tag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post1457769589980157451..comments2024-03-26T05:17:58.878-07:00Comments on הרוכב לאוטובוסים: בואו ונבנה מסופים!!!הרוכב לאוטובוסיםhttp://www.blogger.com/profile/08362226650916304740noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-52346412280924033532022-12-25T22:42:40.702-08:002022-12-25T22:42:40.702-08:00כן, את העבודה הראשונה של נתיבי איילון ריכז אסף כהנ...כן, את העבודה הראשונה של נתיבי איילון ריכז אסף כהנא תחת רותי אמיר בנתיבי איילון הישנים והיא התמקדה במחסור (המבהיל) של מסופים בגוש דן, מה שהתחיל להפיל את האסימון.<br />במקביל התחיל להיות ברור שהשיטה של "נשלח את המפעיל להסתדר לבד" כבר לא עובדת, בעיקר כשמדובר במרכז ובירושלים אבל גם ברפיפריה התחילו להיערם קשיים.הרוכב לאוטובוסיםhttps://www.blogger.com/profile/08362226650916304740noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-78938655705027172002022-12-23T22:34:45.884-08:002022-12-23T22:34:45.884-08:00אם אני לא טועה אז סנונית ראשונה היתה סביב 2015 או ...אם אני לא טועה אז סנונית ראשונה היתה סביב 2015 או 2014 כאשר הפער בין הצרכים העתידיים למצב הסטטוטןרי של שטחים לנושא התבהר לאגף תכנון מרכז שלא ממש עסק בתחצ לעומק עד אז שם לב שאין מישהו אחר שרואה את התמונה הזו, ואז מנהל אגף תחצ במשרד הקצה תקציב לנציבי איילון (הישנה עדיין, אם אני זוכרת נכון) החלה העבודה בהובלה של אגף תכנון שלימים התפתחה לתוכנית האב הארצית המעמיקה למסופיםטופזhttps://www.blogger.com/profile/05992203203819786695noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-44584933693811017622022-12-15T01:07:07.463-08:002022-12-15T01:07:07.463-08:00אכן, נראה שאתה צודק, ואני מוסיף שאחרי שראו כמה התח...אכן, נראה שאתה צודק, ואני מוסיף שאחרי שראו כמה התחנה החדשה בעייתית אז האריכו די הרבה קווים מהדרום אל מסוף ארלוזרוב כדי לחסוך לאנשים את הכניסה לבניין הנורא הזה. ובעצם יצרו "מספריים", קווים מהדרום שנוסעים צפונה על המסגר ובגין עד אלרוזרוב וקווים מהצפון שבעצם מגיעים למרכזית כמעט ריקים מנוסעים ויוצאים ממנה כמעט ריקים מנוסעים כי הם עולים על התחנות בהמשך הדרך. זה אולי פחות יעיל מבחינה משקית אבל יעיל יותר בעיני הנוסעים. (וכמובן זה לא כל הקווים, ויש מוצאים מהצפון שבמקום הארכת הקו פתחו קו נוסף לארלוזרוב וכו).הרוכב לאוטובוסיםhttps://www.blogger.com/profile/08362226650916304740noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-70108382553347142402022-12-14T08:48:34.436-08:002022-12-14T08:48:34.436-08:00תודה על המענה. אין מה להשוות בין התחנה המאולתרת בש...תודה על המענה. אין מה להשוות בין התחנה המאולתרת בשדרות רוטשילד ששירתה אוכלוסייה של 400 אלף איש מהיישוב היהודי, לבין התחנה הישנה ששירתה 3 מיליון ישראלים (לא רק כאלה שרוצים לתל אביב, גם כל אחד שהיה צריך להגיע מצפון הארץ לדרומה היה צריך לעבור בה). כי התחנה הישנה כבר בשנות החמישים הייתה מתחת לקיבולת האוטובוסים שעברו בה. התחנה החדשה החלה להבנות ב-1967. כך שהייתה אמורה להפתח מתישהוא בתחילת שנות ה-70 ובסוף נפתחה ב-17 באוגוסט 1993. <br /><br />בהתחשב בדילולים שהיו בקווי אגד בשנות השמונים אני משער שמהתחנה החדשה (שגם בה היו מגבלות של חניות תפעוליות בקומה 6), יצאו הרבה פחות אוטובוסים מימי השיא של התחנה הישנה. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-20662729856973944082022-12-14T02:26:18.454-08:002022-12-14T02:26:18.454-08:00המרכזית הישנה לא היתה "שייכת" למפעיל כזה...המרכזית הישנה לא היתה "שייכת" למפעיל כזה או אחר ובזה ייחודה. אבל היה בניין בן שתי קומות צמוד לרציפים של סדרנים ומודיעין ומקום להפסקה ושירותים לכל המפעילים. (שימוש אחר כך את המשטרה כמדומני ואני חושב שהוא שומר). גם ברחוב הגדוד העברי, המיני מסוף העיקרי שהתפתח ברחובות הסמוכים היה מבנה נהגים, ולא לשכוח גם את שווארמה ראש העיר ששירתה את הנהגים...<br />אכן, האוטובוסים החונים בכל מקום הפריעו למרחב, אבל זה היה שיפור מ"התחנה המרכזית" שהיתה פשוט בניין עם מפרץ בכיכר המושבות לפני המרכזית הישנה. ובתחנה המרכזית החדשה (שהיתה אמורה להיפתח בשנות ה-60 ובסוף נפתחה ב-92), נתנו גם את המענה התפעולי אבל יצרו בעיות אחרות.<br /><br />אגב, גם הכרמלית נולדה ב-1985 כדי לפתור את בעיית הקווים שחונים ברחובות הסמוכים, וגם היא נולדה בלי חשיבה על חניה תפעולית (שהיא קצת פחות חשובה בשירות עירוני תדיר, אבל אסור להתעלם ממנה לגמרי), ובאמת התוצאה היא קצת פחות אוטובוסים שחונים ברחובות הסמוכים ולא העלמת התופעה.הרוכב לאוטובוסיםhttps://www.blogger.com/profile/08362226650916304740noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-80550837999978927862022-12-13T03:09:00.507-08:002022-12-13T03:09:00.507-08:00נכנסתי ללינק ההסבר על המסופים והופתעתי לראות תמונה...נכנסתי ללינק ההסבר על המסופים והופתעתי לראות תמונה שממחישה את היחס בין מסופי האוטובוסים והמערכת המסילתית באירופה. צילמתי את התמונה באופן אגבי מרכבת נוסעת במסילה שלצד המסוף. הנה המיקום המדוייק בגוגל: Dropped pin<br />https://maps.app.goo.gl/Stq6tpT2bWnRhSFH6<br /><br />באופן כללי רוב מסופי האוטובוסים שאני יכול לחשוב עליהם בלונדון למשל צמודים צמודים למקטעי מסילה שיצרו אזורים תעשייתיים שאינם מתאימים לשימושי מסחר או מגורים - אזורי שלוחות תעשייתיות או אזורי צומת מסילתית. הדרייב אין במשולש הירקון הוא הדוגמה הישראלית הבולטת אך נדירה למיקום כזה, באירופה ריבוי צמתי המסילה יוצר מיקומים רבים מהסוג. התשתית ההיסטורית של עידן הקיטור ותעשייה נכחדת של הפקת גז מפחם (ששונע ברכבות) יצרו הרבה מיקומים כאלו שהותאמו לחניית אוטובוסים. <br /><br />בארץ אין את זה כי פלשטיין רילרייס היתה חברה ממשלתית בעוד שהקואופרטיבים הציוניים היו של ההסתדרות. הקמת המדינה היתה בעידן של נסיגה מסילתית ניכרת במדינות רבות ולא מפתיע שהקואופקטיבים שעבדו מול המדינה שבדרך קיבלו מיקומים טובים בגרעיני הערים החדשות בעוד שהרכבת המשיכה להיות תשתית תעשייתית מרוחקת. הבעיה שכיום המיקומים האלו לא הכי נכונים לתחנת מוצא ויש לחץ לפתח אותם. <br /><br />הבדל נוסף מול שיטת ההפעלה בחו"ל הוא שבארץ נראה שלא מחליפים נהגים, שנהג מקבל מכונה באופן רציף ולכן התרעננות הנהג תלוייה בדיור האוטובוס ובמסופים. בבריטניה לא נדיר שמחליפים נהגים באמצע מסלול, הן ברכבת והן באוטובוסים - דבר שמאפשר מנוחה והקפדה על משמרות מבלי להשבית את אמצעי התחבורה עצמו. תופעות כמו "אוטובוס הבובות" הן שיא הביטוי למצב שהנהג מקבל אוטובוס "משלו", מצב שדורש יותר תשתיות ויותר דיוק ממצב של החלפת נהגים. אני מכיר דוגמה לקו לונדוני בן כ 12 ק"מ שהחלפת הנהגים בו מתבצעת בתחנה בחצי הדרך. יש שם חניון אוטובוסים גדול שהנהגים יכולים להשתמש במבנים שלו, אך מבחינת הנוסעים מדובר בעמידה של כמה דקות בתחנת וויסוט ברחוב הראשי. <br /><br />בעיה נוספת שלא נגעת בה היא הכפפת מסלולי הקווים בתוך תל אביב למספר מצומצם של מסופים גדולים. זה יוצר מצב של ריבוי קווים בכפילויות גדולות בצירים המובילים למסופים וכן מצב של X תחבורתי שמנפח את העיר כשקווים מדרום מזרח נוסעים 5 ק"מ עד רדינג וקווים מצפון מזרח נוסעים מרחק דומה לכרמלית ולתחנה המרכזית. במרכז לונדון קווים רבים שאינם חוצים מסתיימים בתחנת מסוף לקו יחיד. ההבדל הוא שהקווים יכולים לשרת מסלול ייעודי במרכז העיר וחתימת השטח של הדיור שלהם הוא אזור חנייה ל 2-3 אוטובוסים בכל מסופון כזה. "פיזור האוכלוסין" מאפשר מסלולים ישירים יותר שממשיכים צירים ישירים משולי המרכז לנקודות שונות במרכז העיר. יש כמובן הצדקה למסופים עבור אוטובוסים בינעירוניים הממלאים תפקיד של רכבת פרברית, אבל בעיר עם ציר רכבתי חזק מצפון לדרום כמו האיילון התעקשות על חמשת הקילומטרים של ה X במקום שהמערכת המקומית תיצור קווי מזרח מערב של 2 קילומטרים מארחכה את זמן ההגעה מהרכבת ליעדים השונים בעיר וחבל. <br /><br />בפוסט שהבאת בלינק ראיתי שהיה ויכוח על הצורך באוטובוסים בעיר עם מערכת מסילתית טובה. אפילו בעיר כמו לונדון יש מספר צירים מרכזיים שאין בהם שירות רכבתי לאורכם ויש צורך בכיסויים באמצעות אוטובוסים. מחוץ למרכז המסלול הרכבתי בדרך כלל מגיע רק לכיוון אחד כאשר בצומת שליד התחנה יש מספר צירים - רובם מקבל את הקישוריות מהאוטובוסים. יש גם שכונות שאינן על מסלולי הרכבת וגם עניין של פיזור - אם ב 3 ק"מ יש 4 תחנות רכבת ו 21 תחנות אוטובוס הרי שבמרווח שבין תחנות הרכבת האוטובוס משמש לפיזור ואיסוף. המגיב מהוויכוח צודק בכך שמי שמעדיף ללכת יכול להגיע ממקום למקום בעיר במערכת המסילתית בלבד, ויש עניין של שכבת העדפה מסילתית שלא הכי מבינה או רוצה להשתמש באוטובוסים, אבל עובדה שהאוטובוסים קיימים ומסיעים היקף דומה לנסועה במערכת המסילתית. במקרים רבים אי אפשר להפריד את השניים משום שהאחת מזינה את השניה. ההבדל הגדול מול הארץ הוא שבמקרים רבים האוטובוס משמש להקפצות לתחנות הרכבת או ביניהן, לא לנסיעות ארוכות של מחצית או מרבית המסלול. על פניו המסלולים מאד עורקיים וישירים, אבל התפקיד של המערכת משלים ולא ראשי כמו בארץ. Ccyclistnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-68516999784689879102022-12-13T00:44:45.481-08:002022-12-13T00:44:45.481-08:00יש לציין שגם בתחנת הדואופול הייתה נקודת תורפה קריט...יש לציין שגם בתחנת הדואופול הייתה נקודת תורפה קריטית והיא המרכזית הישנה של תל אביב. לי עד עכשיו לא ברור איך מתחנה שיותר קטנה ממסוף 2000 היום, יצאו כל כך הרבה נסיעות. וגם שם, קווים עירוניים היו מתחילים ומסיימים בתחנות קצה ברחוב, כך שלא ברור איפה מוקמו שם צרכים תפעוליים של האוטובוסים ונהגים, שלעיתים הגיעו לתחנה אחרי שעות רבות בדרכים. Anonymousnoreply@blogger.com