tag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post8689918664292973942..comments2024-03-26T05:17:58.878-07:00Comments on הרוכב לאוטובוסים: האם לכולם מגיע תחבורה ציבורית?הרוכב לאוטובוסיםhttp://www.blogger.com/profile/08362226650916304740noreply@blogger.comBlogger16125tag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-56420456289745232262014-03-10T04:52:25.766-07:002014-03-10T04:52:25.766-07:00א. שירות אוטובוס בהזמנה לא זול בהרבה, וזאת מאחר וה...א. שירות אוטובוס בהזמנה לא זול בהרבה, וזאת מאחר והאוטובוס והנהג חייבים להיות זמינים למקרה שמישהו יזמין.<br />יש להם תועלת שולית של חסכון בק"מ רכב ובלאי ותועלת גדולה יותר של פתרון בעיה פסיכולוגית של "תראו איזה בזבוז, האוטובוס נוסע ריק". מנגד הם דורשים "מחיר" של השתתפות אקטיבית של הנוסע, פרסום רציף על המנגנון המיוחד (לאן להתקשר, כמה זמן לפני וכו') בניגוד לפרסום השוטף לישורת סדיר שבאתרי המידע והאפליקציות ומנגנון בקרה ייחודי. המנגנון פועל כבר כמה שנים במשגב ואף על פי שבגדול התושבים מרוצים, הוא לא חוסך הרבה ומקשה על אוכלוסיה מזדמנת יותר להשתמש בשירות.<br />בנוגע לשירות בשעות השפל, בתווך הבינעירוני לא צריך להיות שירות שנוסע ריק באופן בשפל, זה בזבוז נקודה. <br />בתווך העירוני אנחנו מדברים על מינימום שירות לכל שכונה גם בשעות השפל. השירות לא צריך להיפסק לגמרי, אך אם אין הרבה נוסעים צריך לדלל אותו. יש לזכור שהשירות העירוני "יותר זול" להפעלה בזכות המרחקים הקטנים, ומנגד צפיפות התושבים מבטיחה שהשירות לא יהיה ריק לגמרי כמעט אף פעם, גם בשפל.הרוכב לאוטובוסיםhttps://www.blogger.com/profile/08362226650916304740noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-6328976991423615512014-03-09T01:27:44.954-08:002014-03-09T01:27:44.954-08:00ונקודה נוספת - אוטובוסים ורכבות נוסעים ריקים למחצה...ונקודה נוספת - אוטובוסים ורכבות נוסעים ריקים למחצה ואף ריקים כמעט לגמרי גם בין ערים גדולות ובתוכן, בשעות השפל.Davidhttps://www.blogger.com/profile/12035857132580594626noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-51577674132723479762014-03-09T01:25:41.133-08:002014-03-09T01:25:41.133-08:00הטענה שלי היא כזו. כל עוד קיומם של יישובים קטנים ה...הטענה שלי היא כזו. כל עוד קיומם של יישובים קטנים הוא עובדה קיימת, כל התשתיות שמשרתות אותן יעלו יותר, ביחס לתושב, מאשר ביישוב גדול. התחבורה הציבורית אינה שונה בעניין זה מהחשמל או מהמים, מלבד אולי העובדה שההוצאה העודפת יותר גלויה לעין. <br /><br />דוגמה אחרת היא חינוך. ביישובים שבהם האוכלוסייה קטנה ואינה מצדיקה פתיחת מוסדות חינוך, משרד החינוך מממן את הסעות הילדים למוסדות חינוך מרכזיים. הוא אינו אומר - "היישוב שלכם קטן מדי והשמיכה קצרה, תסתדרו".<br /><br />התשובה העקרונית לשאלה האם תחבורה ציבורית היא שירות בסיסי שבאחריות המדינה לספק לכל תושב היא עדיין חיובית, ומשמעות התשובה היא שיש הצדקה לכסות את העלויות העודפות של אספקת שירותי תחבורה ציבורית ליישובים קטנים מכספי המדינה. <br /><br />אני מאמין שבפועל אותה עלות עודפת אינה כה גדולה. זה לא שמכך שנבטל את האוטובוס הדו-יומי לכמה מושבים וקיבוצים יתפנה פתאום כסף לרכבת תחתית בת"א.<br /><br />זה לא אומר שצריך ללכת עם ראש בקיר ולשלוח אוטובוס ישיר מכל חור לעיר הגדולה שש פעמים ביום. פתרונות מחייבים שיתוף והשתתפות של הרשויות המקומיות, וגם של התושבים. הם יכולים לכלול שכלולים כמו אוטובוס בהזמנה, שנכנס ליישוב רק אם מישהו מבקש. Davidhttps://www.blogger.com/profile/12035857132580594626noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-14134450990947546152014-03-08T23:37:13.455-08:002014-03-08T23:37:13.455-08:00לקיבוצים רבים יש עדיין נהג תורן ולאחרים יש צי רכב ...לקיבוצים רבים יש עדיין נהג תורן ולאחרים יש צי רכב משותף שניתן להזמין מראש ומבטיח זמינות של כמעט 100%.<br />כמובן שיש קיבוצים עניים שלא עברו בצורה טובה את המשבר ולא התפתחו, בהם אין את הפריבלגיות האלה והאוכלוסיה שלהם זקנה יחסית.<br /><br />המילה אוטובוס היא מילה כללית, שכוללת כמובן גם מיניבוס או מידיבוס ויכולה ברמת העקרון לכלול גם רכבים פרטיים. לרוע המזל הנהג מקבל את אותה המשכורת ללא קשר לסוג הרכב והוא העלות העיקרית.<br /><br />השאלה הנשאלת? האם זו אחריות המדינה, או שבמקומות קטנים אנשים צריכים להיות יצרתיים בעצמם? הרוכב לאוטובוסיםhttps://www.blogger.com/profile/08362226650916304740noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-24781822379264434412014-03-07T11:10:45.203-08:002014-03-07T11:10:45.203-08:00הפתרון הוא לחשוב מחוץ לקופסא.
אם יש רק שלושה נוסעי...הפתרון הוא לחשוב מחוץ לקופסא.<br />אם יש רק שלושה נוסעים הם לא צריכים אוטובוס. הם יכולים להסתדר עם מונית או מיניבוס או נהג תורן (מכונית של היישוב שיוצאת בשעה קבועה כל יום).<br /><br />הוויתור על רכב פרטי הוא לא קל. אוטובוס הוא לרוב לא תחליף מתאים. <br />היתרון של ישוב כפרי בכל שהאנשים מכירים את שכניהם וניתן בקלות יחסית לארגן קאר-פול.<br />אבל צריך להיות לזה תמריץ.חגיתhttps://www.blogger.com/profile/09705385905748515427noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-8638671874972505972014-03-07T03:20:10.597-08:002014-03-07T03:20:10.597-08:00את הגדרת הנתון הבנתי, השאלה היא מה המקור שלו ומה ב...את הגדרת הנתון הבנתי, השאלה היא מה המקור שלו ומה בדיוק אפשר ללמוד מהשוואה של פרמטר מופשט כזה?Rubim88https://www.blogger.com/profile/14055425571947421731noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-1416608601475501942014-03-06T06:25:35.644-08:002014-03-06T06:25:35.644-08:00כמו שכתבתי, מספר יישובים ביחס לשטח או ביחס למספר ה...כמו שכתבתי, מספר יישובים ביחס לשטח או ביחס למספר האוכלוסיה הכולל.<br />הרוכב לאוטובוסיםhttps://www.blogger.com/profile/08362226650916304740noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-18861562746729070882014-03-06T04:14:56.150-08:002014-03-06T04:14:56.150-08:00מאיפה הנתון שישראל היא שיאנית במספר הישובים? איך ב...מאיפה הנתון שישראל היא שיאנית במספר הישובים? איך בכלל אפשר למדוד נתון שכזה בהשוואה עם מדינות אחרות?Rubim88https://www.blogger.com/profile/14055425571947421731noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-75581655878628611282014-03-05T12:04:57.624-08:002014-03-05T12:04:57.624-08:00תיקון קל, יש המון יישובים קטנים, יותר מ-1000. ישרא...תיקון קל, יש המון יישובים קטנים, יותר מ-1000. ישראל היא שיאנית במספר היישובים ביחס לשטח שלה או ביחס לאוכלוסיה שלה. ולמרות שארגוני הסביבה והחברה צועקים כבר שנים שבמקום להקים עוד יישובים הגיע הזמן לחזק את הקיימים, הפוליטיקאים ממשיכים להקים עוד יישובים. ולא רק בשטחים.<br /><br />בנוסף, הבעיה שתיארתי רלוונטית לא רק ליישובים קטנים אלא גם לפרברים "אמריקאיים" גדולים (אבן יהודה, להבים, צור הדסה, אורנית, כוכב יאיר וצור יגאל, כפר ורדים) ולשכונות גדולות של צמודי קרקע בערים (נווה זאב בבאר שבע, שכונות אנשי הקבע בראש העין וביבנה וכו').הרוכב לאוטובוסיםhttps://www.blogger.com/profile/08362226650916304740noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-43139310357887905452014-03-05T01:55:16.902-08:002014-03-05T01:55:16.902-08:00במדינה שבה ההשקעה בתח"צ גם ככה נמוכה ומפגרת ב...במדינה שבה ההשקעה בתח"צ גם ככה נמוכה ומפגרת בהרבה הרבה שנים אחרי מדינות מערביות אחרות, לבזבז משאבים על קווים כאלו(שרחוקים מלהקרא תח"צ אטרקטיבית) לישובים קטנים במקום במקומות צפופים עם עודפי ביקוש זה חסר כל הגיון.Rubim88https://www.blogger.com/profile/14055425571947421731noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-17271235448906877252014-03-04T07:40:40.366-08:002014-03-04T07:40:40.366-08:00דוד, כמובן שאם מחליטים שתחבורה ציבורית היא זכות יס...דוד, כמובן שאם מחליטים שתחבורה ציבורית היא זכות יסוד (הלוואי ויעשו את זה), כולם צריכים לקבל אותה בצורה שווה, בלי קשר לסוג הישוב ולעלות (כמו חשמל). אך כפי שכתב הרוכב - מתקיים כאן כרגע "אפקט השמיכה הקצרה" ואנחנו נדרשים להחליט מי כן ומי לא... :(Dinahttps://www.blogger.com/profile/05241382415359507916noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-78762472520224709792014-03-04T04:06:44.523-08:002014-03-04T04:06:44.523-08:00כל תשתית בסיסית ביישוב קטן גוזלת משאבים רבים. גם ל...כל תשתית בסיסית ביישוב קטן גוזלת משאבים רבים. גם להוציא כביש, צינור מים או קו חשמל עבור יישוב של 50 משפחות יוצא יקר מאד, בחישוב לפי משפחה. אך איש אינו מעלה על דעתו שיתקיים יישוב ללא חשמל, מים או חיבור לרשת הכבישים. משלמים את המחיר, הנסתר מן העין. <br /><br />ההוצאות העודפות הללו הן די שוליות בחישוב כולל, כי בסכ"ה יש די מעט יישובים קטנים ורק חלק קטן מאד מן התושבים גרים בהם. <br /><br />במה שונה תחבורה ציבורית? אולי בזה שההוצאה העודפת - על שליחת אוטובוס לשלושה אנשים - גלויה יותר, וקל יותר לראות איך מסיטים אותה למקומות אחרים באופן מיידי. <br /><br />מבחינה עקרונית, אם אכן רואים בתחבורה ציבורית זכות יסוד, אין הבדל.<br /><br />אני לא שותף לעמדה שמי שגר ביישוב כזה אינו ראוי לזכויות בסיסיות, בהיותו אנטי-סביבתי וכו'. מה אם זה קשיש, שעודדו אותו להתיישב במקום בשנות החמישים? Davidhttps://www.blogger.com/profile/12035857132580594626noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-41085728319616537072014-03-03T06:07:31.487-08:002014-03-03T06:07:31.487-08:00מרבית הערבים והבדווים גרים ביישובים עירוניים, חלקם...מרבית הערבים והבדווים גרים ביישובים עירוניים, חלקם ערים (רהט, שפרעם, טמרה, מזרח ירושלים, אום אל פאחם) וחלקם מועצות מקומיות גדולות (דלית אל כרמל, ירכא, ג'סר א-זרקא, דבורייה, חורה וכו'). יש לזכור שהמונח צמוד קרקע לא לוקח בחשבון את מספר הנפשות הגרות בכל בית שביישובים הערביים והבדווים גדול בהרבה מאשר בהרחבות ובפרברים היהודיים. אם תסתכל על צפיפות אוכלוסיה לנפש תגלה שהיא גדולה משמעותית. תוסיף לזה מדדי רמה סוציו-אקונומית ורמת מינוע ותגלה ש"מגיע להם יותר" מיישוב יהודי עם אותו מספר בתים צמודי קרקע.<br /><br />מנגד, אם תיקח כפרים קטנים של עשרות מאות בודדות של תושבים (אום אל קוטוף, עין א-סהלה, ראס אל עין, ודומיהם בצפון, והכפרים הבדווים הקטנים המוכרים בנגב שמאוגדים תחת המועצה האזורית אבו-בסמה, תגלה שלמרות רמת המינוע הנמוכה, לא מגיע להם יותר תחבורה ציבורית מבני דודיהם ביישובים היהודים לידם. מגיע להם רק יאזשהו מינימום שיאפשר להם לצאת מהיישוב לעיר הקרובה ובמידה ולא ישתמשו בו אז גם להם צריך (עקרונית) לבטל אותו.<br /><br />נוסע הוא נוסע ללא קשר לשיוכו האתני, אך עם קשר חזק לאופי היישוב בו הוא גר.הרוכב לאוטובוסיםhttps://www.blogger.com/profile/08362226650916304740noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-69722042697732618272014-03-03T04:00:56.580-08:002014-03-03T04:00:56.580-08:00לפי דברייך גם לערבים ולבדואים מגיעה פחות תחבורה צי...לפי דברייך גם לערבים ולבדואים מגיעה פחות תחבורה ציבורית.עמיעדhttps://www.blogger.com/profile/01593003366305757546noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-26722405440931869612014-03-03T03:03:17.385-08:002014-03-03T03:03:17.385-08:00כמובן יש להבדיל בין חקלאים לבין גרי ההרחבות למינהם...כמובן יש להבדיל בין חקלאים לבין גרי ההרחבות למינהם, אכן טביעת הרגל האקולוגית בכל תחום אפשרי גדולה יותר לגרים בצמוד קרקע לעומת הגרים בדירה, ועל אחת כמה וכמה אם צמוד הקרקע לא בעיר אלא ביישוב נפרד. <br />גם אם לא נשתמש במילים קשות, נוכל רק להגיד שלמגורים ב"איכות חיים של יישוב כפרי" יש מחירים שצריך לשלם והעדר תחבורה ציבורית היא אחד מהם.הרוכב לאוטובוסיםhttps://www.blogger.com/profile/08362226650916304740noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-67647308904679306502014-03-03T01:12:12.314-08:002014-03-03T01:12:12.314-08:00ליבי עם אנשי המושב (באמת!), אבל בתור אנטי-סביבתיים...ליבי עם אנשי המושב (באמת!), אבל בתור אנטי-סביבתיים, אנטי-עירוניים ואנטי-חברתיים, מגיע להם פחות (תח"צ).Dinahttps://www.blogger.com/profile/05241382415359507916noreply@blogger.com