בתחילת 2016 צפוי משרד התחבורה להכריז על רפורמה נרחבת בתעריפי הנסיעה. בפוסט זה ננסה להבין את הסיבות לרפורמה ואת העקרונות שמובילים אותה, אך ראשית אסביר מה אין בפוסט.
אין פה את התשובה לשאלה כמה את או אתה, כאינדיבידואלים, תשלמו ביום שאחרי הרפורמה, אלא תמונה כללית יותר, לשאלה הזאת תיאלצו לחכות לפרסומים הרשמיים וזאת מאחר ו:
א. אני לא בקיא בפרטים הקטנים ולא רוצה להטעות.
ב. על אף שעקרונות הרפורמה כנראה לא ישתנו, ייתכנו שינויים נקודתיים עד הדקה ה-90 ואף לאחריה.
לכן גם יש להתייחס לדוגמאות שיובאו בפוסט זה בערבון מוגבל.
בינתיים יש כבר אתר רשמי לרפורמה עם מחשבון
ואת העלונים לכל מטרופולין עם המפות היפות שמשמאל תוכלו להוריד כאן.
בינתיים יש כבר אתר רשמי לרפורמה עם מחשבון
ואת העלונים לכל מטרופולין עם המפות היפות שמשמאל תוכלו להוריד כאן.
מה?
רפורמה כשמה כן היא, עיצוב מחדש של כל מבנה התעריפים הארצי, זו
מילה שמשתמשים בה כדי לתאר שינוי גדול במיוחד. כפי שהרפורמה בתחבורה הציבורית שינתה לחלוטין את מבנה הענף והרפורמה בגוש דן שינתה לחלוטין את מבנה הקווים בגוש דן, כך גם הרפורמה בתעריפים תשנה לחלוטין את הדרך שבה אנשים משלמים בתחבורה הציבורית.
מילה שמשתמשים בה כדי לתאר שינוי גדול במיוחד. כפי שהרפורמה בתחבורה הציבורית שינתה לחלוטין את מבנה הענף והרפורמה בגוש דן שינתה לחלוטין את מבנה הקווים בגוש דן, כך גם הרפורמה בתעריפים תשנה לחלוטין את הדרך שבה אנשים משלמים בתחבורה הציבורית.
מי?
הרפורמה חולקה לשלבי ביצוע, כאשר השלב הנוכחי כולל בעיקר את הטבעת השניה והשלישית של המטרופולינים הגדולים.
גם השלב הנוכחי הזה חולק לתת שלבי ביצוע כדי להקל על הטמעתו בקרב הציבור
בדצמבר 2015 הורחבו ההנחות לזכאים לכלל הקווים והנסיעות בארץ (לפני כן הם היו מוגבלים לקווים קצרים). זוהי התמונה שבראש הפוסט.
בינואר 2016 יוצגו לכם החופשי יומי, שבועי וחודשי בחלוקה לטבעות. הם יהיו רלוונטיים בחלקים נרחבים יותר מבעבר, ויהיו תקפים לאורך כל היום (עד עכשיו חופשי יומי התחיל להימכר רק בתשע בבוקר). כל המנויים יאפשרו מעבר בין אוטובוסים לרכבות. במקביל יישארו חופשי חודשי עירוניים זולים יותר בחלק מהערים, אבל בלי רכבת.
באפריל 2016 (עדכון פברואר 2016 - זה בוודאות לא יהיה באפריל, אולי אוגוסט ואולי לעולם לא) יוצגו לכם המחירים החדשים לכרטיס בודד בטבעות החדשות. שיכללו גם כרטיס מעבר שעתי בין אוטובוסים בכל אזורי המטרופולין החדשים. יהיה מחיר לשימוש רק באוטובוסים, ומחיר גבוה יותר לשימוש ברכבות או בשילוב של אוטובוסים ורכבות.
באוגוסט 2016 (כנראה) גם הרכבת הקלה בירושלים תעבור לערך צבור. כך שייתכן שהשלב של אפריל יבוצע בירושלים באוגוסט.
למה?
במהלך רוב שנות פעילות ענף התחבורה הציבורית בישראל, המפעיל קיבל פדיון מנוסעים והמדינה "השלימה את הפער" כדי שהוא גם ירוויח. לשיטה הזו יש יתרונות (המפעיל באמת וידא שכולם שילמו), אבל יש גם חסרונות (המפעילים לחצו
לבטל קווים לא רווחיים והשאירו יישובים רבים ללא שירות כלל, לא הבינו מה רע באוטובוסים צפופים עד אפס מקום ונלחמו בשיניים באמצעים שאמורים להקל על הנוסע כגון חופשי חודשי וכרטיסי מעבר בגלל הפגיעה בפדיון). תוצאת לוואי נוספת של השיטה הזו הייתה שהמפעילים חילקו את הארץ להמון אזורי תעריף קטנטנים כדי שמחיר הכרטיס ישקף עד כמה שאפשר את המרחק שעושה הנוסע. כלומר, על אף ששיטת התעריפים באוטובוסים שונה לחלוטין מחישוב המחיר שנעשה על ידי מונה של מוניות ספיישל, הפיצול לכ-3,000 אזורי תעריף איפשר כמעט לחקות את שיטת מוניות הספיישל.
