tag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post7563377651048684353..comments2024-03-26T05:17:58.878-07:00Comments on הרוכב לאוטובוסים: היכונו למשבר הנהגים!!!הרוכב לאוטובוסיםhttp://www.blogger.com/profile/08362226650916304740noreply@blogger.comBlogger12125tag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-70926470644486940292020-07-23T00:57:33.065-07:002020-07-23T00:57:33.065-07:00אכן. אפשר לומר שלכל משבר יש גם צדדים חיוביים. הקור...אכן. אפשר לומר שלכל משבר יש גם צדדים חיוביים. הקורונה פתרה, או לפחות מיתנה את משבר הנהגים בתחבורה הציבורית. כל החברות עוסקות בקליטת והכשרת נהגים (מקרב מפוטרים צעירים שאין להם עדיין רשיון אוטובוס) במקביל לקליטת נהגי אוטובוס מענף התיירות. התהליך עדיין אורך זמן אך אפשר לומר שנהגים הם כבר לא הבעיה הבוערת של התחום.<br />זה חשוב כי המדינה נערכת להגדלת היקף התחבורה הציבורית באופן משמעותי בשנים הקרובות בלא פחות מ-8 מכרזים שאמורים להתחיל לפעול בעוד שנה או שנתיים. ונושא החסרון בנהגים העיב על התהליך.<br />מילוי השורות מאפשר גם לחברות להקטין את עומס העבודה על כל נהג. זה כמובן חיובי, אבל בצד השני זה גורם לו להביא פחות כסף הביתה (כי משלמים לו לפי שעות). וכבר שמעתי נהגים שמתרעמים על כך.<br /><br />צד נוסף של המטבע הוא שימוש בקבלני משנה (אוטובוסי תיירים) שתמיד היה קיים, בעיקר בתגבורים נדרשים לקווי חרדים בסופי שבוע וחגים. ועכשיו נושא אופי שונה כי מטרתו לתת מענה מלא על אף המגבלות המספריות. הצד הזה לטעמי לא ממוסד מספיק. כל מפעיל יכול לשכור קבלנים לביצוע נסיעות בינעירוניות שהוא אינו יכול לבצע אך אין אמירה ברורה וסדורה לשימוש בכלי הזה כדי לספק תעסוקה לאותן חברות הסעה ואותם נהגים תוך ניצול המצב לשיפור מהיר של התחבורה הציבורית הקיימת.הרוכב לאוטובוסיםhttps://www.blogger.com/profile/08362226650916304740noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-23601521640870619932020-07-12T07:34:42.101-07:002020-07-12T07:34:42.101-07:00ההערה לגבי המשפט הבא: "האינתיפאדה השנייה פגעה...ההערה לגבי המשפט הבא: "האינתיפאדה השנייה פגעה רבות בענף התיירות ונהגים רבים מחברות התיירות חיפשו עבודה". גם במשבר התיירותי (הגלובלי) הנוכחי, אפשר לראות את חברות התחבורה הציבורית הסובלות ממחסור בנהגים, מגייסות נהגים שעסקו עד המשבר בהסעת קבוצות מאורגנות של תיירים. בקווים הבינעירוניים של מטרופולין (שידועה כחברה הסובלת ממחסור בנהגים), אפשר לראות אוטובוסים ששימשו להסעת תיירים, עושים קווי שירות. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-32629235141118538842015-11-01T23:46:07.156-08:002015-11-01T23:46:07.156-08:00לזה תוסיף עוד משהו. האם כל פעם שאתה נכנס למונית את...לזה תוסיף עוד משהו. האם כל פעם שאתה נכנס למונית אתה רוצה להתחיל להתמקח עם הנהג? זה עלול להסתיים בויכוחים קולניים ואף באלימות.<br />כפי שבעולם המערבי כבר לא מתמקחים על המחירים בסופרמרקט, כי יש סימון מחירים ברור, למרות שברור לכולנו שבשוק ניתן להתמקח ולקבל מחיר זול יותר. כך גם במוניות אתה יכול להתמקח מראש אם גם אתה וגם הנהג מעוניינים בכך (הפיקוח לא כזה אדוק), אבל אתה גם יכול פשוט להגיד לנהג לשים מונה וזהו. עבור מרבית האנשים הוודאות הזאת הופכת את השירות לנעים יותר, בטוח יותר ונוח יותר לשימוש.