא ספרתי אותה כחדשה כי למיטב הבנתי בנימינה הקיימת תתבטל, אבל אולי אתבדה.


99. שפיים
100. נתניה - מכללות
101. תעשיון חפר

י"ב - המסילה המזרחית

המסילה בבניה ולא פחות מ-9 תחנות רכבת הוכרזו לאורכה, כך שאנחנו מתקרבים למטרה. אבל  האוצר סירב להעביר תקציב לכל כך הרבה תחנות על אף הבטחותיו של ישראל כ"ץ, וכנראה יוקמו בשלב הראשון רק 3. אני אסמן את כולן, אבל את אלה שקיבלו אישור להקמה במסגרת הפרויקט אסמן באפור מלא לביצוע. תעופה (אירפורט סיטי),, אלעד, וטירה-כוכב יאיר. השאר נכנסו למגירה אבל אולי מתישהו יוקמו.
אם מישהו תוהה למה נדרשת מסילה ללא תחנות? הרי שמלכתחילה היא יועדה בעיקר לשפר את ביצועי חטיבת המשא של רכבת ישראל, ולפנות זמן מסילה שמוקדש למשא במסילות החוף, ואולי גם לאפשר רכבות מהירות מחיפה לבאר שבע שלא דרך תל אביב בימי החיילים העמוסים. התחנות הרבות שסומנו לאורכה הן בעיקר תוצר של גזירת דיבידנדים פוליטיים.
ובכל זאת אני מהמר שתחנת ראש העין דרום קום תוקם וכך גם תחנת חדרה מזרח. לגבי אחיטוב, כפר סבא מזרח ולוד צפון אני ממש לא בטוח שהן יקומו מתישהו. בתגובות כתב לי מישהו שבוחנים תחנה באזור בת חפר-כפר יונה שלא הכרתי אז הכנסתי גם אותה. היא לפחות הגיונית.




102. לוד צפון
103. תעופה
104. אלעד
105. ראש העין דרום
106. כפר סבא מזרח
107. טירה-כוכב יאיר
108. טייבה-קלנסווה
109. בת חפר-כפר יונה
110. אחיטוב (כנראה אם באקה-ג'ת ובת חפר יוקמו תוקם אחיטוב לא תוקם, הן ממש קרובות)
111. חדרה מזרח

י"ג הי צפונה לחיפה
בין בנימינה לחיפה מתוכננות שתי תחנות חדשות למיטב ידיעתי - זכרון יעקב וטירת כרמל
112. זכרון יעקב
113. טירת כרמל

י"ד - רכבת העמק
לאורך רכבת העמק לא הוקמו שתי תחנות שנשמר להן מקום בתכנון הראשוני. נשר ותל יוסף (ליד עין חרוד ומוסדות מועצה אזורית גלבוע). הן לא נמצאות גבוה ברשימה להקמה, לפחות כל עוד יש שם מסילה יחידה ורכבת לא תדירה.
וגם בדיונים על שדה תעופה ברמת דוד תמיד אמרו שתהיה שם גם תחנה, אז למרות שהשרה אמרה שהיא מקפיאה את הרעיון, שמתי אותה.
ואם כבר אני מציג את תחנות חיפה, אזכיר שחיפה מרכז השמונה אמורה לזוז קצת לכיוון קרית הממשלה ותחנת בת גלים אמורה לזוז קצת דרומה לכיוון שכונת המגורים, במסגרת תת"ל 65 צפון - שיקוע מסילות חיפה.

114. שדה תעופה רמת דוד
115. נשר
116. תל יוסף

בתגובות כתבו לי שהמסילה המתוכננת לכיוון ירדן מבית שאן כנראה מתוכננת בסטנדרט שיאפשר גם רכבות נוסעים, אבל אני לא רואה באופק הקמת תחנה צמוד לגבול, אז לא הכנסתי אותה.

ט"ו - מסילת מנשה
חוזרים קצת דרומה לראות את המסילה שמחברת בין המסילה המזרחית למסילת העמק.

לאחרונה התבשרנו שהשרה תומכת בתחנה בבאקה ג'ת, שעשויה להחליף את תחנת אחיטוב גם אם האופק שלה רחוק יותר.
חריש מפעילה לחץ על הסטת המסילה לשטחה מה ששם את כל העסק באי ודאות, אבל תהיה תחנה או בחריש או מתחתיה, ותחנה נוספת כנראה באזור השטוח יחסית של ואדי ערה (אזור ערערה-כפר-קרע). באזור ההררי של אום אל פאחם כנראה לא ניתן לבנות תחנה בתקציב סביר בשל העומק הנדרש לתחנה.
גם מטרת המסילה הזו היא קודם כל משא, להקל על הרכבות המקשרות לנמל חיפה לנסוע דרומה בלי לעבור במסילות העמוסות ביותר ולאפשר לתעשיה בגליל להגיע בקלות לנמל אשדוד או למרכז. ולכן התחנות לאורכה נתפסות יותר כעלה תאנה מאשר משהו שממש צריך אותו. תושבי עפולה שמייחלים לרכבת מהירה לתל אביב ותושבי חריש שמייחלים לרכבת כלשהי לא ממש זורמים עם השוליות הזו. זו גם הסיבה העיקרית שהמסילה הוסטה ממרכז ואדי ערה אל גבעות מנשה באופן שיאפשר בנייה ללא מינהור מסיבי שיכביד על היכולת של הסעת רכבות חומרים  מסוכנים במסילה זו.

117. באקה ג'ת
118. עירון או חריש
119. ערערה.

ט"ז מסילת טבריה

המסילה תתפצל לכיוון טבריה איפשהו בין מגדל העמק לעפולה, כך שלא תהיה רכבת ישירה מטבריה לעפולה. היא תכלול שלוש תחנות חדשות בכפר תבור, בצומת גולני ובטבריה למעלה (צומת פוריה). היא עוד ממש רחוקה לביצוע.
-
120. כפר תבור
121. צומת גולני
122. טבריה

מתוכנן פיצול נוסף באזור יגור צפונה בציר מקביל לציר החוף עד שלומי ומשם לחומוס בבירות, למיטב הבנתי היא לא בתוכנית הנוכחית אז לא הכנסתי אותה (מה גם ששכבר עברנו את יעד ה-120). בניגוד למסילת ניצנה ומסילות ארז, תרקומיא ושער אפריים שלא הכנסתי, למסילה הזו יש עוד שימושים חוץ מקישור למדינה שכנה ולכן אולי יבוא יום והיא כן תקום גם אם לא תגיע עד לביירות...

והנה מפה שמאחדת את מסילת העמק, מסילת מנשה ומסילת טבריה.
הגענו ליותר מ-120 תחנות אבל המדינה עוד לא נגמרה...

י"ז - היי צפונה לנהריה וכרמיאל
מגיעים לקצה הרשת הקיימת, מתוכננת תחנה חדשה באזור כורדני שאולי תהפוך ל"מרכזית הקריות" ומתוכננת תחנה חדשה סמוך לעיר הערבית החדשה טנטור (שאולי תהיה רק הרחבה משמעותית של ג'דיידה מכר הקיימת ואולי תהיה עיר עצמאית). 
123. סביוני ים (כורדני)
124. טנטור - ג'דיידה-מכר


י"ח - המסילה לקרית שמונה
הגענו לקצה הרשת. כנראה לכרמיאל תקום עוד תחנה במזרחה שעדיפה על הפגיעה בנוף הצפויה בתחנת "צומת שבע - מירון-חנניה", כלומר היא תחליפית לה. בנוסף תקום תחנה בחצור הגלילית ובקרית שמונה, ונשמר מקום גם לתחנה עתידית אפשרית בצומת כ"ח שלא אמורה לקום בשלב הראשון.

125. כרמיאל מזרח
126. חצור הגלילית
127. צומת כ"ח
128. קרית שמונה.


הגיע הזמן לסכם ולראות את הכל ממעוף הציפור. הגענו לקצת מעל 120 תחנות, 128 ליתר דיוק, כך שכנראה יש לפחות שמונה תחנות שלעולם לא ייבנו מתוך הרשימה (או לפחות לא עד 2040). מעניין איזה? 5 מתוכן בלבד כרגע בפרויקט שכבר נמצא בביצוע (מעוין שורק, רמלה דרום, תעופה, אלעד וכוכב יאיר טירה). יש לי תחושה שעד 2040 נראה אולי רבע מהרשימה מתממש. עוד 14-15 תחנות "בלבד". אבל אולי אני פסימי ונראה תנופה שבסופה ייבנו חצי מהתחנות המתוכננות קמות - 30 זה ממש מכובד. זה הגדלה של כמות התחנות בהיקף של קרוב ל-150 אחוז.

האם שכחתי משהו? כיתבו לי בתגובות

השלב האחרון במשימה הוא לבצע התאמות לגיאוגרפיה האמיתית של מדינת ישראל. לא נגעתי כמעט בצפון דרום כי המפה גם ככה ארוכה, והשארתי את קו אילת וקו קרית שמונה סכמטיים לחלוטין, אבל כן תיקנתי קצת את כל המזרח מערב, כך שבית שאן לדוגמה תופיעה במרחקה ה"אמיתי" ממסילות החוף. זה כמובן יצר עיוותים אחרים (מסילת ערד נראית ארוכה יותר ממסילת אילת) אבל מאחר והמטרה הגרפית בסוף היא גם מפה שנכנסת לדף A4 או קרוב לכך, הנחתי שהעיוות הזה במסילה שלא תיבנה בקרוב יתקבל בהבנה... אזור המרכז כמובן הכי פחות "נכון" גיאוגרפית כי שם יש הכי הרבה אילוצים גרפיים.
















37 תגובות:

  1. ייצוג מאד מפורט ויסודי לכל התוכניות הרשמיות.

    יש לי כמה השגות על התכנון הרשמי:

    1: חיבור המסילות בחדרה

    2: דפוס השירות לתחנת גדרה

    3: קו השלוחה לליקית

    4: מיקום התחנות התת קרקעיות המתוכננות בירושלים

    5: היעדר חיבור רכבתי למלונות עין בוקק.

    6: חיבור ירוחם לדימונה במקום לעיר הבה"דים (שנעדרת מהמפה מבוססת התיכנון הרשמי) ורמת חובב.

    בהרחבה:

    1: לדעתי הצומת המסילתית בחדרה צריכה לאפשר החלפה מלאה בין המסילות שם. מסילת החוף צריכה חיבור הן למסילת מנשה והן למסילה המזרחית. להבנתי התיכנון הרשמי הוא שמסילת מנשה תחובר רק למסילה המזרחית. טעות קשה בעיניי כי תיכנון כזה לא מאפשר רכבות מעמק יזרעאל למסילת החוף.

    2: מסילת גדרה יוצרת לולאה דרומית שניה, אחרי לולאת רשל"צ המתוכננת. ככזו קשה לשלב בה רכבות קיימות שיעדן בתל אביב (וכל המדינה רוצה לתל אביב). יתכן שיש בה הגיון כתחנת טרמינל לרכבות נוספות מצפון בעידן המסילה הרביעית (היא תחובר הן לקו הראשי והן לקו רחובות וקו החוף המערבי) אבל קשה לי לראות לולאה מצליחה כל כך רחוק מהמטרופולין. אני גם לא חושב שתושבי "מדינת חדרה - גדרה" יסכימו לטריק הפריפריאלי של קו לעיר משנית כפי שנעשה באופן קבוע במסילת העמק וכפי שנעשה כיום באופן "זמני" במסילת הנגב המערבי.

    3: להבנתי היתה אמורה להיות מסילה עוקפת באר שבע. ככזו הגיוני שתהיה עליה תחנה. ממה שקראתי במאמר נראה שליקטת פרסומים רשמיים ותוכניות רשמיות רבות כדי ליצור את המפה - אז הבעיה היא בתכנון הרשמי. במערכות מורכבות קווי שלוחה מועדים לפורענות והתייעלות משום שהם דורשים תשומות נוספות בהשוואה לקווים רגילים. ככאלו אני אומר מדי פעם ש"שלוחה דינה להסגר". עם מעבר הצבא דרומה (עיר הבה"דים, דרומית לבאר שבע ואולי מצדיקה הארכה של מסילת רמת חובב) הגיוני שהשירות הרכבתי לבסיסי הצבא בדרום יסתמך על כפילות עם הקווים האזרחיים כדי שתישמר גישה תדירה יותר לכל אורך השבוע ובשעות שירות נרחבות יותר.

    4: מיקום התחנות המתוכנן לפנים העיר ירושלים נוראי.

    הדוידקה היא מקום בשולי מרכז העיר שמרגיש רחוק מאד ממרכז העיר. התיכון שלי היה באזור וההליכה לעיר היתה עניין של דקות ארוכות אפילו למלך ג'ורג', ובוודאי לכיכר ציון. אם כבר מביאים תחנת רכבת למרכז ירושלים על תוואי דומה לרחוב יפו אז בניין העמודים (תחנת יפו מרכז של הרק"ל בקו האדום) הרבה יותר מתאים. בעבר היתה שם התחנה המרכזית לפנינשזו עברה לכניסה לעיר ועד היום עדיין יש שם מוניות שירות לתל אביב(ברחוב הרב קוק). זה מקום תח"צי שמחזיק מעמד ויהיה גם על הקו הכחול. אם היו ממקמים תחנה ברחוב הנסיכה מרי (שלומציון המלכה למי שאינם ירושלמים) כדי שתשרת הן את מרכז העיר והן את העיר העתיקה היה אפשר ליצור מנהרת מסועים סבירה לנקודה זו. שתי האופציות עדיפות בעיניי על הדווידקה שפשוט אינה משרתת את מרכז העיר.

    החאן זו בחירה רעה למוקד בינעירוני כי המיקום נכשל כבר בעבר. למקם שם תחנת רכבת בשם הנוסטלגיה זו טעות תיכנונית. לחאן פשוט אין עורף של שכונות במרחק הליכה סביר. בניגוד לבניין העמודים אפילו מוניות השירות וויתרו על החאן. תחנה בצומת אורנים בקצה הדרומי של המושבה הגרמנית, עם יציאה באזור בריכת ירושלים תשרת נקודת מפגש בין שכונות רבות עם מסה קריטית של נוסעים.

    מפתיע שאין תוכניות רשמיות לתחנה באזור תלפיות / מקור חיים. זהו אזור פתוח בין מספר שכונות מגורים ואזור התעשייה תלפיות. תחנה בהשקה בין פארק המסילה, האומן וברעם יכולה לשרת גם את מסוף אגד תלפיות שבאזור.

    5: כששונאי ישראל רוצים להפגין מול חנות ישראלית הם עושים זאת מול חנות של אהבה. ישראל זה ים המלח וים המלח זה ישראל. רכבת ישראל צריכה להגיע מנתב"ג לנקודנ מעל למלונות ים המלח משום שהם אחד מהנכסים התיירותיים החשובים ביותר של המדינה. זה צריך להיות קל כמו לקחת מטרו לחנות של אהבה.

    6: החיבור הישיר המתבקש מירוחם צפונה הוא דרך עיר הבה"דים ורמת חובב לבאר שבע. בצורה כזו התנועה הצבאית והאזרחית ישלימו זו את זו לחיזור אותו הקו ואותן הרכבות. המסלול ישיר יותר מחיבור דרך דימונה ולא יהווה נטל על הקו לאילת.

    הדיאגרמה עצמה מרכזת את הכל בצורה שמאפשרת תמונת על. תודה.

    השבמחק
    תשובות
    1. המפה שאני עשיתי היא לא ייצוג של כל האפשרויות המסילתיות, וכמובן שהיא גם עשויה להשתנות מבחינת החיבורים של הקווים האפורים למסילה הראשית ככל שתתבהר התמונה התפעולית.

      1. לגבי חדרה, למיטב ידיעתי בהחלט מתוכננות קשתות גם בחיבור בין המסילה המזרחית למסילת החוף (בין חדרה מערב לפרדס חנה) וגם בחיבור בין המסילה המזרחית למסילת מנשה (באזור צומת מג"ב) כלומר תפעולית בהחלט יהיה אפשרי להעביר רכבת ממסילת מנשה למסילת החוף. ההחלטה הגרפית שלי לסיין את הקו האפור של המסילה המזרחית בפרדס חנה ולהתחיל את הקו האפור של מסילת מנשה מתחנת אחיטוב אולי מטעה בהקשר הזה ומסתירה את האפשרויות התפעוליות הגלומות.

      2. כמו שבקו הרכבת המערבי הם לא ממש הסכימו ל"טריק" וכופפו את הידיים של המשרד לשמר שירות ישיר לתל אביב (דרך רחובות) וכמו שבעמק הם ממשיכים לדרוש שירות ישיר לתל אביב (מתישהו גם הובטח שקו העמק ימשיך עד הרצליה אבל זה לא קרה עכשיו, אולי זה יקרה אחרי שרבת ירושלים תוארך עוד צפונה ויתפנה מקום של רכבות מסיימות בהרצליה). כך גם בגדרה אנחנו לא יודעים מה יהיה. אנחנו כן יודעים להגיד שבגדול רעיון הלולאות הוא רעיון שהרכבת רוצה לסגת ממנו, לפחות בלולאה הצפונית, וגם כנראה לא תהיה לולאה דרומית כי כל השירות במסילת 431 מתוכנן להסתיים במודיעין או בירושלים ולא "לעשות סיבוב" השאלה איך ייראה השירות לאלעד ותעופה עדיין פתוחה כי במקור תוכננה לולאה מרכזית אבל לך תדע מה יהיה בסוף.

      כך גם בגדרה, מתוננות רכבות נוסעים מאשדוד לירושלים, ואז יתחילו הלחצים לשירות ללא החלפות לתל אביב. מה זה יביא? לא יודע.

      3. מתוכננת מסילת עוקף באר שבע לרכבות משא. כדי להרחיק רבות חומרים מסוכנים מהעיר (מפעלי הברום וכו'). אני די בטוח שהתוואי של השלוחה לליקית נשען על ההתחלה של המסילה הזו, אבל אני לא יודע בוודאות.
      לגבי עיר הבה"דים, בשל ההצבה של תחנה רכבת מרכז באר שבע כטרמינלית, די מסובך לעשות רכבות ש"חולפות דרכה דרומה" וברור שלא הגיוני לדלג עליה. הקטע בין נאות חובב לעיר הבה"דים נראה קצר אבל הוא למעשה מאד מורכב ודורש כ-11 גשרים. ובכל מקרה השירות לעיר הבה"דים מבוסס בעיקר על חיילים שמשרתים במוד של בסיס סגור, כלומר באמצע השבוע לא צפויים הרבה נוסעים ובימים ראשון וחמישי צפויה מהומת אלוהים ופגיעה ביכולת של אנשים (וחיילים אחרים שמגיעים מכיוון הערבה) לעלות בבאר שבע מרכז על הרכבת לתל אביב. בקיצור, סל של בעיות שהביא לאמירה שעדיף שישורתו באמצעות אוטובוסים של היסעים מיוחדים בימים א, וה' במקום ברכבת.
      ליקית היא בסיס פתוח של 3000 חיילים, רובם מהמרכז, ובשילוב עם כל האזרחים שיעדיפו להגיע אליה (ערד, מיתר וכו') יש לה הי היתכנות לא רעה להיות עם מספר נוסעים יפ בשני כיוונים ולהקל על העומס בתחנות באר שבע.

