יום שלישי, 19 בפברואר 2013

קווי תלמידים


פוסט זה מועתק מתוך אתר ויקי עצמאי (לא ויקיפדיה) אשר מטרתו לשים על השולחן את הא"ב של תכנון תחבורה ציבורית. אתר הויקי הינו אתר פתוח לכולם (לאחר הרשמה קצרה) להטמיע את חזונם, להוסיף, לשנות ולתקן. לחיצה על כפתור ה"עריכה" בסוף כל פיסקה בתוך הפוסט תביא אתכם למקום הרלוונטי באתר הויקי שם תוכלו לעשות זאת.
אני מבטיח לעדכן פה את הפוסט בהתאם לכל ערך בויקי שיעבור שינויים מהותיים.

לכניסה לדף הבית של אתר ויקי תחבורה ציבורית
http://publictransport.wiki.co.il
.


קווי תלמידים הינם קווים ייעודיים שמטרתם להביא תלמידים לבית הספר בשעות הבוקר ולהחזירם בשעות הצהריים קווי תלמידים יכולים להיות קווים עירונייםאזוריים או בינעירוניים אך מרביתם עירוניים.

תוכן עניינים

 [הסתר]

[עריכה]הרציונל מאחורי קווי התלמידים

קווי התלמידים הינם לרוב קווים קצרים יותר מקווי שירות, מאחר והם מאספים מאזור מוגבל מסה של תלמידים לבית ספר אחד או לקומפלקס של בתי ספר. לעיתים קרובות אורכם של קווי תלמידים עירוניים לא עולה על 5 ק"מ. (בעוד אורך קו עירוני רגיל עומד סביב 10-15 ק"מ.
בזכות זמן הנסיעה הקצר הם מאפשרים ניצול של צי הרכב בצורה מיטבית, ניתן לשבצם בסידור עם קווים ארוכים יותר בקלות וניתן עם אותו רכב לעשות כמה סבבים לפני תחילת הלימודים ובסיומם.
קווי התלמידים לרוב נוסעים מלאים, והדבר טומן בחובו רווח פדיון גדול למפעילים, זאת כל עוד מצליח המפעיל לשלבם בסידור הרכב שלו ללא תוספת כלי רכב.
מנגד, במקומות בהם אין מערך קווי תלמידים אך יש מערך רגיל מפותח, גודשים התלמידים את האוטובוסים לקטעים קצרים, מעכבים את האוטובוסים בקווי השירות (עקב עליה וירידה מסיבית בתחנות ספציפיות) פוגמים בחוויית הנסיעה של חלק מהנוסעים האחרים ולעיתים אף לא מאפשרים לנוסעים אחרים לעלות עקב הצפיפות הנקודתית שהם גורמים. סיבות אלה הביאו לפריסת מערך קווי תלמידים נרחב בישראל, כחלק ממערך התחבורה הציבורית, וזאת בנוסף למערכי הסעות תלמידים המופעלים על ידי רשויות ועל ידי מוסדות חינוך.
ככל שעיר גדולה יותר ומערך קווי השירות הסדירים שלה גדול יותר, כך מערך זה יכול "לבלוע" את צרכי התלמידים והצורך בקווי תלמידים ייעודיים יורד. בישראל למעשה רק שלושת המטרופולינים הגדולים עונים להגדרה זו ובהם מערך קווי התלמידים אכן מדולל ביחס למספר הנוסעים.

[עריכה]מאפייני קווי תלמידים


[עריכה]מסלול נסיעה

פריסת התלמידים בין בתי הספר משתנה משנה לשנה הן עקב שינויים דמוגרפיים העוברים על כל יישוב והן עקב שינויים בפריסת מוסדות החינוך.
כתוצאה מכך לרוב נערכות פגישות בין המפעילים לרשויות לפני תחילת שנת הלימודים לקביעת מסלולי קווי התלמידים, ולאחר החגים (בין סוכות לחנוכה) נערכות התאמות נוספות.
למרות האמור לעיל, לעיתים נדירות נערכים שינויים נרחבים משנה לשנה ומערך קווי התלמידים לרוב מועתק בשינויים קלים. 

[עריכה]שעות פעילות

לרוב ניתן לזהות קווי תלמידים על ידי לוח הזמנים שלהם המורכב מנסיעה או שתיים בשעות הבוקר וכ-2 עד 5 נסיעות בשעות הצהריים, מותאמות לשעות סיום הלימודים.
כתוצאה מהחפיפה עם שעות השיא, במקומות רבים מתנים המפעילים ומשרד התחבורה את יכולתם לספק קווי תלמידים בהזזת תחילת הלימודים מ-08:00 ל-08:30. לרוב בשעות הבוקר יהיו פחות נסיעות מאשר בשעות הצהריים וזאת משתי סיבות עיקריות.
  • שעת ההתחלה אחידה לכולם בעוד שעת הסיום מפוזרת על פני שניים או שלושה מועדים.
  • קיימת נטיה בקרב ההורים במגזר הכללי להביא את ילדיהם לבית הספר ברכב בדרכם לעבודה, בעוד החזרה בלבד נעשית בקווי התלמידים.

[עריכה]סוגי רכבים

בעבר היה מקובל כי לקווי התלמידים ישמשו אוטובוסים בינעירוניים (גם לשירות עירוני) המאפשרים לכולם ישיבה בטוחה, כמו-כן היה מקבל שלמשימות אלה יוקצו במידת האפשר אוטובוסים ישנים יותר בכדי להפחית את עלויות הטיפול בונדליזם הנגרם על ידי ילדים ובני נוער.
כיום רווחת גישה אחרת, לפיה קו תלמידים הינו קו שירות רגיל אשר "במקרה" תפור לצרכי התלמידים, לפיכך קו תלמידים עירוני יופעל באמצעות אוטובוס עירוני (נמוך רצפה ונגיש), וקו אזורי או בינעירוני יופעל באמצעות אוטובוס בינעירוני. לפי גישה זו, הורים הרוצים שילדיהם יסעו באוטובוס עם מלווה וחגורות, נדרשים לדאוג להסעה פרטית, מאחר ובאוטובוס עירוני אין חגורות. גישה זו יושמה במכרזים שהתפרסמו החל מ-2011 אך עדיין אינה מבוטאת בשטח.
שיטת המכרזים גם אינה מאפשרת גיוס אוטבוסים ישנים לצורך קווי התלמידים, מאחר ומפעיל נדרש לעמידה בתנאי רמת שירות מחמירים עבור כלל הצי שלו כגון גיל רכב מקסימלי נמוך.

[עריכה]פרסום לציבור

בעבר ננקטה גישה לפיה קווי התלמידים הינם שירות מיוחד ונפרד, ובשל השינויים התכופים שהוא עובר הוא לא יפורסם לציבור כלל אלא רק לתלמידים בבתי הספר. גישה זו עדיין ננקטת על ידי אגד.
כיום, עקב הרגולציה הכללית שהענף עובר, קווי התלמידים מקבלים רשיון כקו שירות רגיל לכל דבר ועניין, רשיון זה מוזרם באופן אוטומטי למערכות המידע לציבור ולפיכך כיום קווי התלמידים של כל המפעילים חוץ מאגד מפורסמים לציבור הרחב. 

[עריכה]שילוט קווי התלמידים

מקובל שקווי התלמידים משולטים בשילוט דו ספרתי המתחיל ב-7, 8 או 9. עם זאת, אין חוק ותקנות מפורשות בעניין זה וניתן למצוא קווי תלמידים במגוון שילוטים. כך לדוגמה קווי התלמידים שמפעילה חברת דן בבני ברק משולטים בשלוש ספרות אשר לרוב מתחילות ב-9, קווי התלמידים בטבריה הינם דו ספרתיים ומתחילים ב-5,6 וכן הלאה. תכנון טוב של מספרי קווים יבנה טווח של מספרי קווים אשר ייועדו לקווי תלמידים, בכדי להקל על היכרות הנוסעים עם המערכת ובכדי להקל על פילוחי נוסעים וקבלת תמונת מצב אמיתית על היקף פעילות קווי התלמידים בישראל.
מספרם הרב של קווי התלמידים והשינויים הרבים שהם עוברים מחד, לעומת שיוכם לקהל יעד ספציפי ותדירותם הנמוכה מאידך, מקשים את סימון מספרם על גבי שלטי התחנה ([שלט 505]]) באופן שישאיר את השלט ברור לכלל הציבור. לפיכך לעיתים קרובות ננקטת גישה לפיה על שלטי התחנה רשום רק "קווי תלמידים" ללא פירוט נוסף. גם גישה זו אינה קבועה במסמרות ולעיתים ניתן לראות מספרי קווי תלמידים על שלטי תחנות. 

[עריכה]אוטובוסים צהובים

בארצות הברית ישנו מערך הסעות קווי תלמידים נרחב המקשר את תלמידי הפרברים והיישובים המרוחקים לבית הספר שלהם, אשר לרוב נמצא במרחק גדול ממרחק הליכה. המערך מופעל למעשה על ידי בתי הספר וממומן בחלקו על ידי ההורים ובחלקו על ידי המחוז. האוטובוסים הצהובים של ארה"ב הפכו ל"מותג" של קווי תלמידים.
המקבילה לכך בישראל הינה האוטובוסים של הרשויות האזוריות, המסיעות תלמידים ממספר רב של יישובים לבתי ספר אזוריים. מערך זה ממומן ברובו על ידי משרד החינוך ומופעל על ידי המועצה. מערך זה מאפשר לרשויות להפעיל אוטובוסים אלה מאוחר יותר, מכספם, לצרכים נוספים של יישובי המועצה כגון חוגים וטיולים.
. לרוב, בנוסף לאוטבוסים הצהובים, נאלצות רשויות רבות לשכור אוטובוסים מחברות פרטיות, וזאת עקב חוסר יכולת של משרד הלגדיל את המימון באופן שיתאים לגידול במספר הילדים ברשות. משרד החינוך מממן הסעות גם ביישובים עירוניים לתלמידים הגרים במרחק מסוים מבתי הספר, עם זאת הקריטריונים הוקשחו לאחרונה והלחץ על הפעלת קווי תלמידים נוספים במסגרת התחבורה הציבורית גדל.

[עריכה]שימוש באוטובוסים צהובים לתחבורה ציבורית

אוטבווסים צהובים שמימן משרד החינוך הינם אוטובוסים ייעודיים לתלמידים, ולאף נוסע אחר (למעט תושבי המועצה בחלק מהמועצות) אסור לעלות עליהם. עם זאת, מדובר במצרך יקר ולפיכך במועצה האזורית גולן נעשה ניסוי ראשוני המשלב את קווי התלמידים בצי הכולל של האוטובוסים המשמשים לתחבורה ציבורית. לפירוט נוסף ראה מקרה מבחן רמת הגולן.

[עריכה]קווי תלמידים לחרדים

קווי התלמידים למגזר החרדי לכאורה לא נבדלים מקווי התלמידים האחרים בישראל, אך אורח החיים החרדי מכתיב מספר רב של הבדלים
  • מספר הילדים הרב (50% מהאוכלוסיה החרדית)דורש מערך קווי תלמידים גדול בהרבה מאשר במגזר הכללי.
  • מוסדות חינוך נקבעים לפי תתי הזרמים של המגזר החרדי בעוד הדיור (בעיקר לאחרונה) נקבע בהתאם למגבלות שוק הדיור. כתוצאה מכך לעיתים ישנם קווים מקצה עיר לקצה השני.
  • קושי לממן הסעות פרטיות ומנגד כוח פוליטי רב מביאים לדרישה מתמדת להגדלת חלקה של האוכלוסיה החרדית בקווי התלמידים, לעיתים על חשבון ייבוש קווי התלמידים למגזר החילוני.
  • שליחת ילדים קטנים מאד (אפילו בגילאי הגן) לבדם באוטובוסים או בליווי אך גדול אך במעט הינה שכיחה ביותר.
  • מספר התלמידים הגדול במוסדות הלימוד (מאחר וכמעט כולם מגיעים בקווי תלמידים) מייצר סכנות בטיחותיות בכל הקשור לחציית כבישים ליד מוסדות לימוד.