הרוכב לאוטובוסיםhttps://www.blogger.com/profile/08362226650916304740noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-68074667801832558402015-11-01T23:38:26.466-08:002015-11-01T23:38:26.466-08:00בגדול כן, במקומות מסוימים בשעות שונות של היום המונ...בגדול כן, במקומות מסוימים בשעות שונות של היום המונית עשויה להיות הפתרון היחיד, ובמקומות ושעות אלה גם אין תחרות בין הרבה נהגי מוניות. המחירים עלולים להרקיע שחקים באופן שיפגע בניידות האוכלוסייה. <br />רגולציה פעולת במיטבה בכללים אחידים ולכן כשמחליטים להחיל פיקוח הוא מוחל על הכל, גם על מקומות בהם יש חשש לניצול לרעה של היעדר פיקוח, וגם במקומות בהם יש חשש שהפיקוח דווקא ישמר רמת מחירים גבוהה ממה שהשוק החופשי היה נותן. כך אתה משיג נקודת איזון ובעצם המקומות המרוויחים "מעבר" מאפשרים את השירות במקומות בהם מרוויחים פחות. כך אתה יכול להחיל על נהגי המוניות חוק שאוסר עליהם לסרב לנוסע שרוצה לנסוע. (אחרת הם היו בורחים כשהתעריף לא משתלם להם).<br /><br />אגב, לא סתם רבים מנהגי המוניות הפרטיים מתאגדים לחברות כדי לשמר רמת הכנסות אחידה יחסית, כי כולנו מעדיפים להביא הביתה משכורת קבועה ובטוחה, גם אם היא קצת נמוכה יותר ממה שהיינו משיגים בחודשים מסוימים לבד. ואם לא היה פיקוח על המחירים, סביר שהיו נוצרים קרטלים ומונופולים ותיאומי מחירים שהיו מביאים בסוף למחיר גבוה לצרכן ולא למחיר נמוך.<br /><br />לגבי השאלה השניה, ברור שיש נתונים, ופה ושם בעיתונים גם מצטטים אותם. וברור שיש גם נתונים על החלוקה בין החברות השונות כי הרי משלמים להם. אבל לי איישת אין כרגע מקור להפנות אותך לשם (אם הם לא זמינים ברשת תוכל לפנות באמצעות חוק חופש המידע). אתה גם יכול לבוא ליום תחבורה ציברוית ביום חמישי הזה בסינמטק ולהיחשף לנתונים.הרוכב לאוטובוסיםhttps://www.blogger.com/profile/08362226650916304740noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-53904499873992041272015-11-01T13:17:38.281-08:002015-11-01T13:17:38.281-08:00תודה רבה על התשובה המפורטת!
מה לגבי מוניות? במוני...תודה רבה על התשובה המפורטת!<br /><br />מה לגבי מוניות? במוניות יש המון שחקנים בשוק, מאוד קל להכנס כשחקן חדש וכבר עכשיו אין עליהם מגבלות של מסלולים. אז יש סיבה שתעריף המונה מפוקח?<br /><br />בנוסף יש נתונים של כמה עולה סיבסוד האוטובוסים בשנה? ואיך זה מתחלק בין החברות השונות?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-40578558397373895852015-11-01T10:47:11.697-08:002015-11-01T10:47:11.697-08:00אתה מתאר את המצב במדינות עולם שלישי, בהן התחבורה ה...אתה מתאר את המצב במדינות עולם שלישי, בהן התחבורה ה"ציבורית" היא בעצם פרטית. נסעתי בכאלה בדרום אמריקה, במזרח טורקיה (דולמושים), באזורים הנידחים של רומניה (מיקרובוסים) ובנגב, לפני שהיתה תחבורה ציבורית ליישובים הבדווים (טרנזיטים). הם תמיד יחסית יקרים בהסתכלות על עלות הנסיעה מול המשכורת הממוצעת באזור בו הם פועלים.<br />ההבדל העיקרי ממדינות עולם שלישי למדינות המערביות הוא רמת המינוע וזמינות הרכב. ככל שרמת המינוע עולה כך פחות משתלם להם לפעול והם פשוט נעלמים מהנוף, בהתחלה רק מהכפרים הנידחים ובסוף גם מהערים הגדולות.<br /><br /><br />לכן, בעולם המערבי, תחבורה ציבורית תמיד מסובסדת בכבדות, וזאת כדי לתת מענה ליעדים החברתיים של המדינה. לולא היתה כזאת, הרי שהיה שירות רק בין יעדים ענקיים כגון תל אביב וירושלים וזהו. בעידן של אגד כמונופול קראו לזה "סבסוד צולב", כאשר הקווים הרווחיים סבסדו את השירות הלא רווחי, אבל ככל שהקו הרווחיים התמעטו עברו לשיטה של סבסוד כולל, כאשר מפעיל מקבל כסף על מכלול פעילותו ללא קשר להכנסות, והכסף עובר למדינה כדי לכסות חלק מהעלויות. כך המדינה יכולה להגיע לכל יישוב, גם לקטנים שבהם, לתת שירות בשעות מאוחרות, גם כשיש מעט נוסעים ועוד כמה סוכריות שמאפשרות לסמוך על זמינות התחבורה הציבורית.<br />בעולם ישנו ניסוי אחד ידוע של העולם המערבי לתת לשוק המערבי לפעול, זה קרה בבריטניה בעידן מרגרט תאצ'ר וזה לא נגמר טוב. זה החל בתחרות פרועה על הצירים העיקריים המובילים ללונדון כולל הורדת מחירים אגרסיבית, ועשרות חברות שפועלות על אותם צירים ונלחמות בינהן תוך כדי סיכון הנוסעים, בזמן שאף אחד לא פזל ליישובים המרוחקים מאותם צירים. זה נגמר בכך שמרבית החברות שהציעו מחירים אגרסיביים קרסו, נסגרו, נקנו או מוזגו והמחירים החלו לטפס אט אט חזרה לרמה המקורית ואף מעבר לכך, בהתאם, ככל שהחברות הצטמצמו גם התדירות הפנטסטית ההתחלתית ירדה. בסוף קיבלת פחות שירות במחיר יותר יקר מקודם.<br />לכן, אין מחשבות על הסרת הפיקוח על המחירים, ואין מחשבות על נהגים עצמאיים. אך במסגרת בחינת ענף מוניות השירות, בוחנים אמצעים שיאפשרו את התרחבות הרובד הזה, שהלך והצטמצם בשנים האחרונות. (מנגד יש את אלה שגורסים שהם צריכים להעלם לגמרי מהעולם, כך ששום דבר עוד לא הוכרע בהקשר של מוניות השירות).<br /><br />אגב התחרות בפאתי לונדון היא רק הדוגמה המפורסמת ביותר, אבל יש עוד כמה בעולם המערבי, זה תמיד נגמר רע.<br />הרוכב לאוטובוסיםhttps://www.blogger.com/profile/08362226650916304740noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-87274045398612333492015-10-30T16:51:07.311-07:002015-10-30T16:51:07.311-07:00היי רוכב,
קריאת הפוסט העלתה לי תהיות אודות מעורבות...היי רוכב,<br />קריאת הפוסט העלתה לי תהיות אודות מעורבות המדינה באוטובוסים.<br />אשמח מאוד אם תכתוב פוסט שמסביר איך זה עובד.<br />המדינה מסבסדת נסיעות אוטובוס? בכמה?<br />האם יש מחשבות על להסיר את פיקוח המחירים ולפתוח את שוק האוטובוסים לתחרות? האם זה נוסה איפשהו בעולם?<br />האם יכול להתפתח מודל שבו גם נהגי אוטובוס עצמאים יכולים להשתלב בשוק? כלומר בן אדם פרטי קונה\משכיר אוטובוס ומשתלב באיזשהו קו ומקבל את כל הרווחים לעצמו.<br /><br />ובצורה דומה, למה תעריף מוניות הוא מפוקח ואין פשוט תחרות של שוק חופשי?<br /><br />האם המצב הקיים של סבסוד ופיקוח אדוק הוא לטובת הנוסעים? או שאולי שוק חופשי היה מצליח להוריד מחירים?<br /><br />תודה מראש!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-77416548496925173752015-10-27T04:29:17.357-07:002015-10-27T04:29:17.357-07:00כמובן שזה צפוי, זה היה יותר figure of speech. המדי...כמובן שזה צפוי, זה היה יותר figure of speech. המדינה בעצם חייבת לשדר למפעילים "עסקים כרגיל" כדי להבהיר להם שהיא לא מתכוונת להסיר מהם את האחריות לשכר הנהגים.<br />אבל ככל שהמשבר מחריף (הוא לא נולד בן לילה) כך יותר ויותר קשה לשדר עסקים כרגיל. המפעילים מצידם מחכים שהמדינה, כתוצאה מלחץ פוליטי שהם בין היוזמים שלו, תמצמץ קודם.הרוכב לאוטובוסיםhttps://www.blogger.com/profile/08362226650916304740noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-90966250679403061952015-10-27T01:37:14.226-07:002015-10-27T01:37:14.226-07:00פוסט טוב מאד. השכלת לכתוב על סוגיה טעונה באופן לא ...פוסט טוב מאד. השכלת לכתוב על סוגיה טעונה באופן לא מתלהם ולא חד-צדדי.<br /><br />משפט אחד שצד את עיני: "פתאום התרחבות הענף נתקלה בבעיה לא צפויה. נגמרו הנהגים." יכול להיות שלא צפו את הבעיה, אך היא דווקא נראית לי צפויה למדי. אם התנאים עלובים, העבודה קשה, אין אופק ניהולי - ובנוסף המשק נמצא במצב טוב מבחינה תעסוקתית, והצורך בנהגים עולה - אז מה יש להתפלא שאנשים לא באים לענף? למיטב ידיעתי כיום במפעלי תעשייה משלמים יותר משכר מינימום, ולעתים הרבה יותר, לעבודות שדורשות מומחיות שאינה עולה על זו של נהג אוטובוס.<br /> דודיnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-8597214099726858462015-10-26T11:17:48.395-07:002015-10-26T11:17:48.395-07:00הנקודה שאני מנסה להעביר זה שעל ידי הקורס הישיר נהג...הנקודה שאני מנסה להעביר זה שעל ידי הקורס הישיר נהג קטר יכול לקבל שכר גבוה instantly שהרי בנוסעים מקבלים יותר כסף. וכך זו הדרך של הרכבת להילחם במשבר הנהגים שנוצר מזה ששכר הנהגים ותנאי השירות ירדו.<br /><br />אבל יש משהו במה שהועלה בפורום והכל, אכן עם הגידול בכמות הנוסעים לעומת הגידול ברכבות משא אפשר לראות שאם כולם יעשו את הקורס הישן, אז או שנהגי המשא יקבלו קידום מוקדם מידי או שיהיה מחסור בנהגי נוסעים.איתי מרקמןhttps://www.blogger.com/profile/16845400073392357074noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-17669782142934299122015-10-26T10:53:46.057-07:002015-10-26T10:53:46.057-07:00אני לא בקיא ברכבות ולא הבנתי את הנקודה שאתה מנסה ל...אני לא בקיא ברכבות ולא הבנתי את הנקודה שאתה מנסה להעביר. אני רק זוכר שבדיונים בפורום תח"צ בתפוז על המהלך אמרו שבאירופה זה דווקא די מקובל ושמדובר במהלך הגיוני של הנהלת הרכבת (לאור חוסר הפרופורציות בין היקף שירות המשא להיקף שירות הנוסעים).הרוכב לאוטובוסיםhttps://www.blogger.com/profile/08362226650916304740noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-30444010273071529322015-10-26T10:01:14.532-07:002015-10-26T10:01:14.532-07:00מה אתה חושב על המהלך הבא? תזכור שזה מהלך של הרכבת,...מה אתה חושב על המהלך הבא? תזכור שזה מהלך של הרכבת, אני בקיא יותר ברכבות ומנסה להסביר הרבה בעמוד הפייסבוק של רכבת ישראל ובארגוני הנוסעים.<br /><br />ב2014 רכבת ישראל התחילה קורס נהג נוסעים ישיר, ונתנה לבנות להשתתף בו. בקורס הישן,, נהג קטר היה צריך להתחיל כעוזר נהג קטר ברכבת משא, משמה לעבור לעיתוקים(הזזת קרונות בתחנה) ואז למשא ואז לנוסעים(השכר הכי גבוה).<br /><br />נהגים ותיקים אומרים שהדבר יפגע בשירות כי נהג קטר צריך נסיון(זה מתבטא בעיקר בעצירת רכבת, שכן היא שוקלת 300 טון ומעלה ונוסעת על מסילה חלקה במהירות מירבית של 130-150 קמ"ש) אבל החדשים שנסעתי איתם עושים את זה בלי בעיה.איתי מרקמןhttps://www.blogger.com/profile/16845400073392357074noreply@blogger.com