יום שלישי, 7 בינואר 2014

גידול במספר הנסיעות בתחבורה הציבורית


בשנת 2008 חנך משרד התחבורה מערכת רישוי חדשה, אשר הסדירה את עבודת המפעילים השונים מול המשרד.
פועל יוצא של השיטה החדשה היה, לראשונה בתולדות המדינה, מידע זמין בזמן אמת על השירות המופעל. מידע שכעת הוא נחלת כל הציבור באמצעות אתר האינטרנט הממשלתי, מרכז המידע והאפליקציות השונות לציבור.
שנת 2009 התאפיינה בלמידה, התנסות והכפפת כל המפעילים למערכת החדשה, ומ-2010 המערכת עובדת באופן (כמעט) מלא ומספקת מידע חשוב עבור כל העוסקים במלאכת שיפור התחבורה הציבורית.


עם פרוש השנה החדשה, מלאו חמש שנים לתפעול המלא של המערכת. נקודת זמן מצוינת לעשות חתך רוחב למספר פרמטרים ולראות מה השתנה. בפוסט זה אעלה רק את מספר נסיעות האוטובוס, ייתכן ואעלה עוד פוסטים בעתיד עם נתונים נוספים שניתן להוציא.

1. מספר נסיעות יומי (ג'):

הנתונים נכונים לתחילת כל שנה.

                               2010 2011 2012      2013 2014
מספר נסיעות יומי    52,940 57,915 62,380 65,251 69,206
גידול                                   9.40% 7.71% 4.60% 6.06%

כמו שאתם רואים מספר הנסיעות היומי (לא כולל את רכבת ישראל אך כן כולל את הרק"ל בירושלים ואת המטרונית) גדל באחוזים מרשימים כל שנה. חלק לא מבוטל מהגידול הוא אכן תוספת שירות משמעותית לנוסעים בדמות תוספת נסיעות בשעות השיא או הארכת שעות פעילות בערב. חלק קטן מהוספת נוגע לשיפורים שלא בהכרח מורגשים באופן ישיר על ידי הציבור כגון הפיכת קווים סיבוביים לקווים דו כיווניים (דבר שמשפר את האמינות אך לא מעיד בהכרח על הוספת שירות). 


חלק מהשיפורים נעשו במרכזי המטרופולינים (הפעלת הרק"ל בירושלים והמטרונית בחיפה), חלקם נעשו באזורים דלילי אוכלוסין של המגזר הכפרי ומתהדרים בכובע "רמת שירות" מבלי להביא הרבה נוסעים וחלקם הם בלוני ניסוי שהופרחו שלעיתים הצליחו בגדול (כמו בקו 249 בין הוד השרון לת"א או קו 5 בין כפר קאסם לתל אביב), חלקם הצליחו לא רע (כמו קו 100 משפירים לירושלים) וחלקם נכשלו ועומדים בפני סכנת ביטול או קיצוץ (דוגמת השירות העירוני בדלית אל כרמל).
אך אין ספק שהמספרים מדברים על עשייה רבה.

השינוי החל למעשה כבר ב-2004, והוא מתבטא גם בגידול מספר נסיעות הנוסע מכ-2 מליון ביום לפני עשור, לכ-2.5 מליון כעת. וכפי שכבר העירו לי בפוסט קודם בנושא זה. הגידול במספר הנוסעים תואם באופן יחסי את הגידול באוכלוסיית ישראל ולכן "לא מרשים". זה אמנם נכון, אך כדאי לזכור שגם הגידול הזה לא מובן מאליו.

הגרף הבא, שכבר הצגתי בעבר, מראה את הגידול במספר הק"מ ובמספר הנוסעים.


אולי אין מהפכות גדולות, אבל המגמה בהחלט חיובית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה