יום חמישי, 18 ביוני 2015

חג השוטטות


לפי ויקיפדיה העבריתשוטטות היא הליכה באפס מעשה וללא תכלית. כאשר השוטטות נעשית בנסיבות מחשידות, היא מהווה עבירה לפי סעיף 216(א)(5) לחוק העונשין, המטיל חצי שנה מאסר על מי שנמצא "משוטט בחצרים או בקרבתם או בדרך או בכביש או בסביבתם, או במקום ציבורי, והכל בזמן ובנסיבות שיש בהם כדי להסיק שהוא נמצא שם למטרה אסורה או פסולה"

זה כל מה שכתוב בויקיפדיה, ואני מזמין עורכים פוטנציאליים להרחיב קצת את האמור, הם יכולים להסתמך על שלל הפוסטים באתר slow  הקורא לחיים רגועים ולהתייחס גם ל"חג השוטטות הבינלאומי" ואף להפנות לכתבות בנושא זה.

הרחבת הקצרמר תביא גם לכך שחוק העונשין יושם במקום הראוי לו, כחלק קטן ממשהו גדול הרבה יותר שנקרא "שוטטות".


אנחנו חיים בכוורת עמלנית, כולנו צריכים להתפרנס, לאכול ולשטוף כלים, רובנו משקיעים זמן במציאת או תחזוקת זוגיות, חלקנו מגדלים ילדים ו/או מטפלים בהורים קשישים, רצים לאינספור סידורים בסופרמרקטים, בנקים, קופות חולים, מוסכים ועוד אלפי דברים הכרחיים, ובין לבין מנסים להבין מה עוד הטלפון החכם שלנו יכול לעשות שעוד לא גילינו, איזה גיבור אהוב מת הפעם במשחקי הכס, איך מנצלים את המנוי לתיאטרון עד הסוף, לאן טסים השנה ומי אמר מה למי בפייסבוק, בווטסאפ, במייל... 


אם קראתם את כל זה בלי לנשום באמצע, יש מצב שאתם צועקים כרגע "די". אני רוצה לנוח. וזה בדיוק מה שתנועת ההאטה מציעה: באתר slow  יש 1001 עצות לחיים בריאים יותר. נפשית, ולטענתם גם פיזית.
קחו את החיים באיזי, תקלו על עצמכם, כי אף אחד לא יקל עליכם. תנתקו את הטלפון ליום אחד ולא יקרה שום נזק, תחזרו לקנות במכולת במקום בסופרמרקט ותרוויחו מגע אנושי, תקנו קצת פחות לא כי "צריך לחסוך" אלא בגלל שזה נכון יותר ותתפלאו לראות שכלכלת מדינת ישראל לא מתמוטטת, תשתמשו במיזמי הרשת הנפלאים לאכול בבתים של שפים, או לעשות "קאוץ' סרפינג" ' תתנהגו כמו פריזאים ותקנו כל יום מלפפון אחד, עגבנייה אחת וגמבה אחת לסלט שתעשו באותו יום ואל תמלאו את המקרר סתם, תפסיקו לאגור חפצים, גם אם הם בעלי ערך סנטימנטלי כי הם בסה"כ "חפצים". ותראו איך קל לכם יותר על הנשמה ועוד שלל עצות במגוון נושאים. אני מיישם רק חלק קטן מהם וזה כבר תורם לאיזון הפנימי שלי.

אבל אנחנו לא כאן כדי לדבר על האיזון הפנימי שלי אלא על תחבורה, ובעולם התחבורה יש חוק אחד ששולט בכיפה "מהר מהר". החוק הזה נוצר על ידי מהנדסי התנועה של הכבישים המשרתים את הרכבים הפרטיים. ובחסותו נסללו אוטוסטראדות, ולעיתים אפילו גולחו שכונות שלמות עבורן, נבנו כבישים מהירים בתוך הערים, רחובות הוגדרו כ"עורקי תנועה", הושקעו מליארדים בגשרים מטורפים ובמנהרות מטורפות לא פחות ובאופן פרדוקסלי אנחנו נוסעים בכל אלה מאד לאט בפקקים של הבוקר. אבל לא ברוגע אלא בזעם.

התחבורה הציבורית מציעה חוויה איטית יותר, אך יותר ויותר צעירים מגלים שהחוויה האיטית הזו סך הכל חיובית. יש סמארטפונים עם מוזיקה, יש לפעמים עיתונים שמחולקים חינם, ואם רק נרים את המבט ניתקל בהרבה אנשים מעניינים ונוכל להמציא לעצמנו סיפורים עליהם, ואולי גם נקשור איתם מבט או שיחה. יש נהג שאיתו צריך לתקשר, יש נוסעים ששואלים איך מגיעים ל... או מתי צריך לרדת, יש קשישה שקמים עבורה או אמא עם עגלה שעוזרים לה להוריד אותה מהאוטובוס, יש חייל שנרדם לך על הכתף, יש מגע אנושי.  וזה בזמן שבו אין לנו כלום לעשות חוץ מלהמתין לסוף הנסיעה.
לבריאות הנפשית מצטרפת גם בריאות פיזית כי בסוף אנחנו יורדים מהתחנה והולכים ליעדנו.

זה, כלומר, אם יש לנו יעד.
תנועת ההאטה דוגלת בהוספת אלמנט חשוב מאד לחיים של הליכה בלי יעד מוגדר. פשוט תגיע לאיזה מקום מעניין. זה יכול להיות מקום בטבע, בפארק או במרכז עיר עם הליכתיות טובה, תרים את הראש ותסתכל על מה שמסביבך ותלך. פעם ימינה ופעם שמאלה, פעם למעלה ופעם למטה, תבחין בפרטים שמעולם לא הבחנת בהם, תגיע לתובנות בנוגע לחיים ליקום ולכל השאר, תתעמק בגרפיטי התורן, בשלטים שהעירייה מפזרת על חזיתות הבתים, בסוגי הרכבים שחונים בסמוך למדרכה, או שסתם תרוקן את הראש לחלוטין. תשתדל כמובן לא לפלוש למרחב הפרטי של אנשים אחרים ולא לסכן את עצמך בהליכה על כבישים מהירים, אבל חוץ מזה פשוט "תשוטט". ואני רוצה לראות את השוטר שיעצור אותך.

ביום שישי הקרוב יחול חג השוטטות, תנועת ההאטה תחגוג אותו בשוטטות מהורהרת בכיכר דיזנגוף בשעה 10:30. אתם מוזמנים להצטרף לעשרות שיגיעו מתוך 1600 האנשים שאישרו הגעה ולפתוח או לא לפתוח שיחות קלילות על ענייני דיומא עם אנשים זרים לחלוטין תוך כדי הליכה איטית ורגועה מסביב למזרקה של יעקב אגם ומשם גם לרחובות הסובבים אותה.

וגם אם לא תוכלו להגיע, לא נורא, אבל אני ממליץ שתיזמו לכם אירועי שוטטות משלכם. לי זה תורם המון.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה