יום שלישי, 19 בפברואר 2013

שירות לאזורי תעשייה


פוסט זה מועתק מתוך אתר ויקי עצמאי (לא ויקיפדיה) אשר מטרתו לשים על השולחן את הא"ב של תכנון תחבורה ציבורית. אתר הויקי הינו אתר פתוח לכולם (לאחר הרשמה קצרה) להטמיע את חזונם, להוסיף, לשנות ולתקן. לחיצה על כפתור ה"עריכה" בסוף כל פיסקה בתוך הפוסט תביא אתכם למקום הרלוונטי באתר הויקי שם תוכלו לעשות זאת.
אני מבטיח לעדכן פה את הפוסט בהתאם לכל ערך בויקי שיעבור שינויים מהותיים.

לכניסה לדף הבית של אתר ויקי תחבורה ציבורית
http://publictransport.wiki.co.il
.


ערך זה מתייחס לשירות ייעודי בתדירות נמוכה ומותאמת לאזורי תעשייה קטנים ומסורתיים. לשירות לאזורי תעסוקה גדולים ראה "שירות ל"מגזר היוממים"
שירות לאזורי תעשייה הינו שירות ייעודי הפועל רק בשעות הבוקר משכונות המגורים או ממוקד כלשהו לכיוון אזור התעשיה ובשעות אחר הצהריים חזור.
שירות במאפיין זה מתאים לאזורי תעשייה בהם אין תנועה רבה של אוכלוסיה במשך היום המצדיקה שירות סדיר גם בשעות השפל. לרוב מדובר באזורי תעשייה מסורתיים המאופיינים בעיקר במוסכים, נגריות וכו', אזורי תעשייה המאופיינים בשירותי אחסנה ולוגיסטיקה, או אזורי תעשיה המאופיינים במפעלים עתירי שטח ולא עתירי כוח אדם. לאזורי תעסוקה עתירי עובדים יינתן שירות סדיר ולא שירות ייעודי לאזורי התעשייה.
תכנון טוב ייצר קווים ייעודיים לאזורי תעשייה במידה ועולה הצורך בכך ויתאים את השירות עד כמה שאפשר לאופי הפעילות של אזור התעשיה. 

תוכן עניינים

 [הסתר]

[עריכה]תדירות השירות

לוח הזמנים נקבע על פי שעות ההגעה והחזרה מהעבודה, מאחר ולרוב מדובר באזורי תעשייה מסורתיים השירות יחל בשעות בוקר מוקדמות עבור עובדים המתחילים לעבוד בסביבות שבע בבוקר ותיקבע עוד נסיעה עבור עובדים המתחילים לעבוד סמוך ל-8 בבוקר. בהתאם שעות החזרה יהיו גם מוקדמות יותר החל מ-15:00 ונסיעות נוספות ב-16:00 וב-17:00.
במידה וקיימת מנהלת לאזור התעשיה יש ליצור את התכנון ביחד עם המנהלת בכדי לאפיין את השעות המדויקות הנוחות למרבית העובדים ואת המסלול המומלץ בתוך אזור התעשייה.
באפיון יש לבחון גם סוגיות כגון משמרות לילה להן נדרש מענה ושעות החלפת המשמרות, וכן את סוגיית הסעות העובדים. תחבורה ציבורית לא אמורה להחליף הסעות, אך במידה וקיימות הסעות שידוע שיש כוונה לבטלן (לעיתים זו הסיבה לבקשה לפתיחת השירות) יש לתת להן מענה אלטרנטיבי ורצוי שהוא יהיה באותן שעות.
מספר העובדים החזוי בשירות יכתיב את מספר הנסיעות הסופי, אך המינימום הרצוי הינו שתי נסיעות הלוך ושלוש נסיעות חזור. 

[עריכה]סוג השירות

השירות לאזור התעשייה יכול להיות עירוניאזורי או בינעירוני ותפקידו לתת פתרון ממוקד ותפור לצורכי עיקר העובדים באזור התעשייה. כמו-כן לעיתים ניתן שירות שאטלים מיוחד ממוקדים כגון תחנות רכבת. 

[עריכה]שירות עירוני

שירות עירוני לאזור תעשייה ישרת את הערים הסמוכות לאזור התעשייה, השירות יכלול מסלולי איסוף בשכונות ומסלול פיזור באזור התעשייה. זהו הסוג הנפוץ ביותר של שירות לאזורי תעשייה וזאת מאחר ובדרך כלל מרבית העובדים באזורי התעשייה המסורתיים מתגוררים בעיר הגדולה הסמוכה.
כאשר מדובר באזורי תעסוקה גדולים, יתפתח שירות עירוני סדיר לאורך כל היום עם תגבורים בשעות השיא בין אזורי המגורים בערים הסמוכות לאזור התעסוקה לבין אזור התעסוקה, השירות יהיה שירות למגזר היוממיםוהדגש בתכנונו יהיה על הבאת העובדים לעבודה, אך הוא לא יוגדר כ"שירות ייעודי לאזורי תעשיה".
לעיתים השירות העירוני לאזורי תעשייה יתבסס על חלופות לקווי השירות הסדירים, דבר זה אינו רצוי מאחר והוא גורם לבלבול של הציבור. 


[עריכה]שירות אזורי

לרוב שירות אזורי ניתן מיישובים קטנים לעיר הגדולה הסמוכה אליהם. לעיתים נדירות ניתן להצדיק שירות אזורי נפרד לאזורי התעשייה וגם במקרה שמתגלה צורך קשה לייצר קו עם מסלול אטרקטיבי.
לפיכך השירות מיישובים קטנים לאזורי תעשייה יסתמך על השירות הראשי במתכונת של חלופות בוקר וצהריים או במתכונת של תחנת הורדה בכניסה לאזור התעשייה, ולא יינתן שירות תח"צ ייעודי. מסיבה זו גם המפעלים יסתמכו יותר על הסעות (האוספות מהבית, לעיתים ברכבים קטנים) בכדי להביא עובדים מיישובים קטנים לאזורי התעשיה. 

[עריכה]שירות בינעירוני

שירות בינעירוני לרוב לא ניתן כשירות ייעודי לאזורי תעשייה קטנים ומסורתיים אלא רק לאזורי תעסוקה גדולים כשירות למגזר היוממים. כאשר שירות בינעירוני חולף ליד אזור תעשייה הוא ינהג כשירות אזורי, קרי יעצור בכניסה לו או ייכנס רק בחלופות בוקר וצהריים.
למרות האמור לעיל, במקרים של אזורי תעשייה גדולים הממוקמים מחוץ לערים הגדולות כגון אזורי תעשייה של מועצות אזוריות, ייתכן וייבנה שירות מהעיר הגדולה הסמוכה לאזור התעשייה. השירות יאסוף משכונות העיר, ייצא לרשת הדרכים הבינעירונית ויבצע פיזור באזור התעשיה. במידה והקטע הבינעירוני ארוך (מעל כ-5ק"מ) השירות יוגדר כבינעירוני. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה