יום שישי, 17 באוקטובר 2014

אופניים חשמליות הן לא האויב

עולם הטכנולוגיה מתקדם בקצב מהיר, ועולם התחבורה השמרן מזדחל בקצב איטי אחריו, המכוניות האוטונומיות יהיו כאן רק ב-2035, כאשר האייפון 6 ייחשב פריט ארכיאולגי.

כולם תולים את התקוות במכוניות אוטונומיות ובמכוניות לא מזהמות, אך לדעתי לא מהן תבוא המהפכה. אופניים חשמליות לעומת זאת, עשויות לגרום למהפכה לא קטנה..כל מה שצריך זה להפסיק להילחם בהם ולהתחיל לחבק אותם.

כאשר אני אומר אופניים חשמליות, אני מתכוון לכל המשפחה המורחבת, קורקינטים, סגוויי וכל אמצעי שהוא מצד אחד קטן (מתאים לאדם אחד עם קצת מטען) ומצד שני מאפשר לו לנוע בלי להתאמץ מרחקים גדולים יחסית במהירות סבירה אך לא גבוהה מדי.

אופניים רגילות הן כלי מוגבל בשל הצורך לבצע פעילות פיזית מעייפת (לדעתי זהו דווקא היתרון שלהם, אבל יש אנשים מוזרים שלא אוהבים להזיע...), הטווח הנורמטיבי לרכיבה לצרכי תחבורה (עבודה, לימודים וכו') הינו עד 7 ק"מ ואמנם ניתן להגדילו באמצעות שילוב עם אוטובוסים, אבל זה כבר מסרבל את השימוש ומרחיק אנשים לרכב הפרטי.

אופניים חשמליות מאפשרות להגדיל את הטווח עד מאד. נכון להיום כ-20-40 ק"מ ובעתיד יש להניח שאף יותר מכך. שימוש בעמדות לטעינה מהירה (שכבר פועל במכוניות חשמליות) יהפוך את הטווח ללא פחות מבלתי מוגבל. המשמעות של טווח זה היא שכבר היום, אתה יכול לגור בצד אחד של המטרופולין הגדול במדינה, ולהגיע לעבודה בצד השני של המטרופולין על האופניים החשמליות. אתה רק צריך אוטוסטראדה שמחברת בין אזורים אלה שמתחשבת גם בך ולא רק ברכב פרטי במהירות 100 קמ"ש.

אופניים חשמליות מאפשרות לנו למעשה להגיע מביתנו למקום העבודה או הלימודים, תוך שימוש בתשתיות קיימות (עם השקעה רק בהתאמה שלהן לצרכינו) וכמעט ללא הכבדה עליהם, וזאת בעלות אנרגטית נמוכה וללא זיעה. הן החוליה החסרה שמקשרת בין האופניים הרגילות ורכב הפרטי ומאפשרת לנו בעצם לדחוק את השימוש ברכב פרטי לנסיעות ארוכות או נסיעות של כל בני המשפחה בלבד.

תאמרו, החוליה הזו קיימת כבר עשרות שנים, קוראים לה אופנוע או קטנוע, מה ההבדל?

ואני אומר, אתם צודקים, הם מאותה משפחה, אופניים חשמליות מאפשרות להרחיב את מעגל המשתמשים בכלים חסכוניים שכאלה תוך הקטנת סוגיית הבטיחות (מהירות נמוכה יותר מאופנועים) גם לרוכב וגם למשתמשי הדרך האחרים, ביטול סוגיית הרעש שמזוהה עם האופנועים הותיקים, הקטנת גיל המשתמשים (לפי החוק החדש מגיל 14) ומנגד הגדלת גיל המשתמשים (גם קלנועיות קטנות שייכות למשפחה זו והן יותר בטוחות מאופנוע). בקיצור, הן סבבה של פתרון לארצנו החמה שכל כך נעים לשהות בה בחוץ, כל עוד לא צריך להתאמץ.

ומה עם הבטיחות?
המכונית מספקת לנו אשליית בטיחות, וזאת בשל כלוב הפח הגדול שמקיף אותנו, בפועל לפני המצאת המכונית היו הרבה פחות תאונות דרכים. ידוע בקרב חוקרי תאונות דרכים כי בכבישים מהירים יש הרבה פחות תאונות דרכים, אבל הן הרבה יותר קטלניות. אבל תמיד תחילת וסוף הנסיעה שלנו היא בקטע עירוני, שם יש הרבה יותר תאונות דרכים, אבל הן פחות קטלניות לנהגי הרכב הפרטי. הולך הרגל שנפגע ממכונית הוא איך נאמר, פריך יותר. מרבית ההרוגים מתאונות דרכים הם בכלל הולכי רגל, בעיקר בערים, ובעיקר (אם שאלתם) בצמתים, ובעיקר כשהרכב פונה ימינה ונתקל בהולך רגל שיש לו ירוק לגיטימי לחלוטין לחצות את הכביש. המכונית הפכה למחסום הגדול ביותר בפני שימוש באמצעים חסכוניים יותר כי היא מסכנת את כולם. אנחנו פוחדים ללכת ברגל ולרכב על אופניים בגלל הדומיננטיות של המכונית הפרטית בערינו. לכן המכונית היא האויב, אפשר לחיות עם אויבים, אבל רק אחרי שמסמנים גבולות ברורים, המכוניות צריכות להישאר מחוץ לערים.

אופניים חשמליות צריכות לנסוע על הכביש, לכאורה תוך סיכון גדול, למעשה מאחר ובכביש יש חוקים ברורים צריך רק שכולם יצייתו לחוקים... ברור שהיכן שיש להן נתיב אופניים (על הכביש), עם מקום להמתין ברמזור לפני הרכב הפרטי, מצבן יהיה בטוח יותר. צריך להשקיע יותר בתשתיות מעין אלו ככל שיתרבו רוכבי האופניים והתשתיות התומכות בהן, כך יתחשב בהן יותר נהג הרכב הפרטי. מספר התאונות, ביחס למספר הרוכבים, ילך ויירד. זו הגדולה של האופניים החשמליות, בזכותן מספר רוכבי האופניים שדורשים תשתית איכותית יגיע למסה קריטית.

על המדרכה אין חוקים ברורים וגם לא צריכים להיות. האופניים החשמליות מסוכנות להולכי רגל כמו כל רכב שנוסע על המדרכה ומקומן לא שם. צריך להוריד את שבילי האופניים לכביש. במפגשים בצמתים בין רוכבי אופניים להולכי רגל ייתכנו פגיעות חמורות, אך פחות חמורות מהמפגשים הקיימים בין הולכי רגל לרכבים פרטיים. בעיקר אם אנו משקיעים בשבילי אופניים איכותיים (לרבות בצמתים). דוגמה לתכנון נכון תוכלו לראות בסרטון הבא.

ככל שהשוק יגדל תגדל גם הרגולוציה, בין אם זה לוחיות רישוי, מצלמות אכיפה, חיוב קסדות, חיוב ביטוח ועוד. זה בסך הכל דבר חיובי שגם יחייב השקעה בתשתיות תומכות על חשבון התשתיות הבזבזניות של הרכב הפרטי. אבל חשוב שהרגולציה תבוא ממקום של עידוד שימוש הכלי הזה כתחליף אפשרי לחלק מתנועת הרכבים הפרטיים בערים. לאופניים חשמליות יש את היכולת לשנות את הערים שלנו לטובה ולהביא למהפכה שאף רכב פרטי, אינטליגנטי ככל שיהיה לא יביא. חשוב לא להיות קצרי ראות ולא לחסום אותם. הם פה כדי להתרבות.

9 תגובות:

  1. אני חושב שהמסקנה המאוד ברורה מהבלוג הזה צריכה להיות שיש הבדל מהותי וגדול מאוד בין תחבורה עירונית לבינעירונית.
    אני חושב שצריך לרכז את המאמץ לשינוי התחבורה בתוך הערים לתחבורה רגלית ובאופניים כחלק מתפיסה אורבנית כוללת. בנסיעה בינעירונית כנראה שתחבורה ברכבים קטנים (שכיום הם פרטיים) יותר יעילה מבחינת הנוחות של הגעה ממקום מסוים בתוך עיר אחת למקום מסוים בעיר אחרת או ביישוב קטן.
    לגבי הרכבתף, בכלל לא בטוח שזה כלכלי למתוח פסי רכבת, בוודאי לא למקומות כמו אילת, בית שאן וכרמיאל.

    השבמחק
    תשובות
    1. א. אתה צודק, קיים הבדל מהותי וגדול בין עירוני ובינעירוני והוא צריך לבוא לידי ביטוי בחשיבה עירונית בריאה ששמה את הרכב הפרטי בפרופורציות נכונות לעומת משתמשי הדרך האחרים.
      ב. ניתוח כלכלי מביא בחשבון את עלות הההשקעה (גם בבנייה וגם בתפעול השוטף) מול החסכון לאדם כפול כמות המשתמשים במונחי כסף, זמן, והשפעות חיצוניות (איכות סביבה וכו'). לתפיסתי הרכבת לכרמיאל תהיה כלכלית (בשל העורף היישובי הרב שתשרת) והרכבת לבית שאן, לקרית שמונה, לאילת ולערד לא תהיה כלכלית. מנגד, אתה לא יכול לצפות מאדם שנוסע ברכב 100 ק"מ למטרופולין הקרוב להשאיר את רכבו מחוץ למטרופולין ולעבור לתח"צ. הוא כבר ייסע עם רכבו עד ליעד ויעמיס על הדרכים העירוניות שאנחנו רוצים להצר כדי להרחיב מדרכות ולייצר שבילי אופניים. אם הוא נוסע עם רכבו רק מביתו לתחנת הרכבת, וגומע את ה-100 ק"מ ברכבת, הוא יהפוך להולך רגל בעיר היעד (ומשתמש בתח"צ הפנימית) ויעזור לאזן טוב יותר את העיר הראשה.
      כלומר רכבת לבית שאן וכרמיאל אולי לא כלכלית, אבל היא עוזרת לחיפה להיות עיר טובה יותר וגם לכך יתרונות כלכליים לא מבוטלים.

      מחק
  2. אני חושב שהקמת חניוני ענק בפתחי הערים עם תחבורה ישירה ותדירה ביותר בשעות העומס למרכזי הערים עשויה לאפשר פתיחה ואוורור של מרכזי הערים ממכוניות פרטיות.
    מתן אלטרנטיבה ראויה ונוחה לבעלי רכבים פרטיים תאפשר לרשויות להפקיע רחובות לתח"צ בלבד.

    אני לא מכיר את מטרופולין דן או חיפה אבל אני אתן דוגמא מירושלים.
    נניח ומרכזי התעסוקה היו באיזור רחוב קינג ג'ורג'-יפו-מרכז כלל (והם לא) הרכבת המהירה בשילוב הרכבת הקלה הייתה פיתרון מצוין לתושבי תל אביב וגוש דן. לתושבי מודיעין, לוד-רמלה, בית שמש, מבשרת ציון ושאר היישובים בסביבה הרכבת כלל אינה רלוונטית. הפיתרון המתבקש לדעתי יהיה הקמה של חניון ענק מתחת לכיכר נורדאו (צומת יפו - שרי ישראל) שמשם ימשיכו הלאה ברכבת הקלה למרכז העיר.
    במציאות כמובן מרכזי התעסוקה בירושלים מפוזרים בהר חוצבים, כנפי נשרים, קרית הממשלה, מלחה ועוד כך שבאמת הכי נוח להגיע עם רכב וירושלים לא סובלת כיום במיוחד מהרכבים הפרטיים.

