יום ראשון, 17 בספטמבר 2017

מה התיירים חושבים על התחבורה הציבורית בישראל




עם פרוש השנה החדשה, רבים מאיתנו יקפצו לביקור קטן בחו"ל ויחזרו מלאי חוויות על התחבורה הציבורית המשובחת.
אבל מה התיירים שמבקרים בישראל חושבים על התחבורה הציבורית שלנו?

התשובה האינטואיטיבית שלכם בוודאי תהיה - עדיף שלא נדע. אבל למרבה ההפתעה, בסקרים שמבצע משרד התיירות בקרב תיירים מתקבלת תמונה לא רעה בכלל. מסתבר שהתיירים ברובם מרוצים מהתחבורה הציבורית שהם מוצאים כאן.

בעבר כבר ציינתי שלפי סקרים של הלמ"ס גם הציבור הישראלי מרוצה ברובו מהתחבורה הציבורית, דבר שבחיים לא תנחשו אם תלמדו על שביעות רצון רק מכתבות בעיתונים. יש המון מה לשפר, אבל המצב לא כל כך נורא וסה"כ יש מענה סביר למרבית הצרכים. זו גם התמונה שמציירים התיירים.

לפני שנצלול למספרים בואו ניכנס קצת לראש של תייר.

אפשר לחלק את נסיעות התיירים לכמה סוגים:
1. אלה שנוסעים בטיולים מאורגנים - הכל מוזמן מראש ומאורגן, אוטובוס התיירים לוקח ממקום למקום ומלווה אותם משדה התעופה ביום הראשון ועד ליום האחרון. אין להם מושג על התחבורה הציבורית.
2. אלה ששוכרים רכב כבר בשדה, הם אמנם תיירים עצמאיים אבל הם מעדיפים לנהוג לכל מקום, בכל מלון שהזמינו הם ביררו מראש שיש חנייה ללקוחות וגם להם התחבורה הציבורית לא רלוונטית, אם כי ייתכן שפה ושם חלקם כן יעלו על אוטובוס לאיזושהי נסיעה פנימית קצרה כדי לחזור לאוטו שהם החנו רחוק.
3. תיירים עצמאיים מהסוג של בטן-גב. הם לא באו לטייל אלא לנוח על חוף הים, והם לא נוטים להתרחק ממנו מדי, עבור חלקם התחבורה הציבורית לא רלוונטית ועבור חלקם אולי קצת כן, אבל הם לא ממש באו לחרוש את הארץ לאורכה ולרוחבה ויסתפקו בטיילת של אילת או של נתניה.
4. תיירים עצמאיים נטולי רכב, שבאים בעיקר לערים הגדולות, הם הקבוצה שגדלה הכי מהר בעולם וגם בישראל, והם מסבירים בין השאר את הפריחה של AIRB&B ושל מלונות בוטיק ואכסניות, ייתכן ולהרפתקאות מסוימות הם ישכרו רכב ליום או לסוף שבוע, אבל מרבית השהות שלהם בישראל תושתת על שילוב בין הליכה ברגל, מוניות ותחבורה ציבורית.

זו כמובן הכללה גסה, אך כך גם אנחנו מתנהגים כשאנו מכינים את עצמנו לחופשה, את ניו-יורק, ברצלונה, פריז ולונדון חרשתי ברגל והשתמשתי גם ברכבת התחתית ובאוטובוסים, בטיולים לאורך הפירנאים ומסביב לאירלנד שכרתי רכב, ברודוס כמעט ולא זזתי מהמלון וברומניה הייתי בטיול מאורגן. בכולם היה איזשהו מיקס אבל היה מאפיין דומיננטי ידוע מראש.

גם הרגישות לזמן שונה מאד אצל התייר מאשר אצל התושב, בעוד תושב לחוץ להגיע לעבודה או ללימודים ולחזור מהם, ורבות מהנסיעות מתבצעות דווקא בשיא בוקר כשצפוף, וחייל נוסע לבסיס צפוף עם אלפי חיילים אחרים ביום א' כדי לא לחטוף שבת על איחור, התייר הממוצע קם ברוגע ונוסע בתחבורה הציבורית ללא קשר לשעות שיא ושפל, סטטיסטית הוא ייסע הרבה יותר בשפל מאשר האדם הרגיל ויחווה יותר שירות של שעת שפל. התייר העצמאי גם לרוב יתאכסן במרכזי הערים ולא יחווה את הטורח בהגעה משולי המטרופולין למרכזו כל בוקר. חבר שלי גר במשך שנה בלונדון בטבעת השישית ועבד בצידה השני של העיר, (אוטובוס ושתי רכבות), לא חושב על התחבורה הלונדונית דברים טובים כמו שאני חשבתי עליה כשביקרתי בה. חבר אחר גר בקווינס ועבד בברוקלין וסיפר שלא היתה כלל תחבורה ציבורית בין הבית לעבודה והוא נאלץ להשתמש באוטו. דברים שרואים מכאן לא רואים משם....

ועכשיו בואו נראה את הנתונים.



מקור: משרד התיירות (5/2017): סקר תיירות נכנסת, דו"ח שנתי, 2016. https://info.goisrael.com/he/incoming-tourism-survey-2016-pdf
עמוד 188
ובאקסל - באדיבות הגולש יאיר 

יותר מחצי מהתיירים בסקר דיווחו שהשאלה כלל לא רלוונטית עבורם, הם משתייכים אל אחד משלושת הסוגים הראשונים. אפשר להתעלם מהם ולראות מה כל השאר חושבים , עדיין מדובר על  כמעט 2,000 תיירים שנסעו בתחבורה הציבורית וחיוו עליה דיעה. זה די הותר להגיע למסקנות סטטיסטיות מהימנות.

בואו נקבץ את הטבלה הזו לתיירים שחושבים על התחבורה דברים טובים (טוב מאד ומצויין), דברים לא טובים (סביר וחלש ו"נמנעים מהבעת עמדה" (טוב). ונקבץ אותה ליבשות.

התחבורה הציבורית חלשה/סבירה אין דיעה התחבורה הציבורית טובה מאד ומצויינת
סה"כ 4.1% 18.6% 77.3%
אירופה 4.3% 19.9% 75.8%
צפון אמריקה 3.1% 15.8% 81%
דרום אמריקה 2.2% 7.7% 90.1%
אסיה 4.8% 16.3% 86.9%
אפריקה 5.4% 27.4% 67.2%
אוקייניה 9.2% 19% 71.7%


וואו, יותר משלושה רבעים מהתיירים שמשתמשים בתחבורה הציבורית חושבים שהיא טובה או מצויינת!!! זה אפילו יותר מאחוז הישראלים שמרוצים מהתחבורה הציבורית (66%). מה קורה כאן?
ראשית תזכרו את הטיית התיירים שאינם רגישים לזמן, לשעות שיא, ולנסיעות בפקקים משולי המטרופולין למרכז באותה עוצמה כמו הנוסע המתמיד הישראלי. על זה יש להוסיף עוד הטייה והיא שהתייר הממוצע, זה שלא עברה עליו חווייה ממש נוראה ואיומה, מעדיף לסיים את טיולו בתחושה נעימה ובלי הכפשות, תיירים אכן נוטים לדרג חוויות באופן חיובי יותר. 
התיירים נוטים לעשות נסיעות פנימיות קצרות בתוך הערים הגדולות, היכן שהתדירות גבוהה, ו/או נסיעות בינעירוניות ארוכות ונוחות. הם לומדים את הלו"ז ומתאימים עצמם אליו.
תייר גם מתייחס לחוויית הנסיעה בתחבורה ציבורית בארץ אחרת כחווייה ראשונית ומעצימה, הצורך להתמצא, לשאול את האנשים ברחוב, להבין איך משלמים ואפילו לטעות לא בהכרח נתפסים כחווייה שלילית אלא כחווייה חיובית שהוא שומר ונוצר בזכרונו.
תיירים גם נוטים להשתמש באמצעי התחבורה העליונים של הרשת - בסקר הזה התיירים לא נשאלו באיזה אמצעי תחבורה ציבורית הם השתמשו, אך לו היו נשאלים סביר להניח שרכבת ישראל והרכבת הקלה בירושלים היו מככבות באחוזים גבוהים יותר מאשר בקרב התושבים.
ונוסיף עוד משהו, בכל סקר שהוא עם 5 בחירות (כמו זה) אנשים נוטים להתרחק מהקיצוניות (הכי גרוע או הכי טוב) ולבחור באחת משלוש האופציות שבאמצע. העובדה שאחד מכל חמישה מבין הנשאלים הרלוונטיים בחר להעניק לנו "חמישה כוכבים" ולא ארבעה היא לא מובנת מאליה. 
תייירים כן מאד רגישים לחוויית חוסר אמינות, אך היא נתפסת אצלם באופן שונה, אין להם יכולת להשוות את היום לאתמול (כי אתמול הם עשו נסיעה אחרת) ולכן התופעה הכואבת של אוטובוס מאחר/לא יוצא בכלל קצת מדלגת עליהם, אבל הם כן רגישים הרבה יותר לתקלות כמו אוטובוס שהתקלקל באמצע הדרך, אוטבווס מלוכלך במיוחד, אוטובוס צפוף במיוחד  מזגן שלא עובד וכו'. כנראה שמעטים מהם נתקלו במקרים שכאלה (אם כי אנחנו יודעים שהם קורים מפעם לפעם).
התמונה הברורה שמצטיירת כאן, היא שהתחבורה הציבורית בישראל לא קטסטרופלית לתיירים כמו שאנחנו חושבים, למרות שהמידע באנגלית לא קיים כמעט, למרות שאין שירות לקיסריה ולמרות שאפילו אני לא הצלחתי להסביר לתייר איך לשלם.



ומה עם מוניות?

למוניות יש טבלה נפרדת, ובאופן מפתיע או שלא מפתיע, הן מדורגות יותר נמוך מהתחבורה הציבורית באוטובוסים, את הסיפורים סביב נהגי מוניות שמרמים תיירים (בכל העולם) כולנו מכירים אבל כנראה שיש בהם יותר משמץ של אמת.  50% נתנו למוניות ציון טוב מאד או מצוין (לעומת 77% באוטובוסים ו- 13.7% נתנו להם ציון רע (סביר או חלש) לעומת 8% בלבד באוטובוסים ורבים העדיפו פשוט להיות נייטרלים (36.2% לעומת 18.6% באוטובוסים). המוניות יכולות להתנחם בכך ששביעות הרצון משכירת רכב בארץ אפילו יותר נמוכה...




אז בפעם הבאה שתיירים שאתם מכירים מבקרים בארץ, תמליצו להם להשתמש בתחבורה הציבורית, וככל שיותר תיירים ישתמשו בה כך היא אפילו תותאם יותר לצרכיהם. זה בדוק.



ועוד קצת מידע מעניין מהדוח שלא קשור לתחבורה ציבורית

במהלך שנת 2016 ביקרו בישראל 2,852,571 תיירים.
גודל הקבוצה המשפחתית הממוצע הוא: 1.7 - %57 מהתיירים הגיעו לבד, 31% הגיעו בזוגות, ו- 12% הגיעו ביחידה משפחתית של 3 נפשות או יותר
24% מהתיירים היו יהודים, 53% נוצרים, 3% מוסלמים, 2% בהאיים, 1% הינדים, 1% בודהיסטים, 1% שייכים לדת אחרת, ו- 15% ללא השתייכות דתית.
18% מהתיירים היו בני 24 ומטה, 34% בני 25-44, 19% בני 45-54 ו-29% בני 55 ומעלה
27% מהתיירים הגיעו בטיול מאורגן, 64% באופן עצמאי ו- 8% קנו חבילת תיור.
עבור 53% מהתיירים הביקור הנוכחי בישראל היה ראשון ואילו 47% ביקרו בישראל יותר מפעם אחת. מבין המבקרים בישראל יותר מפעם אחת כ- 71% עשו זאת בשנה הנוכחית או כשנה עד שנתיים לפני הביקור הנוכחי.
23% הגיעו לישראל למטרת צליינות, 22% לתיור וטיול, 28% לביקור קרובים וידידים, 10% לבילוי והנאה, 9% לעסקים ושליחויות ו- 8% ציינו מטרות אחרות.
63% מהתיירים התאכסנו בבית מלון או כפר נופש. 23% התגוררו בבתי קרובים וחברים, 2% לנו באכסניית נוער, 7% לנו בדירה שכורה, 1% לנו באכסניה נוצרית ו- 5% לנו באכסון אחר.
מבין המתארחים במלון, 17% מהתיירים לנו ברמת אכסון גבוהה, 81% ברמה בינונית ו- 1% ברמה נמוכה (1% דיווחו "אחר").
ממוצע השהות לכלל התיירים היה 11.4 לילות. - לתיירים השוהים בארץ עד 30 יום ממוצע השהות עומד על 8.3 לילות.
ירושלים ותל אביב מובילים את טבלת הביקורים והלינות - לגבי חיפה - בואו נאמר שיש ליונה יהב עוד הרבה עבודה... דווקא טבריה והכנרת מככבות גבוה בשני המדדים.

43% מהתיירים קבלו מידע אודות ישראל דרך האינטרנט, 15% מסוכן וחברת נסיעות, 15% מארגונים קהילתיים, 14% דרך קרובים/חברים מישראל, 5% דרך חברים בארץ המגורים, ו – 2% מספרי טיול. מקורות מידע אחרים הוזכרו בשיעור של 6%
57% החליטו על ביקור בישראל בעקבות ההמלצה של המשפחה או חברים, 13% בעקבות המלצת ארגון מקצועי, 5% לאור המלצת סוכן נסיעות, 1% הושפעו מפרסום ועל 24% השפיע גורם אחר*.
התקבלה רמה גבוהה של נכונות לבקר שוב בישראל בעתיד הקרוב (ממוצע 4.4 מתוך 5) %80 בטוחים או חושבים שיבקרו בישראל, %16 השיבו כי אולי יבקרו וכ- %4 חושבים או בטוחים שלא יבקרו בישראל.

תודה לדן רדר שהפנה את תשומת ליבי לדוח.




 



12 תגובות:

  1. מעניין, תודה רבה על הפרשנות!

    בנוסף, אני חושד שהטקסט שאחרי ״ועוד קצת מידע מעניין״ התחרבש מבחינת יישור, המספרים של לא עושים שכל.

    השבמחק
    תשובות
    1. חוק מרפי גורס שמכתב שנבדק שוב ושוב ונשלח ללא טעויות כלל, יפתח טעויות בדרך... תודה, תיקנתי.

      מחק
  2. אנונימיספטמבר 17, 2017

    ההסברים בבלוג שלך רלוונטיים כמובן גם כתשובה לשאלה שכל מתכנן תחבורה ציבורית בארץ שמע עשרות פעמים: "למה התחבורה הציבורית בחו"ל הרבה יותר טובה מהתחבורה הציבורית בארץ???"
    התשובה שלי לשואלים היא: "כשאתם בחו"ל אתם מסתכלים בעיניים של תיירים!"

    בנוסף לכל יתר ההסברים בבלוג, תייר רואה את הנסיעה בתחבורה הציבורית המקומית כחלק מהחוויה התיירותית הראשונית ולכן זה תמיד מעניין!


    האמת היא שהתחבורה הציבורית בארץ טובה למדי כבר היום (והולכת ומשתפרת), בוודאי בהשוואה למדינות הדומות לישראל במאפייניהן ובהשוואה בין ערים בישראל לבין ערים דומות במדינות אחרות.

    עוד דבר שכדאי לזכור שתיירים ישראליים המבקרים בחו"ל תמיד משווים את ישראל ל"קרם דה לה קרם" של התחבורה הציבורית: לונדון, ברלין, וינה, פריז וכדומה.
    מתוך כמה מאות אלפי ערים בעולם (אולי אפילו מיליוני ערים), להיות במאיה הראשונה ואפילו באלפיה הראשונה זה מכובד למדי.


    תמיד כיף לקרוא,
    ד. ק.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה
      מעניין אם יש איזשהו סקר שמשווה בין ערים בעולם, כך נוכל לדעת לא רק מה התיירים חושבים על התח"צ שלנו אלא גם מה הציון שהם נתנו לתח"צ במקומות אחרים, ונדע איפה אנחנו ביחס למדינות אחרות.

      מחק
  3. נדמה לי שיש לך טעות בטבלה. יכול להיות שסיכמת גם את העמודה של "ממוצע", שלדעתי זה לא אחוז האנשים שנתנו לתח"צ ציון ממוצע, אלא זה הציון הממוצע. אולי בגלל זה האחוזים מסתכמים ליותר מ-100%
    חוץ מזה מעניין כרגיל -- תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. העתקתי את הטבלה מה-PDF, והיא כולה כאן

      מחק
    2. תודה יאיר, אכן יצאתי פיתה... תיקנתי את הטבלה שלה בעקבות הערתך.

