יום רביעי, 11 ביוני 2014

via - גאווה ישראלית בדרך?


ישראל היא מדינת סטארט-אפ ואחת מיצרניות האפליקציות הגדולות ביותר, בטח ביחס למספר תושביה, אבל נראה שבתחום התחבורה אנחנו שוברים שיאים.

אחרי ש-waze הישראלית נקנתה על ידי גוגל, moovit הישראלית נותנת הוrאות תח"צ ב-8 שפות ו"גט-טקסי חדרה ללונדון, ניו יורק ומוסקבה וממוצבת בכתבה זו מכלכליסט כשניה אחרי uber בתחום אפליקציית ההסעות, נראה שכבר נשברו המון שיאים. אבל, אם תטרחו לקרוא את הכתבה עד הסוף תגלו גם את השם via. אפליקציית הסעות משותפות בסגנון "מוניות שירות" שפועלת בניו-יורק.

אצטט מהכתבה קטע קצר שמסביר את מהות האפליקציה, "האפליקציה מאפשרת ללקוח להזמין מונית שירות שתאסוף אותו במרחק של עד בלוק אחד ממקום ההזמנה, תוך התחייבות להורידו במרחק של עד בלוק אחד ממקום היעד. האפליקציה מבוססת על מערכת ניווט מבוססת אלגוריתמים, שמחשבת את המסלול הטוב ביותר לאיסוף הנוסעים ולהורדתם בין נקודות היעד שהזינו באפליקציה" 

לדוברי האנגלית שבינכם מצאתי גם את הכתבה הזו. אם זה נשמע לכם מוכר, זה בגלל שלפני כשנה הכרתי לכם את קוטסופלוס. מיזם פיני של רכבים קטנים (עד עשרה מקומות ישיבה) שמטייל בבירה ולוקח אנשים ממקום למקום ללא צורך במעבר. תוך שימוש באלגוריתם שמחשב לו את המסלול תוך כדי נסיעה. עכשיו קוטסופלוס כבר לא לבד בשוק, ויש יזמים ישראלים צעירים ורעבים שינסו לפתח את המיזם ולהחדיר אותו לעוד ועוד ערים (בניגוד לקוטסופלוס שהיא מיזם עירוני בלי שאיפות התפשטות גלובליות).

בוידאו המצורף מציג אחד המייסדים את הפרויקט

אני מניח שאחרי via יקומו עוד חברות שיציעו את אותו הדבר, המנצחת הגדולה תהיה זו שתדע לתת חוויית שירות טובה, תוכל לייצר תזרים מזומנים נאה ותדע לשווק את עצמה הכי טוב.  כי דבר אחד בטוח, השוק צמא לפתרונות כאלה.

פתרונות כמו via פונים לפלח שוק רחב מאד, מאוכזבי התחבורה הציבורית. את אלה ניתן למצוא הן על גבי האוטובוסים, והן במוניות הספיישל היקרות, ואולי גם אחוז קטן ממשתמשי הרכב הפרטי (שלרוב אחרי שקנו אוטו כבר שכחו שהם מאוכזבי תח"צ והם הופכים לשבויים ברכבים שלהם).
via ודומיה יציעו שירות מהיר יותר וללא מעברים לעומת תחבורה ציבורית, שירות זול יותר לעומת מוניות ספיישל וייתכן שגם זמין יותר ואמין יותר (זה כבר תלוי ברמת השירות אליה תכוון החברה).  לפתרונות כמו via יש לראשונה סיכוי לשנות לחלוטין את האופן שבו אנחנו חושבים על תחבורה ציבורית ולהגדיל אותה מאד באמצעות הרובד של "תחבורה ציבורית-אישית" עד שהיא עלולה לאיים גם על ההגמוניה של הרכב הפרטי .

עכשיו תשלבו את via עם חזון המכונית ללא נהג של גוגל ועם תא הדלק המימני שטויטה הודיעה שיתחיל בקרוב בייצור מסחרי שלו. אלה שתי טכנולוגיות מאד יקרות שלא יחדרו בקלות לשוק הרכב הפרטי, אך יכולות לחדור לתחום הציבורי בקלות רבה יותר. רכב שנוסע בלי הפסקה כל היום ייהנה יותר מיתרונות תא הדלק המימני מאשר רכב רגיל שעומד 80% מהזמן, רכבים ללא נהג ימשיכו עוד זמן רב להיות מוגבלים לאזורי ניסוי ולאזורים סטריליים, אך ביום שבו הם יפרצו את המחסום ויתחילו לנסוע בכביש ליד כולנו. אפליקציות כמו via יהיו הראשונות לאמץ אותן, הרבה לפני כל בעל רכב פרטי.

לכן צריך להתכונן כבר מעתה, לפתח את הרובד הזה של תחבורה "ציבורית-אישית" ולוודא שביום שבו יוכרז על תחילת עידן ה"ללא נהגים" יהיו לנו כבר המון נוסעים שמזמינים שירות בבוקר ליעדם וחוזרים עימו אחה"צ.  כשהמסלול משתנה בקטנה מיום ליום בהתאם לאנשים שנוסעים איתם. ביטול הנהגים יהפוך את החברות האלה בבת אחת לרווחיות מאד ויאפשר להם להתפשט במהירות ולפני שנבין זאת, הדרך היחידה לנסוע ברכב כלשהו תהיה באמצעותן, זה יהיה הרבה יותר יעיל הן מהרכב הפרטי והן מהתחבורה הציבורית הקיימת, וזה בהחלט הכיוון הנכון. העתיד כבר כאן, אבל צריך לכוון אליו.




לחץ על התמונה לדף הפייסבוק של via



3 תגובות:

  1. אני מסכים, VIA ושיתוף מוניות שירות הוא פתרון מאוד אטרקטיבי.

    ועל פניו נראה שאובר(עם כל מגבלותיה) מציעה דרך המעשית להצליח לבנות שירות כזה(בשוק הפרטי) ,כאשר הניצנים של זה הם שירות אובר-פול(UBER-POOL) , וכשאר הנסיון היחידי להצליח בבנית שירות ממשלתי כזה(קוטסופלוס) נכשל.

    אולי זה אומר שאין ברירה וצריך להכניס את אובר ?

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מבדיל בין אובר לבין אובר-פול.

      אם אפשר לתת רישיון רק לאובר-פול אני בעד. השירות הבסיסי של אובר לא מספק דבר שגט-טקסי (לדוגמה) לא מספקת, אך בדרך דורסנית יותר כלפי נהגי המוניות. דרך שעלולה בסופו של דבר לחזור כבומרנג לציבור.
      לכן, כעסקת חבילה של הכל או כלום אני נגד. יש מספיק פתרונות בסגנון אובר-פול שיכולים לפרוץ ספציפית לתחום בו פעילה אובר-פול.

      מחק
  2. אבחנה טובה, אתה צודק. למרות שעדיין יש את השאלה עם רגולציה בסגנון "מספר מונית" היא הדרך הטובה ביותר ליצור שירותי נהיגה זולים אך איכותים, אן המודל של אובר - שכולל מעקב פרטני - שסטטיסטית נראה שהוא עובד. אולי התשובה היא איפה שהוא באמצע.

    דרך אגב זה מעלה רעיונות חדשים לאיך תראה הרגולציה בעידן "האינטרנט של הדברים" וה"BIG DATA" בתחומים נוספים , אבל זה כבר נושא אחר.

    שאלה נוספת שכל שירותי התחבורה השיתופית מעלים היא השאלה של מונופול אחד שישלוט בכל התחבורה בעתיד - גרוע מאוד כמובן. פה יש פתרון יצירתי לעניין:

    http://continuations.com/post/96355016855/labor-day-right-to-an-api-key-algorithmic

    דרך אגב אתמול קראתי על VIA ,ועושה רושם שהם מצליחים מאוד, הלקוחות שלהם - שחלקם אנשים מבוגרים - כנראה עם הכנסה לא גבוהה מרוצים מאוד, הם עובדים ביחד עם מרצדס, וגייסו 100 מיליון דולר. אולי עםד גאווה ישראלית בדרך ?

    השבמחק