    השבמחק
    תשובות
    1. אחד ה"טרנדים" החמים ביותר בעולם הינו חזרה למרכזי הערים הנהנים מערוב שימושים של מגורים, מסחר ותעסוקה. זה מה שעושה את המשולש הירושלמי למה שהוא והרכבת הקלה (בטח ובטח בשילוב עם הרכבת המהירה) יעצימו אותו עוד יותר. לכנפי נשרים, קרית הממשלה, הקמפוסים האוניברסיטאיים ובעתיד הרחוק מלחה תגיע גם רכבת קלה אבל ציר יפו יישאר מרכז המערכת. מתוכנן אזור ענק של תעסוקה (ואני מקווה שהוא יהיה משולב מסחר ומגורים) באזור בנייני האומה שיהיה במרחק הליכה משתי רכבות קלות ותחנת הרכבת והתחנה המרכזית. מתוכנן גם חניון, אבל מאחר והאזור הולך להיות חלק מהמע"ר ולא בשוליו טוב יעשו אם יבנו את חניוני הרכב הפרטי במשורה וישדרו לכולם שהכי נוח להגיע לאזור זה עם תחבורה ציבורית. את החניון הגדול ניתן למקם באזור מבשרת ומשם להסיע שאטלים מהירים בסגנון הנתיב המהיר לאותו מרכז תחבורתי ענק בבנייני האומה שממנו אפשר להגיע בנוחות בתח"צ לכל מקום בעיר. זה יהיה המשך המגמה החיובית בירושלים של השקעה בתח"צ.

      מחק
  3. אם אתה פותח את החניון במבשרת זה מוסיף עוד נסיעה בתח"צ שלא ממש תעודד את התושבים מכל הסביבה להשתמש בו.
    אני לא חושב שזה מוצדק להרחיק את החניון רק כדי להעביר נקודה.
    בנוסף, חניון ענק שכזה ישמש תושבים ירושלמים שגרים בשכונות הקצה (גבעת משואה, רמות, מלחה, ארמון הנציב) שנוסעים ברכבת המהירה לתל אביב.

    בהחלט מסתמן שכל איזור הכניסה לעיר יהיה המקום הכי מוצלח מבחינת תח"צ בארץ. יתכן שכבר היום עם תחנה מרכזית שאני לא מכיר מוצלחת הימנה בכל הארץ.

    אם כבר הזכרנו את מבשרת, אני מאוד מקווה שלאחר העברת כביש 1 למנהרות מתחת המועצה תיקח את כל השטח שיתפנה ותקים בו מרכז עירוני של מסחר, בילוי ותרבות עם מגורים בקומות העליונות שיחבר חיבור ממש בין מבשרת לקסטל.

    השבמחק
  4. רוכב יקר, איך יוצרים איתך קשר? לא הצלחתי למצוא פרטי קשר בבלוג.

    השבמחק
  5. המכוניות האוטונומיות כבר כאן...

    השבמחק
    תשובות
    1. כן ולא...
      מצד אחד מוסכם על כולם שהן קרובות מתמיד, ובטח לפני 2035 (שכתבתי לפני 6 שנים), מצד שני אתה עדיין לא חולק איתן את הכביש. יש כבר ניסוי יחסית רחב היקף בפניקס של וויימו (כלומר הם כבר נמצאים בעתיד שלנו, אבל גם הם רחוקים מחזון של "אין יותר נהגים אנושיים"), וכל רכב של טסלה עושה פה ושם גם קטעי דרך אוטונומיים (בעיקר נסיעה בכבישים בינעירוניים). אפש להגיד שאנחנו בדרך לשם, אבל עוד לא שם. אני קונה את 2025 כיעד הגיוני לחדירה רחבה.

      מחק