[עריכה]קונפליקטים בקווי התלמידים

קווי התלמידים מייצגים דילמה לא פשוטה למערכת התחבורה הציבורית, מחד לרוב מדובר באוטובוסים מלאים נוסעים, ומאידך מדובר בשירות "קשה לעיכול" כמפורט לעיל. 

[עריכה]שירות "פיק" בשעות השיא

השירות ניתן בשעות השיא של המגזר הכללי בבוקר, כתוצאה מכך קשה למערכת להשיג את המימון הנדרש להרחבת מערך קווי התלמידים, מאחר ומדובר בהגדלת צי האוטובוסים והנהגים במיוחד לצורך זה. מנגד, זו הדרישה העיקרית הנובעת מראשי הרשויות וממוסדות החינוך, המבקשים בדרך זו להסיר מתקציבם את סעיף ההסעות.
כתוצאה מקונפליקט זה מערך קווי התלמידים נרחב דווקא ברשויות מבוססות, כדוגמת זכרון יעקב או אבן יהודה אשר הפעילו כוח פוליטי לזכות בשירות זה, ודליל יותר ברשויות עניות יותר.
מאפיין מוסף של קונפליקט זה הינו לעיתים "השתלטות" של קווי התלמידים על הישורת הסדיר. כאשר כל התשומות בשעות השיא מופנות לקווי התלמידים ובשירות הסדיר נוצר "חור בלו"ז" דווקא בשעת שיא בוקר. ולעיתים השירות הסדיר אף מתחיל רק ב-09:00. דבר זה פוגע קשות ביכולת של הציבור הכללי לסמוך על התחבורה הציבורית ולפתח הרגלים המבוססים רק עליה.

[עריכה]מתן שירות לילדים קטנים

עקב הגדרתם של קווי התלמידים כקווי שירות לכל דבר מחד, ועקב החמרת דרישות הבטיחות מאידך, מצהיר משרד התחבורה שהוא מספק קווי תלמידים חדשים רק לילדים בגיל התיכון ומעלה. הצהרה זו לא ניתנת ליישום במציאות הן בשל קיומם של קווי תלמידים ותיקים רבים לגיל היסודי, והן בשל קיומם של קמפוסי חינוך הכוללים בתי ספר יסודיים לצד תיכונים.
כתוצאה מכך לעיתים קרובות נוסעים בקווים אלה ילדים קטנים, ללא חגורות בטיחות, ללא מלווה, ובקו המוגדר כקו שירות רגיל בו הנהג מחוייב להעלות כל נוסע החפץ בכך. האחריות במקרה זה נחה על ההורים אשר מעלים את ילדם לקו זה, אך ייתכן וחלקם הגדול לא מודעים לכך. הפיכת סוג האוטובוס לעירוני בקווי תלמידים עירוניים תציף את הבעיה. ==תחרות על משאבים עם המגזר הכללי.

[עריכה]תכנון קווי תלמידים

  • התכנון נעשה למעשה על ידי הרשויות המקומיות בשיתוף עם המפעיל מהיכרותם עם כתובות מהגורים של התלמידים והשתייכותם למוסדות החנוך השונים.
  • התכנון יכלול מספר כפול או משולש של נסיעות בצהריים לעומת נסיעות הבוקר.
  • התכנון נעשה לפי מדיניות משרד התחבורה רק לבתי ספר תיכוניים (אם כי ההפרדה קשה).
  • התכנון לקווים חדשים עשוי להיות מותנה בהזזת שעות הפעילות של תחילת הלימודים בכדי הלקל על הפיק.
  • תכנון קווי תלמידים עירוניים יהיה במסלול קצר של כ-5-8 ק"מ בלבד וישולב בסידור של הקווים העירוניים הסדירים, תוך שמירה על כך שיישאר שירות מספיק גם בקווים הסדירים.
  • שילוט הקווים יהיה דו ספרתי ויתחיל ב-7, 8 או 9.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה