tag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post5084704544049149211..comments2024-03-26T05:17:58.878-07:00Comments on הרוכב לאוטובוסים: כמה אנחנו מרוויחים מהנתיב המהיר כל שנההרוכב לאוטובוסיםhttp://www.blogger.com/profile/08362226650916304740noreply@blogger.comBlogger17125tag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-21622300239484045102021-02-22T05:44:50.925-08:002021-02-22T05:44:50.925-08:00כן, אני אקח אותך לאיך עובד הנתיב המהיר בחשבון שלי,...כן, אני אקח אותך לאיך עובד הנתיב המהיר בחשבון שלי, עבור שעה בשעת השיא:<br />900 מכוניות פרטיות (יש נתונים בחצ"ב)<br />מתוכם 0-10 עם מעל ל-4 נוסעים<br />60 אוטובוסים (גם נתונים מהחצ"ב)- האוטובוסים מי-ם (כיום יש רכבת) ומודיעין (כבר מזמן יש רכבת) אני מניח שהם בממוצע 20 נוסעים כל אחד וזה ירד וירד ככל שהשימוש ברכבת המהירה לי-ם יעלה<br />שאטלים- 45 בשעה, עם מילוי של נניח 4-5 איש.<br /><br />עכשיו כדי להבין כמה נחסך מהפקק אפשר לקחת 900 מכוניות שעוברות בנתיב ולשים אותם ב-3 הנתיבים הקיימים: התשובה 60-70 מ', בפקק שמתקדם ב15 קמ"ש בשעה נניח: זה יוצא שזה חוסך *פחות מדקה* לפקק של כולם!<br /><br />ועוד שתי נקודות:<br />1- לגבי השאטלים: אם נניח שכל החניון הישן מתמלא במכוניות (2000 מכוניות) אנחנו מדברים כאן על חסכון בפקק של 2-3 דקות במצטבר מכך ש2,000 המכוניות האלה לא נוסעות בפקק. זה בעצם מראה לנו את הבעיה המרכזית בפתרון החניון, הוא *קטן מאוד* לעומת העלות העצומה שלו. טעות לחשוב שקרקע לחניון מחוץ לעיר היא בחינם- ממש לא. ומעבר לכך, הרחבתו של החניון ל3,800 מקומות חניה עלתה *קרוב למיליארד שקל*, קרי מעל *חצי מיליון שקל* עבור מקום חניה בודד.<br /><br />2- יש אנשים שמגיעים לחניון בשאטלים וממשיכים משם באוטובוסים לירושלים- הקווים המפורסמים לאקדמיה ולממשלה בירושלים. לטעמי, זה דוגמא מאוד קלאסית ל Elite Projection. שמעתי לא מזמן את תמר זנדברג מתגאה שכך היא נוסעת לפעמים. נערי האוצר, הפוליטיקאים והפרופסורים מתכבדים בהסעה פרטית שתפורה בדיוק לצרכיהם -ממרכז ת"א למרכז השלטון... כאמור, אפילו אם *אנחנו* מכירים לא מעט אנשים שעשו שימוש בשירות הזה, במספרים אבסולוטים הוא קטן מאוד.<br /><br />3- התאכזבתי שלא כתבת על כל נושא הרכבת והמסילה הרביעית: הנושא החשוב ביותר בהקשר הזה, שהנתיב נבנה *ביודעין* על היכן שתוכננה שנים מסילה נוספת לתל אביב, מסילה שהייתה מאפשרת עשרות אלפי נוסעים נוספים ברכבת, ובמקום זה נתיב שמשרת אלפים בודדים. אפרים סנה, שר התחבורה בעת שקודם הנתיב בצורה אגרסיבית *ע"י משרד האוצר דווקא* היה מודע לבעיות האלה.<br /><br />4- עוד חישוב מעניין יהיה כזה: במחיר של מעל 100 ש"ח לנסיעה בנתיב בשעת שיא, למי משתלם לסוע בו? למי הוא מיועד? למי 20-25 דקות (שזה מה שהוא חוסך בשעת השיא) שווים מעל 100 ש"ח? התשובה היא מי שמרוויח מעל 26 אלף ש"ח בחודש ברוטו, שזה בערך 44 אלף ש"ח בחודש נטו... עשירון עליון.<br /><br />כמובן שמאז שכתבת את זה נעשו עוד מחקרים כמו זה של יאיר ויסמן מאוניברסיטת בר אילן שטוען לפרדוקס המובנה בפרויקט כזה: כדי שהנתיב המהיר יעבוד- חייב להיות פקק, והוא חייב להיות משמעותי, כדי שהמחיר בנתיב יהיה גבוה. ז"א שהנתיב המהיר לא רק שלא פותר את הפקק- הוא תלוי בו.<br /><br />ובכלל, סקירה עולמית היתה מראה לך שנתיבים מהירים מסוג זה קיימים רק בשתי מדינות, וגם בהן, רק בערים הכי דפוקות ופקוקות: בארה"ב ובאוסטרליה. אין כאלה באירופה וגם לא במזרח אסיה. בארה"ב לא מנסים לחרטט עם לקרוא לזה "נתיב מהיר"- אלא אומרים את מה שזה: Executive Lanes, נתיב ל"מנהלים"...<br /><br />ודבר אחרון, כתבת את המאמר על ההצלחה הגדולה של הנתיב ב-2016, והנה באים להם עוד נתיבים מהירים בכביש החוף, נתיבי איילון וכביש 5... האם אי פעם פורסמו נתונים אמיתיים לגבי הנתיב המהיר? כמה נוסעים בו ברכבים מלאים בלי תשלום? כמה אנשים על האוטובוסים? כמה החברה היזמית מרוויחה? לא, לא פורסמו, ומה שנקרא- לא במקרה.<br />omerhttps://www.blogger.com/profile/13200085323320271207noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-77799733752748636412021-02-20T08:45:46.586-08:002021-02-20T08:45:46.586-08:00אם יש לך הנחה אחרת, אתה מוזמן לציין אותה כאן. אני ...אם יש לך הנחה אחרת, אתה מוזמן לציין אותה כאן. אני לא עובד בנתיב המהיר ואין לי גישה למידע המדויק ולכן נדרשתי להנחות אלה. אין לי ספק שהן לא מדויקות, אבל לדעתי הן כן הגיוניות. לכן אני די בטוח שקלעתי קרוב מספיק כדי שהמסקנה, לפיה הנתיב רווחי מאד במונחי זמן נחסך למשק לעומת עלותו, נכונה.הרוכב לאוטובוסיםhttps://www.blogger.com/profile/08362226650916304740noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-25852614032219433102021-02-17T03:04:06.978-08:002021-02-17T03:04:06.978-08:00לטעמי הניתוח כולו הוא קשקוש ובמיוחד "צריך 4 נ...לטעמי הניתוח כולו הוא קשקוש ובמיוחד "צריך 4 נוסעים כדי לא לשלם והנחתי שכשליש מהרכבים עומדים בתנאי זה" אחלה הנחה, פעם הבאה גם תניח שאילת היא רק 50 ק"מ מקרית שמונה למה לא?עומרhttps://open.spotify.com/show/5nNrPmuYx8A9keDcUadble?si=6ba9ee0692b84564noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-63993299110526375592017-05-19T14:00:38.080-07:002017-05-19T14:00:38.080-07:00אכן יש נתוניםף נעשו ספירות וניתוחים גם לפני הפרויק...אכן יש נתוניםף נעשו ספירות וניתוחים גם לפני הפרויקט וגם אחרי חנוכתו.<br /><br />יש לנו זכרון קצר אבל כביש 1 היה "הפקק של המדינה". בימים רגילים הפקק התחיל באופן קבוע מאזור נתב"ג, משם היית מזדחל בקצב שלא עולה בהרבה על 10 קמ"ש. כמו שציינתי, עם פתיחת הנתיב המהיר קרתה תופעה נוספת פחות חזויה של קיצור הפקק לאזור גהה, שקשורה בכך שפקקים הם תופעה אקספוננציאלית. צריך מעט מאד אקסטרה רכבים כדי לגרום לפקק, ברגע שהם עברו לנתיב המהיר הפקק נפתח. אבל מאחר שרכבים חדשים עולים על הכביש מדי שנה, הפקק בכביש 1 הולך ומתארך מחדש משנה לשנה. אני מעריך שבעוד שנתיים הוא יחזור לרמתו המקורית מלפני 2010.הרוכב לאוטובוסיםhttps://www.blogger.com/profile/08362226650916304740noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-70797798448567583572017-05-19T02:53:12.755-07:002017-05-19T02:53:12.755-07:00הנתון הדרמטי ביותר בניתוח הוא זה של קיצור הגודש &q...הנתון הדרמטי ביותר בניתוח הוא זה של קיצור הגודש "(הפקק מנתב"ג לתל אביב לקח בערך שעה במקום 12 דקות, כלומר, כל אחד ממשתמשי הנתיב המהיר חוסך בעצם כמעט 50 דקות)"<br />האם יש מקור מידע המלמד על נסיעה של שעה לפני פתיחת הנתיב המהיר, או נסיעה של 12 דקות לאחר הפתיחה?אליhttps://www.blogger.com/profile/01693236194395045527noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-74303921824194034002016-06-01T03:15:11.149-07:002016-06-01T03:15:11.149-07:00את הסיבות הפוליטיות של אי ביטול תחנת כפר חב"ד...את הסיבות הפוליטיות של אי ביטול תחנת כפר חב"ד אפשר לכאורה לפתור בשאטלים תדירים מתחנת כפר חב"ד לתחנת שפירים (שם זמני) דבר שיוריד את התנגדות התושבים.<br />או לחילופין עצירת קווי רכבת אחרים בתחנת שפירים (בכפר חבד עוצרת רכבת פעם בשעה בלבד)<br /><br />יכול להיות שהבעיה היא אחרת - כיום מטרת הנתיב המהיר (חינם לרכבים מעל 3-4 נוסעים) והשאטלים שלו היא להכניס כמה שיותר אנשים לאיזורי התעסוקה בתל-אביב בכמה שפחות רכבים - הרכבת מכיון שהיא מגיעה לתחנות שנמצאות על ציר איילון ולא נכנסת פנימה (בניגוד לשאטלים) תגרום לחזרה של חלק מהמשתמשים לרכבים הפרטיים.<br />בנוסף לזה היא תביא אנשים שבכלל רוצים להגיע ליעדיה האחרים (הרצליה וצפונה, לוד ודרומה) למלא את החניה.dhttps://www.blogger.com/profile/09909599809576693784noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-54643982884802937052016-05-09T03:14:23.941-07:002016-05-09T03:14:23.941-07:00אני טוען שאת התחנה המרכזית לחרדים (שחייבים להקים) ...אני טוען שאת התחנה המרכזית לחרדים (שחייבים להקים) צריך להקים במסוף הר חוצבים כשמעליו יהיו מגדלי משרדים. הבעיה היא שכיום כבר מתקדמים מאוד עם תכנית של מגדלים בלי תחנה מרכזית.אברהם ישעיה רוזנבלוםhttps://www.blogger.com/profile/01592510459878771910noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-51274716364107678552016-05-08T23:10:01.503-07:002016-05-08T23:10:01.503-07:00למיטב הבנתי יש ישימות לפתרון של הרחבת כביש 1 בקטע ...למיטב הבנתי יש ישימות לפתרון של הרחבת כביש 1 בקטע סחרוף-הכניסה לעיר. (אני לא יודע אם זה תואם את מה שהצעת, אבל כנכראה שגם אם כן זה לא מספיק וההשקעה הנדרשת גדולה יותר).<br />מה שאני טוען הוא שלא צריך לחכות. כל תנועת הרכב הפרטי המגיעה מכביש 1 מתפצלת פעם אחת לכביש 9 (בזמן שמרבית התח"צ ממשיכה ישר) ופעם שניה לכביש סרוף (בזמן שמרבית התח"צ ממשיכה ישר). דבר שמוביל לכך שם בכביש 1 50% מהנוסעים הם בתח"צ, הרי שבקטע הקצר בין גינות סחרוף לכניסה לעיר הם כבר כ-75% מהנוסעים. במקרה חריג זה, שבאמת אין לו אח ורע בישראל, יש מקום לסגת מהעקרון המקודש של "לפחות שני נתיבים לרכב הפרטי" ולספק נתיב אחד מהשניים הקיימים לתחבורה הציבורית. בהשקעה שבמקרה זה כוללת אכן רק צבע בלבד (ואכיפה). הרחבת הכביש, גם אם אפשרית, תיקח כמה שנים לפחות ובינתיים חבל לחכות.<br />גם בכיוון היציאה מהעיר יש לנקוט בפתרון זה, נת"צ ימני מהיציאה מהעיר ועד אחרי גינות סחרוף (עם פתרון תשתיתי שיאפשר לאוטבוסוים לדלג עלה רמזור של גינות סחרוף), ולאחר מכן מעבר לנת"צ שמאלי שיאפשר לאוטובוסים להתחמק מהפקק שמייצר כביש 9 כל אחר הצהריים. הנת"צ השמאלי יכול להימשך לפחות עד מחלף חמד (הכנה לעתיד שבה גם כביש 16 יגרום לפקקים לא נסבלים אחר הצהריים בנקודת החיבור לכביש 1).<br /><br />לגבי המסוף בין רמות לרמת שלמה. זה אילוץ שנובע מההחלטה לפנות את בנייני האומה ולהקים שם מגדלי משרדי מחד, והקידום של הקו הירוק לאורך ציר בר אילן מאידך. יש בו הגיון תפעולי (כי אוטבוסום בינעירוניים לא צריכים לטייל בעיר), אבל זו אכן גזירה קשה לציבור. זה אמנם יקטין מאד את מספר האוטובוסים הנעים בקטע סחרוף-כניסה לעיר אך לא בהכרח בשעת שיא בוקר. חוץ מזה. סביר שלא יינקט פתרון של "שחור ולבן" אלא פתרון ביניים בו עדיין יהיו קווים למגזר החרדי שיעלו משם.הרוכב לאוטובוסיםhttps://www.blogger.com/profile/08362226650916304740noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-82477580630406132812016-05-08T14:01:14.040-07:002016-05-08T14:01:14.040-07:00אפשר להוסיף נתיב מסחרוף בכל צד ולפחות בכיוון של הכ...אפשר להוסיף נתיב מסחרוף בכל צד ולפחות בכיוון של הכניסה לעיר אם רק יגלחו טיפה את הסיבוב שלפני ה"ברוכים הבאים" ויבנו קצת מעל הסיבוב שמיד אחריו. יש יעד לתאריך התחלת העבודות על כביש 16 לבגין דרום? <br />התח"צ שכן נכנסת דרך כביש 1 עשויה למצוא פתרון בתחנה העתידית שתמוקם (ולדעתי זו איוולת היסטורית) בין רמת שלמה לרמות. במצב הזה כל התח"צ החרדי מבני ברק, ב"ש, אשדוד, צפון והדרום תנותב לכביש 9.אברהם ישעיה רוזנבלוםhttps://www.blogger.com/profile/01592510459878771910noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-7419967128193566592016-05-07T11:09:29.789-07:002016-05-07T11:09:29.789-07:00יש שם מקום לתחנה
אם תשים לב המבנה של קפה ג'ו נ...יש שם מקום לתחנה<br />אם תשים לב המבנה של קפה ג'ו נראה כמו חצי עיגול. החצי השני שלא בנוי אמור להיות התחנה.<br />התחנה לא כמה ממגוון סיבות. הראשונה היא חוסר היכולת של הרכבת לבטל את התחנה בכפר חב"ד מסיבות פוליטיות, וחוסר הרצון שלה להקים תחנות כל כך קרוב אחת לשניה (לפחות כל עוד אין חישמול).<br />השניה היא הידיעה הברורה שתחנת רכבת שם תחסל את פרויקט השאטלים. כי החניון יתמלא בנוסעים ברכבת. מאחר ופרויקט השאטלים ממלא צרכים אחרים (עובדה שרבים ממשתמיש הנתיב המהיר מגיעים ממודיעין על שתי תחנות הרכבת שבה), שימוש בחניון עבור תחנת רכבת לא בהכרח ינצל את המקום ואת שינוי ההרגלים שהוא מנסה להעביר בצורה מיטבית. מובן שקומה שניה ושלישית עשויות לשנות חשיבות זו.הרוכב לאוטובוסיםhttps://www.blogger.com/profile/08362226650916304740noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-38980294634620163772016-05-07T11:04:13.392-07:002016-05-07T11:04:13.392-07:00בדיונים שעלו טרם תחילת העבודות זה הריעיון נדחה אבל...בדיונים שעלו טרם תחילת העבודות זה הריעיון נדחה אבל ייתכן שזה עולה עוד פעם על סדר היום ואולי יתקבל.<br />בגדול מספר האוטובוסים הרב מבית שמש (שלא יושפע על ידי קו הרכבת המהיר) כשלעצמו מצדיק נת"צ מבחינת נפח אוטובוסים ונוסעים (ביחד עם השירות מב"ש, אשקלון ועוד), אך לבסוף העבודות התנועה צפויה לזרום לפחות מבשרת ולכן למרות שיש הצדקה לנת"צ, אין בו צורך.<br />ממבשרת לירושלים התמונה שונה. ההצדקה לנת"צ רק מתגברת ולמעשה מכפילה את עצמה, הפקקים מתחילים, כי בסוף כל הפרויקט הענק הזה עדיין מחכים רמזורים, ואנשי הכבישים (מע"צ) מתנגדים בחריפות לנת"צ.<br />הבעיה מחמירה אחרי גינות סחרוף, כי משום מה מוסכם על כולם שאם יש רק שני נתיבים אסור שאחד מהם יהיה נת"צ. לדעתי, גם אם מדובר בעקרון תכנוני נכון, הקטע בין גינות סחרוף לגשר המיתרים צריך להיות חריג.הרוכב לאוטובוסיםhttps://www.blogger.com/profile/08362226650916304740noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-64144868230890551072016-05-07T10:53:42.448-07:002016-05-07T10:53:42.448-07:00תחבורה ציבורית בכל העולם, וגם בארץ, היא לא רווחית ...תחבורה ציבורית בכל העולם, וגם בארץ, היא לא רווחית אלא מסובסדת. והרווח שלה למדינה נובע מכל התועלות החיצוניות שהיא מביאה. בפוסט זה הדגשתי רק אלמנט אחד של חסכון בזמן (כשיש תשתיות תומכות), אך בפוסטים אחרים דיברתי על אלמנטים אחרים כגון השקעה מועטה יותר בתשתיות לרכב הפרטי, בריאות, חיסכון בזיהום אויר פר נוסע, ניצול יעיל יותר של הקרקע, עירוניות נכינה המובילה לפחות פשיעה ועוד ועוד.<br />הרוכב לאוטובוסיםhttps://www.blogger.com/profile/08362226650916304740noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-88219804302890857422016-05-07T10:49:31.096-07:002016-05-07T10:49:31.096-07:00במפה שצירפתי מצויירים נתיבים מהירים חדשים בשני הכי...במפה שצירפתי מצויירים נתיבים מהירים חדשים בשני הכיוונים במקומות החדשים אך דווקא לאורך כביש 1 לא מסומן בחזור, מנגד, אזור הפקקים העיקרי בחזור (נתיבי איילון) דווקא כן מטופל. אני גם חושב שזה מתבקש,לפחות עד מחלף גנות.הרוכב לאוטובוסיםhttps://www.blogger.com/profile/08362226650916304740noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-23112340523530749812016-05-05T21:37:21.971-07:002016-05-05T21:37:21.971-07:00תודה על המאמר המעניין. אשמח לשמוע את דעתך על תחנת ...תודה על המאמר המעניין. אשמח לשמוע את דעתך על תחנת רכבת בשפירים ואיך היא תשפיע על השימוש בחניון. מוזר בעיניי שלא בונים שם תחנה, זה ממש מתבקש.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-37218412407003070292016-05-05T13:21:08.250-07:002016-05-05T13:21:08.250-07:00האם מתוכנן בכביש המשודרג לי-ם נתיב מהיר לתח"צ...האם מתוכנן בכביש המשודרג לי-ם נתיב מהיר לתח"צ לפחות בשעות העומס? או שמא לא צפוי שיהיה בכך צורך בגלל הקו המהיר לבירה.אברהם ישעיה רוזנבלוםhttps://www.blogger.com/profile/01592510459878771910noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-36882304758965802422016-05-05T09:47:31.907-07:002016-05-05T09:47:31.907-07:00רשומה מאלפת, בהחלט.
הכלכלנית שבי אומרת שזה חישוב נ...רשומה מאלפת, בהחלט.<br />הכלכלנית שבי אומרת שזה חישוב נכון, אבל הסוציאליסטית רוצה שתפתח יותר את הנקודה האחרונה. פיתוח אורח חיים נטול רכב המסתמך על תחב"צ (ואולי גם אופניים) הוא לא דבר שהמדינה צריכה בהכרח לכמת ב"החזר ההשקעה". אם לא ניקלע לחישובי התוספת הפוטנציאלית בשנות חיים בשל שינוי אורח החיים, לדעתי כדאי להתמקד גם בשאלה נוספת - האם תחבורה ציבורית אמורה להיות תחום רווחי למדינה? הרי בשאר העולם תחבורה ציבורית היא לא מקור הכנסה ויש תשלום ממשלתי בעבור התחבורה הציבורית. וזה ממש בסדר.גליnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7449944553843247141.post-54082962303475655562016-05-05T08:37:43.054-07:002016-05-05T08:37:43.054-07:00תודה על הכתבה, מאוד מעניין.
אני תהיתי האם יש כוונה...תודה על הכתבה, מאוד מעניין.<br />אני תהיתי האם יש כוונה לעשות נתיב מהיר חזרה, במקביל לקיים בכיוון ההפוך, לשעות אחר הצהריים. זה נראה מתבקש לדעתי.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/15103965163909868269noreply@blogger.com