לבטל קווים לא רווחיים והשאירו יישובים רבים ללא שירות כלל, לא הבינו מה רע באוטובוסים צפופים עד אפס מקום ונלחמו בשיניים באמצעים שאמורים להקל על הנוסע כגון חופשי חודשי וכרטיסי מעבר בגלל הפגיעה בפדיון). תוצאת לוואי נוספת של השיטה הזו הייתה שהמפעילים חילקו את הארץ להמון אזורי תעריף קטנטנים כדי שמחיר הכרטיס ישקף עד כמה שאפשר את המרחק שעושה הנוסע. כלומר, על אף ששיטת התעריפים באוטובוסים שונה לחלוטין מחישוב המחיר שנעשה על ידי מונה של מוניות ספיישל, הפיצול לכ-3,000 אזורי תעריף איפשר כמעט לחקות את שיטת מוניות הספיישל.
מאחר וכמעט בלתי אפשרי לנהל 3,000 אזורי תעריף, נוצרו עיוותים רבים בין מקומות שונים בארץ, וחוסר השליטה הביא גם ליכולת של המפעיל להשפיע על האמרת התעריפים במקומות "לא רווחיים" מבחינתו. אני אומר "המפעיל" כי לפחות עד שנת 1998 משרד התחבורה היה לא יותר מחותמת גומי בכל הקשור לתפעול התחבורה הציבורית.
כתוצאה מכך גם כשהונהג חופשי חודשי לקראת סוף שנות ה-90 בגוש דן (לאחר הרבה מאבקי כוח), נולדו לא פחות מ-12 כרטיסי חופשי חודשי שונים, מי שיכל להשתמש בחופשי חודשי אכן חסך כסף, אבל רק לנסיעות הקבועות שלו, על כל נסיעה מזדמנת ל"אזור אחר" בתוך גוש דן היית צריך לשלם במזומן כי החופשי חודשי שלך היה תקף בתוך אזור מוגבל. כמובן שהיית יכול לקנות חופשי חודשי מרחבי שהיה יקר בטירוף אבל זה השתלם רק למעטים.
הרפורמה בגוש דן שאפשרה גם את כרטיסי המעבר השעתיים, צמצמה את את מספר החופשי חודשי לשלושה כרטיסים מרחביים בלבד. ובמחיר משתלם יותר מאי פעם. זה הקל גם על הציבור להבין מה הוא צריך לבקש מהנהג, וגם על הנהג להבין מה הנוסע רוצה, וכמובן גם הקל על הכיס.
דוגמה נוספת היא מספרם הרב של אזורי התעריף בין תל אביב לנתניה או בין חיפה לנהריה. לנתיב אקספרס יש באתרה מטריצות תעריפים נוחות ולכן אשתמש בהם כדוגמה.
כך נראית מטריצת התעריפים של קו 601 כיום
מטריצת תעריפים קו 601 באתר נתיב אקספרס דצמבר 2015 |
את המטריצה הזו הנהג נדרש לשנן. היא כוללת לא פחות מ-8 סוגי מחירים (5.60, 6.40, 6.60, 7.60, 8.20, 8.70, 9.90, ו-10.50. לכל קוד מחיר יש גם כרטיסיות, מחירים לנוער , קשישים וזכאים וייתכן וגם חופשי חודשי רלוונטי. את המטריצה הזו נתיב ירשה מאגד ב-2007 וזו בהחלט כן דוגמה מייצגת של מרבית הקווים הבינעירוניים בארץ. למעשה בעבר היא היתה יותר ארוכה כי עד 2011 היה גם מחיר שונה בתוך תל אביב עד הירקון ומחיר אחר ליעדים מעבר לירקון, אך זה סודר בפעימה הקודמת. אם זו המטריצה של קו באורך של כ-30 ק"מ בלבד. אתם לא רוצים לדעת איך נראית המטריצה של קו ארוך יותר כמו קו 841 המיתולוגי מת"א לקריית שמונה דרך הוד השרון, עפולה וטבריה לפני שבוטל. נגיד רק שאין סיכוי ללמוד אותו בעל פה.
נתניה וסביבתה נכללות בטבעת השלישית של מטרופולין גוש דן,
באפריל 2016 המטריצה תהפוך לקצרה מאד, כאשר כל הנסיעות הפנימיות עד קווי הגבול של הטבעת (בין מכמורת ליקום ובמזרח עד כביש 6) יהיו במחיר 6.90, כל הנסיעות לטבעת השניה (מיקום ועד גלילות ומבזרח עד כביש 6) יעלו 10.90 וכל נסיעה לגלעין (מגלילות ועד קצה ראשון לציון) תעלה 13.50. זהו - מטריצה של 3 שורות על 3 עמודות. כל הנסיעות מאפשרות מעבר במשך שעה וחצי ולכן לא צריך שום "אותיות קטנות".
ניתן לראות שבמקרה הזה נוסעים בקו שלא ביצעו מעבר לקו אחר ישלמו יותר, אבל כל הנוסעים שביצעו מעבר ישלמו פחות. כדי להמתיק את הגלולה ההנחות בחופשי חודשי גדלות ובינואר 2016 יונהג גם חופשי חודשי זול ומשולב עם רכבת ישראל, חופשי שבועי וחופשי יומי. לפני שאתם צועקים געוואלט אמחיש את יתרונות הרפורמה באמצעות מטריצת קו 41 מנתניה לינוב שעובר גם במוקדים חשובים כגון מכללת רופין והכניסות לכפר יונה. דוגמה זו נכונה לכל הקווים שיוצאים מנתניה מזרחה.
מטריצת תעריפים קו 41 מאתר "קווים" דצמבר 2015 |
כל הקו נמצא בתחום אזור התעריפים של נתניה. עם יישום הרפורמה באפריל 2016 כל המטריצה הענקית הזאת תצומצם לקובייה אחת בלבד עם הכיתוב 6.90. מכל מקום באזור לכל מקום אחר באזור אנשים ישלמו רק 6.90. עבור מעל 20,000 תושבי כפר יונה לדוגמה מדובר בחיתוך של המחיר לנתניה לחצי, ובביטול "קנס על מעבר" אם חשקה נפשם להגיע דווקא לחוף בפולג ולא לתחנה המרכזית. לעומת זאת, מי שרוצה להגיע מינוב לתנובות ישלם 6.90 במקום 5.20. ברור לחלוטין שיש כאן יותר מרוויחים ממפסידים.
מכל מקום בטבעת השלישית שבין נתניה לכביש 6, לכל מקום בטבעת השניה (מהרצליה לכביש 6) יעלה עכשיו רק 10.90, עבור תושבי כפר יונה שמחליפים אוטובוס בצומת בית ליד כדי להגיע לעבודה בצומת רעננה המחיר שוב ייחתך. הפעם כנראה ביותר מחצי, וכנ"ל כדי להגיע לתל אביב, בין אם בחרת בקו ישיר, ובין אם בחרת לרדת ברכבת נתניה ובין אם בחרת להחליף לאוטובוס של אגד במחלף נתניה או לאוטובוס של נתיב במרכזית נתניה, הכללים פשוטים וברורים. אגב, הרכבת תישאר יקרה יותר מתוך תפיסה שהשירות שהיא נותנת איכותי יותר מאוטובוסים שעומדים בפקקים, אך העיוותים הקיימים יסודרו ויהיה חופשי יומי, שבועי וחודשי שיכללו גם את הרכבת, מכל מקום לכל מקום במטרופולין. כמו שציינתי למעלה חופשי יומי יהיה זמין מתחילת השירות ולא רק מתשע בבוקר כנהוג היום.
נוסעי הרכבת שהיום נדרשים לקנות כרטיסייה או חופשי חודשי בין שני יעדים ספציפיים, יגלו שעכשיו כל התחנות בתחומי המטרופולינים קובצו כ"יעד אחד", לדוגמה כל התחנות מת"א אוניברסיטה ועד משה דיין ברשל"צ הן באותו אזור (אזור 1) ולכן מוגדרות כיעד אחד.
נוסעי הרכבת שהיום נדרשים לקנות כרטיסייה או חופשי חודשי בין שני יעדים ספציפיים, יגלו שעכשיו כל התחנות בתחומי המטרופולינים קובצו כ"יעד אחד", לדוגמה כל התחנות מת"א אוניברסיטה ועד משה דיין ברשל"צ הן באותו אזור (אזור 1) ולכן מוגדרות כיעד אחד.
כדוגמה נוספת אביא את קו 271 המקשר בין נהריה לחיפה דרך עכו שעבר מאגד לנתיב ביוני 2014
מטריצת תעריפים קו 271 באתר נתיב אקספרס בדצמבר 2015 |
שוב רואים איך לאורך קו לא ארוך נדרש הנהג לשנן כ-8 תעריפים שונים.
עם יישום הרפורמה המחיר מנהריה לחיפה ירד מ-14.90 ל-13.50 והמחיר מנהריה לעכו ירד מ-13.50 ל-10.90. העיוות הקיים שבו אגד דרשה וקיבלה עם השנים מחירים גבוהים יותר בפריפריה יתוקן חלקית בפעימה זו.
עבור תושבי מעלות, ושאר היישובים שממזרח וצפון לנהריה (עד קו חורפיש), הנמצאים באזור התעריף של נהריה הפער גדול עוד יותר. היום תושבי מעלות נדרשים לשלם 10 שקלים כדי להגיע עד נהריה ולהוסיף עוד 14.9 ש"ח. לנסיעה עד לחיפה (סה"כ 24.9 ש"ח. ועוד יותר מזה אם הם בוחרים ברכבת). אחרי הרפורמה הם ישלמו 13.50 לכל הדרך מהבית ועד ליעד באוטבווס או 20 ש"ח. אם הם משלבים רכבת. המחיר הקטלוגי ייחתך בחצי ואיתו גם מחירי החופשי חודשי.
כמה?
המטרה הסופית היא להוריד את מספר אזורי התעריף מ-3,000 ל-32 בלבד. השלב הזה ברפורמה מקרב אותנו למטרה הזאת, אך לא לגמרי. הסיבה העיקרית למהלך היא פשטות. פחות אזורי תעריף, יותר קל לנהג, לנוסע, למפעיל ולמשרד התחבורה, חלק מהנוסעים ישלמו יותר, לרוב באחוזים בודדים, אבל הרוב ישלמו פחות, ובאחוזים גדולים. משתמשי החופשי חודשי/שבועי/יומי ירוויחו בענק פערי המחיר בין האוטובוסים לרכבת, יהיו ידועים מראש ופחות אקראיים, ובנסיעות מזדמנות (שכל נוסע קבוע מבצע לפעמים) העלות תהיה ידועה מראש או לפחות קלה לחישוב.
דוגמה אמיתית מהרפורמה ב-2011: מישהי שאני מכיר נסעה מחולון לעבודתה ברעננה בשלושה אוטובוסים, זה עלה לה כ-22 שקל לכיוון ולא היה מנוי מתאים. והיא נאלצה לתחזק שלוש כרטיסיות.
עם פרוץ הרפורמה המחיר לכל הדרך מחולון לרעננה, ללא תלות במספר האוטובוסים, ירד ל-10.90. ועכשיו גם היה לה חופשי חודשי מתאים שסיפק 33% הנחה. מסיבותיה שלה היא העדיפה דווקא את הערך הצבור וכעת במקום שלוש כרטיסיות היא מתחזקת ערך צבור אחד בלבד המספק הנחה של 20%.
דוגמה אמיתית מהרפורמה ב-2011: מישהי שאני מכיר נסעה מחולון לעבודתה ברעננה בשלושה אוטובוסים, זה עלה לה כ-22 שקל לכיוון ולא היה מנוי מתאים. והיא נאלצה לתחזק שלוש כרטיסיות.
עם פרוץ הרפורמה המחיר לכל הדרך מחולון לרעננה, ללא תלות במספר האוטובוסים, ירד ל-10.90. ועכשיו גם היה לה חופשי חודשי מתאים שסיפק 33% הנחה. מסיבותיה שלה היא העדיפה דווקא את הערך הצבור וכעת במקום שלוש כרטיסיות היא מתחזקת ערך צבור אחד בלבד המספק הנחה של 20%.
מתכנני הרפורמה וידאו שיש יותר מרוויחים ממפסידים, ובכל זאת נשמע בעיקר על המפסידים מפי התקשורת שאוהבת חדשות רעות. לדוגמה אציין כי במקומות רבים בהם השירות העירוני זול יותר מ-6.90, תישאר האפשרות להשתמש במחיר הקיים, אך ללא מעבר, ותתווסף אליו האפשרות לשלם 6.90 וליהנות ממעבר. כך חלק גדול מהנוסעים לא הרוויח ולא הפסיד, וחלק אחר (זה שביצע מעבר) הרוויח בענק. השיטה הזו כבר ננקטה בפעימה קודמת של הרפורמה (בראש העין ובמבשרת ציון כדוגמה). היא משאירה בשלב הזה מורכבות לא בריאה במבנה התעריפים, אך היא מאפשר לציבור להתרגל לרפורמה לאט, ולראות את יתרונותיה.
איפה?
הרפורמה כאמור מקיפה את כל המטרופולינים הגדולים ומרחיבה מאד את ההגדרה "מטרופולינים". אתן כדוגמה את הצפון.
בחיפה היא מצמצמת את חמשת אזורי התעריף ומייצרת אזור ענק אחד שכולל את כל חיפה, הקריות, טירת כרמל ודלית אל כרמל, (6.90 עם מעבר בכל המרחב), טבעת שניה שכוללת שני אזורים נפרדים, (עתלית, יקנעם וקרית טבעון מדרום מזרח לחיפה באזור אחד ועכו, ירכא, טמרה ושפרעם באזור אחד מצפון מזרח לחיפה) (6.90 בתוך כל אחד מהאזורים ו-10.90 מהם לגלעין המרכזי), וטבעת שלישית מחולקת לארבעה אזורים ומגיעה עד גבול הצפון, היא כוללת את את כל היישובים פחות או יותר עד קו פרשת המים בין הים התיכון לשבר הסורי אפריקאי, לרבות כל ערי גוש נצרת ונצרת עילית, סכנין, כרמיאל ומעלות. ובדרום עד אחרי זכרון יעקב.
ולמה שוב הפריפריה נדפקת?
זו הטענה העיקרית שנשמע בכלי התקשורת שימאנו להסתכל על הטוב וידגישו את הרע, הם יראיינו אנשים בקריית שמונה ובצפת שמסתכלים בעיניים כלות על ההנחות שקיבלו אחרים. לכך יש שתי תשובות.
הראשונה היא שהפריפריה בישראל היא מושג חמקמק. במובנים רבים כולנו מרכז וכולנו פריפריה. וכפי שמטרופולין חיפה כולל את נהריה, מעלות, שלומי ושאר יישובי פריפריה מובהקים, מטרופולין תל אביב יכלול בטבעת הראשונה את לוד ורמלה (שנחשבות לפריפריה חברתית). גם הטבעות של ירושלים מאד נדיבות וכוללת יישובים ענקיים רחוקים אך עם זיקה חזקה לירושלים כגון מודיעין עילית ובית שמש, בדרום תגיע עד קרית ארבע ומזרח עד אלמוג לחוף ים המלח. כך שאני מקווה ששכנעתי אתכם שהפריפריה לא נשכחה.
באר שבע הוגדרה כמטרופולין (מרצה שלי בבאר שבע קרא לה "רגיופולין"). בבאר שבע יהיה כרטיס מעבר שעתי בעלות 4.80. הטבעת הראשונה תכלול את היישובים הבדווים הגדולים ואת עומר ואופקים בשלושה אזורים נפרדים הנושקים לגלעין והטבעת השלישית תכלול את מרבית שאר ערי הפריפריה של הדרום כשדרות, נתיבות, דימונה, ערד וירוחם בחמישה אזורים. אגב, כל עוטף עזה ייהנה מהרפורמה.
השאלה שתישאל היא כמובן למה מצפה רמון, שמרוחקת רק 100 ק"מ מבאר שבע, נמצאת מחוץ למטרופולין. והאמת היא שהיא בפנים כמעין "טבעת רביעית". (אז תשאלו, למה לא אילת?).
אשר למה שנמצא מחוץ לרפורמה, קרית שמונה, צפת, טבריה, עפולה, ואילת, אזדקק לתשובה השניה.
בפני מתכנני הרפורמה עמד תקציב מוגבל לביצועה ולכן עמדו לפניהם שתי אפשרויות קיצוניות ומיליארד אפשרויות לפתרונות ביניים..
האפשרות האחת הייתה להחיל כבר כעת רפורמה ארצית, אבל עם הנחות פחות משמעותיות ועם עמידה על עקרונות שמשמעותן עליה במחיר למרבית הנוסעים. רפורמה כזאת הייתה כוללת אמנם את קריית שמונה, אבל הייתה נתקלת בהתנגדות ציבורית חזקה ובצדק.
האפשרות הקיצונית השניה הייתה לעשות רפורמה מאד מצומצמת עם טבעות מאד מהודקות, (נניח, נהריה, ודימונה בחוץ), אבל שאף אחד בשום מקום לא ייפגע. רפורמה כזאת הייתה אמנם עוברת, אבל הייתה מפספסת את הצורך בפשטות ולא הייתה מאפשרת להתכנס בסוף ל-32 אזורים. הרצון לא לפגוע באף אחד היה משאיר מערכת מסורבלת מדי של חריגים שונים ומשונים ואף אחד לא היה יודע באמת כמה הוא צריך לשלם.
פתרון הביניים שהושג כולל הרבה פריפריה, אבל לא את כולה, וכולל שיפור משמעותי למרבית הנוסעים, אך פגיעה באחוז קטן מסך הנוסעים הקיימים. לרפורמה תהיה עוד פעימה, בפעם הבאה שיהיה תקציב, אולי כבר שנה הבאה. וזה אומר שקריית שמונה נמצאת על הכוונת להוזלת מחירים, אבל היא תיאלץ לחכות עוד קצת. אני בטוח שתושבי קרית שמונה לא מקבלים זאת בהבנה, אך לדעתי הפתרון שהושג מאד מאוזן ונכון בכפוף לאילוצי התקציב.
עדכון פברואר 2016 - התבשרנו שנמצא הכסף להכיל את כל המדינה ברפורמה.
עדכון פברואר 2016 - התבשרנו שנמצא הכסף להכיל את כל המדינה ברפורמה.
איך
מסתמן שהרפורמה תבוצע בשני שלבים.
כרטיסי החופשי יומי, חופשי שבועי וחופשי חודשי החדשים ייכנסו לתוקף בן לילה ב-01.01.2016.
התעריפים החדשים למחירים קטלוגיים כנראה ייכנסו לתוקף באפריל. זה לא סופי ויש לעקוב אחר הפרסומים.
הפרסומים יחלו לצאת בימים הקרובים. זהו צעד משמעותי ברפורמה נרחבת ומרובת צעדים שהחלה כבר ב-2009 בחיפה, המשיכה ב-2011 בירושלים וגוש דן, המשיכה עם ביטול הכרטיסיות והחלפתם בערך צבור ועם ביטול המעברים בכרטיסי הנייר, המשיכה בהחלת המון חופשי חודשי בערים שקודם לא הכירו את המושג והמשיכה לאחרונה עם החלת ההנחות על הקווים הבינעירוניים בארץ. צריך לעשות עוד הרבה סדר בתעריפים ויהיו עוד צעדים לרפורמה. כבר כעת לדוגמה ידוע שסיטיפס, מפעילת הרכבת הקלה בירושלים לא יודעת להתמודד עם הערך הצבור בצורה טובה, ולכן ייתכן והרפורמה בירושלים תידחה לאוגוסט 2016 אך בסוף הכל ייפתר. זה חייב להיפתר.
