יום שישי, 12 ביוני 2015

תחבורה ציבורית במוזיקה הישראלית

הפעם פוסט קליל ללא מידע מקצועי מעיק, עם קישורים ליו-טיוב. אז לפני שאתם ממשיכים לקרוא, תדליקו את הרמקולים או שימו אוזניות, קחו בירה מהמקרר ותתרווחו. אני מקווה שזה ישחזר את הצלחת הפוסט על "תחבורה ציבורית וחתולים".

כשאני חושב על שירים ישראליים שמתייחסים לתחבורה הציבורית עולים לי ישר שני מועמדים בולטים: משינה, שנוסעת בקו 5 אל הים גם ב"עתיד מתוק" וגם ב"בדרך אל הים" ואריק לביא עם קטר 70414.
אפתח בראשונים ואסיים באחרון, בדרך אקפוץ למסע דרך שירים אחרים.

אוטובוסים

משינה - עתיד מתוק - 1985 - "ורק אני בבוקר קם, בקו 5 נוסע אל הים"


משינה - בדרך אל הים - 1989 - "ורק אני ואנוכי נורמלי מכולם, בתחבורה הציבורית נוסע אל הים".
משינה מקבלים נקודות בונוס על שיפור התדמית של התחבורה הציבורית בקרב דור שלם.

מיקה קרני לעומתם מעלה בעיה כואבת של איחורים באוטובוסים, בעיקר כשהתחנה ממוקמת בשדות נידחים:
מיקה קרני - מיטשל - 1997 - "158 לא בא..."
בתגובות הועלתה השערה ש-158 זה בכלל קוד של נהג מונית, אבל גם זה סוג של תחבורה ציבורית.


וקצת התרפקות על אריק איינשטיין ו"גברת עם סלים", השיר מ-1989, הקליפ מ-2008 (מגמת קולנוע חוף הכרמל).


שלמה ארצי מפתיע עם חוייותיו מ"אוטובוס מספר אחת" שיר המפרט דווקא על כל הווירדוס, אבל מקבל קרדיט על השורה "באוטובוס הממוזג יושב העם, אני רואה".

שלמה ארצי - אוטובוס מס' 1 - 1998


שלמה אולי לא יודע, אבל יש 80 קווים בארץ במספר "1", בפעם הבאה, בבקשה תציין באיזה עיר אתה כותב את השיר...

בכלל, שלמה מזכיר תחנות, אוטובוסים ורכבות בשירים רבים, ומגיע לו גם קרדיט על המשפט "על פי חיוכי החיילים, הרכבת מגיעה" מתוך "על פי תנועת הרכבות", ועל צילום כל החידוש של "אהבתיה" בספסל האחורי של אוטובוס עם כל הלהקה.

גולש אנונימי ציין שגם הקליפ של "להציל אותך" צולם כולו בתחנת הרכבת תל אביב מרכז. תודה.



אורי פיינמן לעומתו כתב על אוטובוס מספר 50, כנראה כי זה התחרז טוב עם "עיניה קראו לי דרך כל האנשים". לא מצאתי סרטון לשיר הזה אבל המילים יפהפיות.

בנימה קלילה אך מבאסת נעבור ל"שיר עבודה" של גזוז" - 1979 שמעלה בעיה שכיחה של צפיפות באוטובוסי הבוקר בדרך לעבודה ומזכיר לנו את הכרטיסן ש"אומר פנימה, מצטופפים כולם, יותר קדימה...
מאחר ואין לו קליפ רשמי העדפתי להעלות קאבר, מוצלח לדעתי, מאשר את הביצוע המקורי ללא קליפ. משתתפים: נדב מירום, יואב מירום ורחלי ברגר



לא נפקוד את מקומו של אהוד בנאי, טרובדור שאוסף חוויות בדרכים, לעיתים קרובות באמצעות אוטובוס. בבחירה הקשה בין כמה שירים בחרתי ב-"ממשיך לנסוע", שמספר על אוטובוס עייף שנוסע לאט, אולי לא חיובי כל כך, אבל מתאים לקצב של הכבשים והנוף. אני ממליץ לכם גם על ספריו של אהוד בנאי שמספרים על מסעות עירוניים וכפריים רבים.
משפחת בנאי ככלל יכולה למלא רשימה שלמה. אורי בנאי שר על אוטובוס בקו 26, יוסי בנאי ששר עם רבקה מיכאלי על "אופוניים" ב"עברית קשה שפה" וכמובן יובל שכיכב בתחילה ויככב גם (ספוילר) לקראת הסוף, עם רכבת לילה לקהיר המיתולוגי שאת המילים לו כתב, מי אם לא, אהוד בנאי.





עכשיו ניתן את הבמה לאומנים הפחות מוכרים שכתבו על אוטובוסים
הראשון - נדב אוזלאי - אוטובוס אחרון - 2008

השני - יונתן ביטון עם "אוטובוס אחרון לקריית שמונה העצוב, מתוך הפרויקט "אלה האחים שלי" תשע"ה.


נקנח את קטע האוטובוסים בשיר שכבש את גלגל"צ של להקה שנעלמה מהר מהרדאר" נערי רפול, ששרים את שיר הנושא של החבר'ה הטובים שמחכים בתחנה של אגד שנה אחר שנה.

רכבות


בחרתי להתחיל את קטע הרכבות עם דיוויד ברוזה שב"זה הכל או כלום" קורא את קארבר ברכבת שלא ברור היכן היא כי "אור של עיירה נידחת מנצנץ בחוץ, אולי זו פילדלפיה, אולי זה הקיבוץ". ראו הוזהרתם, ברוזה טוחן את הגיטרה במשך 8 דקות בצילום ההופעה הזה.

לברוזה גם מגיע הקרדיט על הכרמלית בשיר "חיפה חיפה, עיר עם תחתית" או כפי שכתב מגיב אנונימי:

דקדקנים יעירו שהתחתית אינה אמיתית, אבל לך תחרוז "חיפה, חיפה עיר עם פוניקולור"






עוד שיר מדהים נקרא "רכבות 60-80-88" של דני רובס, השיר הכי מוכר מתוך האלבום המדהים "בגוף ראשון", הרכבת מגיעה בבית השני, שם אישתו הראשונה (של ג'ון לנון) סיפרה בקול שקט על רכבת להודו, מסע אל האמת...
וכן, ככה נראה דני רובס בתקופת זהו זה...


ברשותכם קצת שינוי אווירה קיצוני, בחרתי להעלות שיר דקלום עצוב ויפה של פוליקר, שכולנו מכירים מטקסי יום השואה. "התחנה הקטנה טרבלינקה. בעיקר בגלל שממש שומעים את הרכבת משקשקת ונוסעת בשיר, ומרגישים את פחד האנשים שעליה.

יהודה פוליקר - התחנה הקטנה טרבלינקה - 1988


וכדי לצאת מהבאסה בסבבה, קבלו את השלושרים עם ציף-ציף מעל הרציף, שלוקח אותנו חזרה לתקופה בה רכבת ישראל היתה מבנים נטושים ומסילות נטושות ותו לא.  הלחן של דני ליטני והביצוע היותר מוכר גם שלו, אבל הקליפ הישן הזה יפהפה.

אם בנוסטלגיה עסקינן, קובי אוז נזכר בנוסטלגיה בריח השתן בתחנה המרכזית הישנה של תל אביב בשיר "התחנה הישנה" מהאלבום השלישי של טיפקס. מעניין אם מישהו יכתוב אי פעם שיר דומה גם על התחנה ה"חדשה" אחרי שהיא תיסגר.


ונחזור לרכבות, מתי כספי ואהוד מנור תרגמו שיר נפלא מפורטוגזית על הרכבת האחרונה ב-11 שאסור לאחר, אפילו דקה, כאן בביצוע מתוך "ממני" עם מני פאר ז"ל ולהקה ברזילאית שלמה.

אסף אמדורסקי שר על רכבת לצפון, 2008


החברים של נטשה ריגשו דור שלם עם "אם כבר לבד" (1991) שאמנם מזכיר רכבת תחתית בלונדון אך מציף את תחושת הניכור והבדידות שאתה חווה לפעמים דווקא כשאתה מוקף בהמון אנשים זרים. "מליוני אנשים לבד, ואם כבר לבד אז שיהיה בתנועה..."
הקליפ היפהפה שצירפתי נעשה על ידי אסף מתיתיהו, שהרגיש לבד דווקא במטרו של פריז.



ולאלה שגדלו בדור שלי על רכבת ההפתעות, קבלו את אלי גורנשטיין. (והתנצלות בפני הדור הצעיר שלא שמתי את הפתיח ל"אוטובוס הקסמים")


וענבל פרלמוטר ציינה שהעתיד יהיה מגניב ושהיא רוצה לנסוע ברכבת התחתית של תל אביב, חבל שהיא לא חיכתה.
זהירות מהמרווח


אנו מתקרבים לסוף וחוזרים למשינה כי אי אפשר בלי "רכבת לילה לקהיר", 1985, מילים כאמור , אהוד בנאי.

הרכבת תמיד היתה מקום טוב לצילומי קליפים, גם אם המילים לא קשורות באופן הדוק לתחבורה ציבורית.
הוזכר כאן כבר "להציל אותך" של שלמה ארצי שצולם ברכבת מרכז, אבל דרוריקו מפורום תחבורה ציבורית בתפוז העלה גם את "אשה אשה" של אבטיפוס, שבו שרון הולצמן "מנסה לתפוס רכבת, בכיוון אחד" ברכבת מרכז של 1995.
זה השיר היחידי באלבום הזה שבו שרון הולצמן הוא הסולן ולא אייל שכטר, והוא גם אחראי למילים ולחן של השיר הזה.
הקליפ ממש יפה וממש רכבתי.















לקראת חנוכת רכבת העמק המחודשת, נזכרתי ברכבת העמק של יהונתן גפן מ"שיחות סלון" שזכה גם לעיבודים משותפים רבים של יהונתן עם בנו אביב. תוך כדי נתקלתי בשיר "רכבת העמק ששרה דורית ראובני בפסטיבל הזמר והפזמון 1973. את יהונתן נשמור לפעם אחרת. בעיקר כי בהופעות שצולמו הדיקציה שלו לא מאפשרת להבין את המילים המדהימות...



וכמובטח, אריק לביא עם קטר 70414.
מדובר בקטר אמיתי שאכן עשה את דרכו האחרונה ב-1958 ופורק. לאחרונה הציבה עירית באר שבע קטר דומה בתחנת הרכבת הטורקית המשוחזרת, אבל, זה לא אותו קטר. למרות השלט. גם בקליפ העצמאי הזה רואים קטרים רבים אחרים.


אתם מוזמנים להגיב ולהציע שירים נוספים שלא מובן לכם איך השמטתי מהרשימה. אוכל להאריך את הרשימה כמה שארצה., אבל זה השלל הראשוני שלי.

תוספות גולשים
אירית הכירה לי את "רכבת" של דוד פרץ, עם אביעד הנדל בכינור וחלילית שביחד עם הגיטרה והסנר עושים יופי של חיקוי של צלילי רכבת

וגם את לונא אבו נסאר


אלון הוסיף את קרני פוסטל מתקופת "ביקיני" (1995) שמזיעה בקו 25, כרנאה בדרך לאוניברסיטה...

מוטי פנחסי מוסיף לנו שיר לא ישראלי, אבל של יהודי שמגשים את החלום של כולנו (לחיות בקנדה).
קבלו את ווירד אל ינקוביץ' שמסרס את Queen ושר את another one rides the bus/
לא אעלה עוד שירים לא ישראליים, אבל יש לי פינה חמה מאד בלב לווירד אל (וגם ל"שירי רחוב" של סמדר שיר).
תראו את כל הקליפ ותקראו את המילים...

ומוטי פנחסי גם מוסיף שיר ראשון שעוסק ב"מונית שירות". מאת יובל בן עמי ובביצועו, על פי train song של טום וייטס.

דוד שמעון מוסיף את "עיר שלא נרדמת" של נועם רותם "ברכבת השלום אין מקום לשבת היא מלאה בחיילים"

הרב-גוניות של המוזיקה הישראלית וגם של הגולשים באתר זה מביאה לכך שאנונימי אחד מחזיר אותנו לימי סשה ארגוב, חיים חפר, התרנגולים והשמלה הסגולה ("נשיר באוטובוס שירים משוגעים") ואנונימי אחר (או אותו אנונימי) לוקח אותנו לאלבום הראשון של שב"ק ס' ש"באים מיבנה ב"אחד שבע שמונה קו יבנה תל אביב - אווו אני באתי להכאיב"
אז הנה הם אחד אחרי השני:

השמלה הסגולה - כאן בביצוע של גידי גוב, נתנאלה, חנן יובל, דבורה דותן ועליזה רוזן.
ומאחור בתרבות הלהקות הצבאיות והתרנגולים (שנשאבו מהלהקות הצבאיות) היה הרבה נסיעה באוטובוסים, (היסעים ולא תח"צ, אבל מה זה משנה) ושחלק מהסצינות היפות ביותר של "הלהקה" הם בתוך האוטובוס (גידי ומיקי) או ליד אוטובוס (אלי גורנשטיין והקוטג') - באמת כיף להיזכר.

באים מיבנה - שב"ק ס' - 1995
אם הגעתם ל"בום בום, מדברים פקה פקה" סימן שפספסתם את האיזכור של האוטובוס...
ראיתי אותם ב"עיר הנוער" בגני התערוכה שכאף אחד עוד לא הכיר אותם והתאהבתי.

שני גולשים הציעו לי את "רוצי שמוליק" של אריאל זילבר ואת ערב עירוני. בשניהם מופיה המילה אוטו כקיצור של אוטובוס, "מספיקה לתפוס את האוטו האחרון..."
כאן בקטע חדש יחסית מתוך הכל הולך - תראו איך פנטו (חנוך רוזן) עושה עמידה באוטובוס...

וקבלו את רונה קינן הגדולה מבצעת את ערב עירוני (מילים נתן אלתרמן, לחן יוני רכטר, ביצוע במקור יוסי בנאי, אבל לא מצאתי וידאו הופעה של יוסי הגדול). משום מה :-) תמיד זוכרים את המשפט "איך הלבנה חולצת שד" ולא זוכרים את המשפט "את חיוכה נשא האוטו"...

ותודה לבועז מ"פורום תחבורה ציבורית" שהזכיר לי את אסתר שמיר ששרה את "כשהרכבת כבר עברה בתחנה", כאן בהופעה מ-2011. את המילה "רכבת" היא שרה כאילו הרכבת עוברת במקום הכי נמוך בתל אביב...

וגם את תיקי דיין ששרה את "תחנת רכבת" שמצליח לשוות לרכבות ולתחנות רכבת קונוטציה מינית

דני קיי המיתולוגי, שחזר לתחייה כדי להגיב בבלוג שלי, הכיר לי את השיר 921 של הראפר לשעבר סגול 59 מ-2011. השיר דן כמובן בחוויית נסיעה בקו 921 המאסף בין חיפה לגוש דן והראפר מקבל בונוס על זה שלאלבום שלו קוראים "עוד נוסע אחד".



בעקבות "אשה-אשה" דרוריקו הוסיף לי עוד כמה שירים שלא הכרתי לרשימה.
קבלו את להקת הפה והטלפיים מ-1998 (אוהד פישוף, רם אוריון ואסף גברון) בסגנון שלי דווקא לא מזכיר את נושאי המגבעת ובשירם "יהלום" ושתי השורות האחרונות מהפזמון "באוטובוס בלילה בכיוון הלא נכון,  קניתי לי כרטיס ישיר אקספרס לגיהנום". בפזמון השני ה"ישיר אקספרס" מתחלף ל"חופשי חודשי".

והשיר היפה "זרזירים" של צמד הזבובים, דן תורן ומאור כהן הענקיים, שנפלו בקסטינה מ-531 (כנראה קו אוטובוס, לא בטוח). בכלל זה שיר מסע נפלא לכל אלה שאוהבים לשיר שירים תוך כדי הטיול.

היה פעם זמר בשם איציק זמיר, ששר את הלהיט זינגרלה. שיר פחות להיט, אבל עם קליפ מושקע לתקופתו נקרא "איחרת את הרכבת"

בקליפ של מרגלית אנקורי מ-1983 (עוד להיט) בשיר "קח את המושכות חזק ליד" תראו תחנות אוטובוסים ואוטובוסים אדומים של אגד.
ושבע שנים אחרי חתימת הפוסט, תוספת מאנונימי - יש לי סימפטיה שבה יש תריס שמתייפח ואוטובוס שמת...
שלמה גרוניך מקבל נקודות נוספות על צילום הקליפ בכיכר המדינה





16 תגובות:

  1. אירית לבהר גבאייוני 13, 2015

    כל הכבוד על הרשומה המקיפה.
    התרשמנו מהאזכור של נדב אזולאי. בהקשר הזה גם לדוד פרץ יש שיר על רכבת:
    https://www.youtube.com/watch?v=NG0rz7o0Mh0
    במקצב רכבתי עם טו טוווווווו.
    לגבי קו 158 שלא בא, דודי די בטוח שזה קוד של נהג מונית בקשר ולא מס' קו.
    ועוד תוספת: בשירים ישנים משתמשים הרבה פעמים במילה "אוטו" במשמעות של אוטובוס, כמו למשל ב"רוצי שמוליק" - מספיקה לתפוס ת'אוטו האחרון, וב"ערב עירוני" - את חיוכה נשא האוטו.
    ותוספת שיר (עם אמצעי תחבורה ציבורית עתידני לארץ) - נטשה - אם כבר לבד אז שיהיה בתנועה - מוזכרת רכבת תחתית.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה, הוספתי, ואת נטשה אני מוסיף לגוף הפוסט.
      לגבי 158, בגלל שכל חיי חשבתי שזה אוטובוס אני משאיר את זה, אבל בהחלט יכול להיות שדודי צודק.

      מחק
  2. קרני פוסטל, כנראה בדרך לאוניברסיטה, מזיעה בקו 25
    https://www.youtube.com/watch?v=A4ti37z0gXs

    השבמחק
  3. אירית לבהר גבאייוני 13, 2015

    נזכרתי בעוד שיר, מדליק ביותר:
    לונא אבו נסאר - רכבת
    https://www.youtube.com/watch?v=6vMdxfrXlgU

    השבמחק
  4. אנונימייוני 14, 2015

    יש שיר על תחתית מקומית:
    "חיפה, חיפה עיר עם תחתית"
    אמנם דקדקנים יעירו שהתחתית אינה אמיתית, אבל לך תחרוז "חיפה, חיפה עיר עם פוניקולור".

    השבמחק
    תשובות
    1. ההתייחסות כאן היא גם לעיר התחתית.

      מחק
  5. אנונימייוני 14, 2015

    ויש גם שיר שמזכיר באותה שורה תחבורה ציבורית ומוזיקה, השיר הנפלא "השמלה הסגולה" (חפר\ארגוב\כספי) שבו, בין יתר הדברים שיקרו כשאנחנו נצא ביחד, אנחנו "נשיר באוטובוס שירים משוגעים".

    השבמחק
  6. אנונימייוני 14, 2015

    שבק ס' מזכירים באלבום הבכורה שלהם שהם באים מיבנה, בשיר הנושא שם זהה.

    "אחד-שבע-שמונה קו יבנה תל אביב - אוווו אני באתי להכאיב..." :)

    https://youtu.be/X87oiVN27V0

    השבמחק
  7. אנונימייוני 14, 2015

    פוסט נהדר, בהחלט ראוי שיהפוך לפינה.

    D! פה ושם

    השבמחק
  8. אנונימייוני 15, 2015

    לגבי שלמה ארצי ניתן גם לציין גם את הקליפ של "להציל אותך" שצולם כולו בתחנת הרכבת תל אביב מרכז.

    השבמחק
  9. יש גם את השיר 921 של סגול 59 מ-2011 שמדבר על.... קו 921 המאסף של אגד לתל אביב
    וכמובן את הרמיקס של עתיד מתוק של משינה ואינפקטד מאשרום

    השבמחק
    תשובות
    1. במקרה שלי השם DANNY K לא קשור לדני קיי ההוא אבל הצלחת להעלות לי חיוך :-)
      וסגול 59 הוא זמר (ראפר בעברו) ולא להקה

      מחק
    2. תודה תוקן, ותודה גם על התרומה לפוסט

      מחק
  10. אנונימימאי 25, 2022

    ב"יש לי סימפטיה" - התריס מתייפח, אוטובוס מת... ויש את שיר הילדים "גלגלי האוטובוס מסתובבים"

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה, אוסיף. לגבי גלגלי האוטובוס מסתובבים - זה תרגום משיר באנגלית שכל פעוט שם מכיר ולכן לא נראה לי שיש טעם להכניס אותו לשירים בעברית (אנחנו גדלנו על "האוטו שלנו גדול וירוק"...)

      מחק