      4. לגבי ירושלים אני מניח שזה נובע גם מאילוצים. הבנתי שאיתרו שטח שמתוכנן עליו בכל מקרה פרויקט מגורים גדול ואזס מתלבשים עליו בשביל החפיר. אגב מאחר ותחנות זה דבר ארוך, זה לא סותר יציאה נוספת מ"הלובי התת קרקעי" ישירות אל אזור קינג ג'ורג'בנוסף ליציאה בדוידקה, כי ליציאה כזו חתימת קרקע יחסית נמוכה (כיכר ציון כנראה כבר רחוקה מדי).
      לגבי החאן, אני לא חושב שנסיון העבר בהקשר הזה שווה משהו, אין שום דבר דומה לא בתוואי הרכבת לתל אביב ולא באזור החאן כיום (וכפי שעוד יתפתח בעתיד) לעומת מה שהיה פעם. העיר בעצם התקרבה אליו והמדרשים הריקים בסביבותיו מתמלאים בנניינים די מסיביים (בעיקר מגורים, מלומנאות ומסחר). כך שזה כבר לא חור באמצע העיר. ואני בכוונה לא מדבר על הרכבל לכותל כי קו הזהב מרחוב יפו לכותל אמור לתת שירות הגיוני יותר והרכבל יישאר כרובד תיירותי יותר מאשר תחבורתי אמיתי.
      לגבי תלפיות אני מסכים איתך.
      5. אני חושב שערד עונה להגדרה הזו. (האם אתה מציע רכבל בוקק?)
      6. נכון, אני גם לא מבין את ההגיון במסילה של ירוחם...

      מחק
    2. 1ב. טוב לדעת. אם כך זה יותר אתגר עיצובי ולא בעיית תשתית. בתחתית הלונדונית יש ביטויים לתחנות חיבור מסובכות של ענפים על אותו הקו במקומות כמו Camden Town ו Earls Court. בימינו עם האוברגראונד מקומות כמו Stratford ו Willesden Junction כוללים תחנות חיבור מאד מסובכות שמראות איך אפשר לייצג חיבורים.

      2ב. מה שאתה אומר על 431 מעניין משום שזה יוצר שני שלבים שונים לפני ואחרי המסילה הרביעית באיילון. עד שתהיה מסילה רביעית הרכבות מירושלים ומודיעין יצטרכו להסתיים ברשל"צ דיין. אחרי שתהיה מסילה רביעית אפשר להמדיך אותן לאיילון דרך חולון, מה שיגביר את האטרקטיביות של המסילה הפרברית שם. לגבי גדרה אני מנחש שהכי קל שתהיה טרמינל לרכבות פרבריות מקו באר שבע כי אי אפשר להעמיס שם תחנות ביניים בשירות פרברי שמקורו בבאר שבע בלי לפגוע בתושבים. גדרה היא נקודת מוצא מצויינת לרכבות שיעצרו במזכקת בתיה, רמלה, לוד, גני אביב וכפר חב"ד / שפירים הרבה אחרי שרכבות ה 250 קמ"ש מבאר שבע ודרומה יעברו לעוקף רמלוד.

      3ב. בשוויץ הרכבות הארציות מחייגות כל תחנה שניה או שלישית. במסע הרכבתי שסיקרתי בפורום הרכבת הארצית מ Visp לשדה התעופה של ציריך חייגה בברן ובציריך מרכז. באנגליה יש תופעה צנועה יותר בתחנת Eastbourne בחוף הדרומי ממזרח לברייטון: התחנה היא תחנת ביניים על שלוחה, רכבות מחייגות בתחנה וממשיכות במסלולן. עם תאי ניהוג בשני צידי הרכבת כל שנחוץ הוא שהנהג ילך לצד השני. זה פותרון פשוט וזול לבעיית באר שבע מרכז בלי מנהרות ב-רגר ובלי לוותר על תחנה חזקה במיקום טוב. אפשר אפילו להחזיק עגלת גולף או שתיים בבאר שבע מרכז כדי שהוועד לא יתלונן שהנהגים חייבים ללכת ברגל.

      אם יהיה קו פרברי או מאסף בערבה עדיף שיסתיים בבאר שבע מרכז. עיר הבה"דים פלוס ירוחם - אפשר להפעיל רכבות ארציות מחייגות ורכבות תיגבוא פרבריות שמקורן בבאר שבע מרכז.

      4ב. אני מבין את שאלת האילוצים, אבל בדוידקה מספר מגדלים קיימים ובניינים וותיקים רבי קומות. המגרש הריק בוולנברג (לפי כל העיר יש שם סיכסוך תיכנוני בין הבעלים לעירייה עוד מימי המנדט !) נמצא בחצי הדרך בין הדווידקה למלך ג'ורג' ורחוק מדי מתחנות הרק"ל הקיימות. הוא מתאים אולי כפיר גישה אבל עדיף שיבנו את התחנות מלמטה ויסתפקו באיזו "חנות" בכל יציאה. בלונדון כשרוצים להאריך תחנה תחתית בונים שתי יציאות נפרדות בשני קצות הרציף. בצורה כזו רציף של כ 150 מטרים יכול להתנפח בקלות לכיסוי אזור של 300 מטרים עם יציאה בכל קצה בתחתית. רציף ארצי של כ 300 מטרים בקרוסרייל יכול להתנפח לכיסוי אזור של כ 500 מטרים באותה השיטה, וכך למשל הצליחו להמנע מתחנה ייעודית באוקספורד סרקס בזכות יציאה מערבית חדשה לתחנת Tottenham Court Road. אם היו משתמשים בשיטה זו באומה היתה לה כניסה שניה ברק"ל הטורים - לפי open street map זה מרחק עלייה הגיוני מקצה הרציפים המזרחי.

      תסתכל במפה של החאן - הרדיוס של הקילומטר עד המייל ממנו מלא פארקים וגנים לאומיים. זו עובדה שמצמצמת הת העורף המיידי של התחנה. אל תבין אותי לא נכון - הייתי מאד שמח לראות את הרק"ל עוצרת ברציף הישן בשם הנוסטלגיה, אבל המיקום פשוט לא נכון לתחנה השניה של ר"י בפנים העיר. הגעתי למסקנה זו בצער רב כששקלתי את רעיון הלולאה המסילתית לפני כעשור ואני עומד מאחוריה. החאן בהחלט היה נקודת פתיחה בחשיבה שלי, אבל הגעתי למסקנה שהוא לא מתאים בגלל מיקומו וסביבתו. תסתכל על צומת אורנים והקילומטר או המייל שסביבה.

      טוב להסכים על תלפיות. בדיונים כאלו הוויכוח תמיד עולה על ההסכמה אז טוב להגיע להסכמות.

      5ב. אני מציע מסילה לארוך קו המצוקים, תחנה מעל לעין בוקק ופניקולר (אם אפשר - ממונהר או בנקיק שיסתיר אותו חלקית). בגלל הטופוגרפיה אני חושב שהכי הגיוני להמשיך את המסילה ממפעלי ים המלח בצפע אל המישור שמעל לים המלח. יתכן שהתחנה תצטרך כביש גישה לכביש 31. מסילה מערד תצטרך לחצות את הרכס שם ואולי לרדת שיפועים בלתי אפשריים. אני חושב שלאורך ים המלח עצמו יצטרכו להמשיך לנסוע באוטובוסים. אני נגד מסילה שתקיף את מצדה מכל צד שהוא. עין בוקק יכולה להיות מוקד שממנו תצא תחבורה משלימה אזורית אחרי נסיעת רכבת נוחה מהמרכז. אני מקווה גם שאפשר לחבר את אותה השלוחה של עין בוקק לקו לאילת - כנראה בקשת בין קו אילת - דימונה לשלוחת צפע המורחבת. באופן כזה ים המלח יחובר גם לנתב"ג וגם לרמון. אגב כל "הישראלים בעגלות" מוכרים מוצרי ים המלח. אי אפשר לחדד מספיק כמה החיבור ישראל - ים המלח חזק בחו"ל.

      6ב. שוב טוב להסכים.

      מחק
    3. 2ב - כאמור מדובר במסילת משא עם עלה תאנה של תחנת נוסעים, שאף אחד, גם לא ברכבת ישראל, לא ממש חשב איך נכון לשרת... נחכה ונראה. מה שאתה מציע עקרונית אפשרי אבל תלוי באופי התחנה (2 רציפים בלבד שיתמכו בתנועה עוברת בלבד או ארבעה רציפים שיתמכו גם בתחנה טרמינלית).
      רק לגבי נקודת המסילות 250 קמ"ש, יש תוכנית שלמה וגרנדיוזית שלא בהכרח מתבססת על המסילות הקיימות והתחנות הקיימות לרכבות ה-250 קמ"ש. עוד לא ראיתי אותה אבל כשהיא תיחשף אין ספק שזה ישנה כמה וכמה דברים בהבנה שלנו לגבי איך הרשת אמורה לפעול בעידן ה-250 קמ"ש. מצפון לתל אביב זה כבר הולך ומתבהר (תת"ל 65 לריבוע מסילות החוף), ומתל אביב דרך נתב"ג לעוקף לוד ועד כביש 7 פחות או יותר זה גם די ברור כבר, אבל מה הולך לקרות מדרום לכך עוד קצת נשגב מבינתי.

      3ב. זה בהחלט אפשרי לבצע חיוג שכזה בב"ש דרום. כאמור יש עוד הרבה סיבות אחרות למה זה מסילה לעיר הבה"דים לא בראש סדר העדיפויות. זו כנראה הכי משנית מבינהם.

      4ב, למה שאתה מדבר התכוונתי פחות או יותר. הסימון בדוידקה הוא לפיר המרכזי שישמש לעבודות החפירה, פירים משניים ידרשו פחות שטח ובהחלט ניתן לעשות אחד באזור קינג ג'ורג'. מקווה שמישהו קורא את זה...

      5ב ד"ר עידו קליין בדיוק כתב שמישהו חושב כמוך ובוחן תחנה באזור צומת אורנים במקום החאן. כך שאולי אנחנו מכוונים לדעת גדולים.



      מחק
    4. הגישה הבסיסית שלי היא לחשוב איך היו מיישמים בארץ את מה שקיים סביבי בחו"ל.

      במקרה של אורנים ותלפיות אני חושב שמדובר באחד המקרים שהנסיבות הגאוגרפיות צריכות לגבור על התאוריה. המרחק בין המיקומים הוא כ 1.4 ק"מ אך המיקומים שלהם מאפשרים סוגי קישוריות ושימוש שונים.

      תחנה תת קרקעית מתחת לפארק המסילה באזור צומת אורנים (יציאות: צומת אורנים וצומת עמק רפאים / רחל אמנו או בניין בריכת ירושלים) היא אופציה לתחנה עירונית מובהקת. עיקר ההגעה לתחנה יהיה ברגל ובתחבורה משלימה. המיקום מאפשר תח"צ מזין לא רק מרחוב עמק רפאים, בן זכאי ופייר קנינג אלא גם מכובשי קטמון ומרחוב יהודה. האזור מוקף שכונות מגורים מכל צדדיו ויש בו גם רחוב מרכזי מוצלח - רחוב עמק רפאים, ה High Street הירושלמי היחיד מחוץ למרכז העיר. שלוחת מלחה של הקו הכחול תעבור בעמק רפאים ובבן זכאי כחיבור מסילתי עירוני לתחנה.

      תחנה קרקעית בתלפיות תהיה זולה בהרבה מהתחנות התת קרקעיות ולכן אני מקווה שהיא תיבנה בנוסף ולא במקום תחנה באורנים. תחנה כזו יכולה להיות תחנת חנה וסע של רכבת ישראל לא רק לקטמונים ושכונות דרום מזרח ירושלים אלא גם לישובי גוש עציון המחוברים לעיר בכביש 60 (דרך חברון). התחנה תשרת גם את אזור התעשייה (והמסחר) תלפיות. אם אינני טועה הקו הרוחבי בדרום העיר (סגול ?) מתוכנן לעבור בברעם / האומן בסמיכות לתחנה.

      שתי התחנות יחזקו את אלמנט הפיזור העירוני של החיבור למלחה. כמי שהיה בעבר תושב גילה אני יכול להעיד שמבחינת דרום העיר כל נסיעה לתל אביב התחילה בנסיעה ארוכה לכניסה לעיר. אם רכבת ישראל תמקם מספר תחנות לאורך התוואי הישן-חדש אז הנסיעות המשלימות משכונות כמו גילה, ארמון הנציב וחומת שמואל לתחנות הרכבת הארצית יהיו מסיעות קצרות של 10-15 דקות. זו אגב אחת הסיבות שאני מוותר על החאן. המיקום פנימי מדי לפרברים וחיצוני מדי למרכז העיר.

      מחק
    5. כן, זה נשמע ניתוח טוב של הצורך בשתי תחנות. גם אם המרחק קטן. לך תדע, אולי זה יקרה.

      מחק
  2. אחלה פוסט!
    שמתי לב לטעות קטנה, כחלק מפרויקט שדרוג הקו לדימונה ייבנה חיבור לבאר שבע מרכז וככל הנראה הקו יתחבר שם ולא בב"ש אוניברסיטה

    השבמחק
    תשובות
    1. הקטע הזה של באר שבע+היציאה לדימונה מייצג מצב קיים ולא תוכנית עתידית, ובכל מקרה לא מדובר בתוכנית מסילות מפורטת. אתה מדבר על קשת שתיבנה בין שלוחת באר שבע מרכז למסילה לכיוון דימונה ואכן היא בתוכניות, ואכן סביר שכשייפתח הקו לאילת (או אפילו ישודרג השירות לדימונה כשלב א' מהפרויקט הזה) אז תיבנה השלוחה, תוכפל המסילה וכל השירות מבאר שבע אוניברסיטה לדימונה יעבור קודם בבאר שבע מרכז, אבל גם יכול להיות שלא. אז על אף שמדובר בהערה עקרונית נכונה לא נראה לי שמדבר כרגע לפחות בטעות בעיצוב המפה. לפחות לא כזאת שכדאי לתקן ואז לבלבל בה אנשים פחות בקיאים.

      מחק
  3. אחלה פוסט שעוזר לגרות את הדימיון
    מה עם שדה התעופה ברמת דוד?

    השבמחק
    תשובות
    1. וגם, יש אי בהירות לגבי תחנת החאן מול תחנה בצומת אורנים בירושלים. צומת אורנים הגיונית בהרבה. האם אתה מכיר משהו נוסף לגבי זה?

      מחק
    2. אומנם אמרו תמיד שהוא יהיה מקושר ברכבת, אך לא מצאתי סימון או משהו קונקרטי יותר לנושא. כרגע נראה שגם רמת דוד וגם נבטים בהקפאה (כי שום דבר אף פעם לא מבוטל לגמרי) לטובת הארכת ושדרוג שדה תעופה חיפה, שיעזור לפחות בטיסות לאירופה, לטורקיה (כהאב מועדף על הישראלים לטיסות זולות יחסית ליעדים ארוכים) ולאמירויות, גם אם הטיסות הישירות לארה"ב יישארו רק בנתב"ג. אבל אתה צודק שכנראה כדאי להכניס את התחנה המתוכננת שם "על כל מקרה שלא יבוא...".

      מחק
  4. לא הכרתי את החשיבה על צומת אורנים. אבל ססייקליסט כבר העלה את זה שהוא לא מבין למה אין תחנה קרוב לתלפיות והאורנים די עונה על זה. אוסיף הערה בגוף הפוסט.

    השבמחק
  5. לא בטוח אם זה הגב כאן כבר, אבל אזכיר שיש תכנון לתחנה באור עקיבא כחלק מיישור והכפלת מסילת החוף, ואולי גם היא תישאר לצד תחנת בנימינה הנוכחית

    השבמחק
    תשובות
    1. אני הכרתי שזה תחנת "בנימינה-אור עקיבא" במקום התחנה הנוכחית, כי חלק מהעניין הוא שתושבי בנימינה טוענים שהמסילה הקיימת מחלקת להם את העיר ל-2. ולכן לא הכנסתי אותה (חוץ מהערה בגוף הפוסט). אם יש מקור שמוכיח אחרת אעדכן.

      מחק
  6. האם יש הגיון בדרישה שבאר יעקב תיכלל כחלק אינטגרלי של הלולאה הדרומית, עם חיבור לת. ראשונים?
    והאם יש הגיון שתושבי רמלה מערב ידרשו להעתיק את הרציף (התחנה הזמנית) באר יעקב יותר קרוב אליהם?

    השבמחק
    תשובות
    1. אנחנו עוד לא ממש יודעים איך תיראה, אם בכלל תהיה, לולאה דרומית.
      בגדול, כשכל השירות הבינעירוני הארוך יועתק לעוקף לוד, תחנות לוד תאבד במקצת מחשיבותה ברשת. אמורה להיות קשת בין ראשונים לבאר יעקב כך שבחלהט יכולה להיות לולאה דרומית משה דיין-ראשונים-באר יעקב-לוד-גני אביב-כפר חב"ג-אזור ההגנה (עם המשך צפונה דרך האיילון ללולאה הצפונית או לכל יעד אחר או בלי המשך אבל עם חיוג באחת מתחנות תל אביב) וחזרה דרך תחנות חולון-בת ים אל משה דיין. העובדה שזה אפשרי תפעולית לא אומרת שזה מה שיעשו או שזה הדבר הנכון לעשות. קונספט הלולאות די מבלבל ויש לי תחושה שמנסים לרדת ממנו, אבל זו רק תחושה.
      לגבי ההזזה של תחנת באר יעקב למיקום טוב יותר, אני לא מכיר, אבל כדאי לזכור שבאר יעקב היא כבר עיר די משמעותית במרחב עם 30,000 תושבים וגדלה מהר, ויש בנייה רווייה בקירבה לתחנה וגם בית חולים (אמנם גריאטרי, שמואל הרופא, אבל יש בו עובדים רבים). לכן אני לא חושב שהתחנה תזוז יותר מדי. ולתושבי מערב רמלה יש גם את תחנת לוד עם השירות התדיר בה וגם מתוננות בה עוד שתי תחנות רכבת בדרום ובמזרח בנוסף לקיימת, כך שלא נראה שאם לפאה המערבית חסרה תחנה זה קריטי מבחינת היצע תחנות הרכבת הקרובות.

      מחק
  7. מה ההיגיון בעוד תחנה בתל אביב?

    השבמחק
    תשובות
    1. 1. מישהו כבר סימן תחנה פוטנציאלית ומרגע שזה נעשה קשה מאד לבטל את הרעיון, רק אולי לדחות אותו. כי הרעיון כבר נטוע ויש גורמים שדוחפים (כלומר צריך להיזהר עם סימון סימבולים היכן שלא לא רוצים תחנה מראש, כי הלחצים הפולטיים לפעצמים חזקים מהגיון תכנוני).
      2. יש מרחק סביר בין השלום וההגנה 2.3 ק"מ. ובלב הרשת מוקד הביקוש תחנה כל ק"מ (מרחק מקובל ברכבת תחתית) היא לא "לא הגיונית" על אף שמדובר ברכבת כבדה. זה המרחק בין השלום לרכבת מרכז אחת מהשניה ולמרות זאת הן שתי התחנות הכי חזקות בארץ. אפשר להקביל את זה ל-S באהן בברלין. אם לוקחים בחשבון שמהסילה החמישית והשישית התת קרקעיות יעצרו כנראה רק בחלק קטן מתחנות תל אביב ולא בכולן ורק לפרבריות תתוסף עוד עצירה, ושהן יהיו בצי מותאם לבלימה והאצה מהירה (הקרונועים החדשים אמורים להיות כאלה) אז זה אומר שהתחנה לא תשפיע על הנוסעים למרחקים ארוכים מנהריה לבאר שבע ורק תוסיף עוד יעד חשוב בתל אביב במרחקי הליכה ממוקדי תעסוקה גדולים (מתחם חסן עראפה, מתחם יגאל אלון) ומוקדי פיתוח נוספים כמו מגדלי הסינרמה שעוד ייבנו ובכך יגדילו את האטרקטיביות של הרכבת על פני אמצעים אחרים כרכב פרטי. אתה בעצם מחזק את מה שהרכבת כבר חזקה בו.
      3. תחנות תל אביב כבר היום מאד עמוסות ובשעות מסוימות העומס כבר לא נעים, תחנה נוספת תפזר במעט את העומסים (במקביל להגדלת העוגה).

      אז כן, יש הגיון בתחנת יצחק שדה, ויש הגיון לדחות אותה לפחות עד למסילה הרביעית וחישמול מלא של הרשת ואולי אפילו עד המסילה החמישית והשישית.
      2. תחנות תל אביב הן העמוסות ביותר ויש

      מחק
    2. אני חושב שצריך גם לשקול שיקולים לאומיים. למשל האם אנחנו רוצים להמשיך לחזק את רצועת האיילון, או שאולי עדיף לתת צ'אנס לפיתוח תעסוקה סביב תחנות רכבת מחוץ לתל אביב למשל סביב תחנת ראשונים שתהיה מחוברת חזק גם לירושלים, גם לתל אביב וגם לשאר דרום גוש דן.

      מחק
    3. חפש את הפוסט הדי חדש שלי על פרבור תעסוקה.

      תחבורה ציבורית מכל סוג היא גם סיבה להתפתחות אזור, אבל בעידן הרכב הפרטי היא בעיקר תוצאתית לאזור שכבר התפתח. היקף התעסוקה מסביב לתל אביב הולך ועולה כל הזמן, והוא נשען כמובן יותר על רכב פרטי מאשר התעסוקה במרכז תל אביב. אני אישית לא רואה שום שיקול לאומי במעבר של בנק ממרכז תל אביב למערב ראשון לציון, ובטח לא כזה שצריך להשקיע משאבים לדחוף לכיוונו אם כוחות השוק בכל מקרה עושים את זה. אבל אני כן רואה טעם בכיוון גם התפתחות התעסוקה מחוץ לתל אביב ככזו שפחות מבוססת על רכב פרטי, ואת זה אפשר לעשות רק בתכנון מוקדם שמראש מבטיח נגישות של תח"צ איכותית כגזר ודורש מינימום חניות כמקל. זה בדיוק מה שקורה במתחם האלף בראשון לציון.
      יחד עם זאת, אני ממש לא רואה סתירה בין זה לבין שיפור השירות התחבורתי במרכז תל אביב, זה ממש לא מקרה של אחד על חשבון השני. (מה שכן, שניהם ביחד באים על חשבון ההתפתחות התעסוקתית בפריפריה הרחוקה יותר, זה אולי כן אינטרס לאומי, אבל כזה שממשלות ישראל נכשלות בו כבר כמה עשורים, וגם בעולם לא מצליחים בו מי יודע מה, כלומר ייתכן שמדובר במשימה שאפשר קצת פחות להיכשל בה, אבל לא לנצח בה. דווקא שיפור התחבורה למקומות כמו כרמיאל וקרית שמונה (גם כבישים מהירים ורחבים יותר וגם מסילות), עובדת לעיתים קרובות כחרב פיפיות כי היא מקלה על אנשים לגור בפריפריה ולעבוד במרכז וכך לתרום להוצאות בפריפריה ולהכנסות במרכז. (מצד שני בסוף היכן שיש יותר אנשים גם מתפתחים דברים, אז אפשר לומר שרכבת לק"ש עוזרת גם לק"ש וגם לתל אביב, אבל לתל אביב היא עוזרת יותר...)

      מחק
  8. אחלה פוסט תודה רבה.
    יש טעות בשורות הסיכום של הפוסט, אתה כותב שלהערכתך עד 2040 ייבנו רק רבע מהתחנות המוזכרות 30 בערך, שים לב שהמספר 127 כולל את ה 70 תחנות הקיימות.

    השבמחק
  9. אנונימיינואר 07, 2022

    שכחת תחנה בצומת חנניה, שאמורה לתת מענה לתנועת הנוסעים למירון ואולי גם לצפת.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא שכחתי, הזכרתי אותה בגוף הפוסט.
      למיטב הבנתי תחנת כרמיאל מזרח אמורה להיות במקומה, כי באזור צומת חנניה אי אפשר להקים תחנה עם עורף משמעותי בלי לפגוע אנושות בסביבה היפה. ובאזור כרמיאל מזרח אמורה להיות הרבה תעסוקה במרחק הליכה מהרכבת.

      מחק
  10. לא מזמן בדיוני הות"ל על החיבור העתידי לירדן, היחיד מבין החיבורים הבינ"ל שאמור להתבצע במציאות, הופתעתי לגלות שהתכנון הוא גם לרכבת נוסעים. כלומר, תהיה לפחות תחנה אחת בקטע בית שאן – ירדן.

    השבמחק
    תשובות
    1. מעניין לדעת. למיטב הבנתי החיבור לירדן אמור להיות סמוך למסוף מעבר הגבול הקיים וכרגע אין דיבורים על החייאת הקטע לכיוון צמח.
      ידעתי שמסוף המטענים הקיים בבית שאן מוגדר "זמני" עד שיוקם מסוף ממש צמוד לגבול שיאפשר העבת סחורות מירדן כבר שם וכמובן שיש תוכניות עקרוניות לשלב נוסף של המשך מסילה בצד הירדני עד אירביד באופן שידרוש רק בדיקה בגבול אבל לא פריקה או טעינה.
      אבל אני לא רואה טעם בעוד תחנות נוסעים בקטע הזה. אולי רק אפשרות להגעה לשם למעבר נוח מרכבת לאוטובוסים שממשיכים אל מוקדי התיירות בירדן, ובכל מקרה לא נראה לי שזה חלק מהתוכניות של רכבות נוסעים ל-2040, זה כנראה יותר סימול כדי לשמור מקום למקרה ש... מאשר תוכנית שעומדת להתבצע ולכן כרגע לא אכניס אותה כרגע.

      מחק
  11. תחנת גני אביב לא מופיעה על המפה או שאני מפספס משהו?

    השבמחק
    תשובות
    1. אני פספסתי... הוספתי במפה הראשית בסוף הפוסט.

      מחק
  12. מהי הסיבה שלא יבנו כל התחנות אם זה כסף אז חלקם וודאי יהיו רוחיות מול בניית כבישים ואם זה תכנון בסוף כשאין ברירה ימצאו את הדרך להריץ את זה ?

    השבמחק
    תשובות
    1. אם אתה שואל על כל התחנות, אז יכולות להיות הרבה סיבות למה לא כולן ייבנו, גם עלות לעומת תועלת (לדוגמה כל המסילה לאילת על תחנותיה), בעיות שיתגלו רק בתכנון המפורט, התנגדויות, שינויים בגישה התכנונית ועוד.

      אם אתה שואל ספציפית לגבי התחנות של חדרה מזרח, אז זה דוגמה למסילה שתוכננה רק למשאות במטרה ףלאפשר הגדלת קיבולת הנוסעים בציר החוף במקביל להגדלת נתח המשאות ברכבת (שהוא בניגוד לנוסעים, יכול להיות רווחי גם עבור הרכבת ולא רק עברו המדינה בהיבט של תועלות חיצוניות), הכניסו לו כמה תחנות רכבת כדי להצדיק את ההשקעה בו, השר הוסיף עוד כמה תחנות רכבת משלו כדי לקבל עוד כותרות מחמיאות בעיתון והפרויקט התנפח תקציבית כי תחנות זה עסק מאד יקר (לא התחנה עצמה אלא עורף התחנה שדורש השקעות גדולות, הסדרת הכבישים המובילים אליה וכו').

      האוצר הוא זה שאמר שחייבים להתכנס לתקציב המקורי וזה הביא להפחתת תחנות הרכבת המאושרות ל-3 בלבד, אבל שאר התחנות נשארות כסימבול ל"דורות הבאים", כשסביר שהלחץ הורצון יעשו את שלהם והם כן ייבנו בסוף. דוגמה לזה היא תחנת כפר מנחם שאף אחד לא חשב שאי פעם תיבנה אבל מרגע ששימרו לה מקום במסגרת הכפלת המסילה לבאר שבע, (שנוצר במסגרת המו"מ להפקעת שטחים עם מועצה אזורית יואב) נוצר הלחץ הדרוש גם ליישום של התחנה כמה שנים אחר כך.

      מחק
  13. אודה לפירוט קצת יותר מורחב על התחנה במרכז רמת בית שמש. האם זו תחנה נוספת על התחנה הקיימת, או שהיא חלופית לה? אם היא נוספת, איך ייראה המסלול בין שני התחנות?
    לגבי תחנות בכפר תבור צומת גולני, וצומת כ"ח, אני לא רואה שום צידוק להן.

    השבמחק
    תשובות
    1. גם אני אודה לכך :-) אני מכיר את זה רק בתור רעיון, ואולי בסוף הוא לא יתממש.
      הרעיון המקורי היה להמשיך את הקו מתל אביב למסלול עוקף בית שמש (מקביל לכביש 10) שייכנס חזרה לתוך העיר פחות או יותר מתחת לרחוב הירקון עד לתחנת רכבת שתוקם באזור של המע"ר שנבנה עכשיו (אזור הירקון/קישון/צאלים או המפגש של צאלים עם רחוב נהר דן). ושזה ישמש גם לרכבות לכיוון תל אביב וגם לרכבות, אולי במסילה קצת משודרגת אבל בתוואי הישן לכיוון מלחה. במקום הזה (במע"ר החדש שבין א' לג'י) גם היה מתוכנן מסוף אוטובוסים.

      בינתיים צוות תוכנית אב ירושלים עובד גם על תוכנית של הסעת המונים לבית שמש שמתבססת על רכבות קלות, גם פנימית בתוך העיר וגם בעליה לירושלים, ואני לא יודע איפה זה עומד, מה שדי סביר הוא שאם ייבנו רק"לות לא יטרחו להאריך את מסילת הרכבת הכבדה למרכז בית שמש. בקיצור קיין על התחנה הזו שמעולם לא עברה את השלב הרעיוני, סימן שאלה די גדול.

      לגבי התחנות שסימנת, הצידוק היחיד להן הוא שאם כבר עוברת שם מסילה, ואם בכל מקרה יש מרחק גדול בין תחנות (המרחק בין חצור הגלילית לק"ש הוא כמה עשרות ק"מ) אז אתה מבטיח גם תחנות מדרג "כפרי נמוך", בעיקר כדי לעבור את שלבי ההתנגדויות לתוכנית והפקעת הקרקעות וכו'. אתה מסמן את הסימבול ומקווה שלעולם לא תצטרך לבנות אותן באמת, אבל לפעמים מישהו פורע את השטר הזה כמו שקרה בתחנת כפר מנחם.

      מחק
    2. ראיתי שיש דיבורים על מטרו בין מעלה אדומים לב"ש דרך ירושלים. אולי את תחנת המטרו ניתן יהיה למקם במע"ר של רמת בית שמש.

      מחק
    3. אני בעד לחבר את מעלה אדומים עם בית שמש בעזרת טיל קרקע-קרקע-חומוס (הגשש), נשמע לי יותר ריאלי ממטרו כזה.

      מחק
  14. מה לגבי תחנה ממערב לאום אל פחם, הרי זאת עיר גדולה מאוד שנחוצה לה תחנת רכבת כאשר יש שם מסילה, קצת ממערב לעיר הגובה יחסית נמוך כ 200 מטרים אז אפשר לבנות תחנה קרוב לפני הקרקע ומשם מנהרה למגידו.

    השבמחק
  15. ממה שאני יודע, המסילה הזו תוכננה בעיקר כמסילת משא ששירות הנוסעים שלה הוא משני, ולכן ההחלטה להעביר אותה למנשה (ללא מינהור שדופק את היכולת להעברת חומרים מסוכנים). תחנה באום אל פאחם בכל מקרה לא היתה מתוכננת גם בתוואי של מסילת עירון בגלל עומק של 100 מטר שלא רלוונטי מבחינצת השקעה (בכל זאת זאת לא ירושלים). האם הגיוני לשים תחנה "ליד אום אל פאחם" בתוואי של מסילת מנשה? אולי, אבל המסילה עוברת בכל מקרה בתוואי שטח רגיש, בקרקע מדינה שגובלת באדמות הפרטיות ונראה שהיכולת לייצר שם תחנה עם עורף נורמלי (לחניות ומסופים ודרכי הגעה וכו') לא ממש טובה. ולכן היא לא מתוכננת.

    אבל, כפועל יוצא של ההעברה למנשה הוחלט על פרויקט של רק"ל אזורית (כמו רק"ל נופית) בין עפולה לחדרה. שיכלול כמה וכמה תחנות לאורך ואדי ערה, וקשור גם לפרויקט המיחלוף של קטע זה של כביש 65. משהו מאד מורכב אבל כנראה כן פיזיבילי.

    השבמחק