כרטיסי החופשי יומי, חופשי שבועי וחופשי חודשי החדשים ייכנסו לתוקף בן לילה ב-01.01.2016.
התעריפים החדשים למחירים קטלוגיים כנראה ייכנסו לתוקף באפריל. זה לא סופי ויש לעקוב אחר הפרסומים.
הפרסומים יחלו לצאת בימים הקרובים. זהו צעד משמעותי ברפורמה נרחבת ומרובת צעדים שהחלה כבר ב-2009 בחיפה, המשיכה ב-2011 בירושלים וגוש דן, המשיכה עם ביטול הכרטיסיות והחלפתם בערך צבור ועם ביטול המעברים בכרטיסי הנייר, המשיכה בהחלת המון חופשי חודשי בערים שקודם לא הכירו את המושג והמשיכה לאחרונה עם החלת ההנחות על הקווים הבינעירוניים בארץ. צריך לעשות עוד הרבה סדר בתעריפים ויהיו עוד צעדים לרפורמה. כבר כעת לדוגמה ידוע שסיטיפס, מפעילת הרכבת הקלה בירושלים לא יודעת להתמודד עם הערך הצבור בצורה טובה, ולכן ייתכן והרפורמה בירושלים תידחה לאוגוסט 2016 אך בסוף הכל ייפתר. זה חייב להיפתר.
האם הרפורמה תכלול סוף סוף אפשרות לעבור גם ברכבת ישראל בתוך המרחבים? כלומר, אוכל לקחת אוטובוס פנימי לתחנת הרכבת בראשון לציון, לעלות על רכבת, לרדת בת"א השלום, לקחת אוטובוס נוסף וכל זאת ב-6.9?
השבמחקהמחיר של הרכבת עדיין יהיה יקר יותר. בתוך אזור 1 (מראשל"צ לתל אביב) הוא יהיה 10.5 ש"ח. ואני לא יודע אם הוא יכלול מעבר שעתי או לא (גם ברכבת עוד אין ערך צבור).
מחקהפתרון בשבילך הוא כרטיס מנוי.
יהיו רק שלושה סוגים, כולם משולבי רכבת+אוטובוס בכל אזור 1
1. חופשי יומי - 16 ש"ח.
2. חופשי שבועי- 75 ש"ח.
3. חופשי חודשי 250 ש"ח.
בהנחה שזו נסיעה מזדמנת, ושאתה גם חוזר באותה דרך, תרכוש את החופשי היומי, תוכל לראות שזה זול מהמצב הקיים, ובטח זול מהמצב טרום הפעימה הראשונה, אך זה לא 6.90 לכיוון.
מה לגבי מערכת הסליקה ה"בין-מפעילית", שאנחנו שומעים עליה כבר שנים אבל מסיבות מסתוריות אף אחד לא מצליח לייצר? כלומר, האפשרות להשתמש בכסף שצבור על הרב קו שלי לא רק באזור שבו במקרה הייתי כששילמתי עליו, אלא בכל המדינה הענקית שלנו?
השבמחקזה כלול ברפורמה או יוק?
היא למעשה כבר קיימת ועובדת מאחורי הכלאים, ומאפשרת את כל המהלכים האלה. הערך הצבור שלך בהחלט תקף כבר כיום בכל המדינה בכל מקום שבו יש ערך צבור (והרפורמה מרחיבה מאד את כל האזורים בהם יהיה ערך צבור).
מחקעדייןם יישארו כמה פינות ללא ערך צבור בשל חסמים טכנולוגיים והסכמיים, אני לא בטוח שיהיה ברכבת ישראל ועד כמה שהבנתי גם סיטיפס עוד לא מוכנה, ויש מעט מכרזים שלא קשורים כלל לרפורמה שבהם כרגע לא יהיה כמו הגולן, אבל אנחנו מתקרבים בצעדי ענק לכך שזה יהיה זמין בכל הארץ.
אגב, לפני חצי שנה ביקרתי בירושלים והטענתי ברב-קו כרטיסייה של 15 נסיעות עבור הרכבת הקלה (כדי לקבל הנחת סטודנט) ועד היום ניצלתי רק נסיעה אחת. מעניין אם אוכל בקרוב לפדות את הכרטיסייה לערך צבור ארצי!
מחקכניסה מכל הדלתות בקווים חזקים בירושלים שמתחיל עכשיו - זה קשור לזה?
השבמחקהכל קשור לזה. בכדי לאפשר את הרפורמה בתעריפים המדינה היתה חייבת להסב את כל ההסכמים עם הזכיינים כך שלא יעבדו יותר על בסיס פדיון מנוסעים (הם מעבירים את הפדיון למדינה). זה מאפשר בנוסף לרפורמה גם את העלייה בדלת האחורית כי הסיכון של נוסעים לא משלמים לא נופל יותר על המפעיל.
מחקבמטרופולין חיפה, החופשי חודשי יהיה משותף גם עם החברות "נסיעות ותיירות נצרת" ו"ג'י בי טורס"?
השבמחקכמה תעלה נסיעה מחיפה ליגור ולרכסים?
תודה על הפוסט, זה מעניין במיוחד לקרוא על השיקולים מאחורי ההחלטות. אין ספק שזאת רפורמה מצוינת, גם אם כמו תמיד לא הכל יעבור חלק.
השבמחקאם כבר עושים רפורמה ..אני שוב חוזרת על השאלה שלי.מדוע חופשי יומי מתחיל רק משעה 9.00 מצב קיים כל השנים.הגיע הזמן להקדים לפחות לשעה 7 בבוקר
השבמחקיש בזה היגיון, כי לא רוצים להפוך את החופשי-יומי לכרטיס ליוממים ונוסעים קבועים, שבשבילם יש כרטיסים כמו חופשי חודשי והם קהל היעד העיקרי שצריך לקבל עדיפות בשעות השיא בבוקר. ההנחה בחופשי היומי אמורה לעודד נוסעים לנצל גם את שעות השפל.
מחקחופשי יומי יהיה מתחילת השירות ולא מתשע בבוקר כפי שקיים היום
מחקפוסט מעולה וכיף שאתה יכול לפרגן!
השבמחקD!
תודה רבה על הסקירה המקיפה והאינפורמטיבית.
השבמחקאין ספק שבאזורים שבהם הרפורמה תחול מדובר בשינוי משמעותי לטובה מבחינת עלות, נוחות התשלום והפשטות. לי מדובר בחיתוך של בערך חצי במחיר ששילמתי על תחב"צ עד עכשיו. מגיע במקרה הזה שאפו למשרד התחבורה על העניין.
ובכל זאת, כמי שגדל בפריפריה, תרשה לי לומר שהעובדה שתושבי הפריפריה הרחוקה (הפריפריה של הפריפריה) לא זוכים להנות מהרפורמה היא לא פחות מביזיון ויריקה נוספת בפרצופם. הבאת שני טיעונים לכך, שלא שכנעו אותי: האחד - חלק מהפריפריה כן תכלל ברפורמה. השני - אין תקציב לכלול את יתר הישובים. כדי שהרפורמה תקיף את כל תושבי המדינה, יהיה צורך למתן את ההנחות. ובכן, מדוע לא להנהיג רפורמה שוויונית שתכלול את כולם, גם במחיר של מתן הנחות פחותות יותר, אבל לכולם? איזה צדק משיגים בכך שמשפרים מאוד את התנאים לרוב האוכלוסייה, אך מתעלמים מחלקים אחרים? ואם כבר אין תקציב לכולם, ואי אפשר לתקן את העולם ביום אחד, מדוע דווקא תושבי הפריפריה משלמים את המחיר? למה שתושבי תל אביב לא יחכו עד שימצא תקציב לפעם הבאה? למה נסיעה מקריית שמונה לחיפה עולה 44 ש"ח, ובמקום לטפל בזה, מוזילים את הנסיעה מכפר יונה לרעננה ל-10.90? למה הפריפריה תמיד אחרונה בסדר העדיפויות?
זה נושא טעון.
מחקהרעיון של הרפורמה הוא בניית "טבעות מטרפוליניות" ולכן אי אפשר להתחיל מהסוף. שיקול נוסף הוא כמובן מספר האנשים שייהנו מהרפורמה והם נמצאים מה לעשות, במרכזים הצפופים.
מצד אחד זה אולי מקומם, אבל מצד שני אם זה ייכלל בתקציב שנה הבאה, שנה זה זמן שחולף כהרף עין ואם בסופה יהיה שיוויון מלא חבל לעשות עכשיו פשרות שישפיעו על התוצאה הסופית.
אתה יכול לא להסכים עם הטיעון, אך זה עדיין טיעון רלוונטי ש"עושה שכל". וזה שבחרו בשיטה הזו עוד לא צועק "אפליה" לשמיים.
מה לגבי חופשי יומי בירושלים?
השבמחקלמיטב הבנתי יהיה, ויעלה 16 ש"ח (בגלעין הפנימי)
מחקלדעתי, בסוף מצפה רמון כן תהיה בתוך הרפורמה בגלל שהיא מבודדת ובסה"כ יש בה כ5,000 תושבים וצירוף שלה לא מחייב הוספה של אף יישוב נוסף (אולי שדה בוקר). כמובן שהיא גם נחשבת כפריפריה של הפריפריה ויודעת להרים קול זעקה.
השבמחקהאם הערך הצבור יחל ישר בתחילת 2016? כי אם כן זה באמת יהיה מהפכה, בנוסף מדובר ברפורמה בעיקר על חופשי יומי-שבועי-חודשי, מה לגבי נסיעה בודדת? ברחובות היום נסיעה עולה 5.90 ללא מעבר, האם אחרי הרפורמה המחיר ישתנה ויכלול מעבר או שהוא ישאר אותו דבר עם מעבר(וגם האם זה יכלול את כל הטבעת החדשה שלה)?