      מחק
    3. שמח לעזור.
      נראה לי שמספיק להסתכל מאילו מדינות מגיעים תיירים שאחוז גבוה מהם נתנו לתח"צ ציון מצויין -- רוסיה, ליטא, אוקראינה, ארגנטינה, ברזיל, ודרא"פ. תיירים מארצות עם תח"צ סבירה נתנו ציון מצויין באחוזים מאוד נמוכים (צרפת 7%, גרמניה 12%, בריטניה 16%, בלגיה פחות מ-1%, הולנד 10% ועוד). העובדה שהסה"כ גבוה יחסית קשורה למספרים גדולים של תיירים מארצות שבהן התח"צ לא משהו.

      מחק
    4. אבחנה מעניינת ונראה שהיא נכונה.

      מחק
  4. תודה! מעניין מאד, גל הנתונים ובעיקר הפרשנות.
    רוצה להוסיף מניסיוני כמארחת פעילה של גולשי ספות (couchsurfers) בביתי במזרח ת"א:
    1. הרכבת מנתב"ג לת"א - מאד פופולרית, נוחה ואינטואיטיבית למשתמשים. בתחנות יש כיום לוקרים לשמירת חפצים שזה משהו מאד שימושי לתיירים.
    2.אוטובוסים בתוך ת"א - בשימוש חלקי ע"י התיירים. בגלל שהמרחקים יחסית לא גדולים, אפילו שאני גרה קצת אוף-סנטר, אני רואה שהתיירים מעדיפים ללכת, אפילו עד הים, עד יפו לפעמים, על פני שימוש בתח"צ. קיימת בעיה של מידע בתחנות, מלבד מספר הקו הם לא יכולים לדעת כלום, ולכן הם פשוט מעדיפים להסתדר ברגל.
    3.כאשר משתמשים, אכן מאד מרוצים, מהנסיעה, מהנהגים, מהמחיר. אבל אתה מאד צודק בניצוח של החוויה הסובייקטיבית, שחלק מהעניין הוא ללכת לאיבוד, להיעזר באנשים וכו'. אפרופו להיעזר באנשים, גם פה בניגוד לדעה הרווחת הישראלים מצטיירים כסופר אדיבים, נחמדים, יוצאים מגדרם כדי לעזור - מתקשרים בטלפון למישהו אם הם לא יודעים בעצמם להנחות/לדבר באנגלית למשל:).

    השבמחק
  5. אנונימיספטמבר 21, 2017

    בתור תייר בחו"ל, מתגורר בחו"ל (מערב אירופה), אזרח בארץ ומלווה תיירים חסרי כסף בארץ - מתקשה להבין את הנתונים.

    שינסו לראיין תיירים/מטיילים שנחתו בארץ בשישי אחה"צ/שבת או אפילו את המסכנים יותר - אלו שטסים חזרה בשישי בלילה/שבת בבוקר וגילו רק במהלך שהותם שאין תחבורה אל שדה התעופה.

    חוץ מזה - אלו התיירים שמנסים להגיע גם למקומות שאינם תל-אביב, ירושלים, חיפה.
    איך התח"צ למצפה רמון? ומנסיוני - אלו גם מטיילים שלא נוטים להשיב כלכך הרבה על שאלונים.

    מה שכן - מצב הטרמפים בארץ, למרות ירידה גדולה באיכות בשנים האחרונות - עדיין מעולה ביחס למרבית העולם.

    D! פה ועכשיו

    השבמחק
    תשובות
    1. אני לא אטען לרגע שהכל מושלם. אין ספק שהיעדר שירות בסופ"ש ובחגים הוא בעייתי, אבל תיירים עצמאיים נוטים דווקא לברר קודם מה יש ומתי. אם תרצה, המדד מראה רק שהתחבורה הציבורית עולה על הציפיות שלהם, שאולי היו נמוכות מלכתחילה.

      התח"צ למצפה רמון דווקא בסדר גמור (מניסיון אישי וגם מנסייון בהסברה לתיירים איך להגיע לשם).
      כנ"ל התח"צ למרכז נצרת או לטבריה. ובכלל התח"צ הבינעירונית בין ערים בינוניות וגדולות היא טובה. הבעיה היא באתרי תיירות שלא נמצאים במרכזי ערים כדוגמת קיסריה או כפר נחום, אך על אף שזו חולשה, היא כנראה לא באה לידי ביטוי מספיק בתוצאות סקר זה.

      מחק