יום שני, 4 בספטמבר 2017

הכרמלית - פרגון למיכאל יעקובסון והבלוג "חלון אחורי"

אני אוהב אדריכלות.
לכן אני נהנה לקרוא את הכתבות במדור האדריכלות של XNET, שם מצטופפים מספר רב של כותבים מוכשרים השופכים אור על פנינות אדריכליות בעבר, בהווה ובעתיד וגם לא חוסכים משבט ביקורתם כשצריך. הכתבות ארוכות ומפורטות ומלוות בשלל תמונות ממחישות.

דרך XNET נחשפתי למיכאל יעקובסון, שכותב שם מאז 2011 ובנוסף כותב גם את הבלוג "חלון אחורי" מ-2009.

שמחתי שלפני יומיים העלה מיכאל פוסט מקיף על הכרמלית, עשיר במידע היסטורי וטכני ובתמונות יפהפיות.
לא נותר לחכות אלא לפתיחתה מחדש.

לקריאת הפוסט לחצו כאן

לצערי אין למיכאל בבלוג שלו קטגורייה שנקראת "תחבורה" אך חיפוש קל הניב גם כמה פוסטים נפלאים נוספים:
מוסך קואופרטיב "חרוד-בית שאן" (קואופרטיב להובלת תוצרת חקלאית במשאיות).
תחנת הרכבת ורשבה פובישלה בורשה
תעלת קורינתוס - פלא הנדסי בקנה המידה של הרכבת הקלה התל אביבית :-)
גשר הולכי הרגל במחלף גולני  (ראו הוזהרתם ההתייחסות היא בעיקר אדריכלית ומתמקדת בגשר בלבד -  ולא נוגעת בפונקציונאליות של כל המחלף הענק להולכי רגל, שכמובן כמעט ולא קיימת יותר).
גשר בני ברית ליד הסינמטק בירושלים- גשר מאד מוצלח לדעתי)
תחנת הרכבת הישנה באחיטוב (המסילה המזרחית)

מטבע הדברים, בנייה עירונית של מגדלים בסגנון פרברי מעצבנת לא רק אותי וגם קשורה קשר אמיץ לתחבורה.
שכונת פסגות אפק בראש העין

צילום: מיכאל יעקובסון
מקור: כאן
גם בXNET  עסק מיכאל יעקובסון פה ושם בתחבורה ציבורית
אגד בת גלים
התחנות המרכזיות בישראל - עם תמונות מדהימות מארכיון אגד.

על כל אלה ועוד, מוענק למיכאל יעקובסון פוסט פרגון זה, יישר כוח.

 - 


פוסטי פרגון קודמים
פרגון לבלוג תכנון בירושלים
פרגון לבלוג התפוז הגדול
פרגון לעוד בלוג תל אביבי
פרגון לבלוג מיתוג ערים ומדינות
פירגון לגיא שחר ולסדרת היוטיוב - "גוש דן ותחבורה ציבורית - מורה נבוכים





3 תגובות:

  1. האם יש צורך בעוד "כרמלית" בחיפה?
    בגלל הקושי הכלכלי וההנדסאי להקים עלי תחבורה זה שלא קיימים פוניקולרים מעל 5 קילומטר, שמאוד קשה להתאים תדירויות שונות לשעות שיא ושעות שפל, הכלי הזה די מיותר כיום.
    הקמת כל תחנה לא קשורה לסביבה, אלא יותר משיקולים טכניים.
    ראיתי פוניקולאר שקיים באוסטריה, שהוא בעיקר לתיירות, אבל הוא מעניין. Hungerburgbahn
    אולי לא הגיע הזמן לחשוב על תחבורה של רכבלים, בסגנון מה שבנו במדאין, קראקאס או ריו דה ז׳נירו. שהתדירות שלו מאוד גבוה. וככה להקים רשת אמיתית של רכבלים, שיקשרו את לב המפרץ, את חוף הכרמל עם שאר העיר?
    זה גם יוצר נסיעה יותר יפה וכיפית, עם הנוף המדהים של חיפה.
    אולי זה גם רלוונטי לירושלים.
    וכמובן להקים מדרגות נעות, כמו שעשו בהונג קונג.
    הרי כל העניין של תחבורה ציבורית בסוף זה שתהיה רשת נכון?

    השבמחק
    תשובות
    1. הכרמלית היא רכבל תת קרקעי, היא לא היחידה בעולם כמובן, ואם מוסיפים למשפחה את הרכבלים העיליים שנעים על מסילה (אם או בלי קטעי מנהרה), ואת הרכבלים העיליים שתלויים מכבל, אז מקבלים רשימה מאד יפה של רכבלים פעילים ברחבי העולם, חלקם למטרות תיירות מוצהרות כמו רכבל סטלה מאריס וחלקם כחלק ממערך תחבורה ציבורית כמו הכרמלית. רכבלים הם פתרון די רווח (אם כי עדיין נקודתי) למתן מענה במקומות של טופוגרפיה מסובכת, והרכבל המתוכנן בחיפה בין הצ'ק פוסט לטכניון ולאוניברסיטה, על אף שיהיה תלוי ועילי, שייך בעצם לאותה משפחה מורחבת שגם הכרמלית משתייכת אליה. ייתכן ויש מקום לעוד רכבלים בחיפה, ערי דרום אמריקה שציינת הן דוגמה חיה ל"רשת רכבלים" שנותנת מענה יפה בערים הרריות ומשלבת עם רשת התח"צ הקובנציונאלית.

      מחק