השבמחקאין לי תשובות מדויקות ולכן נאלץ לחכות לפרסומים הרשמיים.
מחקברחובות יימכר כרטיס בעלות 6.90 עם מעבר של 90 דקות שיהיה טוב לכל האזור שלה, אני לא יודע אם ימשיכו למכור גם את ה-5.90 אך ללא מעבר.
אני חייתי בסינגפור לתקופה קצרה. בסינגפור מחיר החזקת רכב הוא אסטרונומי (בכוונה) אבל כפיצוי ישנה מערכת תחב"צ מעולה. האוטובוסים והרכבות עבדו על שיטה אחרת מפה- הזנת סכום כסף לכרטיס (שכלל גם את הפרופיל שלך, במקרה שלי הייתי בפרופיל רגיל) ותיקפת אותו בעלייה ואז בירידה. הסכום היה יורד כתלות במרחק שאותו נסעת. זה הרבה יותר טוב משיטת הקודים המשוגעת שיש בארץ.
השבמחקלא רק בסינגפור, אם אני לא טועה זה קיים בעוד מקומות.
מחקבארץ בטח היו מדביקים לזה את המותג הלא מחמיא "שיטת מצליח" כי מי ששוכח לתקף בירידה משלם את המחיר הגבוה ביותר האפשרי.
אני לא פוסל שלאחר שתהיה עליה בכל הדלתות בכל האוטובוסים, והרפורמה הנוכחית תגיע לכל פינה בארץ ייבחנו את השיטה הזאת גם אצלנו, אבל זה לא יקרה בשנים הקרובות.
למה ללכת רחוק למצפה וק"ש? קרית גת היא פריפריה קרובה ולא נכללת ברפורמה עד כמה שידוע לי.
השבמחקנכון, קרית גת היא מקרה פרטני ש"נפל" בין שני מטרופולינים.
מחקקרית גת היא גם מקרה פרטני לעיר פריפריאלית שלא כלולה ברפורמה, אבל יש לה תחנת רכבת, למיטב הבנתי, למרות שהם לא נהנו מהכרטיסים החדשים הם כן קיבלו הורדת מחיר יפה במחירי הרכבת, אבל אני לא סגור על זה.
לא הנחה משמעותית. למשל אני נוסעת ברכבת לתל אביב וקונה כרטיסיה של 12 נסיעות, שעד סוף 2015 עלתה 265 ש"ח ונסיעה יחידה עלתה 25 וחצי. הכרטיסיה האחרונה שקניתי לפני שבוע עלתה 254 וחצי אך באתר הרכבת כתוב שהוא עולה רק 216... מוזר. נסיעה יחידה ירדה ל22 וחצי - לא בדיוק הורדה יפה... בכל מקרה אין אפשרות לשלב רכבת+אוטובוסים שזה מעצבן כשלעצמו. מקרית גת יש רכבת מהירה לתל אביב, כך שהייתי מצפה שיחברו אותה לשם, בטח אם חיברו את אשדוד שהיא במרחק דומה.
מחקהיו לי מספר כרטיסיות טעונות על הרב-קו. היום הייתי צריך לטעון שוב את הרב-קו בכרטיסיות, אבל הנהג אמר לי שלא ניתן לטעון כרטיסיות, אלא רק ערך צבור שמבטיח הנחה זהה. האם גם זה חלק מהרפורמה? מדוע?
השבמחקזה לא חלק מהרפורמה הספציפית הזאת, אבל זה כן חלק מהשינויים הכלליים שעושה המשרד בתחום התשלום. באזורים רבים בארץ כבר אין כרטיסיות אלא רק ערך צבור. ואחרי שמתרגלים מבינים שזו באמת שיטה יותר טובה. מעכשיו לא צריך יותר "כמה כרטיסיות" אלא ערך צבור אחד בלבד. ותמיד תשלם לנהג מחיר עגול שיחסוך התעסקות עם עודף. בתורו זה גם חוסך זמן לנהג, לך ולכל הנוסעים על האוטובוס.
מחקשלום לרוכב ולקוראים,
השבמחקבמסגרת הרפורמה נעשה עיוות רציני (ברור שזו טעות לכל בר דעת) בחלוקת האיזורים/התמחור בקווי האוטובוס בין בנימינה לזכרון יעקב. לפרטים מלאים:
http://www.atzuma.co.il/btoz
האם מישהו יכול לסייע בנושא?
יש עוול שנוצר במסגרת הרפורמה, מי שיש לו חופשי כלשהו יכול לנסוע באותה טבעת עד הקצה, אבל אם הוא מגיע לתחנת יעד שהיא תחנה אחת מעבר לטבעת עליו לשלם על כל הנסיעה שנסע, לא רק על התחנה שמחוץ לטבעת. למה זה?
השבמחק