יום שלישי, 28 במאי 2013

על תדמית ואוטובוסים


לאחרונה רצה בטלוויזיה פרסומת בהדמיה ממוחשבת לאוטובוסים שנוטה להעלות לכולם את הסעיף

אני מתכוון כמובן לזו!


בעיקר עצבן את האנשים השימוש בהדמיה כל כך נקיה ויפה. אוטובוס נקי, רחובות נקיים, בתים נקיים, אנשים נקיים. התגובה השכיחה ביותר לסרטון היא "המפרסמים האלה כנראה אף פעם לא נסעו באוטובוס.

אולי הם לא, אבל אני כן, ובניגוד לרוב המגיבים חוויית הנסיעה שלי באוטובוס לא כל כך טראומטית, עובדה שאני ממשיך לנסוע למרות שאני לא "נוסע שבוי". ואני די בטוח שאני לא היחידי.

אולי לא אעיז לאכול מרצפה של אוטובוס, אבל מרבית האוטובוסים שנסעתי בהם היו נקיים ברמה סבירה, גם מבפנים וגם מבחוץ, (ויותר נקיים מהאוטו שלי :-) ). לרוב הם מגיעים בזמן ולמרות שבמקרה שלי הם תמיד יותר איטיים מנסיעה ברכב פרטי בגלל היעדר נתיבים מהירים, הם נותנים לי זמן איכות יקר לראות הרצאות של ted, לשמוע פרקים של "עושים הסטוריה" וסתם לנמנם. אגב, גם ניצן הורוביץ חושב כמוני שזה זמן נהדר לבלות עם הסמרטפון שלך, תראו.
הם חוסכים לי הרבה כסף בחודש, כי רק החניה ליד העבודה שלי יקרה יותר ממה שאני משלם לתחבורה ציבורית בחודש והם די נוחים ובטוחים באופן כללי, אם כי יש המון מה לשפר.

אז על מה הם כועסים?
לאוטובוס יש תדמית שלילית, הוא גדול, הוא רועש, הוא מזהם (כבר לא כמו פעם אבל עדיין די מזהם), והבעיה הכי גרועה, הוא מסיע בעיקר אנשים ממעמדות נמוכים, ואם אנחנו נוסעים באוטובוס כנראה שגם אנחנו מהמעמד הנמוך, או נוער, או קשישים. אנחנו לא אוהבים את החיבור הזה ולכן אנחנו מתכחשים לדברים הטובים, מבליטים את הרעים ומחפשים הזדמנות ראשונה לברוח מהתדמית הזו. בכלל בארץ שלנו מי שאין לא רכב הוא כנראה דפוק, כי רכב זה סטטוס של הצלחה ומי מספיק מפגר לוותר על סטטוס כזה מרצונו?

ארצות הברית המציאה את זה לפנינו, ותתפלאו לשמוע שגם באירופה אין הרבה לובשי חליפות באוטובוסים, אבל עבודה מסודרת על שיפור התדמית יכולה להגדיל אותם. כאשר הרעיון הוא כזה.
יש לך רכב? נהדר, אתה מצליחן. עכשיו תשאיר אותו בבית ותבוא לעבודה באוטובוס. ברכב תשתמש כשתלך להצגה בערב או לצימר בסופ"ש. זה כל מה שאנחנו מבקשים ממך. תעזור לנו לפתור את בעיית הגודש על ידי כך שלא תהיה חלק ממנה. תודה.


תדמית נבנית לאט, ונהרסת ברגע.  כל משרד פרסום יגיד לכם שקמפיין תדמית מושקע לא יצליח להפוך מוצר רע למוצר טוב, אבל תדמית רעה יכולה להרוג בקלות מוצר טוב.

לאוטובוסים לא חסרים מקטרגים. אבל חסרים להם סניגורים. הם מספיק טובים כדי להגן על עצמם אבל זה ייבנה לאט. עד היום ראינו רק תשדירי שירות של אגד ומשרד התחבורה לא היה בתמונה. מהיום גם משרד התחבורה מנסה. תנו לו צ'אנס.


אגב, הרב-קו הצליח מבחינה תדמיתית למתג את עצמו. יש כרטיס ירוק עם ארנב סגול שכולם מכירים ומקשרים למה שצריך. בדומה לכלל המערכת, גם הרב קו הוא מוצר טוב עם הרבה מקום לשיפור. קווי הלילה עם הינשוף הם דוגמה טובה נוספת למיתוג טוב שנעשה לפרויקט טוב, כך גם המטרונית בחיפה ואפילו רכבת ישראל על שלל תחלואיה.

אולי טעו במשרד התחבורה, אולי עוד מוקדם למתג את כל הענף, צריך להתמקד בקווים מהירים, איכותיים וטובים. אבל אני לפחות נותן להם חיזוק חיובי על הניסיון.



2 תגובות:

  1. בלוג מעניין מאוד. למה שלא תפתח גם דף בפייסבוק כדי שאפשר יהיה לשתף לקהל רחב יותר.

    השבמחק
  2. תודה. ריו לי פייסבוק פעיל, אבל אשמח אם תשתף

    השבמחק